Bukefalos 28 år!

Welsh cob med "FEL" pappa på utställning?

cikoria

Trådstartare
Har fått ett helt underbart litet stoföl i år och undrar om det är någon ide att åka på utställning med ett sådant föl, eller ska man vänta tills 3 års visning och kvalitetävlan? Mamman är ren Welsh cob och pappan är ren welsh B. Så om jag har förstått det rätt är hon en ren welsh cob/typ cob beroende på storleken. Vad betäcker man sedan en sådan häst med ridponny eller för om jag har förstått det rätt är ägarna till welsh eller cob-hingstarna emot sådana korsningar? Är stamboken i England stängd eller finns det sådan avel i england också? Hoppas att det ska bli en bra ridponny till min dotter.
 
Sv: Welsh cob med "FEL" pappa på utställning?

Det förekommer sådan avel även i uk även om reglerna har ändrats ett par gånger de senaste åren - även här i Sverige.

Själv anser jag att avkommor till sådana "korsningar" inte bör bli renrasiga C/D då de är så pass olika. Kan dock vara bra som ridponnyer ändå om det är det man är ute efter, men då registreras på ett annat sätt.

Om du ska visa eller ej beror väl på hur hon ser ut och vad du själv vill uppnå med visningen...
 
Sv: Welsh cob med "FEL" pappa på utställning?

Mitt föl är ett bonusföl köpet mamman i höstas och hon visade sig ha föl i magen , avlar på svenskt halvblod så ett litet ponnyföl när tiden är inne är kanske inte fel. Spännande och se vad det blir för storlek på fölet tycker hon har sett väldigt liten ut men jag jämför med halvbloden så det blir helt fel. Och cobstoet ser ut som en jättemamma till fölet. Men gud va kul det är med föl i hagen igen .Vilken balans ett sådant här föl har i jämförelse med mina halvblodsföl, känns som hon är tidigare utvecklad , Rak och fin i benen är aldeles såld själv,
 
Sv: Welsh cob med "FEL" pappa på utställning?

Vad är det för stam på henne och hur hög är hon nu? *nyfiken* :)
 
Sv: Welsh cob med "FEL" pappa på utställning?

Hon är e. Karlfälts Bocelli (Wärnanäs Peng-Coed coch Targed)
ue.Star Kingdom-Janton Meredith WSB 2343-Hengoed Charles WSB 22652-Llanart Meteor. Hon är ca 95 cm hög och är två veckor gammal född 4/4. Hon är troligtvis konstant rödskimmel med bläs tre vita strumpor och en vit kota. Skulle vara kul att veta varifrån henne färg kommer ifrån. Mamma är 147,9 och pappa 130cm, Helbror f.2005 är 135 cm i dag
 
Sv: Welsh cob med "FEL" pappa på utställning?

Hon är troligtvis konstant rödskimmel /---/ Skulle vara kul att veta varifrån henne färg kommer ifrån

Grattis till fölungen. Håller med om att det skulle vara kul att veta var konstantskimmelanlaget (rn) kommer ifrån! Pappa är ju (vanlig avblekbar) skimmel. Mamma är (väl) isabell så från hennes sida kan rn-anlaget omöjligt komma, eftersom det inte nedärvs recessivt. Farfarsfar CC Barwn var ju både konstantskimmel och avblekbar skimmel; är det möjligen så att även Bocelli har båda skimmel-anlagen?

I annat fall finns två alternativ: 1) fel färg angiven på fölungen, som inte är rödskimmel utan (vanlig avblekbar) skimmel född fux, eller 2) fel härstamning angiven på fölungen, läge för härstamningskontroll via DNA...
 
Sv: Welsh cob med "FEL" pappa på utställning?

Grattis till fölungen. Håller med om att det skulle vara kul att veta var konstantskimmelanlaget (rn) kommer ifrån! Pappa är ju (vanlig avblekbar) skimmel. Mamma är (väl) isabell så från hennes sida kan rn-anlaget omöjligt komma, eftersom det inte nedärvs recessivt. Farfarsfar CC Barwn var ju både konstantskimmel och avblekbar skimmel; är det möjligen så att även Bocelli har båda skimmel-anlagen?

Bocellis pappa Wäranäs Peng har i alla fall båda anlagen, både g och rn, så det är teoretiskt möjligt att även Bocelli har det.

mvh
Jenny
 
Sv: Welsh cob med "FEL" pappa på utställning?

PrncessFiona.jpg
PrncessFiona.jpg

Provar skicka bild på fölet och min id kontrollant som ännu inte sett fölet trodde att det kunde vara en röd konstantskimmel.
Tack för svaren , och mormor är isabell och genom mamman kommer troligtvis inte färgen?
 
Sv: Welsh cob med "FEL" pappa på utställning?

Provar skicka bild på fölet och min id kontrollant som ännu inte sett fölet trodde att det kunde vara en röd konstantskimmel. Tack för svaren , och mormor är isabell och genom mamman kommer troligtvis inte färgen?

Genom mamman kommer definitivt inte färgen. Konstantskimmel (rn) kan inte ligga dolt, eller med andra ord det kan inte nedärvas recessivt. Har hästen anlaget så syns det - om det inte döljs under t ex avblekbara skimmelanlaget. Mamman är vad jag förstår svart (gulsvart?). Vi har ju redan konstaterat att fölungens farfar har båda skimmelanlagen, vanlig avblekbar skimmel plus konstantskimmel. Så det är möjligt att även fölungens pappa har både g + rn.

Din bild är svårbedömbar eftersom fölungen delvis är i motljus med skuggor på kroppen, och dessutom ser man inte huvudet särskilt tydligt. Avblekbara skimlar brukar få karakteristiska vita ringar runt ögonen ganska tidigt. Fölet har redan mycket stickelhårigt på kroppen, och min erfarenhet är att konstantskimlar är ganska enfärgade från födseln. De börjar sedan gradvis bli stickelhåriga med början från korset, vilket man ser om man pillar i pälsen. Å andra sidan har fölet vit svansfjäder, vilket är ett tecken på konstantskimmel...

Jag tycker det är knivigt att säga idag utifrån den bilden vad det är för kulör, men det blir säkert tydligare om ett par månader när du tar hem ID-kontrollant & chipmärkaren (grundfärg = fux, kan vi kanske enas om så länge!).

Söt fölunge, hoppas det blir en trevlig ridponny så småningom.
 
Sv: Welsh cob med "FEL" pappa på utställning?

Vilket vackert huvud din fina fölis har.
 
Sv: Welsh cob med "FEL" pappa på utställning?

På bilden ser man ungefär hur hon ser ut hon har väldigt mycket stickelhår på bakdelen,lite mindre på resten av kroppen, huvudet är helt enfärgat öronen har lite vita strån benen är helt enfärgade, hon har ål och svansen är vit bredvid ålen, manen är fuxfärgad, runt mulen är hon mörk, jättespännande med färgen har aldrig sett något liknande själv förut men mina halvblodsföl har varit svarta och bruna. Och de andra skimmelfölen jag har sett har varit mörka vid födseln.
 
Sv: Welsh cob med "FEL" pappa på utställning?

Är rätt troligt att Boccelli har dubbla skimmelanlag, både konstant och avblekbar.

"Stöp" över följande underbara lilla hingst på blocket.se, hans mamma är troligtvis svart. Om då Boccelli har konstantskimmelanlag borde det kunna förklara avkommans underbara "blåskimmel"-färg.

Man kan ju tänka sig att kolla övriga avkommor efter Boccelli, vilka färger de har? För visst måste det finnas statistik på detta?

Lycka till med den lilla!

/R
 
Sv: Welsh cob med "FEL" pappa på utställning?

Såg bilden på blocket vilken liten raring, Welshkorsning .e.Bocelli.
 
Sv: Welsh cob med "FEL" pappa på utställning?

Den lilla krabaten ska vi köpa :) han hade rätt spännande färg.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 435
P
Avel Har fått upp ögonen för den underbara rasen welsh cob, men undrar lite hur jag ska tänka när jag letar häst. Lägger det här på avel...
Svar
7
· Visningar
2 211
S
Hästmänniskan Sitter ju fortfarande och funderar på vilken ponny jag ska köpa men nu har funderingarna ökats på... :crazy: Jag vill ju ha en welsh...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp