Windows 8 eller Mac?

zassoo

Trådstartare
Jag har insett att jag måste köpa en ny laptop sedan min Asus stendog i höstas. Den hade Windows 7 som jag var jättenöjd med men vad jag förstår har Windows 8 orsakat något av ett ramaskri och är inte alls lika populärt. Då är frågan, ska jag våga utsätta mig för Windows 8 eller ska jag hoppa över till Mac? Känns lite läskigt för en som alltid haft PC men å andra sidan har jag redan iPhone och iPad... Priset är något som talar emot Mac.

Jag behöver en laptop som går lätt att ta med sig till universitetet varje dag och den ska framför allt användas till ordbehandling och surf. Bra batteritid.

Tankar, tips? Någon som bytt från pc till Mac? Upplevelser av Windows 8?

Windows eller Mac är en smaksak, det du ska ha datorn till fixar både mac och pc galant. Gillar man inte "appifieringen" med 8:an så kan man lätt få den att efterapa windows 7.

Jag gillar inte mac då den tar kontrollen och det är mycket knepigare att rätta till saker om det går snett.

Jag har Windows 8 och visst det var ovant i början men som med mycket så vänjer man sig tycker jag :p Och det där skrivbordet som man är van vid finns egentligen kvar, man får trycka på "appen" (är ingen app egentligen) för att komma dit - går snabbt! Lite irriterande med att man får föra pilen till hörnet för att få fram en slags meny men ändå inget som jag irriterar mig över varje dag. Ganska praktiskt faktiskt att behöva bara trycka på en tangent för att komma till sidan med apparna, där finns alla program färdiga - så man behöver inte klicka vidare som med startmenyn. Finns en knapp längst ned på skrivbordssidan för alla filer man har, och den finns där hela tiden.
Kanske blev lite väl blandad info :o men det var lite av det jag själv undrade när jag köpte min laptop, så det kanske kan lugna dig lite :)

Tankar, tips? Någon som bytt från pc till Mac? Upplevelser av Windows 8?
Jag har använt Win8, Win7, Win XP, Win98, WinVista, Win95, och dessutom olika MacOS sedan System 4.2 (på 80-talet). Inte någon gång tidigare har jag varit så frekvent frustrerad och förbannad som under omlärningen till Win8. Just saying.

Visst, jag vet att det finns tillägg och skal som får användargränssnittet att bli mer likt andra traditionella windowsvarianter. Men min uppfattning är ändå att Win8 som sådant är en fet flopp, och sannolikt orsak till ett skrämmande stort produktionsbortfall i många branscher.
För den som har begränsad erfarenhet av att arbeta med dator i andra användargränssnitt och operativsystem är det antagligen lika lätt att lära sig Win8 som något annat. Men har man större erfarenhet och är mer van vid traditionella konventioner och arbetssätt så kan det bli en mental utmaning att vänja sig vid Win8. Kommer man från Win7 skulle jag till och med säga att omställningen till Win8 är nästan lika stor som den till MacOS.

Ifråga om vad man kan göra på de olika plattformarna håller jag med Lobelia ovan, det går ungefär på ett ut även om man som användare på gott och ont är litet mer styrd i MacOS. Sedan kan man tänka på att det går fint att köra Windows även på en Appledator, för den som föredrar det. Apple är ju om inte annat bra på att göra snygg och funktionell hårdvara.

Windows eller Mac är en smaksak, det du ska ha datorn till fixar både mac och pc galant. Gillar man inte "appifieringen" med 8:an så kan man lätt få den att efterapa windows 7.

Jag gillar inte mac då den tar kontrollen och det är mycket knepigare att rätta till saker om det går snett.

Absolut, det är ju inga avancerade grejer jag ska göra :) Jag har inte testat Windows 8 själv men "alla" säger att det är omöjligt att förstå sig på så då blir man ju lite fundersam.

Sista meningen vet jag flera som tycker, å andra sidan har jag som sagt redan telefon och surfplatta från apple och har inga problem med att det är så styrt. Men så är jag inte så intresserad av att styra och ställa själv heller, låter gärna tekniken fixa det åt mig :D

Jag har Windows 8 och visst det var ovant i början men som med mycket så vänjer man sig tycker jag :p Och det där skrivbordet som man är van vid finns egentligen kvar, man får trycka på "appen" (är ingen app egentligen) för att komma dit - går snabbt! Lite irriterande med att man får föra pilen till hörnet för att få fram en slags meny men ändå inget som jag irriterar mig över varje dag. Ganska praktiskt faktiskt att behöva bara trycka på en tangent för att komma till sidan med apparna, där finns alla program färdiga - så man behöver inte klicka vidare som med startmenyn. Finns en knapp längst ned på skrivbordssidan för alla filer man har, och den finns där hela tiden.
Kanske blev lite väl blandad info :o men det var lite av det jag själv undrade när jag köpte min laptop, så det kanske kan lugna dig lite :)

Absolut lugnande! :)

Jag har använt Win8, Win7, Win XP, Win98, WinVista, Win95, och dessutom olika MacOS sedan System 4.2 (på 80-talet). Inte någon gång tidigare har jag varit så frekvent frustrerad och förbannad som under omlärningen till Win8. Just saying.

Visst, jag vet att det finns tillägg och skal som får användargränssnittet att bli mer likt andra traditionella windowsvarianter. Men min uppfattning är ändå att Win8 som sådant är en fet flopp, och sannolikt orsak till ett skrämmande stort produktionsbortfall i många branscher.
För den som har begränsad erfarenhet av att arbeta med dator i andra användargränssnitt och operativsystem är det antagligen lika lätt att lära sig Win8 som något annat. Men har man större erfarenhet och är mer van vid traditionella konventioner och arbetssätt så kan det bli en mental utmaning att vänja sig vid Win8. Kommer man från Win7 skulle jag till och med säga att omställningen till Win8 är nästan lika stor som den till MacOS.

Ifråga om vad man kan göra på de olika plattformarna håller jag med Lobelia ovan, det går ungefär på ett ut även om man som användare på gott och ont är litet mer styrd i MacOS. Sedan kan man tänka på att det går fint att köra Windows även på en Appledator, för den som föredrar det. Apple är ju om inte annat bra på att göra snygg och funktionell hårdvara.

Tack för ett bra svar. Min sambo är väldigt teknikintresserad och löser alla möjliga typer av datorproblem men slet sitt hår när han skulle hjälpa sin mamma med windows 8 ;) Windows 7 har jag använt i 3 år på min numera kraschade laptop, innan dess Vista, XP, win95. Så jag är väldigt inkörd på det, för vad jag förstår är win8 en helt annan sak.

Tål att tänkas på...

Windows 8 är lite annorlunda men något direkt svårt är det knappast, jag svor litegranne men sedan var det bara att köra. Det är dock en massa onödiga ikoner som jag inte är ett dyft intresserad av precis som en mobil men det är lätt att komma runt.

Windows 8.1 är snäppet bättre än 8. Jag svor rätt rejält i början men nu är jag van och har absolut inga problem :) tycker det nästan är smidigare att slippa startmenyn och istället in på "apparna" där programmen ligger.

Jag tycker inte heller att det var så svårt att lära om sig till Win8 så jag förstår inte alls detta ramaskri som blivit!

Jag avskyr win8 såpass mycket att jag får klåda bara av att tänka på det. Jag är van datoranvändare men kan inget när något krånglar. Jag fick googla hur man stänger av en dator med win8 för det framgick liksom inte (off-knappen var det inte!). Jag sitter hellre med min sega minipc som inte ens klarar att streama youtube än använder den nya datorn. Funderar helt allvarligt på att köpa djävulens påfund MacBook istället, jag är inte säker på att jag vill vänta på win10 med risk för att det är lika uselt.

Ett exempel på hur ologiskt och dumt det är: vi skulle kolla på bilder i mammas dator efter att hon gått bort. Öppnar mappen. Texten "filerna i den här mappen är dolda" dyker upp. Jaså? Märkligt. Nåja, få fram dolda filer är ingen större grej, särskilt inte för bröderna som faktiskt är intresserade av teknik. Ganska snart var detta fixat. Vad händer i mappen? Samma text är kvar. Va i hela...?! Efter mycket om och men visar det sig att mappen helt enkelt är tom :banghead:

Av tråden verkar det som att är du en som behöver den dator bara till fritiden och är inte särskilt teknikintresserad? Ja, då kan windows8 passa dig. Men är du dataintresserad? Nej, den passar inte dig! :rofl:

Jag skulle säga att om du vill spendera minimum med tid på att tramsa med dator, telefon mm så är en Mac underbar. Allt bara funkar.

Jag jobbar med min och har aldrig haft några problem med den, så skönt att slippa allt som inte funkade med Windows.

/Lavinia, som inte ångrat bytet en enda gång (eller kanske lite när jag tvingas göra nåt i Windows, vad snabbt man glömmer hur besvärligt saker kan vara) :-)

Av tråden verkar det som att är du en som behöver den dator bara till fritiden och är inte särskilt teknikintresserad? Ja, då kan windows8 passa dig. Men är du dataintresserad? Nej, den passar inte dig! :rofl:

Jag ska ha den till skolarbete främst och är inte datorintresserad :D

Jag ska ha den till skolarbete främst och är inte datorintresserad :D
Då passar den dig bra! :D:up:
Tycker att det är rätt bra med plats längst ned på skrivbordet, de minierade filerna tar upp mycket mindre plats än förut. Räcker med att föra pilen över något program så dyker det upp rutor med ens öppna fönster i det programmet (men det syns fortfarande alltid hur många fönster man har i det programmet). Vet inte om jag förklarar på ett bra sätt men det var något som jag tyckte var bra än att behöva försöka läsa de förkortade titlarna på alla dokument man hade synliga längst ned på skärmen :)

Då passar den dig bra! :D:up:
Tycker att det är rätt bra med plats längst ned på skrivbordet, de minierade filerna tar upp mycket mindre plats än förut. Räcker med att föra pilen över något program så dyker det upp rutor med ens öppna fönster i det programmet (men det syns fortfarande alltid hur många fönster man har i det programmet). Vet inte om jag förklarar på ett bra sätt men det var något som jag tyckte var bra än att behöva försöka läsa de förkortade titlarna på alla dokument man hade synliga längst ned på skärmen :)

Om jag förstår dig rätt så funkar det likadant på min minipc med win7. När muspekaren hålls över rutan i aktivitetsfältet dyker det upp thumbnails med de fönster som är öppna i programmet.

Nu har jag ju haft min Win8 i två år snart och lärt mig den också. Har en Vista parallellt och har inga problem med den heller och då är jag ändå inte speciellt datorkunnig. Så så svårt kan det inte vara när en äldre utan någon datorutbildning fixar det vardagliga.
Obs, jag har inga tonåringar hemma som hjälp :)

Kört mac senaste 4,5 åren, före PC, fördelen, det fungerar precis när man vill att de ska funka, bara starta och köra igång.
Macbook pro har rätt bra batteritid, så finns ju Air oxå som är mindre och lättare, vet inte hur de står sig jämfört med andra datorer däremot, bara haft pro (inne på nr 2, nr 1 funkar fortfarande däremot)

Jag kör windows 8 sen i höstas. Och jag tycker inte det är så krångligt, men då surfar jag mest.

mac är snygga datorer, men aldrig att jag hade betalt så mycket för en dator.

Mac, alla dar i veckan!

Jag köpte ny dator för nåt år sen och gick då över från PC till Mac, fyfaan vad underbart! Allt bara funkar, batteritiden är superbra, smal, lätt, snygg och viktigast av allt; hur enkelt som helst att hitta och förstå.

Har win8 på jobbet och jag hatar det jävla systemet, hade aldrig någonsin valt det självmant.

Ja, mac är dyrare, men verkligen värt det. Jag har en Macbook air 13" och jag älskar den!

Med macen kan jag tänka "jag vill göra detta, det borde ligga där så jag testar och trycker där" och tada, det låg där. Med windows får man ju leta igenom trehundra olika ställen innan saken ligger på det mest ologiska stället i hela datorn.

Tack och lov att jag faktiskt bytte ist för att köra i samma gamla mönster, gammalt och välkänt är inte alltid bäst.

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag... 2
Svar
23
· Visningar
1 697
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Båda mina laptops är helt enkelt för dåliga nu, men så är de till åren också. Jag föredrar att fortsätta med laptop då jag flyttar på...
Svar
7
· Visningar
994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

• WE-tråden