Wheel of time

Håller helt med om att första avsnittet var uselt. Tack och lov har det tagit sig i följande avsnitt!

Stör mig på att de gör det så jäkla likt LOTR i filmatiseringen. Det finns ju i boken också, men det blir extremt i serien
 
Börjat komma lite recensioner i tidningarna nu också och jag måste säga att jag är lite ställd över att en skribent klagar på bristen på snusk. Alltså har hen läst böckerna? *åååh stön, broderad med silvertråd, åh, jaaa lite spets som sticker fram, silke! Silke! Klimax.* Eller har de hoppat över stora delar i ljudböckerna?
 
Börjat komma lite recensioner i tidningarna nu också och jag måste säga att jag är lite ställd över att en skribent klagar på bristen på snusk. Alltså har hen läst böckerna? *åååh stön, broderad med silvertråd, åh, jaaa lite spets som sticker fram, silke! Silke! Klimax.* Eller har de hoppat över stora delar i ljudböckerna?
Det enda snusket i böckerna är att det ANTYDS att äktenskap fullbordas, om jag inte minns fel :D
 
Har sett första avsnittet och är glatt överraskad! Whoop! Inte allls så plastigt och tramsigt som jag fruktat och inte det minsta rörigt heller - tvärtom får jag nog anse mig rätt överkörd där jag inte gillade castingen. Särskilt Lan, Moiraine och Fain känns som fullträffar. :D
Vete sjutton vad de hade i huvudet när de tyckte Perrin skulle vara gift, men okejdå. Om det kändes som en bra idé....
 
De visuella effekterna med magin var i och för sig väldigt over the top i jämförelse med hur jag föreställt mig dem, men jag är glad att inga kvinnor ryckt sig i flätan, stampat med foten eller fått smisk på rumpan än så länge.
 
Oj. They did my man Tom so wrong....
Jag undrade varför han inte var med från början, det där var en märklig introduktion och en märklig tolkning av karaktären.
 
Jag känner mig positivt överraskad av serien hittills, trots att det känns som om de skyndar handlingen, och trots att det inte finns någon förklaring whatsoever om någonting. Det förstnämnda känns dock nödvändigt om de inte vill ha en säsong per bok. Det mest negativa är att jag inte gillar Nynaeve speciellt. Hon var en av mina favoriter ur böckerna, men jag har inte fastnat för skådisen här.

Det var hur som säkert +10 år sedan jag läste böckerna sist, vilket lär vara en stor bidragande orsak till att jag tycker serien är bra. Jag får god lust att läsa om böckerna när jag tittar på serien, men vet inte hur smart det är. Lär ju bli sjukt irriterad på alla smådetaljer som missas efteråt. :p
 
Avsnitt fyra ute nu, ska kika sedan med förhoppning om att Tom blir bättre.
Tycker också att det är himla synd att de inte lyckades göra Mat mer 'likeable' innan han blev grinig och tvär faktiskt. Det är min absolute favoritkaraktär bland grabbarna i böckerna.
 
Mycket märkligt avsnitt, nu vet jag inte riktigt vad jag ska tycka. 😅 Tror inte jag gillar aes sedaiernas kostymer heller, det blev lite väl mycket teater.
 
Jag har haft en wheel of time-söndag och tittat igenom alla fyra avsnitt nu. Skribenterna tar sig rätt friskt med friheter kring både handling och karaktärer. Avsnitt ett upplevde jag faktiskt som rätt osammanhängande, de försökte presentera alla karaktärer väldigt hastigt och tja - plastigt är kanske ett passande ord. Sedan flöt det på bättre.

Att Egwene skulle kastas i floden som en ritual för att få sin fläta och bli kvinna förstod jag inte meningen med. Men Moriaines presentation funkade ok - hennes relation med Lan tycker jag också om. Sedan kom trollockerna och alla ungdomar flyr omedelbums med Moriaine utan reflektion... Jag förstår att serieskaparna vill komma ifrån byn snabbt för att liksom starta upp handlingen - resan till Tar Valon - men de skär bort hela nattritten och när de tagit sig över floden så skärs även övernattningen i Baerlon bort helt så karaktären Min försvinner, och istället tvingas de plötsligt in i Shadar Logoth... där antog jag att de skulle stannar lite längre det är ju ganska viktiga saker som händer kopplat till Mats stulna dolk, och till Mordeth som skrevs bort. Avsnitt fyra med Aes Sedaierna som fångat Logain var intressant även om det inte passar kronologiskt... och att Liandrin dyker upp redan nu antar jag betyder att hon kommer att bli en av antagonisterna längre fram. En sista grej jag störde mig på var att hästarna inte är individer länge, Bela som ändå är med hela vägen till den sista striden, och både Lans och Moriaines hästar har ju namn och egenheter. Men nu är de bara reseredskap.

Överlag nu efter fyra avsnitt så kommer jag att fortsätta titta men ställa in mig på att det snarare är en TV-serie influerad av böckerna än något annat, så sitter jag inte och stör mig på att skribenterna ändrar en massa. Än så länge så kan den inte kan mäta sig med GoT eller LOTHR men det kanske var för mycket att önska.
 
Jag älskar serien och har hela på engelska, har köpt allteftersom de kommit ut och har nog läst igenom hela serien 2-3 gånger (inklusive prequel). Jag tycker att de har gjort ett jättebra jobb med casting, och tycker om filmatiseringen såhär långt - även om jag kanske inte alltid gjort samma val själv. Go Nyneave!!!
 
Avsnitt fyra ute nu, ska kika sedan med förhoppning om att Tom blir bättre.
Tycker också att det är himla synd att de inte lyckades göra Mat mer 'likeable' innan han blev grinig och tvär faktiskt. Det är min absolute favoritkaraktär bland grabbarna i böckerna.
Partner tyckte att det där var ju en otäck typ och kan inte alls förstå varför han är min favorit :p . Tycker att hela storyn om honom är mycket mer underhållande än om de andra karaktärerna, men det blir ju bättre senare i böckerna och förhoppningsvis även i serien.

Gillar skarpt att de på ett ganska naturligt sätt får in att det går att ha relationer på fler sätt än man och kvinna av samma hudfärg. Minns att det stod något i boken om att huvudkaraktärerna var chockade över de polyamorösa relationsformerna som förekommer ibland, men i scenen vid lägerelden med alla warders får de med en stunds ömhet mellan två män utan att det blev någon grej. Det gillar jag. Men kläderna... Nä där har de inte lyckats särskilt bra.
 
Det gillar jag. Men kläderna... Nä där har de inte lyckats särskilt bra.
Jag kände så också en liten stund tills jag kom ihåg att WoT inte är medeltida fantasy, det är futuristisk post-apokalyptisk fantasy. Med det i åtanke kändes kostymvalen lite bättre.

Den enda ur castingen som jag inte gillar (hittills) är Liandrin - jag har alltid sett henne som en söt docka som ingen någonsin skulle tro något ont om (tills hon öppnar munnen)...

Angående att Perrin är gift så har de ju valt att låta Eamondsfield-gänget vara 20 redan från början, och då vore det konstigt om inte någon av dem vore gifta, och då är väl Perrin den som är mest logisk. Om de skulle göra ren filmatisering av serien skulle varje säsong bli minst 50 avsnitt och det funkar ju inte, jag försöker se det som en sammanfattning och tolkning av serien, och njuter faktiskt hittills av vad jag sett. Ser som ni andra fram emot att se Mats utveckling, och jag gillar deras version av Thom bättre än den jag hade i mitt eget huvud! Padan Fain är ju bara fantastiskt vidrig!

I love it!
 
Jag kände så också en liten stund tills jag kom ihåg att WoT inte är medeltida fantasy, det är futuristisk post-apokalyptisk fantasy. Med det i åtanke kändes kostymvalen lite bättre.

Den enda ur castingen som jag inte gillar (hittills) är Liandrin - jag har alltid sett henne som en söt docka som ingen någonsin skulle tro något ont om (tills hon öppnar munnen)...

Angående att Perrin är gift så har de ju valt att låta Eamondsfield-gänget vara 20 redan från början, och då vore det konstigt om inte någon av dem vore gifta, och då är väl Perrin den som är mest logisk. Om de skulle göra ren filmatisering av serien skulle varje säsong bli minst 50 avsnitt och det funkar ju inte, jag försöker se det som en sammanfattning och tolkning av serien, och njuter faktiskt hittills av vad jag sett. Ser som ni andra fram emot att se Mats utveckling, och jag gillar deras version av Thom bättre än den jag hade i mitt eget huvud! Padan Fain är ju bara fantastiskt vidrig!

I love it!
Jag håller med om Liandrin, kanske mycket för att hon var en av mina fantasikärlekar i böckerna. :angel: Skådisen känns mycket mer som en luttrad, äldre kvinna än en tidlös, manipulativ skönhet.

Thom däremot? Alltså näe där missade de hela hovbardsaspekten, och jag gillar inte hur han blev spontant introducerad heller, vad gäller relationen till grabbarna och hela köret. :cautious:
Scenen med Logain och Nyaneve var helskum.

Jag är fortfarande skeptisk men tänker fortsätta titta. :)
 
Partner tyckte att det där var ju en otäck typ och kan inte alls förstå varför han är min favorit :p . Tycker att hela storyn om honom är mycket mer underhållande än om de andra karaktärerna, men det blir ju bättre senare i böckerna och förhoppningsvis även i serien.

Gillar skarpt att de på ett ganska naturligt sätt får in att det går att ha relationer på fler sätt än man och kvinna av samma hudfärg. Minns att det stod något i boken om att huvudkaraktärerna var chockade över de polyamorösa relationsformerna som förekommer ibland, men i scenen vid lägerelden med alla warders får de med en stunds ömhet mellan två män utan att det blev någon grej. Det gillar jag. Men kläderna... Nä där har de inte lyckats särskilt bra.
Sambon skulle bara veta. :D Mat har helt klart seriens typ mest intressanta storyline, och relation!

Lägereldsscenen var jättefin, det håller jag med om.
 
Thom däremot? Alltså näe där missade de hela hovbardsaspekten, och jag gillar inte hur han blev spontant introducerad heller, vad gäller relationen till grabbarna och hela köret. :cautious:
Men i böckerna visar han inte heller att han är hovbard förrän en bit in i serien...
 
Men i böckerna visar han inte heller att han är hovbard förrän en bit in i serien...

samt @Sel

Jag saknar Loial och Min - det är ju karaktärer som hänger med hela serien igenom. Särskilt Loial och som lite bekvämt bidrar med en massa historia och bakgrund. Vi vet inte om serieskaparna tänkt att sällskapet ens ska resa igenom the Ways alls, och i såfall om Loial då inte behövs eftersom någon annan får den rollen. Men jag tycker det vore väldigt synd om hela folkslaget ogier skrevs bort.

Det är klart tufft att acceptera om- och bortskrivningar som inpiskad wheel of time-nörd. O_o

Castingen däremot har jag inga problem med än så länge, jag gillar att det märks att WoT-världen består av olika folk - likaså att karaktärerna tydligt får vara i olika ålder med olika kroppstyp. Har egentligen inte några problem med kostymerna heller - det är inte exakt vad jag sett framför mig, men visst. Allas kläder ser bekväma och någorlunda rimliga ut. Inga pälsbikinis i snön typ.

Thom får vi väl se vad som händer med
- nu försvann ju även båtturen där Matt och Rand lär känna Thom, och det som ska hända i Whitebridge (att Thom försvarar dem) händer omedelbums.
Han dyker väl upp länge fram och får möjlighet att presenteras mer.

Elyas har inte heller dykt upp, så vi vet inte så mycket om Perrins relation till vargarna heller än. Utöver att han blir lite oväntat slickad på benet... Så frågan är om Elyas kommer att presenteras och i så fall när, eller om Perrin ska upptäcka sin kontakt med vargarna på något annat sätt.
 
Jag kände så också en liten stund tills jag kom ihåg att WoT inte är medeltida fantasy, det är futuristisk post-apokalyptisk fantasy. Med det i åtanke kändes kostymvalen lite bättre.

Den enda ur castingen som jag inte gillar (hittills) är Liandrin - jag har alltid sett henne som en söt docka som ingen någonsin skulle tro något ont om (tills hon öppnar munnen)...

Angående att Perrin är gift så har de ju valt att låta Eamondsfield-gänget vara 20 redan från början, och då vore det konstigt om inte någon av dem vore gifta, och då är väl Perrin den som är mest logisk. Om de skulle göra ren filmatisering av serien skulle varje säsong bli minst 50 avsnitt och det funkar ju inte, jag försöker se det som en sammanfattning och tolkning av serien, och njuter faktiskt hittills av vad jag sett. Ser som ni andra fram emot att se Mats utveckling, och jag gillar deras version av Thom bättre än den jag hade i mitt eget huvud! Padan Fain är ju bara fantastiskt vidrig!

I love it!
Mjo, men det är ju väääldigt (överdrivet) detaljerade beskrivningar av kläderna i böckerna och då blir det lite överdrivet åt andra hållet att det bara är grönt, rött, blått osv. Jag tror att om man hade fått en förklaring på att det fanns olika "färgkoder" så hade man inte behövt vara så himla övertydlig i bild.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
samt @Sel

Jag saknar Loial och Min - det är ju karaktärer som hänger med hela serien igenom. Särskilt Loial och som lite bekvämt bidrar med en massa historia och bakgrund. Vi vet inte om serieskaparna tänkt att sällskapet ens ska resa igenom the Ways alls, och i såfall om Loial då inte behövs eftersom någon annan får den rollen. Men jag tycker det vore väldigt synd om hela folkslaget ogier skrevs bort.

Det är klart tufft att acceptera om- och bortskrivningar som inpiskad wheel of time-nörd. O_o

Castingen däremot har jag inga problem med än så länge, jag gillar att det märks att WoT-världen består av olika folk - likaså att karaktärerna tydligt får vara i olika ålder med olika kroppstyp. Har egentligen inte några problem med kostymerna heller - det är inte exakt vad jag sett framför mig, men visst. Allas kläder ser bekväma och någorlunda rimliga ut. Inga pälsbikinis i snön typ.

Thom får vi väl se vad som händer med
- nu försvann ju även båtturen där Matt och Rand lär känna Thom, och det som ska hända i Whitebridge (att Thom försvarar dem) händer omedelbums.
Han dyker väl upp länge fram och får möjlighet att presenteras mer.

Elyas har inte heller dykt upp, så vi vet inte så mycket om Perrins relation till vargarna heller än. Utöver att han blir lite oväntat slickad på benet... Så frågan är om Elyas kommer att presenteras och i så fall när, eller om Perrin ska upptäcka sin kontakt med vargarna på något annat sätt.
Jag förutsätter att viktiga karaktärer kommer presenteras allt eftersom, även om det kanske inte blir i helt kronologisk ordning. Tror det blir för rörigt för helt oinsatta annars.
 
Jag har inte läst böckerna (som jag kanske redan sagt?) men ni som har gjort det—har alla nya fina kläder, många ombyten och allt är i bjärta färger i böckerna också? Funderar ganska mycket över vart det kommer ifrån, för det blir ganska kostymigt för mig.

Avsnitt 4 tyckte jag hade både bra och vissa lite mindre imponerande bitar, men på det stora hela så pass engagerande att jag spänt väntar på fredag igen. Första sekvensen var intressant, men kändes som att den kom i fel ordning till hur de började avsnitt 1? Jag hade velat ha denna öppning i första avsnittet som lite foreshadowing, och så kunde de strukit scenen i avsnitt 1 helt.
Scenen med Perrin var ganska fin, men hur de inledde den kändes lite grovt tillyxad (hurr durr do blacksmith thing but only for show) och jeez please det var många in your face scener där folk satt/stod så nära varandra att hela mitt svenska introverta inre vred sig.
Utan att veta på förhand vilka romanser som ska etableras känner jag att serien just nu håller på att tussa ihop några karaktärer på ett sätt jag inte tycker känns äkta eftersom karaktärerna precis träffats och knappt talat med varandra utifrån vad vi fått se. Men kanske blir det bättre.
Jag gillar hur Nynaeve och Logain presenteras i avsnittet, men hade velat göra om scenen en del så det skulle känts lite mer, istället för att vara så... likt en Marvel-film. De fokuserade väldigt på skalan av allt, istället för känslan.

Och så sist, har ni sett att man recastat Matt? Vad tror ni om Dónal Finn? Rätt riskabelt att recasta, speciellt en så central karaktär. Jag stör mig än idag på att de castade Daario Naharis två gånger, och gjorde det fel båda gångerna. Känns inte helt bra att de byter ut Matt, även om jag inte är så investerad i karaktären just nu.
 

Liknande trådar

Fritid Eftersom bukeoraklet var så himla bra på att hitta böcker till min mormor (som tackar och hälsar, fast hon inte fattar vad ett forum är...
Svar
12
· Visningar
559
Senast: Glimra
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 492
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 341
Senast: LiviaFilippa
·
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 053
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp