WE-tråden

Bukefalos 30 år!

Tack! Det låser sig lite i högerfattningarna ibland, men det jobbar vi på. Jag ser fram emot tävlingssäsongen nu!

Jag förstår att man väljer de här hästarna, såg så enkelt ut för er i parallellslalomen jämfört med mitt schabrak till halvblod som jag fick baxa runt. 😅

Jag förstår att man väljer de här hästarna, såg så enkelt ut för er i parallellslalomen jämfört med mitt schabrak till halvblod som jag fick baxa runt. 😅

Det är sant men aldrig att man hör att WE inte passar för alla hästar,tvärtom, vad gäller den vanliga dressyren är det en ständig uppoppande kritik att det är orättvist då vissa individer med mindre bra förutsättningar aldrig kommer upp till de höga poängen hur väl de än kröker på nacken och hur väl lydiga de än är.

Jag har haft ett sånt hannoveraner-skepp också :D Jättefin häst men hon gick parallell, tunnor och fålla på rent jäklar anamma - tur hon hade en del!
Jag brukar säga att Ps superkraft är att han får allt att se lätt ut. Han har faktiskt rätt jobbigt att komma runt i svängarna men han visar det inte.
Det är sant men aldrig att man hör att WE inte passar för alla hästar,tvärtom, vad gäller den vanliga dressyren är det en ständig uppoppande kritik att det är orättvist då vissa individer med mindre bra förutsättningar aldrig kommer upp till de höga poängen hur väl de än kröker på nacken och hur väl lydiga de än är.
WE har ju fördelen att man behöver ha en ganska stor bredd av egenskaper, vilket gör att "alla" kan vara bra på något och få är bra på allt. Men i de högre klasserna är en kvick och vändbar häst verkligen guld värt - och då får man ta att man kanske får lägga lite mer tid på saker som att träna att stå still, att lära hästen när en skiftning i vikten betyder något och när det inte betyder något och så vidare. Samtidigt har vi ju ända upp på VM sett en ganska stor variation av hästar - men ju mer grenen utvecklas, desto tydligare typ blir det i toppen.

Skillnaden är ffa i lätta klasser. Samtidigt spelar det ingen roll vilken storlek hästen ha i flera av hinderna-bord och kann, bro, grind, flytta mugg och lanslinje kräver mer förtroende än nånting annat. Där kan alla hästar gå på de högsta poängen-det tar som inte stopp på 7 för att gångarterna inte räcker. Parallellslalomen ffa i galopp är ett extremt hinder för många hästar..

https://www.instagram.com/reel/DWeD5YMjMW2dh4Nk0Q2Vy_gXxvJipnt6gvC_8k0/?igsh=MXF6a3V5Mnc3dGJteQ==

Vi har haft intensivträning i helgen, och jag har haft med båda hästarna. Det var Gs första riktiga träning efter operation och rehab så han fick ta det lite lugnt. P fick jobba desto hårdare. Vi jobbar med att få fötterna att vara stilla i halterna så jag rider med väldigt lite tryck/energi. Det gör tyvärr att han inte alltid är helt framme för skänkeln men jag behöver balansera där just nu. Jag är ändå nöjd med hur det känns och att vi bara kan mata på hinder efter hinder.
Vad trevligt det ser ut. Fint du hanterar det som inte sitter helt än! Man blev glad av klippet!

Idag har jag anordnat samt ridit Pay & WE. Är helt slut i rutan, hann knappt kolla genom min egna banskiss innan så jag kunde varit mer noggrann i ritten. Men Elsa var pigg och glad inför alla uppgifter, även om hon ville äta påskriset vid grinden. Räknade ut att det blev 73,16ish procent vilket jag är väldigt nöjd med, 9or på bord och bro samt bra linjer och fångad ring i speeden.

2115.webp

Elsa var pyntad med små kycklingar i gårdagens fläta 🐣

Jag var också på Pay & WE idag!

Har ju haft lite segt att komma igång men kunde ändå rida ett par dagar i paddocken förra veckan så började leta efter om det fanns något att åka iväg på under Påsken. Hittade detta i Klippan så körde till ridhuset i onsdags för att prova hur det kändes (hade uppe grind och slalom då bara).

Är ändå nöjd, har inte ridit ordentligt WE sedan vi var och red onlinecup i december. Lite spänd i början men blev bättre efterhand. Nöjd att vi kunde galoppera genom fållan på första försöket även om jag inte riktigt fick till varvbytet, visste inte riktigt vilken väg jag skulle ta när öppningen var så nära väggen. Och bron verkar inte vara ett problem längre!

Blev väldigt bra första utflykt för året, kändes som en riktig tävling men utan press så att man vågar åka fast man inte hunnit träna. Bra ordnat @EZMK 😀

Planen är att åka på Pärlans första meeting med övernattning i Gislaved den 1-2 Maj, ska bara fundera på vilka klasser. Och antagligen Åsbo helgen innan, den är full men hoppas jag kan komma med.

Jag var också på Pay & WE idag!

Har ju haft lite segt att komma igång men kunde ändå rida ett par dagar i paddocken förra veckan så började leta efter om det fanns något att åka iväg på under Påsken. Hittade detta i Klippan så körde till ridhuset i onsdags för att prova hur det kändes (hade uppe grind och slalom då bara).

Är ändå nöjd, har inte ridit ordentligt WE sedan vi var och red onlinecup i december. Lite spänd i början men blev bättre efterhand. Nöjd att vi kunde galoppera genom fållan på första försöket även om jag inte riktigt fick till varvbytet, visste inte riktigt vilken väg jag skulle ta när öppningen var så nära väggen. Och bron verkar inte vara ett problem längre!

Blev väldigt bra första utflykt för året, kändes som en riktig tävling men utan press så att man vågar åka fast man inte hunnit träna. Bra ordnat @EZMK 😀

Superfint rider och så kul att ni ville komma!

Känns så kul att jag lyckats bygga upp en hel hinderpark nu och att brobygget finansierades av klubben så att vi har en egen på plats för regelbundna träningar och tävlingar. Stort plus att vi designat den så att två personer enkelt kan ställa fram den.

Sambon har gjort massa små 3D-printprojekt till banan också: bomhållare till sidvärts ex. Det var ridpremiär för bron idag och den verkar ha blivit godkänd då av Pärlan 😁

Ja det är lördagen jag tänkte också! Tar dock några LA nu i början, men anmälde till MsvB 2-moment andra dagen på meetinget.
Jag rider en lätt A i Skurup nästa helg, sen blir det Msv B resten av säsongen är min plan. Jag är även anmäld till Kyrkoköpinge (man får verkligen ligga på för att få plats, det är ju ändå rätt kul!)

Superfint rider och så kul att ni ville komma!

Känns så kul att jag lyckats bygga upp en hel hinderpark nu och att brobygget finansierades av klubben så att vi har en egen på plats för regelbundna träningar och tävlingar. Stort plus att vi designat den så att två personer enkelt kan ställa fram den.

Sambon har gjort massa små 3D-printprojekt till banan också: bomhållare till sidvärts ex. Det var ridpremiär för bron idag och den verkar ha blivit godkänd då av Pärlan 😁
🔥👏

Vi säsongspremiärade i en Lätt A idag. Jag är inte helt nöjd med grundgaloppen och fick en miss i enkelslalomen, som annars brukar vara ett paradhinder för oss... Vi landade ändå på 68,8% vilket jag förstås är jättenöjd med. I speeden hade jag inte riktigt tryck framåt, jag red ungefär så passivt som jag lärt mig göra med min andra hetsporre - men de är hetsporrar på lite olika sätt och här hade jag behövt lite bättre galopp framåt - samma "problem" som i tekniken alltså. Det var dessutom några rätt snabba ekipage med, så vi blev femma av nio i speeden. Det blev en fjärdeplats, första utanför placering - ändå ett helt ok resultat som jag är nöjd med!

Anmält mig till SM med Zacke😁. Alla moment är utomhus så tror det kommer gynna oss. Han kändes verkligen toppen idag när vi jobbade piruetter. Rider allt sånt jobb nu på en hand och det känns väldigt bra-även om jag inte är en Ido😅.

Funderar på att göra om min musik helt. Men vet inte riktigt till vad. Antagligen Taylor Swift😁

Anmält mig till SM med Zacke😁. Alla moment är utomhus så tror det kommer gynna oss. Han kändes verkligen toppen idag när vi jobbade piruetter. Rider allt sånt jobb nu på en hand och det känns väldigt bra-även om jag inte är en Ido😅.

Funderar på att göra om min musik helt. Men vet inte riktigt till vad. Antagligen Taylor Swift😁
Kunde man gilla två gånger skulle jag göra det, både för att du anmält till SM och för Taylor Swift! :D

Mvh,
Lady_S

Kul! Jag kommer troligtvis och kollar/funktionär :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka