VW-funderingar

Djurjouren

Trådstartare
Nu har jag varit på VM och studerat , analyserat och suttit på läktaren med stora öron och lyssnat på folk. Lite har jag kommit fram till, undrar över o.s.v så kommentarer är trevliga.

Och TIm, DIN sadeltillverkare var där och hon var nere i en månads väntetid på sadlarna så jag får en alldelles snart, men jag beställde min med mer "midja" så att jag kommer ner i den.

De riktigt bra hästarna har långa skenben bak?

Det land som faktiikst RIDER sina hästar är Tyskarna och deras hästar är de enda som överlag använder knäleden bak när de förflyttar sig? Torde betyda att Tyskarna har mindre spatt på sina djur? eller längre hållbarhet överlag?

Dommarna anser att en lösgjord häst utan spänningar är den hästen som kan sänka ryggen mest jämnt och låsa länden helt liksidigt och skyffla in bakbenen så långt in under sig som möjligt utan att använda knäleden?

Svenskar och islänningar har väldigt lika ridstil, lite haffs slaffs sådär?

Är väldigt trött just nu så jag skriver resten i morgon........
 
Jag är inte hemma alls här i det jag nu vågar säga, tyskarna är visst hejare på att lägga på skor maximalt med olika tyngder, manipulera etc för att få fram det "bästa" och mesta hos hästarna.

Får jag igen för det här är det säkert rätt åt mej... :devil:

Lena
 
Svenskar och islänningar har väldigt lika ridstil, lite haffs slaffs sådär?

Nää inte på alla svenska ryttare väl??? Vissa som jag har sett tycker jag är raka motsatsen till haffs och slaffs...

Själv tycker jag det är viss skillnad i ridstil på de "importerade svenskarna" och deras elever jämfört med de mer "infödda svenskarna" med anhang.

Dommarna anser att en lösgjord häst utan spänningar är den hästen som kan sänka ryggen mest jämnt och låsa länden helt liksidigt och skyffla in bakbenen så långt in under sig som möjligt utan att använda knäleden?

Gör de? Var det något de sa eller antog du det för att vissa fick högre poäng än andra? Lösgjordhet och korrekt form är absolut längst ner på bedömningsskalan i islandshäst-sammanhang. Takt och tempo räknas mycket högre! Om det sedan är rätt eller fel kan man ju ha åsikter om, men det är inte formen som är mest avgörande för poängen iaf...

Har förresten testat dina lärdomar på det lilla bruna stoet och på henne fungerade det jättebra! :bow: Synd bara att jag inte orkade så väldigt länge i taget... :D
 
Kan inte Djurjouren förklara för oss (mig) som inte är så duktiga på dressyr hur det ser ut när en häst inte använder knäleden bak (och hur det ser ut när de gör det). Om du har någon bild så skulle det vara till stor hjälp också.

Mvh Vildvittra
 
Den Tyska Tävlingsridningen på Islandshäst har sin grund i den moderna Tävlingsdressyren. Och där så vet vi ju hur framgångsrika Tyskarna är.

Den Islanska tävlingsridningen grundar sig på dels den Tyska ridningen och dels på den Islänska traditionella ridningen. Islänsk traditionell ridning var en fråga om att i väglöst land ta sig snabbast och bekvämast till sin destination.

Svensk Tävlingsridning på Islandshäst består nog av två huvudgrupper, dels de som tycker att allt Islänskt är RÄTT bara för att det kommer från Island och dels de som har en brokig rid- och häst-bakgrund med blandning av dressyr, travare, barock, western mm som man kan komma på. Så i Sverige kan man nog få se alla varianter på Islandshästridning.

Ledning till vad domarna tittar på kan du få på SIFs hemsida. Leta efter "Domarhandledningar", jag minns inte nu var jag hittade dem sist.

Domarna dömer utifrån prioriteterna:
1: Takt
2: Tempo
3: Aktion
4: Form
5: Sits och inverkningar

På så vis så har man bestämt att stor aktion går före god form.
 
Det var intressant Inte Ung, tack för fakta. Så som jag ser det så i mina ögon så är Tysakrna de enda som verkar klara av att få ihop god form OCH allt det andra, så att formen gagnar gångarterna. Om de andra länderna skulle blandat in formen så skulle de förlorat sina gångarter ( min egen uppfattning). Nån som varit i Tyskland och kan förklara deras hemlighet?
 
Haffs slaffs var kanske fel uttryck, utan vad jag menar är att de sitter emot sin häst och blir tvungna att korrigeringsrida hästen för att få bort felen som deras egen sits ger hästen.

Antagandet om vad dommarna anser grundar sig på att jag satt nära en dommare ( en ledig sådan) och tjuvlyssnade på vad den sa.

Problemet med sitsträningen är just orken :-)
 
JAg är inte Tysklandsexpert, men från min tid i Tyskland och med Tyska ridskolor vet jag iallafall att I Tyskland longeras man först så att man kan följa med hästen i alla gångarter. Sedan får man tyglarna och får styra själv. Det ger tyskar överlag (som jag tycker)bättre sits redan från början...sedan att de har bra tränare och bra beridare hjälper förståss till i fortsättningen.
 
Ja då förstår jag bättre. När du sa "haffs och slaffs" tänkte jag mest på studsande i sadeln i trav, viftande händer och hälar, ryck och slit... Dvs motsatsen till hur det ser ut när "vanliga" dressyrryttare på högsta nivå rider.

Men att sitta emot hästen och sedan korrigeringsrida. Kan inte det vara ett sätt att skapa spänning i hästen? Att liksom spänna fjädern för att sedan släppa... Kanske är det medvetet för att pressa fram riktigt bra gångarter i en extrem tävlingssituation? :confused:

Ja men förhoppningsvis blir jag starkare för var gång och orkar mer och mer... :)
 
Hej!
Har också kommit hem från VM nu,eller snarare i natt, sov väldigt länge idag efter en låång vecka :p med mycket huvudet som ni andra nog har.

Det som denna diskussion handlar om tänkte jag också ta liten del i..
Det som Djurjouren skrev om att svenskarna har sämre ridstil, tycker inte man ska dra alla över en kam. tycker snarare att svenskarna och tyskarna ligger på samma nivå när det gäller sits och inverkningar oftast.
Den jag gillade mest på VM var lilla Findländskan med sin Bruni, hon red snyggt och väldigt jämt! :)
Det var en väldigt fin liten häst som skilde sig mot mängden hästar som mest består av smala långbenta hästar, men som jag också absolut tycker om. Har själv bara sådana.. :D

När det gäller dommarna gjorde dom oftast ett bra jobb. En och annan tog i lite för mycket med poängen på finalerna och en och annan var något orättvis med poängen för dom kanske hade en viss tanke om vem som skulle vinna.. :devil:

Tyckte så synd om Jolly Shrenk också i finalen också..sånt får bara inte hända!!.. :(

Tänkte starta ett ny diskussion också om VM, hade vart kul att veta vilka favoriter ni hade på VM!

Ha d Gott i värmen, kanske var någon mer en jag som brände mig rejält där ner.. :o
 
Så som jag ser det så i mina ögon så är Tysakrna de enda som verkar klara av att få ihop god form OCH allt det andra, så att formen gagnar gångarterna.

Vilka tyskar tittade du på? De frambensviftande med marbundna bakbensrörelser (några med ganska kraftig stångridning) i grundgångarterna? Såg du förresten Snarpurs arbetstölt appropå att vinkla bakbenen?

Om de andra länderna skulle blandat in formen så skulle de förlorat sina gångarter ( min egen uppfattning).

Det tror inte jag. Det finns många bra ryttare och många dåliga ryttare, men påstår man att vissa länders ridstilar är att föredra så anser i a f jag att man är ute och cyklar.

Nån som varit i Tyskland och kan förklara deras hemlighet?

Gummiband kanske? :devil:
 
Bruni är en sån som jag tycker är riktigt dåligt riden. Han var så in i bombens låst i länden men han var bra på att skyffla bakben.

Min favorit var skimmlen (island) som vann en av finlaerna. Underbar med massor av utstrålning och så givetvis den där underbara Tyska pållen, Dökvi eller nått sån hette han. Han hade allt jag gillar inkl en bra ryttare. Synd att han var lite sliten på söndagen för på lördagen var han UNDERBAR *kär*
 
Faktikst alla Tyskar överlag. När de skulle starta en gångart så såg man hur de medvetet och med kroppsspråk tog två andetag som placerad bakbenen där de skulle vara och sen bara tuffade de iväg. Inga lansmärken had de och oxå minst spattighet.
Vem var Snarpur?
Absolut finns det bra och dåliga ryttare i alla länder men tyskland har %:uellt sätt mest bra ryttare medan vissa länder har inga.............
Är det så att gummiband kan låsa upp låsa ländryggar så skicka ett till mig :-) gummiband låser hästar, de frigör inga bäcken så det kan inte vara hemligheten.
 
Vad hände Jolly Shrenk???

För oss stackare som inte var där :cry:
 
Jag har sett lilla Brúni sen han kom till Finland (jag är därifrån) och känner Nicola sen många år. Hon har gjort ett enormt jobb med den pållen! :bow: Han är inte lätt! Men jag såg honom inte på WM, så hur han gick där kan jag ju inte uttala mej om, men lösare i länd än han var på Finska Mästerskapen (dä han bl.a. fick en 10:a i skritt av den tyska domaren!!! :bow:) har jag aldrig sett en häst.
Som lite kuriosa kan jag berätta att Nicola har en avkomma till Brúni åxå, från hans tid som hingst på Island, och Òfeigur, som han heter är ca 10 cm större än pappa och även han en härlig häst :love:!
/Malin
 
Hihi, här var han allt annat än lös i länden ( fast dommren bredvid mig höll inte med utan tycket att det är sällan man ser en häst så totalt utan spänningar :-)
Han var dock som Titanic när hon skulle vända honom på banan :-) .
 
Faktikst alla Tyskar överlag. När de skulle starta en gångart så såg man hur de medvetet och med kroppsspråk tog två andetag som placerad bakbenen där de skulle vara och sen bara tuffade de iväg. Inga lansmärken had de och oxå minst spattighet.
Vad menart du med minst spattighet?

Menar du då verklig medicinsk spatt, d.v.s. sammanvuxna glidleder i hasen? För då skulle jag vilja att du beskrev hur du kunde se det. För det där med spatten är ju något som Islandshästar har problem med. Och om det går att se på tävlingshästarna på något sätt, så kanske vi kan komma på hur ridningen påverkar spatten.
 
Dökkvi är ung och har tävlats till han blivit utbränd. Hörde att det är svårt se om han skulle kunna komma tillbaka till tävlingsbanorna.

Lena
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp