Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

kl

Sen kan du ju försöka planera in en vecka av din semester på något välrenommerat ridläger för vuxna med inrikting på tex dressyrridning.

En del tävlingsryttare tar mot "working pupils". Dvs man betalar en slant, hjälper till med en del i verksamheten- men får samtidigt mycket mer undervisning än vad man skulle få som ren praktikant.
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Köp en häst, säger jag bara (med förbehåll att du klarar det ekonomiskt). En trevlig okomplicerad häst som du kan utvecklas tillsammans med o komma ut o tävla lite tillsammans med. Om du har grundläggande häst- och ridvana och häst- och ridvett från barndomen (och nu) så kommer det att gå bra. Se till att hitta stallplats i ett stall där det kommer att finnas folk omkring dig som kan stötta, och hitta en trevlig tränare som du trivs med.

Lycka till :)
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Min fråga är nu om NÅGON har nåt tips på hur man ska göra eller var man ska vända sig om man som 26, snart 27-åring verkligen vill satsa på sin ridning och avancera fort. Jag har inte världens bästa ekonomi direkt, men det måste finnas nåt mer man kan göra än att rida på ridskola en gång i veckan i flera ÅR?

Du kan väl rida fler gånger i veckan på ridskolan? På "min" ridskola betalade man halva priset på tredje lektionen.
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Jag kan rida flera gånger i veckan, men det är - enligt ridläraren - ett jättestort hopp mellan den gruppen/nivån jag rider i, och nästa nivå. Så det finns inte så många tillfällen, nu kommer jag att rida i en nybörjargrupp trots att det är under min nivå, bara för att få rida mer än 1 gång i veckan. Får väl finslipa på detaljerna då tänkte jag :)

Drömmen är att ju att skaffa mig en egen häst såklart, men jag vet inte hur man har råd med det i stockholm! Jag måste nog flytta utåt från centrala stan om det ska fungera. Är det någon som har erferanhet av att ha egen häst och bo i innerstan i stockholm? Hur har ni löst det?

Min tanke är att hitta någonstans där man kan hyra sig en fjordhäst för eventuellt senare köp. Det vore helt fantastiskt.
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Jag red en tid två gånger i veckan på ridskola, och både jag och min(a) instruktörer upplevde en enorm skillnad jämfört med då jag red en dag/veckan. Om det inte går på nuvarande, finns ingen annan ridskola i närheten? Att rida för olika instruktörer är, åtminstone för mig, väldigt givande.

Angående att ha häst i Stockholm. Inne i stan är det dyrt, ibland så att det nästan känns löjligt. Men Stockholms kollektivtrafik är ju faktiskt rätt bred och regelbunden, du behöver ju inte byta boende. Så jag skulle söka mig utåt om jag var du. (Främst är det stallhyran jag tänker på.) Jag bor själv i Vallentuna, vilket ligger 30min från Stockholm (KTH).
 
Senast ändrad:
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Det finns en del stall/ridskolor som har medryttare till sina hästar som affärsidé, dvs att deras hästar är tillgängliga för betalande medryttare med bestämda dagar per vecka. Ofta kan man träna för instruktör på samma ställe. Det kanske vore något?

Annars tänker jag ungefär som de andra som svarat: fler ridlektioner per vecka, privatlektioner, egen häst, medryttare, kurser... även som fotfolk lär man sig mycket (hjärnan lär in även det man ser, men då ska man se bra ridning!).

Se till att få rida olika hästar eller satsa stenhårt med en häst och rid mycket för instruktör. Rid för någon som är noggrann och gärna petar i detaljer. Vissa instruktörer håller lektioner på sina egna välutbildade hästar, det är grymt lärorikt att rida sådana.
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Jag tror inte att man måste ha blivit född i en höbal för att kunna komma någonstans.

Men samtidigt så är det ju så att det kostar massor av pengar att hålla en häst och det är ju ngn som måste betala detta. Om man bor i Stockholm (vilket jag har gjort fram tills jag var ca 20) så får man nog också inse att om det är dyrt att hålla en häst någonstans så är det säkert i storstaden. Dessutom lär det vara många som är utan egna hästar och gärna rider andras jämfört med där jag bor på landet i skåne där det snarare är tvärtom.

Du får ursäkta men jag tror faktiskt att man får vara beredd att betala en del pengar för att komma någonstans om man bor i Stockholm. Vem ska annars betala din ridning?

Sedan finns det säkert ställen längre ut från stan om man är beredd att åka några mil - så var det i alla fall en gång i tiden.
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Ok...
Du har viljan och ambitionen. Dessutom är du uppe i Stockholm vad jag förstod? Du har inte funderat på att rida galopphästar?
Strömsholm har bra och billiga kurser när det håller galopp. Både prova på och fortsättningskurser. Och börjar du rida galopphästar så får du rida betydligt fler hästar och det oftast gratis. Ok, det är jobb runt det med men blir man bra kan man faktiskt få betalt med som arbetsryttare.
Och glöm det med ålder. Det handlar mer om träning, balans och fysik.
Jag började sid galopphästar igen för sex månader sen. Och jag har inte suttit på en galopphäst på över tjugo år. De flesta ridskoletjejer har kanske ridit sen de var sex. Men de har sällan ridit mer än en gång i veckan. Och galopp det vet de flesta inte vad det är. När jag kom igång igen i somras så red jag mellan fyra och sex hästar om dagen. Ok, jag hade en fördel. Jag växte upp med galoppen och hade kontakter. Det är oftast får det svåra är. Men det är brist på arbetsryttare idag så fundera på det!
Lycka till annars!
Mvh. Bowman
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Mitt första tips till dig blir att försöka hitta en medryttarhäst, som så många andra här har sagt. Skriv en helt ärlig annons om vad du söker, en äldre läromästare som du kan få ta lektioner på, en häst som du kan utvecklas med. (men glöm inte att du utvecklar din ridning även av att rida i skogen då och då!). Du får vara beredd att betala för dig, för som många sagt - varför skulle någon låna ut en sådan häst gratis för att sponsra någon annans ridning? :)

Sedan tipsar jag dig om att hyra en sommarhäst, ett första steg mot en egen/foder häst. Ta med dig din sommarhäst och åk på ett ridläger, ta lektioner hemmavid och så vidare. :)

Vilken gren är du intresserad av? Du skriver att du drömmer om en fjording och min tanke där är väl att de inte är superväl lämpade för varken hoppning eller dressyr i längden - även om det finns individer som är fantastiskt duktiga på bägge ock. Dessutom är de ju tuffa, med mycket egen vilja och det krävs att du RIDER för att få dem att verkligen jobba.
Nå, det är min erfarenhet av de fjordingar vi haft och har här hemma i stallet. :angel:

Sedan som sagt, gå kurser - både rena ridkurser, men också kurser runt omkring i hästägandet. Det finns ju mängder av information som "vi som är uppvuxna på en höbal" har med oss i ryggmärgen men som många andra inte får lika naturligt.

Är du intresserad av att börja tävla så kan du ju också erbjuda din hjälp som groom till någon tävlingsryttare eller så - så får du ju en rejäl inblick i den världen.

Lycka till! :)
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Jag går emot många andra och säger: vill du rida mer och rida för att utvecklas (med begränsad ekonomi), köp INTE egen häst. Då går pengarna till att hålla hästen och träningen blir kanske en gång i veckan.

Lägger du samma summa på kvalitiativ träning (för tränare, på utbildade hästar) så kommer du att utvecklas i raketfart, du riskerar inte att lägga dig till med olater i ridningen (lite stolsits, tippar lite på höger hand, sitter över till vänster - det är mycket kroppen hittar på när man inte har argusögat på sig!) och du kan snabbt omgruppera dig och din plan om ekonomin skulle förändras (rida både mer och mindre).

Efter år och år av hästägande står jag f n hästlös och tänker istället satsa på min egen utveckling och rida med just det upplägget jag nämnt. Utbildade hästar, bra tränare och för den summan det kostar att hålla egen häst kan jag i stället rida 2-3 träningar/vecka.

Vill man rida ut och dutta går det oftast rätt lätt i de flesta delar av landet att hitta en promenadhäst som man inte behöver betala skjortan för att få rida ut någon dag i veckan, utöver ovanstående träningsupplägg.
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Jag är snart 30, bor i centrala stockholm också. Jag har inte haft något jättelångt uppehåll, men känner också att det är svårt att komma vidare med ridningen.

Som många säger, hitta en medryttarhäst.. mjoo. Men det är inte det lättaste. De flesta har unga oerfarna hästar, eller så vill de att man bara ska ut i skogen.

Själv gick jag ridledarkursen på strömsholm för några år sedan. GUD vad mycket jag lärde mig. (inte så mycket om att lära ut, men mycket om ridning) Man satt i sadeln 4 timmar om dagen i tre veckor. Varav en vecka utan stigbyglar. Massor av teori och andra praktiska saker. Efter det jobbade jag lite som ridlärare.

Hur som helst. Mitt tips till dig är att börja tävla. De flesta ridskolor har egna klubbmästerskap, vilket kan vara bra att börja med. Få lite tävlingserfarenhet, passa på att gå kurser och privatlektioner med ambition att tävla. Många klubbar har lag som tävlar i allsvenskan, det kanske är något för dig? När du väl kommit igång kanske du känner att du vill ta nästa steg, du kanske lärt känna lite folk och vips har du en perfekt medryttarhäst som du kan börja träna och tävla lite med.

Lycka till!!
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Kul att du börjat rida igen! Jag var lite i samma sits som du för ca tre år sedan. Jag red till och från i åldern 9-19 sen hade jag helt uppehåll i 6 år. Jag kommer från en familj där ingen är intresserad av hästar och har aldrig haft egen häst under uppväxten. Jag gjorde så att jag red på ridskola under 2 terminer för att hitta tillbaka till grunderna och få upp hästvanan. Sen fick jag chansen att passa en häst i två månader medan ägaren var borta. Hästen var en 22 årig läromästare som fortfarande var pigg, otroligt snäll och ärlig men med glimten i ögat. Jag blev helt förälskad i denna häst och fortsatte att vara medryttare på honom till i juni 2010 då han bröt benet och fick vandra vidare till de evigt gröna ängarna. Under tiden jag hade honom red jag lektion för min kompis och utvecklades en hel del. Nu har jag kommit över den värsta sorgen och om tre veckor hämtar jag hem min första alldeles egna häst. En ny läromästare som gått svår hoppning och är 16 år gammal. Jag har nämligen kommit fram till att det inte går att utvecklas fullt ut om man inte har egen häst. Man måste få bestämma hur, när och vad man ska träna för att det ska vara roligt. Vill du ut och tävla lite så måste du ha egen häst om du inte hittar den perfekta medryttarhästen med den perfekta ägaren som låter dig tävla och träna som du vill och de är sällsynta. Så om du ska nå dina mål så kommer det nog kosta lite men eftersom du inte är rädd för att hugga i kan du ju jobba av en del av stallhyran och kanske inte rida för den absolut dyraste tränaren. En läromästare som är mellan 14-17 har många år kvar att ge och behöver inte kosta en förmögenhet. Lycka till, och skriv gärna och berätta hur det går!
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Mmm...
Vill nog säga som någon annan här. Vänta med egen häst, medryttarhäst (såvida du inte hittar någon att rida gratis mot arbete) och satsa tiden och pengarna på Strömsholm oavsett om det handlar om hoppning, dressyr eller galopp. Man får så många ridtimmar där på två, tre veckor att det slår en hel ridskoletermin med hästlängder. Och man får rättat upp många fel och veta vad man skall jobba vidare med.
Personligen så kände jag att jag utvecklades med fart först när jag satt upp på fullblodsgaloppörer. Slappnade man inte av så satt man inte kvar. Och då allting går så mycket fortare när man rider fullblod så gav det oerhört mycket balans och sittsträning.
Fördelen som jag känner det med att rida galopphästar hos en tränare är att man får rida många hästar varje dag. Något som snabbt gjorde mig till en bättre ryttare när det även handlar om dressyr och hoppning...
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Vad har du kommit fram till i dina listor som du har skrivit? Vad är dina mål mer precist?
:)

Det finns otroligt många hästmänniskor som varken är födda i höbalar eller i pengahögar, och alla tar vi oss fram på något sätt. Jag var i samma sits för fem år sedan, och jag gjorde en 5-års-plan. Det känns sjuuukt långt bort när man gör den, men jag är så glad att jag inte köpte en häst då. Min plan såg ut såhär

- Jobba som hästskötare (det gjorde jag i två stall, 3-6 månader vardera)
- Vara medryttare (det var jag på 3 hästar under de 5 åren)
- Köpa häst (har jag gjort nu förra hösten)

Varför inte ta tjänstledigt tre månader för att jobba i ett stall? Då kan det vara någon annanstans än i sthlm, leta efter ett stall du känner bra vibrationer från. För sådana som mig (och kanske dig) som inte har någon hästutbildning, lite erfarenhet men verkligen vill lära sig är det faktiskt tur att det går att jobba i stall mot att få lektioner och rida varje dag :angel:.

Tips angående att vara medryttare är att om det är svårt att hitta i annonser, så åk ut till stall och fråga personligen. Kanske finns det något stall som du känner till eller som ser ut att ha välmående och trevliga hästar.


Om du bara vill kunna tävla på klubbnivå och du har ekonomin för det, så tycker jag inte att det finns någon poäng med att vänta med att köpa häst. Det vill säga, om du har ekonomi för att träna upp dig samtidigt som du har din häst. Jag har konverterat till westernridning när jag köpte min häst, och hon tillsammans med tränare har lärt mig otroligt mycket. Hästen har ju varit en del i min ridutveckling, helt klart, och lektioner på andras hästar hade säkert varit intressant men för min del är det inte bara träning + tävling jag vill åt, utan snarare att träna en häst för att nå så långt som möjligt på tävlingsplatsen. Så det är som någon tidigare skrev att det beror ju lite på vilket mål man har :).
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Egentligen vill jag ju ha min egen häst, som jag tillsammans kan ha ett partnerskap med, lära mig tillsammans med och börja tävla med så småningom. Samtidigt vill jag rida lite olika hästar för att få den erfarenheten, men framförallt vill jag ha min egen att arbeta med.
Problemet är just att jag bor i den här jävla dyra staden och inte har råd att hålla egen häst, så det får vänta tills jag kan flytta ut mot landet. Men det är ju det jag vill!

Jag vet inte om jag vill tävla i dressyr eller hoppning, jag skulle vilja börja med båda för att se vilket jag trivs bäst med, men om jag nu skulle köpa egen häst så tänker jag att det får bli det som hästen trivs bäst med, och det den har mest fallenhet för. Det där med fjording är en barndomsdröm, men egentligen spelar det ingen som helst roll vilken ras det är - så länge hästen och jag faller för varandra, det är det viktigaste!

Jag kommer nog att börja med att ta ett år till att bara lägga alla pengar jag har på just lektioner, och kurser! Tack för alla tips om olika kurser, jag ska kolla upp allihopa!

Men hur gör man i sommar? Jag vill ju gärna hyra häst över sommaren men nu har jag gjort det igen, googlat och frågat runt men hittar ingenstans att hyra ifrån och ingen som hyr ut under sommaren! Har någon ett hett tips för det?

Jag vill bli medryttare så himla gärna, just nu bara för att få rida flera gånger i veckan och öva på grundläggande dressyr och sen börja hopap lite smått. Åh vad det skulle vara roligt! Men det är svårt att hitta. Jag börjar ge upp hoppet lite smått, det verkar nästan omöjligt. Dessutom har jag inget satans körkort! Åh vad allting är svårt här inne i skitstaden.
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Det är rätt ovanligt att folk vill hyra ut sina hästar under sommaren. Vill man inte rida själv, vilket man ju oftast vill eftersom man kanske för en gångs skull har semester och tid och det dessutom är skönt ute, så ställer man hellre hästen på bete än att hyra ut till någon man inte känner. Det kan alltså bli svårt att hitta en "sommarhäst".

Jag tycker också att du ska vänta med egen häst. Man kan stagnera rätt rejält med egen häst, visst låter det underbart att utvecklas tillsammans men det blir sällan så om man inte rider för intruktör väldigt regelbundet. Du lägger på dig olater, blir sämre på att rida andra hästar och fastnar med småproblem i ridningen. Hade du haft råd att både ha egen häst och träna 2-3 gånger i veckan för tränare så hade det varit ett drömscenario men eftersom du uttrycker att du knappt ens har råd att ha häst från första början så lovar jag dig att det inte blir så mycket träning. Jag skulle älska att kunna träna för instruktör med min häst regelbundet men det är tyvärr inte möjligt eftersom jag, liksom du, inte är gjord av pengar. Det spelar ingen roll att min plan var att rida för instruktör en gång varannan vecka, jag har inte ens råd att rida en gång i månaden just nu. Hästen tar upp alldeles för mycket pengar som det är.

Hade du inte haft tävlingsambitioner så hade det funkat utmärkt att köpa egen häst, håller man sig på hobbynivå så gör det ju inte så mycket att man inte utvecklas speciellt mycket, men nu vill du bli bättre och bättre och det blir du nog tyvärr inte på en egen häst just nu. :)
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Konstigt om du inte har hittat några som hyr ut över sommaren, jag sökte på "hyr häst sommaren 2011" samt några liknande varianter och fick upp minst fem olika alternativ, både ponny och stor häst.
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Man får upp ganska mycket svar när man söker på det, men när man klickar sig vidare sedan så hamnar man oftast i återvändsgränder..

Nej, egen häst just nu känns lite för mkt att ta på sig. Det har ni som säger det nog rätt i. Det känns som att gå händelserna lite i förväg. Jag vill dessutom känna att jag har all kunskap jag behöver för att ta hand om en häst så att den mår så bra den bara kan, också. Förstås :)

Jag återgår till att läsa massor med böcker och rida så mkt jag bara kan. Och fortsätter att leta medryttarhäst. Tack för alla svar och alla tips! Om någon vet någon som behöver medryttare och kan tänka sig en gröngöling som jag, så hojta gärna till!
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Det är inget alternativ att jobba på ett stall i några månader då? Då får man rida många hästar och lär sig otroligt mycket.

Ett tips över huvud taget om man ska ha häst är att skaffa körkort ;). Det kanske är där du ska börja? Att ha egen häst utan körkort är nog rätt tufft, dyrt och tidskrävande.
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Jag vet ett bra ställe där du kan hyra sommarhäst - och även hyra häst under vinterhalvåret. Ägaren är verkligt seriös och generös med att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter (dvs ett bra stöd om man själv inte är så van). Hyrde själv häst därifrån så därav att jag är så positiv. PM:a mig om du vill ha kontaktuppgifter!

Jag kan varmt rekommendera att hyra häst! :bump: Det är ett väldigt bra sätt att verkligen få pröva på att ha "egen häst" om du förr eller senare kommer till det stadiet. I mitt fall så hade jag iofs haft egen häst i flera år, men hade då bott hemma och insåg att det kanske inte är samma sak att ansvara för allt som rör hemmet och hästen som när mamma och pappa fixade "allt". För att inte ta mig vatten över huvudet så hyrde jag häst för då visste jag att jag hade hästen begränsad tid och att jag tom. kunde lämna tillbaka den om jag på nått sätt bara gjort glädjekalkyler för ekonomi, tid och energi (var lite rädd att jag bara hade kommit ihåg alla roliga saker och förträngt den "bistra verkligheten" :angel: )

Det visade sig inte vara någon som helst fara. :) Hästen blev kvar hos mig när hyrestiden gick ut och hon lärde mig otroligt mycket. :love:

Instämmer i ett tidigare inlägg om att det är fullt möjligt att ha häst i Stockholm när man som du är beredd att flytta ut från stan.

Önskar dig stort lycka till! Det kommer att lösa sig för dig eftersom du verkligen vill hålla på med hästar!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 495
Senast: Ramona
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 950
Senast: jemeni
·
Träning Jag har börjat rida en häst på 23 år. Han är väldigt pigg och allert för sin ålder och är väldigt lyhörd. Hans mamma blev tävlad i svår...
Svar
4
· Visningar
783
Senast: Joannakalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp