Bukefalos 28 år!

Webbers korta?

skogstomten

Trådstartare
Köpte på hööks deras kortaste, 70 cm men dom blir för långa, får spännet och hylsan uppe mot kåpan på sadeln.
Har suttit och googlat runt men hittar inget vettigt.
Vad finns det för kortare webbers/stigläder med t-spänne?
 
Sv: Webbers korta?

Vad har du för längd på stigläder i vanliga fall?
För jag har ridit med ett par webbers en gång som var 65 cm, och normalt sett har jag 120-125 cm stigläder, var inga som helst problem med att de var för långa eller så.
Så 70 cm borde motsvara kanske 130-135 cm stigläder...

Men annars är väl typ 60 eller 65 cm det kortaste kan jag tänka mig :)
 
Sv: Webbers korta?

Jag hade 65 men fick ändå spännet på kåpan. Tror inte det går att komma ifrån.
 
Sv: Webbers korta?

Vad spelar det för roll om spännet hamnar uppe vid kåpan? Det sitter ju ett skydd över så det inte skaver! Iaf gör det det på alla mina Webbers! :D
 
Sv: Webbers korta?

Vad spelar det för roll om spännet hamnar uppe vid kåpan? Det sitter ju ett skydd över så det inte skaver! Iaf gör det det på alla mina Webbers! :D

Det spelar stor roll för skyddet skaver på sadeln, o när skyddet glider ner, så skaver spännet... :(
 
Sv: Webbers korta?

Det spelar stor roll för skyddet skaver på sadeln, o när skyddet glider ner, så skaver spännet... :(

Ja precis, värst är ju att det blir skav på sadeln, sen är det inte så skönt heller för den delen.

Ok ska kolla med Jensen + Bates och se vad som finns. :)
Annars får jag väl sätta mig och korta några kanske.
 
Sv: Webbers korta?

Korta av ett par eller två till mig också då när du är i farten! ;)
Mina är 70 cm o de är precis så att jag kan ha dem till dressyrläder, till hoppning skulle jag behöva en 4-5 hål till...
 
Sv: Webbers korta?

Kl

Kan man inte bara korta in de ni redan har? Låter dyrt att köpa nya stigläder hela tiden :/.
 
Sv: Webbers korta?

Kl

Kan man inte bara korta in de ni redan har? Låter dyrt att köpa nya stigläder hela tiden :/.

Hela tiden?
ööh hur ofta tror du jag lägger pengar på sånt?
Däremot tid och ork till att sätta mig att sy och få det bra, när man har barn, djur, en sambo som jobbar skiten ur sig, gård som behöver renovering, gammal gård som ska säljas.
 
Sv: Webbers korta?

Men jag vet också att det finns en variant där lädret är "helt" på ena sidan och hål på den andra sidan så när du stoppar in T-spännet så kommer det liksom in i lädret, förstår ni hur jag menar? De borde ju inte kunna skava då?
 
Sv: Webbers korta?

Att det är fruktansvärt obekvämt att ha den "klumpen" där tex......

Hmm.. hur sätter ni stigläderna då? Mina läder höjer jag mellan 6-7 hål, lite olika på de jag har, och de har aldrig blivit obekvämt. Spännet hamnar strax ovanför vristen då. Jag borde kanske mäta mina och se hur långa de är..
 
Sv: Webbers korta?

Har man korta ben så finns det inte utrymme för 6-7 hål innan de hamnar på kåpan. Och när de hamnar på kåpan så får man ju klumpen under benet om man sitter i lodrätt sits iom att benet ligger ovanpå stiglädret tills det lämnar kåpan. Stigbygeln tar ju en hel del i längd och kvar blir inte många cm (kanske 10) att spela på där spännet måste hamna för att kunna bli bekvämt.
 
Sv: Webbers korta?

Kl, jag tycker mina i syntet gnisslar och skaver mot lädret. Är läder mot läder det bästa? Det känns troligt. ;-)
 
Sv: Webbers korta?

45 passar perfekt till hoppsadeln och 60 perfekt till dressyrsadeln.
Jag är 166 cm.

70 måste jag snurra runt stigbyglarn,men då får jag snurret nedanför sadeln medans t-spännet hamnar på kåpan. ....
 
Sv: Webbers korta?

Ska du ha den hela sidan mot sadeln får du ju sätta dom åt fel håll. ...

Den hela sidan ska vara utåt så man inte ser hålen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 238
Senast: Sassy
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 874
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Jag letar efter en feminin partyklänning. Och då menar jag inte med en massa volanger och småblommor, utan liksom en kvinnlig klänning...
2
Svar
29
· Visningar
3 891
Senast: Pilot
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 603
Senast: Raderad medlem 148099
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp