Wheel of time

Funderar vidare, om jag ska titta på serien är det bättre att ha läst böckerna igen eller skulle jag störa mig för mycket på att det är "fel" vilket det alltid blir iaf lite grann när böcker ska bli tv.

Eller är det bättre att ha glömt lagom mycket och kanske tycka att serien är bra på sitt sätt om den nu är det.

Eller bara läsa om alla böckerna och strunta i serien....
 
Funderar vidare, om jag ska titta på serien är det bättre att ha läst böckerna igen eller skulle jag störa mig för mycket på att det är "fel" vilket det alltid blir iaf lite grann när böcker ska bli tv.

Eller är det bättre att ha glömt lagom mycket och kanske tycka att serien är bra på sitt sätt om den nu är det.

Eller bara läsa om alla böckerna och strunta i serien....
Jag tänkte samma! Jag har börjat läsa om nu och kommer högst troligen störa mig på ändringar (kanske, om de inte gör saker jäkligt snyggt) men jag blev så taggad att jag ville ge mig in i den där världen NU och inte vänta på november :D
 
Funderar vidare, om jag ska titta på serien är det bättre att ha läst böckerna igen eller skulle jag störa mig för mycket på att det är "fel" vilket det alltid blir iaf lite grann när böcker ska bli tv.

Eller är det bättre att ha glömt lagom mycket och kanske tycka att serien är bra på sitt sätt om den nu är det.

Eller bara läsa om alla böckerna och strunta i serien....
Jag brukar störa mig rätt lagom mycket, tillräckligt för att tycka filmatiseringen suger :p Så för min del blir det inget läsa om böckerna från början och sedan titta på serien. Hellre se serien (första säsongen) först och sedan börja läsa därefter.

Men det beror kanske på hur mycket man brukar störa sig på ändringar.
 
Jag läste också böckerna i ungdomen och gick och väntade på de sista, men när allra sista boken kom kände jag att jag behövde läsa om hela serien för att uppdatera mig. Men det har ännu inte hänt, så jag vet inte hur det slutar... Men det känns som alldeles för mycket handling för att få plats i en TV-serie. Kanske om de täcker en bok per säsong och håller på i fjorton år, men det kommer väl inte hända. Alltså kommer de få sortera bort typ 90% av handlingen för att få plats, och det kommer inte bli bra. Och i introt som postades i startinlägget såg det ut som om de hade lite väl mycket specialeffekter för min smak.

Men angående klagomål mot kvinnoroller i böckerna så är det ju fullt med starka och självständiga kvinnor. Förutom Aes Sedaierna så har vi ju alla Rands tre hustrur, Nynaeve, Faile, flera Aielkrigare, Birgitte och många fler.
 
Jag är glad att det länge sen jag läste böckerna så slipper jag jämföra 😆..

Rätt känsla finns där men det känns lite för stressat, jag fattar ju en hel del men jag har ju läst böckerna och fattar vad aes sedai, White cloaks, m.m. är utan förklaring. Jag funderar på om det går alls att uppskatta serien om man inte läst böckerna innan.

Tråkigt att karaktärerna är äldre men förstår att det mer praktiskt, först störde jag mig på det men det blev nog bättre såhär än att försöka kopiera böckerna rakt av. Gillar verkligen Moiraine, hon känns helt rätt i karaktären. Lan känns också som ett bra val. Rand känns helt ok, få se hur det utvecklas, Perrin och Mat likaså. Nyneve är väl den jag kände mest nja mot men vi får se. Först tyckte jag att Eguwene var helt fel men jag måste nog säga att jag vänt och tycker att hon nog har rätt attityd och kändes helt rätt i karaktären när man sett lite mer av henne.

Först var jag lite besviken att en del ändrats men sen insåg jag att om de försökt hålla sig ännu mer till böckerna så hade man nog stört sig mer och jämfört bit för bit.

Jag tycker det ska bli spännande att följa, när jag började läsa böckerna för typ 20 år sen så kändes det ju helt omöjligt att det skulle gå att filmatisera, sjukt många karaktärer att hålla reda på. Ska bli spännande att se hur de väljer att lösa det. Önskar dock att de skulle dra ner på tempot en aning och inte hasta fram i handlingen allt för mycket.
 
Jag hade faktiskt precis tänkt leta upp tråden för att se vad folk tyckte! Har inte vågat titta sedan någon i "vad såg vi senast"-tråden nämnde att den såg billig ut - tänkte genast på Shannara och blev avskräckt, men kanske är det värt en glutt ändå?
 
Jag hade faktiskt precis tänkt leta upp tråden för att se vad folk tyckte! Har inte vågat titta sedan någon i "vad såg vi senast"-tråden nämnde att den såg billig ut - tänkte genast på Shannara och blev avskräckt, men kanske är det värt en glutt ändå?
Tyckte inte den kändes alls så budget som Shannara. Har iofs inte läst böckerna, men över lag känns denna mer genomtänkt och välgjord. Maken som är kräsen och kan böckerna väl tycker också den är ok.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tyckte inte den kändes alls så budget som Shannara. Har iofs inte läst böckerna, men över lag känns denna mer genomtänkt och välgjord. Maken som är kräsen och kan böckerna väl tycker också den är ok.
Då ska jag ge den en chans! Prime brukar generellt ha ok produktioner. Jag kan också serien hyfsat väl och det är väl därför jag drar tårna till mig lite - jag vet att de försöker ge den ett annat perspektiv och tack och lov för det, men jag var Mycket skeptisk till castingen av huvudgruppen. :cautious::D
 
Då ska jag ge den en chans! Prime brukar generellt ha ok produktioner. Jag kan också serien hyfsat väl och det är väl därför jag drar tårna till mig lite - jag vet att de försöker ge den ett annat perspektiv och tack och lov för det, men jag var Mycket skeptisk till castingen av huvudgruppen. :cautious::D


Sony (Pictures Television) har varit med och pungat ut så det finns nog en schyst budget :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Sony (Pictures Television) har varit med och pungat ut så det finns nog en schyst budget :)
Jooo, fast det förhindrar ju inte att de lyckas få det att Se billigt ut. Tycker det brukar vara normen med fantasyserier utöver GoT, men jag får återkomma efter att jag kikat. 😊
 
Jag landade till sist i att jag ska läsa färdigt böckerna innan jag börjar titta, får nog hålla mig borta från tråden nu så jag inte blir spoilad😆
Hoppas hitta lite mer sammanhängande tid för läsning, då borde det gå ganska fort med de sista böckerna..
 
Här är några korta tankar jag har haft om TV-serien:
- Tycker ändå förändringarna de har gjort känns smarta hittills. Tempot är mycket snabbare och det är mer fokus på action och Aes Sedai, och då hinns det inte med att bygga upp karaktärerna på samma sätt. Tyckte t.ex. ändringarna av Perrins och Nynaeves back stories hjälper till att göra dem mer trovärdiga på kort tid (varför Nynaeve är anti Aes Sedaier t.ex.). Är dock inte helt förtjust i tempoändringen, ska erkännas ;)
- Kameraansvarig är världens mest klyschiga person??? Så trist fotografi som har gjorts tusen gånger tidigare, känns som att titta på LOTR, som är 20 år gammal
 
Här är några korta tankar jag har haft om TV-serien:
- Tycker ändå förändringarna de har gjort känns smarta hittills. Tempot är mycket snabbare och det är mer fokus på action och Aes Sedai, och då hinns det inte med att bygga upp karaktärerna på samma sätt. Tyckte t.ex. ändringarna av Perrins och Nynaeves back stories hjälper till att göra dem mer trovärdiga på kort tid (varför Nynaeve är anti Aes Sedaier t.ex.). Är dock inte helt förtjust i tempoändringen, ska erkännas ;)
- Kameraansvarig är världens mest klyschiga person??? Så trist fotografi som har gjorts tusen gånger tidigare, känns som att titta på LOTR, som är 20 år gammal
Ja, fotot känns tradigt!!
 
Håller med om att första avsnittet var rätt kasst, andra var okej och tredje verkar lovande. Hoppas det fortsätter så. Har lite svårt för karaktären Nyneve, i serien ser hon alldeles för ängslig ut.
 

Liknande trådar

Fritid Eftersom bukeoraklet var så himla bra på att hitta böcker till min mormor (som tackar och hälsar, fast hon inte fattar vad ett forum är...
Svar
12
· Visningar
559
Senast: Glimra
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 340
Senast: LiviaFilippa
·
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 045
Senast: Tualma
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 932
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp