Welsh cob i stora lass!

19598490_10154883414234426_1292138123813838260_n.jpg


Ansluter mig till den här tråden också, gott om tid nu med några dagars ledighet.
Här är Mallows Myrcella som jag precis köpt. Hon är efter Linners Hedwr, men mamman är welshponny av cobtyp (C) så Myran är också registrerad som (C). Men troligen växer hon över och blir då istället en liten sec D.
Planen med henne är än så länge lite flytande, kanske ridponny, kanske avel. Vi får se :)
 
Hej alla cobälskare!
Jag är i startgropen att köpa en unghäst och har börjat bli så sugen på en Welsh cob! De verkar vara en härlig allround typ av häst och de är ju otroligt snygga!
De verkar dock inte helt lätt att få tag i. Jag söker efter en som som slutar som storhäst (gärna 155-160+) med hopp i sig i åldern mellan 2-4 år. Jag kanske är bortskämd med halvblodsmarknaden där det nästan går att välja och vraka. Hur hittade ni era nya familjemedlemmar? :)

Ytterligare en fundering är om jag är för stor med mina 170 cm och +-75 kg?
Finns det några vuxna cobryttare som skulle vilja dela med sig av lite bilder? :)
 
Jag söker efter en som som slutar som storhäst (gärna 155-160+) med hopp i sig i åldern mellan 2-4 år. Jag kanske är bortskämd med halvblodsmarknaden där det nästan går att välja och vraka. Hur hittade ni era nya familjemedlemmar? :)

Ytterligare en fundering är om jag är för stor med mina 170 cm och +-75 kg?
Finns det några vuxna cobryttare som skulle vilja dela med sig av lite bilder? :)
Ja du, jag tycker också det är svårt att hitta stora cobbar när jag kollar på annonser. De flesta verkar avla med D-ponny som mål.

Har du testat att kontakta olika uppfödare och berätta vad du söker? Jag tror att flera har hästar som de potentiellt kan tänka sig att sälja, utan att de direkt annonserar ut dem. :) Jag följer en hel radda nordiska uppfödare på Facebook och en hel del verkar ha unghästar till salu, några av dem måste ju vara över ponnymått. :p

Jag köpte min cob som föl, men hade koll på att båda hans föräldrar var över ponnymått och hoppades helt enkelt att han skulle bli stor, gärna lika stor som mammahäst på 156. Det verkar han nu också bli. :D

Ang. din storlek så är det inga problem alls, cobbarna sväljer mycket längd och har ofta korta ryggar. Jag är ingen liten kvinna :p själv och behöver gå ner i vikt innan jag sätter mig på min unghäst (I'm on it! :D ) men när jag red hans mamma en sväng förra sommaren kände jag mig inte alls stor. Hon är maffig, bred och stark som en oxe - sväljer mycket ryttare. :)
 
Ja du, jag tycker också det är svårt att hitta stora cobbar när jag kollar på annonser. De flesta verkar avla med D-ponny som mål.

Har du testat att kontakta olika uppfödare och berätta vad du söker? Jag tror att flera har hästar som de potentiellt kan tänka sig att sälja, utan att de direkt annonserar ut dem. :) Jag följer en hel radda nordiska uppfödare på Facebook och en hel del verkar ha unghästar till salu, några av dem måste ju vara över ponnymått. :p

Jag köpte min cob som föl, men hade koll på att båda hans föräldrar var över ponnymått och hoppades helt enkelt att han skulle bli stor, gärna lika stor som mammahäst på 156. Det verkar han nu också bli. :D

Ang. din storlek så är det inga problem alls, cobbarna sväljer mycket längd och har ofta korta ryggar. Jag är ingen liten kvinna :p själv och behöver gå ner i vikt innan jag sätter mig på min unghäst (I'm on it! :D ) men när jag red hans mamma en sväng förra sommaren kände jag mig inte alls stor. Hon är maffig, bred och stark som en oxe - sväljer mycket ryttare. :)

Har faktiskt kontaktat en del uppfödare nu och det verkar finnas vad jag söker, de är bara inte ute på annons :D
Så snart kanske man blir cobägare :love::love::love:
Vad härligt att han blir så stor! Man kan ju inte vara helt säker tills de har växt klart men har man storlekarna på föräldrar så får man ju ett bra mått att gå på iaf :p
 
Hej alla cobälskare!
Jag är i startgropen att köpa en unghäst och har börjat bli så sugen på en Welsh cob! De verkar vara en härlig allround typ av häst och de är ju otroligt snygga!
De verkar dock inte helt lätt att få tag i. Jag söker efter en som som slutar som storhäst (gärna 155-160+) med hopp i sig i åldern mellan 2-4 år. Jag kanske är bortskämd med halvblodsmarknaden där det nästan går att välja och vraka. Hur hittade ni era nya familjemedlemmar? :)

Ytterligare en fundering är om jag är för stor med mina 170 cm och +-75 kg?
Finns det några vuxna cobryttare som skulle vilja dela med sig av lite bilder? :)

Äger ingen WC med ridit några. De sväljer väldigt mycket längd som sagt.
Jag är 162 cm/ca. 55 kg. Den minsta WCn jag ridit var C-ponny och den kändes lagom för mig, och då trivs jag ändå egentligen bäst med hästar (tänk halvblodstyp) kring 157-162 cm. Så det kanske säger lite ;)
 
19598490_10154883414234426_1292138123813838260_n.jpg


Ansluter mig till den här tråden också, gott om tid nu med några dagars ledighet.
Här är Mallows Myrcella som jag precis köpt. Hon är efter Linners Hedwr, men mamman är welshponny av cobtyp (C) så Myran är också registrerad som (C). Men troligen växer hon över och blir då istället en liten sec D.
Planen med henne är än så länge lite flytande, kanske ridponny, kanske avel. Vi får se :)

Vilken fin :love:
 
@EmmaBovary Tack :)

Det är kul med unghäst, var ett par år sedan. Träns har hon testat nu två gånger och sadel har jag lagt på henne ett par stycken för att se vilken modell hon kan tänkas ha. Den som hittills legat bäst är b-ponnyns pinto ifrån börjes, x-vid. Men jag skulle vilja ha en bättre sadel till henne. Gold Medal sadel i vid modell passade helt ok också, men var för lång (17.5) 16.5 eller 17 tum får det nog bli.
 
20294227_10154963017204426_3979559469761806958_n.jpg
20246462_10154962777954426_353284585581158217_n.jpg

Två bilder till :) Nedersta bilden, där håller barnen på att rida barbacka på vår andra lilla welsh, i en egen liten hage. De andra pållarna tittar på. Myran vill så gärna vara med på allt, väldigt social vilket är roligt.
 
Jag kanske råkade skaffa mig en till cob... :o

Screen%20Shot%202017-09-02%20at%2012.43.11.png

Screen%20Shot%202017-09-03%20at%2012.10.26.png

Screen%20Shot%202017-09-01%20at%2012.54.53.png

Screen%20Shot%202017-09-01%20at%2019.30.29.png

Ior (isabellen) säger hej till sin pappa Balnecroft Xander. :love:

Xander är en hingst f. 2011 och jag tänkte försöka visa honom för införande i kvalitetsboken, om han utvecklas som jag hoppas.

Han är en goskille, snäll och rolig och snygg och underbar och gör mig svag i knäna när jag ser honom IRL. :love::D
 
Jag kanske råkade skaffa mig en till cob... :o

Screen%20Shot%202017-09-02%20at%2012.43.11.png

Screen%20Shot%202017-09-03%20at%2012.10.26.png

Screen%20Shot%202017-09-01%20at%2012.54.53.png

Screen%20Shot%202017-09-01%20at%2019.30.29.png

Ior (isabellen) säger hej till sin pappa Balnecroft Xander. :love:

Xander är en hingst f. 2011 och jag tänkte försöka visa honom för införande i kvalitetsboken, om han utvecklas som jag hoppas.

Han är en goskille, snäll och rolig och snygg och underbar och gör mig svag i knäna när jag ser honom IRL. :love::D

Men å grattis!! Jag har ju en kille efter Kingen! Men träffade xander då :love:
 
Jag kanske råkade skaffa mig en till cob... :o

Screen%20Shot%202017-09-02%20at%2012.43.11.png

Screen%20Shot%202017-09-03%20at%2012.10.26.png

Screen%20Shot%202017-09-01%20at%2012.54.53.png

Screen%20Shot%202017-09-01%20at%2019.30.29.png

Ior (isabellen) säger hej till sin pappa Balnecroft Xander. :love:

Xander är en hingst f. 2011 och jag tänkte försöka visa honom för införande i kvalitetsboken, om han utvecklas som jag hoppas.

Han är en goskille, snäll och rolig och snygg och underbar och gör mig svag i knäna när jag ser honom IRL. :love::D
Grattis! Superfin ! Kommer han att vara tillgänglig för avel då är tanken?
 
Men å grattis!! Jag har ju en kille efter Kingen! Men träffade xander då :love:
Kaspian, eller hur? :)

Grattis! Superfin ! Kommer han att vara tillgänglig för avel då är tanken?
Ja, ehm... förhoppningsvis? :D Jag tycker det verkar lite läskigt och potentiellt krångligt att ta hem främmande ston till honom, så det känns som att det ligger en bit fram i tiden.

Eftersom han gått i flock hela livet med hästar av alla kön :D (hingstar, ston och valacker - fast en typ i taget då) och är en väldigt klok flockmedlem och allmänt vänlig hingst, vill jag helst ha honom på fribetäckning. För att det ska funka vill jag dock ha en liten flock med ston som redan gått ihop ett litet tag och känner varandra, samt att jag sett att de är vettiga tjejer som fungerar i flock. Funderar dock på hur många stoägare som vill släppa iväg sitt sto i typ två månader på betäckning... det känns inte som ett så attraktivt erbjudande, kanske?

Men vi får se, det ligger en bit bort och finns det intresse för honom så löser det sig nog på något vis. :)
 
Hur går det i höstmörkret? Jag ligger hemma sjuk och vill ha uppdateringar! Vad gör ni, hur går det? Och ge mig bilder på höstluddiga cobbar! :D

Jag har inga fina nya bilder på mina cobbar, men jag bidrar med en st luddig cob ändå. För att visa lite god vilja, okej? :D Luddig, smutsig och i en dålig vinkel, och med ett vackert hovavtryck ovanför armbågen.

Och just det, han är nu snart fyra år (eller snart tre och ett halvt, egentligen) och växte från 154 till 156 cm över sommaren. Han ska strax börja skolan igen, planen för vintern är att han ska bli styrbar i alla gångarter. :)

D9335D11-64CB-4E28-9C30-01A96D3BEF0E.jpg
 
Har alla cob-människor flyttat till Facebook? O_o

Min gula är på utbildning och min vita är barnvakt åt en tvåårig valack. Fast den tvååriga valacken bossar omkring Xander i hagen... jag måste ha världens mesigaste hingst. :meh::D

xander-trot.png
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 637
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 617
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp