XX-hingsten Fabian!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Inloggningsnamn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 124
  • Visningar Visningar 9 954
Sv: XX-hingsten Fabian!

Nu är du nog lite naiv, inte har vi så långa svenska stammar på New Forest o Welsh, läs stamtavlorna.
Ta ett känt Welsh stuteri som Kulltorp, dom köper avels material hela tiden från England nya hingstar samt ston, men sedan har dom även en del egna uppfödningar som härstammar från sitt stamsto, Ta alla som avlar Welsh cob de flesta är importerade både hingstar och ston.
Läs prefixet det kommer från stuteriet men ofta är redan andra eller tredje led från ett utlänskt stuteri.
Likaså New Forest, länge har man haft mycket inhemskt men bara i årets avelsvärdering fanns det ett flertal Hollänska hingstar som godkändes. Den mest framgångsrika New Foresten på NF SM bland D-ponnyer var nyligen importerad från Holland.
Men när det gäller ridponnyer är det ingen ras i sig utan härstammar från en massa människor som buskavlade på allt möjligt bl.a russ/Hbl som inte alls är en dålig korsning.
Men det är tack vare de människor som var klarsynta nog och tog fast på vad det var för ponnyer som vann allt ute i Europa, det var dessa som startade Asrp, som sedan har bytt skepnad ett flertal gånger beroende på vilka som sitter i styrelsen!
Än en gång undrar jag varför vi ska uppfinna hjulet igen när det redan finns ett recept, dom hästarna vinner över oss svenska hela tiden, kommer danskarna hit vinner dom reser vi ned till Europa vinner tyskar o Holländare över oss, vad är det att vara stolt över ska vi stå längst ned på våra placeringslistor och vara stolta. Det är väl inget hedersamt med det.
Vi måste väl få igång vår avel så vi slipper rida på IMP Irl. utan ta in bra hingstar och ännu bättre bra ston. Vi har redan de flesta som vinner våra Asrp utställningar är Importer från Holland eller Tyskland.
Veronas gersvein som är född i NWR hans föl vann rubb o stubb i år, ta Veronas Bo-gi, Leuns Veld Elegant enormt bra avkommor.
Elegant hade 200 ston i Holland och ett flertal avkommor på landslagsnivå, han är en topp hingst fast det har vi inte riktigt förstått här i Sverige. Nej ta det bästa och skapa något riktigt bra till våra barn.

Joker1 skrev:
Vad jag menar är att idag har vi ju avlat fram våra svenska stammar även på welsh och NF-sidan osv. Men släpps alla regler fria så kommer vi ju blanda in mer från utlandet igen.
Till slut kommer det inte längre finnas något som vi kan kalla svensk för i varje stam finns alltid någon "utlänning".

Idag kanske det faktiskt finns hästar med svenska förfäder 5-6 generationer tillbaka. Då kan man faktiskt kalla dem för svenska!
Men vi måste förstå att vi får inte fram en SVENSK ridponny snabbare bara för att vi hämtar hem dem från Tyskland och Holland. De är redan färdiga produkter men det tar ändå 4-5 generationer innan man kan kalla dem svenska och vara stolt för det. Då kan man ju lika gärna ta grundmaterialet från redan färdiga svenska renrasponny här och avla fram vår egen ridponny.
Vill vi se om vi kan något själva eller vill vi helt enkelt inte ta några risker och misslyckas och därför enkelt avla vidare på redan färdiga produkter som visat att de håller måtten. Är vi fega är de det de handlar om??
:confused:

Vilka ponnyer talar du om? Om du inte tänker använda något nytt blod så blir det inte ens de hingstar ASRP redan har godkänt eller någon annan ras heller för den delen! Snacka om att det blir inavels problem...........

Om man inte blandar in något nytt så händer det inget med aveln, man skall vara glad att man kan bredda sitt avelsmaterial och kunna ta in nytt blod som du själv tror på!

Man kan inte säga att hästar/ponnyer som har svenska förfäder är svenska, vadå, jo det här är en svensk welshponny, svensk connemara........herregud, jag tror inte många uppfödare skulle uppskatta att man glömmer rasens grund och stam som man antagligen har en tanke bakom att man avlar på, det vill man antagligen skall synas på sina uppfödningar, att det är rastypiskt för sin ras!

Nä, hästen/ponnyn är SVENSKFÖDD inget annat!

Loggan

Det vore intressant om du kan nämnar någon av dessa svenskstammade welsh/nf-hingstarna här!

Men jag kan ju inte använda någon av dessa till mitt sto för hon är ju en "utlänning", pappa är importerad och mamman är "bara" 3-generations svensk................eller skall importförbudet och endast svenskstammat bara gälla hingstar? För om alla ston skall räknas med så blir det inte mycket kvar att avla på, eller?

Loggan

Joker1 skrev:
Idag KANSKE det faktiskt finns hästar med svenska förfäder 5-6 generationer tillbaka. QUOTE]

Vad vet jag, jag avlar inte welsh osv. men hade väl kanske hoppats på att det faktistk funnits sådana hästar...Men jag kanske har fel.

Ja hur man än vrider och vänder på det hela så kommer vi i alla fall aldrig få fram en svensk ridponny.

Rodde skrev:
Än en gång undrar jag varför vi ska uppfinna hjulet igen när det redan finns ett recept. QUOTE]

Det är inte det de handlar om, hjulet är uppfunnet men vi går väl knappast efter receptet eller??

Det är ju det jag säger vi har samma grundmaterial här i sverige som dem en gång började med i Tyskland. Så varför inte gå efter deras recept som du kallar det. Blanda welsh och fullblod (gör receptet från början). Vi ska inte göra om hjulet och blanda nordsvensk och russ och få fram er ridponny, vi går efter samma recept som övriga länder men med egna "stammar". Vi har ju faktiskt lite Downland-blod i sverige och det ligger ju till grund i många ridponnyer. Vi ska framställa en korsning, så varför inte framställa korsningen i Sverige???
Jag är inte helt anti mot Holländare och tyskar men jag tyckert liksom inte att man ska avla fram en svensk ponny på bara utländska material. En blandning blir säkerligen kanonbra. Men jag tycker inte att man ska klanka ner på våra svenska uppfödda avelssto och tycka att de bara är skit och att det är bättre att alla avelston som är så bra hämtas hem från Holland/Tyskland. (Använder mig själv av svenska ston och utländska hingstar.) Vi är ju bara på första stadiet, vi säger ju själva att vi bara har första-korsningar och kanske andra-korsningar. Hur tror vi att dessa ska kunna mäta sig med redan färdiga produkter?? Våra är ju bara halvfärdiga. Varför inte ge den svenska avlen en chans??? (låt den jäsa lite)

Som vissa tycker så kan man säga som så att vi tar Bullen och gör en ny Bulle. Varför inte använda oss av jäst och mjöl och göra oss en egen Bulle....Vi har ju råvarorna! :idea:

Men det är väl inte så att någon ser ner på svenska ridponnyston, dom är säkert bra, men i Tyskland och Holland har man även bruksprov för ston, det är hårdare selektering, vi måste ha lite av de stona också.
Men jag vet att du har svenska ston och avlar utlänskt, det gör nämligen alla vi har inga riktigt svenska ridponnyhingstar.
Vi måste lätta upp våra tunga ston med lite lätta hingstar. Hbl aveln tycker jag har tagit ett rejält steg framåt men det är för att vi har kontinuerligt tagit in Utlänska hingstar alltid.
Welsh använder också Utlänska domare på sitt riks..... det finns inget riktigt svenskt utom möjligtvis russet.
Vi tillhör EU vi är europeer och vi kan avla europeiskt, vi är lika bra och det komer att visa sig på Internationella utställningar samt på tävlingsbanorna.
Vi är för övrigt det enda land som har en massa restriktioner t.ex mot Brittisk Ridponny, en brittisk Ridponnyhingst är automatiskt godkänd i andra ländermen i Sverige sitter vi på våra höga hästar och tror att vi är bättre, vilket resultaten visar att vi inte är så enligt mig är det dags att sluta tjafsa och börja avla riktigt bra ponnyer inom ridponnyaveln oavsett vilken ras vi väljer!

Rodde skrev:
en brittisk Ridponnyhingst är automatiskt godkänd i andra ländermen i Sverige sitter vi på våra höga hästar och tror att vi är bättre, vilket resultaten visar att vi inte är så enligt mig är det dags att sluta tjafsa och börja avla riktigt bra ponnyer inom ridponnyaveln oavsett vilken ras vi väljer!
Då kanske det är lämpligt att du som är aktiv inom ASRP's styrelse verkar för detta istället för att ett avelsråd (haha vilket skämt, med en ointresserad ordförande) sitter och bestämmer det som gynnar styrelsen, dvs där dom flesta är hingstägare. Tror katten att ASRP inte vill ha in några högklassiga engelska ridponnyhingstar, vilka ston skulle då hamna hos styrelsens hingstar?
Nej, det enda som kan föra aveln framåt är att alla jobbar tillsammans, det är bara att finna sig i att olika uppfödare gillar olika typer, vill jag ha halvblod i mina uppfödningar, eller kanske lite arabblod, so what, det är min plånbok som får betala kalaset!

Men allt det bästämdes sedan tidigare, problemet är att historiskt har det varit klubben för inbördes beundran, men jag hoppas att det inte ska vara det utan att man håller sig till en röd tråd, oavsett vad man vill avla på.
Vad det gäller avelsrådets ordförande vill jag inte uttala mig om han vet nog vad han gör får jag hoppas!

Det är ju bara ett eller 2 år sen som avelsrådet funderade på att stryka National Pony Soc. (dvs engelska ridponnystamboken) som godkänd stambok inom ASRP på grund av olika avelsmål! Det tål att tänka på, när man talar om kompetensen inom avelsrådet. Men säger en oxså en hel del om övrig kompetens inom ASRP's styrelse.

Varför så rädd för att använda utlänska hingstar?

Om vi tar in många bra higstar och ston till sverge så får vi till slut bar svenska hästar som kan kallas svenska, men det kräver långsiktighet och vi kan vara där om 30-40 år. det är bara att se på dom svenska hopphästarna som blir fler och fler nu i dom högre klasserna, och sverge har börjat éxportera hopphästa i stället för att impotera dom.

Om du är så kompetent och vet hur hjulet ska dras varför hoppar du då inte in i Styrelsen? Det finns säkert plats för en som vet det mesta.
Själv har jag bara sysslat med hästar i 41 år och känner mig ibland novis och söker kunskap där kunskap finns. Men Asrp är en avelsförening inte en sporthästförening, man skapar en ras, och med detta uppkommer lite problomatik när folk vill avla på vad som helst. Det är en svår balans gång då det måste finnas en typ på hästen, inte bara en förmåga. Om jag skulle avla Connemara börjar jag ju inte med ett New Forest sto, med andra ord der måste finnas regler även för en ridponny, annars går det bra att regga sina ponnyer som korsningar! Där kan man släppa fantasin fritt och exprimentera, för att få fram den perfekta det står ju alla fritt att försöka.

Nu är det ju så att ASRP längel hävdat att dom har monopol på att registrera alla ej renrasiga ponnyer enl. förordning från Jordbruksverket, dvs allt under 148cm ska registreras i ASRP. Svårigheten är ju att man sitter på 2 stolar, dels ska man registrera dom genuina ridponnyerna och föra stambok, sen ska man även registrera alla korsningar som man egentligen inte vill ha in i aveln, och många framgångsrika tävlingsponnyer har ju okänd eller mkt kort stam. Man har sen valt ett eget avelsmål, och sagt att den och den rasen ska ingå, punkt slut. Detta gör att det nästan endast finns hingstar tillgängliga som ASRP tycker att dom följer deras linjer, dvs tyska och holländska gångartshingstar som står på semin vilket gör en betäckning av även ett bra sto väldigt dyrt. Är det verkligen rimligt att en ung oprovad ridponnyhingst ska kosta lika mkt som en välprövad halvblodshingst?(då räknar jag betäckning+ vet.+ stationsavgift osv)
Nånstans måste vi ju börja, att då hoppa över förädlingsprocessen (dvs använda genuint små fullblod/arab/anglos) på enklare ston verkar i mitt tycke knäppt.Varför inte uppmunta till avel, avkomman kanske inte i första generation blir mer än en ngt förbättrad korsningsponny, men vi får ett intresse för ridponnyavel som förhoppningsvis håller i sig.
Att hela tiden säga, usch fy så dåliga ston vi har, importera istället tyska/holländska ston (engelska, nja...), javisst vi är säkert många som skulle vilja det, men tyvärr räcker plånboken inte alltid till.
Fler bra hingstar på naturlig betäckning till rimliga priser är nog det enda som kan få igång ett större intresse, för utan bredd ingen topp.

Vad kul Fabian xx har fått många fins föl i Holland, flera av dom har Fabians ägare tagit hit och finns att se där fast resten är kvar och väntar på att visas upp son 3 åringar!
Fabian har haft många framgångar på sina svenska avkommor också!

Lycka Till med din Fabian XX avkomma!

poloplayer skrev:
Nu är det ju så att ASRP längel hävdat att dom har monopol på att registrera alla ej renrasiga ponnyer enl. förordning från Jordbruksverket, dvs allt under 148cm ska registreras i ASRP. Svårigheten är ju att man sitter på 2 stolar, dels ska man registrera dom genuina ridponnyerna och föra stambok, sen ska man även registrera alla korsningar som man egentligen inte vill ha in i aveln, och många framgångsrika tävlingsponnyer har ju okänd eller mkt kort stam. Man har sen valt ett eget avelsmål, och sagt att den och den rasen ska ingå, punkt slut. Detta gör att det nästan endast finns hingstar tillgängliga som ASRP tycker att dom följer deras linjer, dvs tyska och holländska gångartshingstar som står på semin vilket gör en betäckning av även ett bra sto väldigt dyrt. Är det verkligen rimligt att en ung oprovad ridponnyhingst ska kosta lika mkt som en välprövad halvblodshingst?(då räknar jag betäckning+ vet.+ stationsavgift osv)
Nånstans måste vi ju börja, att då hoppa över förädlingsprocessen (dvs använda genuint små fullblod/arab/anglos) på enklare ston verkar i mitt tycke knäppt.Varför inte uppmunta till avel, avkomman kanske inte i första generation blir mer än en ngt förbättrad korsningsponny, men vi får ett intresse för ridponnyavel som förhoppningsvis håller i sig.
Att hela tiden säga, usch fy så dåliga ston vi har, importera istället tyska/holländska ston (engelska, nja...), javisst vi är säkert många som skulle vilja det, men tyvärr räcker plånboken inte alltid till.
Fler bra hingstar på naturlig betäckning till rimliga priser är nog det enda som kan få igång ett större intresse, för utan bredd ingen topp.

Det här måste vara ett tämligen ålderstiget inlägg....men så rätt i tiden, av den anledningen vill jag kommentera inlägget så här kanske vad kan det vara nästan två år senare...

SJV har nu efter ansökan från andra intressenter beviljat tillstånd att registrera ponny korsningar även för andra föreningar.

Ridponnyhingstarna är fortfarande relativt få och majoriteten går fortfarande på semin--men räcker stona till ???
betalar stoägarna verkligen de förhöjda merkosnader semin för med sig för unga oprövade hingstar ??? (högt avkommebedömda hingstar har ju en annan sits)

Jag tror personligen att ASRP snart är över detta nyhetens behag och allt fler unga ridponnyhingstar kommer i framtiden kliver ner från "bockarna" och hoppar upp på stona istället.
Blir det 2007 ???

Under de här två åren har flera Svenskavlade ridponnyhingstar fått klartecken för avel:
Två Vermonthingstar slutgodkännts, en Power Boy hingst.
(+ en Norskavlad)
På väntelistan tre hingstar som hade nivå men falerade lite vid brukstest och återkommer. En e. Green River, en efter BoGi och en efter Power Boy.

Hur går det för de Svenska/Norska stona som betäcks med RP hingstar ??? Måste det till importston för att det skall bli bra ???

Någon egentlig skillnad vid hingstpremieringen syntes inte, utan glädjande så var det hög kvalite oavsett var modern var född.
Samma vid 2006 års ungponnyriks i Halmstad, 2006 års ungponnyriks var en framgång för ridponny--på vinnarplatser fanns ridponnyer undan såväl Svenska som importerade ston.

Jag tror att vi sett tämligen tydligt att urspunget på de ston vi använder i ridponnyavel har underordnad betydelse, vad som är viktigt är att det är bra och lämpade ston som används.

peråke

P.S Fabian ??? Ja han står där så rund och god i Skåne och väntar...

Senast ändrad av en moderator:

När det gäller ridponnyer är det lite skillnad med betäckningar mot ren rasavel. Welsh hingst + Welshsto ungefär samma storlek Ridponnyhingst på 150 cm + WM sto fullständigt omöjligt utan semin.
Ridponnyaveln kommer att förlora på att inte ha sina hingstar på semin.
Det är naturligtvis mycket dyrare att ha sin hingst på semin om man inte har egen semin station.
Jag har denna veckan hört om 3 ston som skadads på naturlig betäckning bara under denna veckan, 2 mycket allvarligt en var bara brustna slemmhinnor, hingstarna var i allafall i det ena fallet inte för stor och stoet var mycket brunstigt.
Det är inte helt enkelt att betäcka naturligt med hingstar som lever onaturligt, skillnad är de hingstar som från unga år får leva bland andra hingstar och bland ston, eller de som betäcker i det fria. Men de hingstar som får ston med språnglinor och bundna upp över hakan lär sig inte hur dom ska vårda och respektera stona dom hingstarna betäcker även på en falsk brunst vilket inte skulle ske i det vilda!.

Jag är oehört rädd om mina hingstar och har kvar dom på semin, men jag har turen att ha egen semin station så kostnaden för semin här är samma som den skulle varit att betäcka naturligt.

Det har talats så mycket om EU anpassning och konkurrens för avelsföreningarna med ej stambokförda hingstar.

Hela den konkurrensen är verklig, men behöver inte existera om stambokshingstarna förstår att deras monopol är brutet och att de egentligen inte nödvändigtvis måste vara bättre än andra hingstar.

I andra europeiska länder där avelsvärderingstvång inte funnits på samma sätt är det en helt annan prissättning på framförallt RP hingstar.
En ridponnyhingst är inte ett dugg dyrare eller "ömtåligare" än en NF hingst.
Prissättningwen skiljer sig inte mellan ponnyraserna utan i stället mellan hingstarnas inbördes avelsvärde.

Att det skulle vara farligare för ridponnyhingstar än andra ponnyhingstar verkar svårt att förstå, möjligtvis att kritik ala, att ridponnyhingstägare är "nya" inom avel och därmed inte klarar tekniken.

I princip samtliga ASRP´s fullblodshingstar (undantaget Green River) har betäckt/betäcker naturligt och de är ändå de största hingstarna inom RP avel.
ASRP´s fullblodshingstar har under de år de betäckt naturligt och det handlar om väldigt många betäckningar som Carneol/Prince River/Sweet Demand/Fabian m.fl inte haft någon helt avvikande tråkiga språngrullar där ston avlidit pga att de betäckts naturligt.

Det finns alltid en risk både vid ultraljud (rektal pereforering) och vid naturlig betäckning, årligen går tråkigt nog några ston bort.

Hela problematiken ligger i totalkostnaden att få ett ridponnysto dräktigt--det är många som skall ha betalt.
Seminstationen-veterinären--förpackningsproducenten-.-posten.

Hingstar som har ett säkert och högt avelsvärde och som det är värt priset för stoägaren att betala de merkostnader som seminteknik medför är det inget att diskutera--dom har sin attraktionskraft och stoägarna kanske får valuta för pengarna.

När det gäller helt oprövade hingstar som det är ett mycket stort vågspel att överhuvudtaget använda och att dom borde ha intentionen att trots deras osäkra avelsvärde ända locka till sig ston. Blir det helt förundligt att någon överhuvudtaget "går på" att använda en befruktningsteknik som för med sig i denna utsträckning merkostnader.

Ridponnyhingstarnas betäckningssiffror har under de senaste fem åren helt stangerat--trots att hingstparken blivit betydligt större och bättre.

Stoägarna tror jag istället går till, Arabhingstar och andra renrasiga ponnyhingstar för att betäcka sitt ston.

Stoägarna tror jag väljer bort RP hingstar av kostnadsskäl, inte för att dom inte skulle vilja prova någon av de RP hingstar som står till buds.
Jag tycker "synd på så rara ärtor"
peråke

Senast ändrad av en moderator:

Har man en hingst med ett avsparkat bakben vet man hur lätt det händer!
RP hingstarna är inte mer ömtåliga men dom kostar mycket att få godkända, även dom som är äldre och redan avkommebedömda kostar massor att visa i Sverige.
Ridponnyhingstarna betäcker mycket olika storlekar på ston, t.ex min 150 hingst har betäckt flera Welsh Mountaion ston på 120 cm, aldrig skulle han få göra det naturligt! Stackars sto!
Vi får halvblod till våra ridponnyhingstar också.

Nu kostar det 1500:- i språng för det får man en massa material som ingår i seminverksamheten, allt det som krävs för att kunna samla en hingst, inkl semineringen om man kommer till hingstens station.

Vad får man för språngavgiften när man betäcker naturligt en gubbe eller kärring i grimskaftet. Man tjänar naturligtvis mycket mer om man betäcker naturligt då det inte finns några kostnader för själva språngavg.
På semin slipper man alla risker med smittspridning vilka är ganska många om man sätter sig ned och tänker efter!
Men jag förstår att var och en talar för sin sak! Vi använder semin på våra hingstar, det blir inte dyrare för stoägaren.
Vi får många mail varje sässong av stoägare som vill att vår sek B hingst ska gå på semin också! Men han är på Naturlig.

Kanske lite tokigt att säga att hingstägarna inte har så stor erfarenhet bland ridponnyhingstar, då du själv vet att flera av våra ridponnyhingstägare har varit hingsthållare många många år även för naturlig betäckning.

Per Åke har ju hingst på Naturlig betäckning, då borde ju stoägarna stå i kö hos dig, gör dom det?

Nu blir det så att man inte får disskriminera inte ens asrp får göra det i fortsättningen detta kommer att framgå på den EU Avelskonferans som planeras med EU att hållas i sverige där kommissionen ska visa och ta upp för allmänheten och rasföreningarna vad som gäller!
Det hade ju blivit vissa oklarheter på deras senaste möte.....

Rodde skrev:
I Småland på Ostkusten, han ska stå på Naturlig Betäckning första året iallafall tror jag, det är bra för det blir mycket billigare än alla höga seminkostnader. :)
Han ska vara väldigt fin extriört med en toppstam.

Så här skrev du 2004

Men jag förstår att var och en talar för sin sak! Vi använder semin på våra hingstar, det blir inte dyrare för stoägaren.

Och nu skriver du så här. Vilket är det som gäller?

peråke skrev:
Det har talats så mycket om EU anpassning och konkurrens för avelsföreningarna med ej stambokförda hingstar.

Hela den konkurrensen är verklig, men behöver inte existera om stambokshingstarna förstår att deras monopol är brutet och att de egentligen inte nödvändigtvis måste vara bättre än andra hingstar.

I andra europeiska länder där avelsvärderingstvång inte funnits på samma sätt är det en helt annan prissättning på framförallt RP hingstar.
En ridponnyhingst är inte ett dugg dyrare eller "ömtåligare" än en NF hingst.
Prissättningwen skiljer sig inte mellan ponnyraserna utan i stället mellan hingstarnas inbördes avelsvärde.

Att det skulle vara farligare för ridponnyhingstar än andra ponnyhingstar verkar svårt att förstå, möjligtvis att kritik ala, att ridponnyhingstägare är "nya" inom avel och därmed inte klarar tekniken.

I princip samtliga ASRP´s fullblodshingstar (undantaget Green River) har betäckt/betäcker naturligt och de är ändå de största hingstarna inom RP avel.
ASRP´s fullblodshingstar har under de år de betäckt naturligt och det handlar om väldigt många betäckningar som Carneol/Prince River/Sweet Demand/Fabian m.fl inte haft någon helt avvikande tråkiga språngrullar där ston avlidit pga att de betäckts naturligt.

Det finns alltid en risk både vid ultraljud (rektal pereforering) och vid naturlig betäckning, årligen går tråkigt nog några ston bort.

Hela problematiken ligger i totalkostnaden att få ett ridponnysto dräktigt--det är många som skall ha betalt.
Seminstationen-veterinären--förpackningsproducenten-.-posten.

Hingstar som har ett säkert och högt avelsvärde och som det är värt priset för stoägaren att betala de merkostnader som seminteknik medför är det inget att diskutera--dom har sin attraktionskraft och stoägarna kanske får valuta för pengarna.

När det gäller helt oprövade hingstar som det är ett mycket stort vågspel att överhuvudtaget använda och att dom borde ha intentionen att trots deras osäkra avelsvärde ända locka till sig ston. Blir det helt förundligt att någon överhuvudtaget "går på" att använda en befruktningsteknik som för med sig i denna utsträckning merkostnader.

Ridponnyhingstarnas betäckningssiffror har under de senaste fem åren helt stangerat--trots att hingstparken blivit betydligt större och bättre.

Stoägarna tror jag istället går till, Arabhingstar och andra renrasiga ponnyhingstar för att betäcka sitt ston.

Stoägarna tror jag väljer bort RP hingstar av kostnadsskäl, inte för att dom inte skulle vilja prova någon av de RP hingstar som står till buds.
Jag tycker "synd på så rara ärtor"
peråke
:bow: :bow:
För 2 år sen betäckte jag ett ridponnysto med ASRP hingst (ung utan några som helst meriter) på semin, och ett halvblodssto med godkänd halvblodshingst naturligt. Ponnystoets kostnader (jag hade beställt en hingst, men stationen bytte helt sonika till en annan hingst utan min vetskap pga att hingsten *var skadad*) för levande föl översteg med ca 3000 kronor kostnaden för halvblodsstoets föl trots att det stoet var betäckt med en halvblodshingst med placeringar i 1,30 hoppning och MSV dressyr. För mig syntes det totalt orimligt att en oprövad ponnyhingst ska kosta mer än en framgångsrik halvblodshingst. Efter den smällen bestämde jag mig för att importera egen irländsk hingst med hoppstam för att använda på mina ponnyston och använda naturlig betäckning. Sen min hingst kom till sverige har jag fått massor av förfråganden från stoägare om möjligheten av att få använda min hingst. Jag tror inte min hingst är så oerhört fantastisk, utan det är nog snarare så att min hingst har en prisnivå som är mer rimlig./Madde
ps. Vad hände egentligen med Fabian? Han var ju anmäld till hingstpremieringen i våras? ds.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
985
Senast: viltmilla
·
Avel Har gått och "kärat ner mig" i en häst där jag rider (alltså inte min egen!). En KWPN valack född 2001 :love: Han är runt 175 cm i mkh...
Svar
7
· Visningar
2 191
Senast: rostad
·
Avel Hej! Min syster har ett sto som jag är lite sugen på att ta föl på men jag har tyvärr inte alls någon koll på vad för hingst som...
Svar
14
· Visningar
3 085
Senast: Biotin
·
Avel Jag rider ett trevligt sto som ägaren funderar på att ta föl på nästa sommar. Hon är e: Bugatti Hilltorp u:Hazug ue: 1778 Nonius X-14...
Svar
16
· Visningar
2 022
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?