Western-hjälm och sadelfunderingar

Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

Jo!! Det är allt säkrast.
Eller har du redan slagit i huvudet?? :p
 
Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

Det finns ju också en hjälm-o-hatt i ett som man kan använda sig av.

Jag är engelskryttare i botten och har mycket svårt för att rida utan. Den är lika naturlig som bilens säkerhetsbälten. De flesta (utom de som är mindreåriga) rider utan hjälm inom vår kulbb.
Det får stå för dem, det är deras huvud, och jag behåller min hjälm på.
 
Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

Bubben91 skrev:
Jo!! Det är allt säkrast.
Eller har du redan slagit i huvudet?? :p

Va elaka ni är. Jag har int alls slagit mig. Jag kan rida. Kompisar.
 
Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

Jag är säker på att du kan rida men alla kan ramla av. När du väl gör det så är du ganska illa ute om du inte har hjälm. Det var inte menat att vara jätte dum men du behöver nog tänka om lite. ;)
 
Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

Jag är säker på att du kan rida men man behöver inte kunna rida för att ramla av. Alla gör det någon gång...
Menade inte att vara jätte dum men du behöver nog tänka om lite när det gäller att ha hjälm. För den gången du ramla av är du ganska illa ute om du inte har hjälm. ;)
 
Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

Jag började med western för ca fem år sedan, sedan dess har jag aldrig trillat av (peppar,peppar), trots en del bra skutt... Dels tack vare sadeln, men också för att man har längre stigläder och därmed sitter stadigare. Vad gäller stigbyglarna skulle inte jag kalla dom osäkrare än engelska stigbyglar, jag tycker att foten sitter stadigare på plats. Sedan måste man ju ha en lagom storlek på dom, är de jättestora så kan man ju foten åka igenom, men med rätt storlek så är det inga problem. Sen ska man alltid ha klack på skorna, oavsett om man har westernsadel eller engelsk sadel. Gjympadojjor är faktiskt inte gjorda att rida i... ;)

Vad gäller ryttarens säkerhetsutrustning håller jag med den gamla klyschan: Hjälm är en billig livförsäkring. Det finns ingen anledning att inte ha hjälm när man arbetar med hästar. Vare sig man rider western eller engelskt. Själv använder jag också alltid säkerhetsväst. Var med om en ganska otäck vurpa för några år sedan (full galopp, tvärnit, kullerbytta över hästens huvud, landade i stenhård, "knöglig" torkad lera och hade inte suttit upp igen om jag inte haft västen. Var rejält mör dan efter), och sedan dess sitter jag inte upp utan väst.

//Aranel
 
Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

Det hela spörsmålet är enkelt: Är man det minsta osäker på sin häst eller sin egen förmåga att sitta kvar, då ska man naturligtvis ha de skydd som man själv anser behövas, no more-no less.
Om man rider med rejält långa läder så ökar möjligheten att sitta kvar även om hästen bockar. Man ser dock alltför många som sitter och rider med stigläder avpassade som för hoppning, och fysikens lagar om tyngdpunkt gäller även på hästryggen, ju högre tyngdpunkt dess större är risken att trilla av. Själva fallet är inte farligt, det är momentet då man möter Moder Jord som är farligt! ;)
 
Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

Jag tycker att det är lite dumdristighet.
Du gör givetvis som du vill men även om jag kan rida, även om jag litar på min häst så använder jag hjälm.
Visst, man kanske inte ramlar av så jätteofta, för mig är det 6 år sedan sist, men jag rider med hjälm för det.
Den dagen man ramlar av utan hjälm, kanske man slår huvudet i sten eller liknande och får men för livet eller rent av dör. Är det värt det????
Är det värt att sätta livet till eller få en hjärnskada bara för att man "tror" att det inte kommer hända något?

Detta är inget påhopp men för mig är det en självklarhet att använda hjälm.
 
Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

Håller med, helt klart.
 
Sv: Western-hjälm och sadelfunderingar

om man tittar på en stigbygel på en westernsadel så är den mycket smalare upptill...det är för att man inte ska få igenom foten.. ja skulle inte kunna få igenom mina fötter genom dom stigbyglarna jag har. men för att det ska fungera måste man ju ha rätt storlek..
man sitter stadigare i en westernsadel..men självklart kan man ramla av om man har en sån me..
jag tycker såhär.. om man har hjälm eller ej är upp till var och en.. på mina hästar som jag har nu rider jag utan hjälm, dom anser jag vara så säkra och risken för att jag ska åka av är minimal så den tar jag.. däremot på två hästar jag har på inridning har jag hjälm på..
men som sagt, alla har ett eget huvud som man få ta ansvar för själv.. (men man behöver ju inte bli dum och sätta sig på vad som helst utan hjälm, man har ju trots allt bara ett huvud..)
 

Liknande trådar

Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 487
Senast: Seabaz
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 451
Senast: Migo
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 872
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 532
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp