welsh avel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Blixtra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 102
B

Blixtra

Satt igår och lyssnade på några som diskuterade avel med ovannämda ras. Som jag tidigare skrivit så är jag ingen som håller på med avel och kan inte särkilt mycket om det!

Men visst är väll de olika kat. inom welsh olika raser? De som sades i disk. var : den ena har en mountain och vill ta föl, vill då ha en större och pratade om att betecka med en cob. Men blir inte det en korsning då?

Mountain sk aväll betäckas med en mountain för att få kallas just det, och welsh med welsh och cob med cob? Eller blir en korsning mellan cob och mountain en welsh??

Är jag fel eller rätt ute?

Sv: welsh avel

Jag avlar inte på Welsh, men har sedan många år en förkärlek för denna ras (SKA HA EN NÅGON GÅNG I LIVET), så jag har läst en del om dem.

I England finns det såvitt jag förstår bara EN stambok för samtliga fyra sektioner: Welsh Studbook (WSB). Det går att korsa mellan sektionerna och få en renrasig welsh. Dock har en mountain alltid två mountainföräldrar OCH inte växa över maxmåttet för mountain (122 cm tror jag).

Indy

Det finns 4 SEKTIONER av welsh.
sekt A = welsh Mountain. Här kan bara avkommor till stambokberättigade WM komma in.
sekt B = welsh
sekt C = welshponny av cobtyp
sekt D = welsh cob.

Idag så kan du korsa
A+B=B
A+C=C
A+D=C
C+D= C el D beroende på höjden
Engelska stamboken samt svenska är numera stängd för korsningar mellan sekt B och C/D. De registreras som WPB from i år.

personligen tycker jag att det är grymt att betäcka ett Mountain sto med en cob hingst. Jag vände på det och betäckte ett cob sto med en Mountainhingst.

Senast ändrad:

Men skiljer det sig inte mycket mellan en cob och en WM? Alltså inte storleksmässigt utan i typ och lynne? Jag trodde verkligen att det är helt olika raser som inte är så lika! Förövrigt håller jag med dig om att beteckning åt andra hållet låter mer humant!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 381
Avel Hej. Tänkt höra med er erfarna kring avel. Nu är de såhär att under olika omständigheter så har de blivit ett litet Welsh mountain och...
Svar
3
· Visningar
783
Senast: Horsenerd
·
Avel Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar)...
Svar
13
· Visningar
2 118
Senast: Heloise
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 314
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka