Welsh cob - är det någon skillnad?

P

parchita

Har fått upp ögonen för den underbara rasen welsh cob, men undrar lite hur jag ska tänka när jag letar häst. Lägger det här på avel, eftersom det är unghästar jag tittar på och mina funderingar hänger ihop med stamtavlor.

Som jag har förstått är kvalitetsboken motsvarande den gamla premieringen, fast den är frivillig.

Spelar det då någon roll om unghästen jag tittar på har en pappa i kvalitetsboken eller inte? Finns det olika "färg" på passen som hos halvbloden? Är de berättigade till stamboken ändå? Ungponnyaktiviteter och championat? kvalitetsbedömning`?

Helt enkelt - om man gillar hästen, spelar pappan då någon roll? Jag ska inte avla vidare, vill helst ha en valack.
 
Sv: Welsh cob - är det någon skillnad?

Så länge fadern har löst hingstlicens "spelar det ingen roll" om den är införd i kvalitetsboken eller inte för avkommornas del, den skall få delta i allting ändå. Det finns alltså ingen motsvarighet till t.ex. SWB:s gröna och gråa papper.

Att försöka föra in sin hingst i kvalitetsboken är helt frivilligt. Innan så godkändes ju hingstarna innan de fick användas i avel men nu krävs bara veterinärbesiktining och att man löst licens. Om du då är ute efter en valack och inte är avelsintresserad alls så spelar ju stammen mindre roll och jag skulle nog inte bry mig så mycket om i fall fadern är kvalitetsbokförd eller inte om jag fastnat för själva hästen. :)
 
Sv: Welsh cob - är det någon skillnad?

En welsh utan stamtavla är ingen riktig welsh :angel:
Lite av poängen med rasen är ju att dom ska vara allsidiga och VACKRA, dvs jag skulle aldrig köpa en welsh där inte båda föräldrarna är stambokförda med minst klass 1 poängmässigt. Dock så tyckte jag det var väldigt roligt att åka på utställningar med welshen jag hade som komplement till vanliga tävlingar så jag kanske är lite förstörd.
 
Sv: Welsh cob - är det någon skillnad?

Fast bara för att fadern inte är kvalitetsbkförd innebär det ju inte att det inte finns någon stamtavla. ;) Att det skall finnas stam är dessutom ett krav för att kunna lösa licens överhuvudtaget, och utan stam kan man inte registrera hästen som welsh - alltså är det ingen welsh...

Skulle jag betäcka mitt sto skulle jag personligen absolut sträva efter att välja en kvalitetsbokförd hingst, alt. en hingst som inte är med i kvalitetsboken men som bevisligen lämnar bra och jämt, för det finns ju även sådana hingstar. Men om man inte är jätteinsatt i rasen eller helt welshgalen (hur man nu inte kan vara det :D) och skall köpa en valack skulle jag inte låta mig stoppas av att fadern inte är införd i kvalitetsboken.
 
Senast ändrad:
Sv: Welsh cob - är det någon skillnad?

:) Helt klart en jättetrevlig ras, jag har i och för sig bara varit i nära kontakt med tre individer, alla ston och en som var imp Eng
Nr1 fruktansvärt snäll och trygg som ridskolan ägde några år, hon kunde bli stor i gången och lite mycket turbo vid hoppning om inte eleverna kunde få med bakdelen vill säga men supertemprament.
Nr 2 var 6 år när jag köpte henne och aldrig ordentligt hanterad bara gått i avel jättesnäll men väldigt mycket temprament och väldigt showig , jobbig att rida i och med hon kom i cobtrav direkt från skritt så jag tappade balansen som är van att rida mina halvblod.
Nr 3 sålde jag i dagarna d-ponny med vanlig welsh till pappa, trygg och ponny med jätteutstrålning viktbärande underbar individ.
Sammanfattning tycker jag det är hästar med go i , bra temprament hållbara och sen tycker jag att man kan kolla runt bland uppfödarna och leta efter en individ man gillar och inte kolla för mycket på stammen när det är en valack men vill ha, Finns en del duktigt cobfolk i sverige som kanske även kan hjälpa till om man inte hittar en cob här har kontakter i England
 
Sv: Welsh cob - är det någon skillnad?

KL - svarar alla.

Stam har väl hästen, även om inte föräldrarna är i kvalitetsboken? Inte alla ston som visas fram heller.

Jo, jag kan nog bli welsh-frälst. Ska egentligen inte ha fler hästar, men jag har plats - så.... :D

Jag ska titta och drömma vidare, men skönt att veta att de får delta i allt, så länge pappan har gdk licens i alla fall!
 
Sv: Welsh cob - är det någon skillnad?

Ursäkta trådkap - cob-trav? Vad är det?
Har en korsning halvblod/welsh cob (såååå fin:)).
Hon kan få till jordens trav där man känner hur hon liksom jobbar genom hela kroppen och verkligen "tar för sig" i varje steg, nästan stampar.
Har aldrig varit med om ngt liknande på ngn annan häst. Är det når sånt du menar med cob-trav?
 
Sv: Welsh cob - är det någon skillnad?

Inte för att jag är expert men cobbarna ska väl ha höga knälyft. Kan vara det hon syftade på. :)
 

Liknande trådar

Avel Har fått ett helt underbart litet stoföl i år och undrar om det är någon ide att åka på utställning med ett sådant föl, eller ska man...
Svar
13
· Visningar
1 928
Senast: Farrix
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 209
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp