Western-hjälm och sadelfunderingar

lakrits

Trådstartare
Ok,,,är ju ny inom det här.....

Jag är ju van vid vanliga engelska sadlar och är det något som gör att man ramlar av så ramlar man ju ur sadeln ganska lätt.
Hur är det med westernsadlar???
Som det ser ut som så är det mycket som "tar emot" runt om , om ni förstår, framförallt i fram och i bak.

Är den lätt att ta sig ur eller ramla ur om det händer något?
Hur är det med stigbyglar?
Har hört att det finns säkerhetsstigbyglar att köpa men inte här i Sverige.

Vad har ni för erfarenheter?

Sedan är det ju många som inte har hjälm utan hatt när de rider western, varför är säkerheten mindre inom detta?
Räknar man med att hästarna är så välhanterade, välridna, lugna eller vad?
 
Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

i höga dressyrklassre rider man också med hatt, och det gör man på TÄVLINGAR. jag har sett många engelska ryttare som rider med keps när de tränar, och det är inte mer säkert än en hatt.

det är helt upp till en själv att rida med hatt eller hjälm, (hjälmkrav om man är under 16) själv fyllde jag 16 i år och jag kommer att rida med hjälm!!

westernstigbyglar är säkrare än vanliga engelska, och jag har lyckats fastna i mina säkerhetsstigbyglar (med gummiband)

jag och de jag känner är av åsikten att man sitter stabilare i en w.sadel (men jag kan garantera att man kan ramla av...)
 
Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

glömde en sak, w.hästar är i regel lungnare än andra p.g.a den tid man lägger ner på markarbetet, det är betydligt mer avslappnat ´på w.tävlingar än på e.tävlingar
 
Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

Det där har jag ockås funerat på för tänka om man fastnar med foten.?? Man kommer ju inte losss om den kommer igenom! En sa till mig att man faktiskt har sadelhornet att hålla sig i så att den väger jämt om ni förstår vad jag menar. Sadelhorn= inga säkerhets stigbyglar Inget sadelhorn=säkerhetsstigbyglar
Men det var vad hon sa.
Jag tänket absolut rida med hjälm men har funderat på det här med västen. Rider mycket i skogen och vill fortfarnade ha säkerhetsväst men det känns som om den tar emot. Ska man acceptera det eller vad ska mna göra??
 
Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

Jag var på High Chaparral för ett par veckor sedan på den stora tävlingen där och det var då jag bestämde mig för att prova på western.
Hanteringen har jag alltid facinerats av och man märkte klart och tydligt vad välhanterade hästarna var.
I en klass så var det ca. 20 st ryttare med häst inne på banan samtidigt och det fanns inte en häst som var olydig. Alla bara stod och bara var.....Det var jättekul att se.
Det skulle aldrig inträffa på en hopp eller dressyrtävling :p

Jo,,,det fanns ett fåtal ryttare som hade hjälm, jag såg två :smirk:
De andra hade bara hatt.
Visst är det så att från MSV dressyr så är det ju många som har hatt när de tävlar och många som tycker de är "duktiga" använder inte hjälm hemma heller.

Det här med sadeln....man kan ramla ur lika lätt som i en engelsk?
Är det inte stor risk att man slår sig på hornet då?
Jag har bara fått känslan att westernstibyglarna är ju så kraftiga och därför svårare att få ur foten, men jag kan ju ha fel.
 
Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

lakrits skrev:
Jag var på High Chaparral för ett par veckor sedan på den stora tävlingen där och det var då jag bestämde mig för att prova på western.
Hanteringen har jag alltid facinerats av och man märkte klart och tydligt vad välhanterade hästarna var.
I en klass så var det ca. 20 st ryttare med häst inne på banan samtidigt och det fanns inte en häst som var olydig. Alla bara stod och bara var.....Det var jättekul att se.
Det skulle aldrig inträffa på en hopp eller dressyrtävling :p

Jo,,,det fanns ett fåtal ryttare som hade hjälm, jag såg två :smirk:
De andra hade bara hatt.
Visst är det så att från MSV dressyr så är det ju många som har hatt när de tävlar och många som tycker de är "duktiga" använder inte hjälm hemma heller.

Det här med sadeln....man kan ramla ur lika lätt som i en engelsk?
Är det inte stor risk att man slår sig på hornet då?
Jag har bara fått känslan att westernstibyglarna är ju så kraftiga och därför svårare att få ur foten, men jag kan ju ha fel.

jag VET två som hade hjälm, för jag känner dem, och båda två är under 16, så de är tvugna att ha hjälm. sen är det ju tävling och det är "showigt" och då rider man i de snygga kläderna, hatt osv. lite klumpigt att ha t.ex. säkerhetsväst under... ;)

annars så rider jag med säkerhetsväst i min w.sadel och det funkar bra.

och ang att ramla ur, man sitter altså stabilare i en w.sadel och har dessutom hornet att hålla i sig i, men om man sedan ramlar av beror på hästen och ryttaren...
 
Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

Tackar det där hjälpte verkligen mej.
 
Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

jag tycker man sitter mycket säkrare i en westernsadel än en vanlig.
Man har ju hornet och ta tag i också om det behövs :)
Men det är itne svårt att komma ur den snabbt om man måste det.
Ang hatt så kommer väl det av att man i USA (som ju westernridningen kommer ifrån) har hatt i arbetet på ranchen för att skydda mot solen
 
Senast ändrad:
Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

Ridsäkerhet sitter inte i en hjälm ! Ridsäkerheten bygger man in i hästen genom träning och markarbete!
 
Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

man sitter säkrare i en westernsadel, tycker jag i alla fall, men det är inte så att man fastnar i sadeln. Jag trillade av i vintras när kompisens häst blev jätte busig i galoppen och bockade av mig. Jag flög över hornet. Stigbyglarna är säkrare också, det är svårare för foten att glida igenom men jag har klack på min skor ändå.

Angående hattfrågan så måste man väl ha hatt vid tävling över D-nivå om jag inte minns fel? Jag har alltid hjälm när jag rider annars.
 
Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

Håller helt med dig men jag har ändå alltid hjälm. Sen är jag så van vid det att det känns konstigt utan.
 
Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

Det är möjligt att det är så men man kan inte alltid lita på att det inte ska hända något.
Nu vet inte jag hur skadeprocenten ser ut i just westernridning men är olyckan framme så vill man ju heller inte sitta klistrad på hästen och inte komma därifrån.
 
Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

En kille hade hjälm på sig på High Chaparrals tävlingar, i dummy roping....
 
Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

Ja man sitter ju ganska bra i westernsadlarna men bockar pållen upprepade gånger så åker man ;)
Har testat :D
 
Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

Jag har insett att det är hemskt olika vart man bor.
är man på en western tävling så visst därkan jag förstå att folk har hatt
men de har folk att men de har dom ju inom dressyren också.
Men på alla clinicar i norr jag varit på, alla westernryttare jag känner.
Så använder folk hjälm.
Det är bara så de är, klart slut.
Att komma utan hjälm här uppe exicterar knappt.
Det är väälidigt få.

Min kompis red clinic för en känd svensk western insruktör som ville prova hennes och och hon vägrade släppa upp honom utan hjälm.

Ser jag bilder söder ifrån
är de mkt vanligare att folk är utan hjälm fast än dom rider för samma inströktör, fast än dom är på samma nivå osv.
(förlåt om jag drar er söder ifrån över en kant men de är som jag har uppfattat de. Säg gärna till om ni uppfattat de annorlunda)

Visst westernhästarna kanske är lungnare, westernsadeln kanske är säkrare osv osv.
Men ditt huvud blir inte stadigare och man kan fortfarande ramla av punkt slut.
Jag tycker inte man ska försvara en sådan sak,
visst de är ditt liv gör hur du vill.
Men att försvara de?
Ne, för mig går de inte ihop.
 
Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

med eller utan hjälm har inet så mycket med western att göra, det är ju upp till personen, men jag vet många "duktiga" som rider utan, medans jag och de flesta av mina vänner alltid har hjälm, oavsett om det är ridning eller körning.

hjälmen hindrar en inte från att åka av, men gör man det så skyddar den ju iallafall lite...
 
Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

Risken at ramla av ligger i hur duktig ryttaren är med sitsen. Om man har en väluppfostrad och tränad häst så kanske risken minskar men ALLA hästar bockar någon gång. Och då är det om ryttaren har knäslut eller ej. Om du ramlar av så är det typ 90% mot 30-40% om du har hjälm eller inte. Inte sant??
Man behöver ju inte landa på något speciellt hårt för att få hjärnskakning. ;)
 
Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

sant :bow:
alla hästar kan bralla eller bli skrämda westernhäst eller inte.
har alltid hjälm, både vid ridning, longering, tömkröning osv känns säkrast så
 
Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

Jag skulle inte få för mig att rida utan hjälm,,,,att sätta livet till för att man är dumdristig få andra göra i så fall.
Sedan om det är tävlingsregler m.m som gör att man rider i hatt så fine...men om man kommer upp i dom klasserna så har man antagligen en häst som man kan lita på, men olyckan är ju lätt framme och speciellt när man har med djur att göra.
 
Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

Man behöver int ha hjälm på någon häst,kompisar!
 

Liknande trådar

Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 487
Senast: Seabaz
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 451
Senast: Migo
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 872
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 533
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp