Wheel of time

På biblioteket? Ungefär när? Det stod bara dålig fantasy på hyllan på normalbiblioteket under tidigt 00 tal såvitt jag minns. På slutet av 80-talet och början av 90-talet fanns bara Susan Cooper (som jag gillar) och enstaka andra.

Men runt hälften av sci fi och fantasy författarna är väl kvinnliga och flertalet prisbelönta på sistone så det borde inte vara svårt att hitta någon bland hälften av böckerna?

Nu de senaste fem åren har det dykt upp en del bra på biblioteken faktiskt.

(blandat fantasy och sf, manliga och kvinnliga typ hyggliga kvinnliga huvudpersoner

Elisabeth Moon
P C Hodgell
Ann Leckie
Naomi Novik
Mercedes Lackey (upp och ned)
Anne Mc Caffrey (upp och ned)
Garth Nix
CJ Cherryh
Brandon Sanderson
Barbara Hambly
Neal Stephenson
Jasper Fforde
Ursula le Guin
Margaret Atwood
Daniel O´Malley
Katherine Addison
David Weber
Diana Wynne Jones
Charlaine Harris (typ)
Lois Mc Master Bujold
Robin Hobb (är en tjej)
N K Jemisin
Helene Wecker
Tamora Pierce
Ellen Kushner)
På biblioteket 80-90tal var det Jordan, Eddings, Tolkien och Terry Brooks som var de stora i hyllan vad jag minns. Jag läste också R.A Salvatore och Terry Goodkind. Den typen av böcker. :D
Hobb var också med lite senare, helt okej!

Jag gillar ju riktigt gritty fantasy med grå karaktärer, lite humor och grafiskt våld. Joe Abercrombie är fantastisk på alla sätt och vis, jag gillar också V. Brett.... och Sanderson är okej. Utforskar ständigt nya serier men måste själv erkänna att jag har en tendens att välja manliga författare att prova före kvinnliga, det ligger helt på mig. En vana jag borde bryta förmodligen.
En hel del warhammerböcker från Black Library är riktigt, riktigt bra också.
 
Jag Älskar fantasy! Total nörd. :D
Tror problemet är/var att det inom både litteratur och till exempel roll/tv/video/datorspel riktats mot en nästan uteslutande manlig publik så till den grad att många böcker i princip utesluter kvinnliga karaktärer helt för att de är ointressanta eller översexualiserar dem på ett nästan absurt sätt. Mer än i mainstrealitteratur.
Det sägs att de ska försöka filma WoT utifrån ett mer feministiskt perspektiv och det tycker jag gör att serien känns extra intressant, castingen till trots. :p
Sedan kan det ju vara så att jag accepterar mer misogyna kvinnoporträtt än du gör så att jag tycker böcker som du tycker är hemska är helt ok.
 
På biblioteket 80-90tal var det Jordan, Eddings, Tolkien och Terry Brooks som var de stora i hyllan vad jag minns. Jag läste också R.A Salvatore och Terry Goodkind. Den typen av böcker. :D
Hobb var också med lite senare, helt okej!

Jag gillar ju riktigt gritty fantasy med grå karaktärer, lite humor och grafiskt våld. Joe Abercrombie är fantastisk på alla sätt och vis, jag gillar också V. Brett.... och Sanderson är okej. Utforskar ständigt nya serier men måste själv erkänna att jag har en tendens att välja manliga författare att prova före kvinnliga, det ligger helt på mig. En vana jag borde bryta förmodligen.
En hel del warhammerböcker från Black Library är riktigt, riktigt bra också.
Abercrombie tycker jag är helt ok ur kvinnoporträttsynvinkel också. Men har bara läst de senare, vet att han fick kritik och tog den till sig.

Eddings, Brooks, Goodkind och de är ju de som fick mig att avfärda fantasyhyllorna i biblioteket. (alltså jag har ju läst dem så jag har ju läst sådana också såklart, men det är inte lika njutbart om man säger så.) Minns att de gick från noll till -böcker jag läst och vet att jag inte gillar, till -böcker jag läst och vet att jag tycker de är bra (enstaka Moon och Hobb) till numera -böcker jag inte läst och i vissa fall inte vet någonting om och gärna lånar för att se. Om man lånar gör det ju ingenting om boken är dålig heller.

Jag började läsa fantasy och sci fi valt på omslagen, -kvinna med svärd eller rymdskepp check, läses. Och dessa fanns enbart på engelska, köpes, när jag var 16.

(När jag var 16 fanns inte ens Eddings på biblioteket tror jag, ah ja nej de kan inte kommit dit förrän jag var 18-19 eller så. Läste dem på engelska när jag var där ngnstans tror jag.)
 
Senast ändrad:
Abercrombie tycker jag är helt ok ur kvinnoporträttsynvinkel också. Men har bara läst de senare, vet att han fick kritik och tog den till sig.

Eddings, Brooks, Goodkind och de är ju de som fick mig att avfärda fantasyhyllorna i biblioteket. (alltså jag har ju läst dem så jag har ju läst sådana också såklart, men det är inte lika njutbart om man säger så.)
Jag tycker att han gjorde ett bra jobb direkt från första "First Law" boken - det finns få kvinnor i huvudsak men de som finns har en Roll och beskrivs väl.

Ja precis, men det var det utbud som fanns tillhands helt enkelt. Det var populärfantasy.
 
Jag tycker att han gjorde ett bra jobb direkt från första "First Law" boken - det finns få kvinnor i huvudsak men de som finns har en Roll och beskrivs väl.

Ja precis, men det var det utbud som fanns tillhands helt enkelt. Det var populärfantasy.
Jag har mest läst Best Served Cold (gissa varför...) och den tyckte jag om, någon till har jag läst men den eller de var inte lika minnesvärda.

Black Company gillar jag Glen Cook.

Om Eddings o co tror alla de där böckerna är mycket bättre om man läser dem när man är 14 eller något faktiskt. Då har man också minnet kvar när man läser dem nästa gång.
 
Jag har mest läst Best Served Cold (gissa varför...) och den tyckte jag om.

Black Company gillar jag Glen Cook.

Om Eddings o co tror alla de där böckerna är mycket bättre om man läser dem när man är 14 eller något faktiskt. Då har man också minnet kvar när man läser dem nästa gång.
Ahh, den är helt okej men jag föredrar helt klart First Law serien.. även om Best Served Cold är en spinoff, typ. 😅 The Heroes som standalone är fantastisk, och fortsättningsserien makalös so far! Age of Madness. :love:

Jag avskydde tack och lov Eddings från början, men några av de andra slukade jag utan att från början begripa just hur problematiska de var. Tror lite tvärtom att det är bra att återbesöka dem så att man får insyn i hur bra de Inte var. :D
 
Jag kunde inte hålla mig utan klickade hem några av de engelska böckerna nu :D har 14 svenska böcker hemma, men känns som sagt inte så värt när man inte kan få samlingen komplett.
 
Jag kunde inte hålla mig utan klickade hem några av de engelska böckerna nu :D har 14 svenska böcker hemma, men känns som sagt inte så värt när man inte kan få samlingen komplett.
Åh kul! Jag längtar tills mina böcker kommer så jag kan börja läsa igen. Önskar att de vore här NU!😁
 
Åh kul! Jag längtar tills mina böcker kommer så jag kan börja läsa igen. Önskar att de vore här NU!😁
Vill du låna en bok eller två så länge?

Angående filmatiseringen är jag dock osäker på om jag kommer att titta, dels för att castingen inte känns helt rätt, men främst för att jag generellt inte tittar på serier.
 
Vill du låna en bok eller två så länge?

Angående filmatiseringen är jag dock osäker på om jag kommer att titta, dels för att castingen inte känns helt rätt, men främst för att jag generellt inte tittar på serier.
Har du första på engelska så lånar jag väldigt gärna!😁
 
Åh jag vet knappt hur jag ska beskriva det, det är en väldigt stor och liksom rik fantasyvärld. Massor med karaktärer och historier. Det är 14 rejäla böcker (på engelska, tror de är uppdelade på fler på svenska?).

14 böcker är ju ändå överkomligt, det är 22 böcker på svenska (+ de som ej är översatta). Det är liite väl mycket :p
 
Fler som är pepp inför november när Wheel of Time kommer som tv-serie? :love:
Jag hoppas verkligen att de får till det bra. Älskar böckerna!

Var så länge sedan jag läste böckerna, var betydligt yngre då och lånade på biblioteket. Har de tre sista böckerna i bokhyllan men funderar på att beställa hem övriga nu.

Fler som är pepp inför november när Wheel of Time kommer som tv-serie? :love:
Jag hoppas verkligen att de får till det bra. Älskar böckerna!

Var så länge sedan jag läste böckerna, var betydligt yngre då och lånade på biblioteket. Har de tre sista böckerna i bokhyllan men funderar på att beställa hem övriga nu.


Verkar vara något för mig 😍
 

Liknande trådar

Fritid Eftersom bukeoraklet var så himla bra på att hitta böcker till min mormor (som tackar och hälsar, fast hon inte fattar vad ett forum är...
Svar
12
· Visningar
561
Senast: Glimra
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 961
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 345
Senast: LiviaFilippa
·
F
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 057
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp