Wintec cair eller Mattes athletico till sadel som glider bak

fia-lisa

Trådstartare
Har ett litet bekymmer med att sadeln glider bak på pållen, sadeln är utprovad av sadelmakare så ska ligga bra. Har börjat sura lite när jag ska sadla och visar ju att han är missnöjd med något. Han har en ganska rak buklinje och stor/lång manke. Har testat lite olika, på hoppsadeln funkar det hyffsat med stor magplatta. Ska vi klättra riktigt brant får jag komplettera med brösta. På dressyradeln har jag idag en rak väldigt tjockt stoppad gjord. Har provat ELT men då gled sadeln på sidan när han brallade så det känns inte som ett alternativ. Dock var han mer tillfreds när jag sadlade med den.

Har kikat på på mattes athletico gjord men har inte hört/läst om någon som haft den, har även fått tips om Wintec Cair-gjorden. Har ni kloka härinne några tips på gjordar? Eller erfarenheter av någon av ovanstående?
 
Jag har en athletico från Mattes, köpt av just den anledningen att trots utprovad sadel som hästen trivs med så kasade sadeln bak vid uteritt/mkt galopp. Hade en ELT gjord innan. Det blev mycket bättre och stabilare med mattesgjorden. Visserligen var han mer tillfreds med ELT- gjorden men den var väl använd och ville inte alltid rida med brösta för att sadeln kasade bak vid mkt galopp så det fick bli en mattesgjord.

Dock lite svårt hur lång gjord man ska ha, jag skulle nog tagit en 5 cm-10cm längre gjord än vad jag tog men det funkar, gick inte att byta där jag beställde den.
 
Jag har en athletico från Mattes, köpt av just den anledningen att trots utprovad sadel som hästen trivs med så kasade sadeln bak vid uteritt/mkt galopp. Hade en ELT gjord innan. Det blev mycket bättre och stabilare med mattesgjorden. Visserligen var han mer tillfreds med ELT- gjorden men den var väl använd och ville inte alltid rida med brösta för att sadeln kasade bak vid mkt galopp så det fick bli en mattesgjord.

Dock lite svårt hur lång gjord man ska ha, jag skulle nog tagit en 5 cm-10cm längre gjord än vad jag tog men det funkar, gick inte att byta där jag beställde den.

Skulle ju helst hitta en gjord där sadeln inte glider varken bakåt eller åt sidan och som pålle tycker är ok så vi kommer ur surandet vid sadelgjordsspännande. :) Jag tolkar som att mattes-gjorden iaf löst 2 av de problemen för dig? Skulle du säga att han är mer eller lika tillfreds med mattes-gjorden som med ”vanlig” gjord?
 
Skulle ju helst hitta en gjord där sadeln inte glider varken bakåt eller åt sidan och som pålle tycker är ok så vi kommer ur surandet vid sadelgjordsspännande. :) Jag tolkar som att mattes-gjorden iaf löst 2 av de problemen för dig? Skulle du säga att han är mer eller lika tillfreds med mattes-gjorden som med ”vanlig” gjord?
Han är mer tillfreds med mattesgjorden än en vanlig dressyrgjord. Han har lindrig sadeltvång och har även haft magsår så därför är han lite mer känslig vid val av gjord.
 

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 300
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 345
Senast: ylvalill
·
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
572
Senast: Freazer
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 507
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp