Wheel of time

Jag tycker för övrigt att sista två böckerna (som skrevs av Sanderson flera år efter Jordans död) är bättre än de övriga. :angel:
 
Jag tycker för övrigt att sista två böckerna (som skrevs av Sanderson flera år efter Jordans död) är bättre än de övriga. :angel:
Jag har för mig att jag tappade sugen lite där, men jag tror mer det hade att göra med att det gått flera år så jag hade kanske behövt läsa om de andra böckerna för att vara helt inne i storyn..
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har för mig att jag tappade sugen lite där, men jag tror mer det hade att göra med att det gått flera år så jag hade kanske behövt läsa om de andra böckerna för att vara helt inne i storyn..
Om du inte har någonting emot engelska är ljudböckerna rätt fantatiskt inlästa faktiskt. :) Lättare att komma igenom allihopa om man kan lyssna och göra annat samtidigt, det är ju några sidor...
 
Om du inte har någonting emot engelska är ljudböckerna rätt fantatiskt inlästa faktiskt. :) Lättare att komma igenom allihopa om man kan lyssna och göra annat samtidigt, det är ju några sidor...
Jag har lite svårt för ljudböcker. Har lyckats ta mig igenom en men nä. Inte min grej. Men jag gillar egentligen att läsa så ser fram emot att ta mig an böckerna nu igen! Läser helst på engelska när det är orginalspråk :)
 
Jag är rätt pepp faktiskt trots att jag är väääldigt onöjd med castingen. :cautious:

Älskade böckerna som ung och har både läst och lyssnat på hela serien flera gånger. Kvinnosynen och kvinnorollerna är typisk tidig, populär ungdomsfantasy. Alla hjältarna är unga män och kvinnorna rätt barnsliga rätt igenom, det smiskas rumpor som straff och fan och hans moster - men jag har läst om serieproduktionen och de har insett att böckerna är lite dated och valt att ge den ett annorlunda uttryck, och det tycker jag är pännande!
Fast nja? Jag läste ju fantasy delvis för att att slippa den kvinnosynen.
(Ibland råkade man ju ut för misslyckanden som Wheel of Time, men träffbilden var riktigt hygglig.)
 
Fast nja? Jag läste ju fantasy delvis för att att slippa den kvinnosynen.
(Ibland råkade man ju ut för misslyckanden som Wheel of Time, men träffbilden var riktigt hygglig.)
Tycker du? Jag tycker att nästan all fantasy skriven under 80-90 talet (särskilt för ungdomar) är bedrövlig i sina kvinnoporträtt. Väldigt mycket modern fantasy också, även om det blivit bättre. :)

Edit: "Jag har upplevt" är kanske ett bättre uttryck.
 
Läste serien genom uppväxten, hade sån otur att jag läste första boken strax efter att den kom ut, och sen var det ju mycket vänta tills nästa del, och nästa, och nästa…

Har inte heller läst de sista delarna, minns inte om jag växte ifrån den eller om jag tröttnade på att vänta och gav upp.

Inte helt säker på att jag vill se den som tvserie faktiskt, känns som det blir svårt för alla karaktärer att verkligen få plats.
 
Tycker du? Jag tycker att nästan all fantasy skriven under 80-90 talet (särskilt för ungdomar) är bedrövlig i sina kvinnoporträtt. Väldigt mycket modern fantasy också, även om det blivit bättre. :)

Edit: "Jag har upplevt" är kanske ett bättre uttryck.
Jag håller nog med. Fantasy är inte direkt undantaget från samhällets strukturer utan där ser det ju ut precis som överallt annars.. Sen uppskattar jag ändå fantasy ändå., av helt andra skäl!
 
Jag håller nog med. Fantasy är inte direkt undantaget från samhällets strukturer utan där ser det ju ut precis som överallt annars.. Sen uppskattar jag ändå fantasy ändå., av helt andra skäl!
Jag Älskar fantasy! Total nörd. :D
Tror problemet är/var att det inom både litteratur och till exempel roll/tv/video/datorspel riktats mot en nästan uteslutande manlig publik så till den grad att många böcker i princip utesluter kvinnliga karaktärer helt för att de är ointressanta eller översexualiserar dem på ett nästan absurt sätt. Mer än i mainstrealitteratur.
Det sägs att de ska försöka filma WoT utifrån ett mer feministiskt perspektiv och det tycker jag gör att serien känns extra intressant, castingen till trots. :p
 
Jag Älskar fantasy! Total nörd. :D
Tror problemet är/var att det inom både litteratur och till exempel roll/tv/video/datorspel riktats mot en nästan uteslutande manlig publik så till den grad att många böcker i princip utesluter kvinnliga karaktärer helt för att de är ointressanta eller översexualiserar dem på ett nästan absurt sätt. Mer än i mainstrealitteratur.
Det sägs att de ska försöka filma WoT utifrån ett mer feministiskt perspektiv och det tycker jag gör att serien känns extra intressant, castingen till trots. :p
Fellow nörd här också! :D

Jag hoppas verkligen att de får till det på ett bra sätt. Det är ju lite blandat hur resultatet av fantasyserier blir, men nuförtiden så kommer det ju fler och fler som är riktigt bra. Förr fick man stå ut med mycket b- och c-serier :laugh:
 
Fellow nörd här också! :D

Jag hoppas verkligen att de får till det på ett bra sätt. Det är ju lite blandat hur resultatet av fantasyserier blir, men nuförtiden så kommer det ju fler och fler som är riktigt bra. Förr fick man stå ut med mycket b- och c-serier :laugh:
Jösses ja budgeten har verkligen fått ett uppsving efter jättesuccén med GoT (ocjh LoTR innan dess förstås!), och Prime brukar gå att lita på. :D Trailern ser dessutom helt okej ut. Inte det minsta plastig!
 
Vad handlar det om? Har aldrig hört talas om innan jag såg att det skulle komma som serie. Funderar på att kolla
Åh jag vet knappt hur jag ska beskriva det, det är en väldigt stor och liksom rik fantasyvärld. Massor med karaktärer och historier. Det är 14 rejäla böcker (på engelska, tror de är uppdelade på fler på svenska?).

Du kan läsa tex här:
https://wot.fandom.com/wiki/The_Wheel_of_Time
 
Tycker du? Jag tycker att nästan all fantasy skriven under 80-90 talet (särskilt för ungdomar) är bedrövlig i sina kvinnoporträtt. Väldigt mycket modern fantasy också, även om det blivit bättre. :)

Edit: "Jag har upplevt" är kanske ett bättre uttryck.
Vi har nog bara läst olika författare helt enkelt. Jag har ju vanligen valt bort de som verkar ha bedrövliga kvinnoporträtt och läst en majoritet kvinnliga författare. Så jag har väl iofs också läst lite typ Terry Brooks och uhm Eddings men som helt klart en väldigt liten del av helan.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vi har nog bara läst olika författare helt enkelt. Jag har ju vanligen valt bort de som verkar ha bedrövliga kvinnoporträtt och läst en majoritet kvinnliga författare.
Det har vi nog! Jag tycker det är jättesvårt att hitta bra kvinnliga författare inom fantasy, så har kanske kommit över fler rötägg. Sedan sållade jag nog inte per se i tonåren, jag slukade allt som stod på hyllan. :D
 
Jag lyssnar på ljudböckerna när jag ska somna. Jag tycker att de oftast är ganska tråkiga (herregud så detaljerat alla kläder beskrivs!!!) vilket är bra när man ska sova. Men tillräckligt underhållande för att jag har velat fortsätta, är på bok nio nu efter drygt 2 års lyssnande. Lyssnar på engelska och tycker att de som läser (en man och en kvinna) har bra röster.

Edit: jag läser i princip ingen fantasy, halkade in på denna för min dåvarande partner övertalade mig. Gillar man fantasy som genre så kanske man uppskattar böckerna mer.

Storyn är som klippt och skuren för en serie så jag kommer absolut att se den.
 
Jag lyssnar på ljudböckerna när jag ska somna. Jag tycker att de oftast är ganska tråkiga (herregud så detaljerat alla kläder beskrivs!!!) vilket är bra när man ska sova. Men tillräckligt underhållande för att jag har velat fortsätta, är på bok nio nu efter drygt 2 års lyssnande. Lyssnar på engelska och tycker att de som läser (en man och en kvinna) har bra röster.

Storyn är som klippt och skuren för en serie så jag kommer absolut att se den.
Ja alltså, detaljerade berättelser kan ju knappast göra sig så bra för ljudbok egentligen? När man läser så kan man ju anpassa sånt lite själv. Jag hoppar aldrig över saker men man kan ju läsa mer eller mindre snabbt förbi vissa partier ;)

Häftigt att du lyssnat i 2 år!
 
Ja alltså, detaljerade berättelser kan ju knappast göra sig så bra för ljudbok egentligen? När man läser så kan man ju anpassa sånt lite själv. Jag hoppar aldrig över saker men man kan ju läsa mer eller mindre snabbt förbi vissa partier ;)

Häftigt att du lyssnat i 2 år!
Jo det är perfekt om man vill somna. Det är rätt ovanligt att jag klarar att hålla mig vaken längre än en kvart, särskilt inte när de börjar prata om färg och form på knappar och sånt. Kanske därför det tar så lång tid för mig att plöja igenom böckerna. Fast lyssnar ibland i bilen också, eller när jag gör hjärndött monotont arbete.
 
Det har vi nog! Jag tycker det är jättesvårt att hitta bra kvinnliga författare inom fantasy, så har kanske kommit över fler rötägg. Sedan sållade jag nog inte per se i tonåren, jag slukade allt som stod på hyllan. :D
På biblioteket? Ungefär när? Det stod bara dålig fantasy på hyllan på normalbiblioteket under tidigt 00 tal såvitt jag minns. På slutet av 80-talet och början av 90-talet fanns bara Susan Cooper (som jag gillar) och enstaka andra.

Men runt hälften av sci fi och fantasy författarna är väl kvinnliga och flertalet prisbelönta på sistone så det borde inte vara svårt att hitta någon bland hälften av böckerna?

Nu de senaste fem åren har det dykt upp en del bra på biblioteken faktiskt.

(blandat fantasy och sf, manliga och kvinnliga typ hyggliga kvinnliga huvudpersoner

Elisabeth Moon
P C Hodgell
Ann Leckie
Naomi Novik
Mercedes Lackey (upp och ned)
Anne Mc Caffrey (upp och ned)
Garth Nix
CJ Cherryh
Brandon Sanderson
Barbara Hambly
Neal Stephenson
Jasper Fforde
Ursula le Guin
Margaret Atwood
Daniel O´Malley
Katherine Addison
David Weber
Diana Wynne Jones
Charlaine Harris (typ)
Lois Mc Master Bujold
Robin Hobb (är en tjej)
N K Jemisin
Helene Wecker
Tamora Pierce
Ellen Kushner)
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Fritid Eftersom bukeoraklet var så himla bra på att hitta böcker till min mormor (som tackar och hälsar, fast hon inte fattar vad ett forum är...
Svar
12
· Visningar
562
Senast: Glimra
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 133
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 345
Senast: LiviaFilippa
·
F
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 063
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp