Bukefalos 28 år!

Waggeryds vagnfabrik, myt eller sanning??

S

Svanhild

Vi har tre fordon i museet med identiska skyltar:

Inge konstigt med det MEN... vagnhistoriska sällskapet påstår att det aldrig funnits en Waggeryds vagnfabrik!! Finns det fler sådana skyltar runt om i Sverige?
 
Sv: Waggeryds vagnfabrik, myt eller sanning??

jag tror att det står waggeryd på min vagn ute i ladan.. Ska kolla det....
 
Sv: Waggeryds vagnfabrik, myt eller sanning??

nehe, skillingaryd stog det på min vagn...
 
Sv: Waggeryds vagnfabrik, myt eller sanning??

Blev lite nyfiken o kollade på nätet!
Men visst verkar det funnits en vagnsfabrik i Waggeryd??!! :)
I varje fall som jag kan utläsa det. :crazy:
Hittade tom något om Skillingaryd-Waggeryd. Så det verkar att vid något tillfälle i tiden att de två även haft någon vagns-"historia" ihop!!
 
Sv: Waggeryds vagnfabrik, myt eller sanning??

Har ni ngn Tidaholmsgigg?
 
Sv: Waggeryds vagnfabrik, myt eller sanning??

hittar man ingen vagnsmakare gm vagnshistoriska som heter C Svensson heller? Skumt! Fast vagnshistoriska vet ju inte ALLT heller...:cool:
 
Sv: Waggeryds vagnfabrik, myt eller sanning??

Nej, de vet inte allt men de vet mycke. Nu fick de nått att fundera på... först sa de blankt NEJ till fabrikens existens men nu har de börjat forska... ska bli intressant att se vad de kommer fram till:)
 
Sv: Waggeryds vagnfabrik, myt eller sanning??

Mycket märkligt att inte Vagnshistoriska sällskapet vet mer!!! :eek:

Jag gjorde idag en ny koll på nätet och hittade lite ditt o datt om både Skillingaryd o Waggeryd!!
Mailade till Waggeryds Museiförening, och fick svar efter bara någon timme!!

Jodå, de har gjort en dokumentation till Waggeryds kommun, kultur o fritid, om C. Svenssons smedja. Smedjan finns förövrigt fortfarande kvar!! :)
De skickade med en bild på C. Svensson med sina arbetare framför smedjan. C. Svensson är han med käppen.
Hade även bifogat dokumentationen, men den kom ej fram via mailet. Så jag ska be dem skicka den igen!

Nähe...nu fick jag inte in bilden här pga att den är i wmf (?) och min dotter gör sista rycket på ett religionsframförande till skolan. Så jag får vänta med det tills hon kan hjälpa mig att få rätt bild-"format"!!
Men, den kommer!!! :rofl:
 
Sv: Waggeryds vagnfabrik, myt eller sanning??

C. Svensson startade en vagnsfabrik år 1892, vid bron över Stödstorpsån i Götafors. År 1897 flyttades fabriken till kvarteret Oden i Waggeryd. 24 smeder o hantlangare + 7 hopsättare, arbetade vid fabriken/smedjan. Sammanlagt med kontorspersonal m.fl. var de ca.35 st i personalstyrkan.

11/3-1920 brann Vaggeryds vagnfabrik (tillsammans med några andra firmor) ner.
Ny fabrik uppfördes samma år, men då efterfrågan på vagnar gått ner, började de även tillverka karosser till lastbilar o bussar.

I november 1923 sätts C. Svensson och Vaggeryds Vagnfabrik i konkurs. Påföljande år köper AB Sydsvenska banken konkursboet på exekutiv auktion. Banken driver därefter företaget vidare under namnet Vaggeryds Vagnfabrik C. Svensson AB.

Den del av fabriken som kallades ”Smedjan” hyrdes från mitten av 1920-talet ut till Axel Steen med flera smeder. De tillverkade arbetsvagnar. Den andra delen av fabriken drevs av Vaggeryds Vagnfabrik, C. Svensson AB.

Osv.....

Här kommer bilden på arbetarna vid C. Svenssons smedja, Waggeryd!!
Vaggeryd2.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Waggeryds vagnfabrik, myt eller sanning??

Buke- kunskapens källa (!?)

Intressant, men så är jag fascinerad av allt det där gamla.
 
Sv: Waggeryds vagnfabrik, myt eller sanning??

OJOJ!!! Du ska ha 1000000:bow::bow: för detta!!! Helt otroligt!! De gamle gubbarna som kallat C Svensson för nån lekman som bara spikat på skyltarna ska få:devil: nu!! SNÄLLA skicka PM när du fått den info du inte fick! Får man säga att man älskar nån okänd på nätet?:angel: Jag gör det!!:love:
 
Sv: Waggeryds vagnfabrik, myt eller sanning??

Varsågod!!! :rofl: Tycker bara sånt här detektiv-arbete är jättekul!

Vagnhistoriska själva talar ju om exakt de skyltar jag efterfrågar!

Det var just därför jag tyckte det var märkligt att vagnshistoriska påstod annat. De har ju flera inlägg/annonser på sin hemsida!

Vekade märkligt att någon skulle springa runt i landet o spika på skyltar lite här o där. Det var det som väckte "Sherlock" i mig...trots att jag aldrig ens sett en C.Svensson-vagn!

Men kul var det!!! :bump:

Dokumentationen kom igår oxå! Det är lite av det materialet jag har fått med i mitt förra inlägg. Kommer att skicka det + fotot, till dig i dag!
 
Sv: Waggeryds vagnfabrik, myt eller sanning??

Det står en kärra ute i regn och rusk med denna skylt baktill.Den är i bra skick ,och med orginaldynor. Vilket år kan den vara tillverkad?

Gubb Tage Bevring i Öje (Malungs socken)
 
Sv: Waggeryds vagnfabrik, myt eller sanning??

*KL* (Hoppas det är ok)
Om man har en gammal vagn som saknar tillverkarskylt, kan man då på något annat sätt ta reda på vilken tillverkare det är?

jag hittade en exakt likadan som min, sånär som på klädselns färg, kan man utgå från att de kommer från samma ställe? *hoppas* :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 244
Senast: Anna-Bella
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 916
Senast: Hedinn
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 385
Senast: manda
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 156
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp