Wilsonbett på islandshäst??

L

Lottson

Den här frågan är till er islandshästryttare.

Kan man använda ett Wilsonbett på en islandshäst?
Tänkte på att man nästan bara ser hopphästar med sådana, men skulle behöva ha ett sådant på min islandshäst, då bettet av någon konstig anledning nästan åker igenom munnen på henne..
Hon är väldigt het och inte svårsvängd ellet något sådant, så vill inte att bettet ska ha några negativa inverkan.
Vet inte riktigt om jag vill använda det, men vill höra vad ni tycker. :)

/ Lotta
 
Sv: Wilsonbett på islandshäst??

Varför skulle man inte kunna använda det just på islandshäst?

Tycker personligen att bett med parerstänger funkar bättre, men kan kan man ju använda vad som helst!
 
Sv: Wilsonbett på islandshäst??

En rem under hakan funkar alldeles utmärkt annars, då har bettet inte en chans att åka igenom.
 
Sv: Wilsonbett på islandshäst??

Man skall aldrig säga aldrig ;) Har faktiskt varit med om en häst som lyckades få runt bettet även med en rätt fastsatt curbstrap..
 
Sv: Wilsonbett på islandshäst??

Man skall aldrig säga aldrig ;) Har faktiskt varit med om en häst som lyckades få runt bettet även med en rätt fastsatt curbstrap..
Har oxå varit med om de och håller med dig om tipset om parerstänger.

kl
Känns som man bett med parerstänger börjar komma tillbaka mer efter att varit lite i glömska. När man var ung och började köra häst så hade många 3 delade med parerstänger. Synd att de gamla betten inte finns i små storlekar.

http://medlem.spray.se/bettsamling/mini-9714815.jpg
 
Sv: Wilsonbett på islandshäst??

Min shettis har ett sånt, de finns iaf i 10,5.. fast just nu lånar islänningen det. Gillar såna bett, använder nästan bara det. Tycker det är snyggt oxå!
 
Sv: Wilsonbett på islandshäst??

I sweet iron eller liknande som de gamla var?

De nyare i rostfritt har jag haft men med de gamla har jag inte träffat en häst som inte gillat dom. Om de var materialet, formen eller kombinationen har jag ingen aning om.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 425
Senast: Enya
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 309
Senast: super
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 702
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 432
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp