Utbildningssystem runt om i världen

Mineur

Trådstartare
Moderator
Mina kollegor och jag kommer från totalt 6 olika länder, så det tenderar att bli väldigt intressanta diskussioner om kulturella skillnader på luncherna. Oftast (men inte alltid!) resulterar det här i att jag känner mig nästan pinsamt priviligerad över att komma från ett så "bra" land som Sverige, men det är kanske en diskussion för en annan tråd...

Nåja, den här veckan har vi pratat mycket om utbildning och sättet det hanteras på i våra olika länder. Det är så fascinerande tycker jag, att inse hur fullständigt olika våra första 12 skolår varit men att vi ändå kan arbeta och lära oss tillsammans. Det var framförallt några punkter som vi skilde oss väldigt mycket på, och som jag skulle vilja höra andras tankar om...

- I Kroatien är latin fortfarande ett obligatoriskt ämne i skolan. I Nederländerna erbjuds elever att läsa antik grekiska. Jag tycker att det är tokigt, och att man kan lägga den tiden och energin på att odla fram kunskaper som är betydligt mer användbara i dagens samhälle. Nog för att jag förstår att det kan underlätta lite om man en dag vill läsa t.ex. medicin, lingvistik eller juridik (?), men de är ju trots allt rätt smala områden. Kan de här ha att göra med landets mer nära relation till religion och historia?

- I Portugal går dina gymnasiebetyg ut efter två år, så har du inte sökt och börjat på universitetet tills dess får du sitta om de nationella slutproven för de sista två till tre åren i skolan. Här ser jag logiken, att man inte vill att folk ska driva runt och kosta pengar, men kan ändå tycka att det sätter onödigt mycket press på att 18-åringar ska veta vad de vill i livet. Universitetet kostar dessutom, så börjar man läsa "fel" utbildning och hoppar av förlorar man både tid och pengar. Hade en liknande regel fast med 5 års-gräns kanske varit bättre?

- I Nederländerna börjar man skolan när man är fyra, och man kan få underkänt i det året vilket innebär att man slutar skolan när man är 19 istället för 18. Min kollega betonade att det är ovanligt att bli underkänd de första åren, och att det då mest bara beror på sen utveckling, men ändå. Jag kan tycka att det kanske är bättre att låta alla vänta ett par år till innan man drar igång med utbildning, så minskar risken för att inte alla är "där" i utvecklingen än. Det här med att börja skolan vid 4-5 års ålder är väl rätt vanligt i världen tror jag, och jag förstår inte varför?

- I Kroatien har varje universitets fakultet s.k. "entry exams" som man måste klara för att komma in. Det räcker alltså inte med att man har bra betyg, utan man måste även klara en individuell tenta för ämnet man tänkt studera. Detta för att säkerställa att alla som börjar kursen har likvärdiga kunskaper. Hur löser vi det i Sverige? Det närmsta jag kom att tänka på var de nationella proven och högskoleprovet, men de är ju inte alls relevanta eller obligatoriska på samma sätt.

- Överlag är folk ofta chockade över att vi inte bara har gratis utbildning i Sverige, utan att vi dessutom får betalt för det (studiebidrag)! Mina kollegor verkade tycka att det ökar riskerna för att folk inte tar det på allvar, för att man pluggar bara för att man inte kan komma på något annat att göra, medan jag tycker att all utbildning är bra utbildning och att lite extra incitament inte skadar såvida landet har råd med det. Det är väl mest det sistnämnda som är problemet dock antar jag; att få länder har pengar till sådant, av olika anledningar.

Vad tänker ni? Var har jag tänkt fel? Vilka andra infallsvinklar kan ni ge mig?

Jag vill förresten lägga in en brasklapp för att det här alltså är baserat på en diskussion med enskilda individer, och reservera mig för att det inte är likadant över hela landet eller att något nyligen uppdaterats, osv.
 
Det där med antagningsprov tycker jag vore en intressant idé, vet att vissa utbildningar i sverige oxå har det som ett sätt att ta sig in tänker att det visar ett intresse för det man söker till och kan ge ett hum om personen kanske har talang och intresse som krävs, exempelvis så är det nog en fördel att ha en liten konstnärlig ådra om man vill bli arkitekt
 
Det här får mig att tänka på en kollega jag hade som var från Tyskland. Han berättade att i grundskolan (när han gick den) hade varje årskurs fyra indelningar. En "lägsta" för de som behövde mycket hjälp och stöd och så i varierande grad upp till fjärde och högsta nivån där de som hade lätt för sig/var långt framme etc gick. Dessa var inte fasta utan man kunde flyttas upp eller ner beroende på hur individen låg genom åren och i olika ämnen. Detta tyckte jag lät suveränt!

Ang dina funderingar så tycker jag nog inte alls gymnasiebetygen ska bli "ogiltiga", högskoleprovet funkar ju så och det är isf bättre i mina ögon. Gymnasiebetygen grundar sig ju på många års studier så det känns lite knas att de hux flux blir värdelösa. Jag kan förstå dina kollegors tankar kring att folk läser för att det är gratis osv men då ska man ändå tänka att bidraget (när jag pluggade) var på 2600 per månad, 10 månader om året. Nu är det kanske runt 3000? Dvs man måste jobba eller ta lån samtidigt om man inte bor hemma hos snälla föräldrar. Sen får man bara låna i sex år (har jag för mig) och man kan få dispens för ytterligare ett år och sen ska det betalas tillbaka inom 25 år efter avslutade studier.

Kunskapstest hade jag en variant av det du beskriver på min utbildning så det finns!
 
Att gymnasiebetyg går ut efter en viss tid tycker jag är helt förkastligt. Dels kan det som du skriver tvinga folk att läsa en utbildning som de ångrar. Dels kan de få många att låta bli att läsa på universitetet för att det blir för mycket att göra om när man väl har mognat så pass att man vill läsa vidare och vet vad man vill utbilda sig till.
 
- I Kroatien är latin fortfarande ett obligatoriskt ämne i skolan. I Nederländerna erbjuds elever att läsa antik grekiska. Jag tycker att det är tokigt, och att man kan lägga den tiden och energin på att odla fram kunskaper som är betydligt mer användbara i dagens samhälle. Nog för att jag förstår att det kan underlätta lite om man en dag vill läsa t.ex. medicin, lingvistik eller juridik (?), men de är ju trots allt rätt smala områden. Kan de här ha att göra med landets mer nära relation till religion och historia?

Det verkar urcoolt och inte alls så dumt. Om de lyckas lära sig latin/antik grekiska lyckas de säkert lära sig andra saker också. Ibland är saker till nytta för att det övar hjärnan och det kan också vara till nytta i andra språk eller för att många ord i språket relaterar till de språken.

- I Portugal går dina gymnasiebetyg ut efter två år, så har du inte sökt och börjat på universitetet tills dess får du sitta om de nationella slutproven för de sista två till tre åren i skolan. Här ser jag logiken, att man inte vill att folk ska driva runt och kosta pengar, men kan ändå tycka att det sätter onödigt mycket press på att 18-åringar ska veta vad de vill i livet. Universitetet kostar dessutom, så börjar man läsa "fel" utbildning och hoppar av förlorar man både tid och pengar. Hade en liknande regel fast med 5 års-gräns kanske varit bättre?

Kanske lite drygt.

- I Nederländerna börjar man skolan när man är fyra, och man kan få underkänt i det året vilket innebär att man slutar skolan när man är 19 istället för 18. Min kollega betonade att det är ovanligt att bli underkänd de första åren, och att det då mest bara beror på sen utveckling, men ändå. Jag kan tycka att det kanske är bättre att låta alla vänta ett par år till innan man drar igång med utbildning, så minskar risken för att inte alla är "där" i utvecklingen än. Det här med att börja skolan vid 4-5 års ålder är väl rätt vanligt i världen tror jag, och jag förstår inte varför?

Tror inte det är någon fara, har släktingar som gått i skolan i Holland från fyraårsåldern och de är helt normala. Enda haken var att de var tvungna att gå hem på lunchen, lite jobbigt för mammor som jobbar. Men de kan också ha med macka.

- I Kroatien har varje universitets fakultet s.k. "entry exams" som man måste klara för att komma in. Det räcker alltså inte med att man har bra betyg, utan man måste även klara en individuell tenta för ämnet man tänkt studera. Detta för att säkerställa att alla som börjar kursen har likvärdiga kunskaper. Hur löser vi det i Sverige? Det närmsta jag kom att tänka på var de nationella proven och högskoleprovet, men de är ju inte alls relevanta eller obligatoriska på samma sätt.

Inte alls dumt, det är ju många universitetsprogram som har problem med att studenterna inte kan det de borde kunna i början av kurserna. Historia hade ju en artikel om att studenterna inte kunde läsa och skriva och jag har för mig att MatNat hade en kur extra i början på gymnasienivå för att studenterna skulle klara A kursen.

- Överlag är folk ofta chockade över att vi inte bara har gratis utbildning i Sverige, utan att vi dessutom får betalt för det (studiebidrag)! Mina kollegor verkade tycka att det ökar riskerna för att folk inte tar det på allvar, för att man pluggar bara för att man inte kan komma på något annat att göra, medan jag tycker att all utbildning är bra utbildning och att lite extra incitament inte skadar såvida landet har råd med det. Det är väl mest det sistnämnda som är problemet dock antar jag; att få länder har pengar till sådant, av olika anledningar.

Jag tycker vårt system är bra i grunden, men att exakt just nu kanske inte skolan fungerar jättebra.
 
Det här får mig att tänka på en kollega jag hade som var från Tyskland. Han berättade att i grundskolan (när han gick den) hade varje årskurs fyra indelningar. En "lägsta" för de som behövde mycket hjälp och stöd och så i varierande grad upp till fjärde och högsta nivån där de som hade lätt för sig/var långt framme etc gick. Dessa var inte fasta utan man kunde flyttas upp eller ner beroende på hur individen låg genom åren och i olika ämnen. Detta tyckte jag lät suveränt!

Så var det på min högstadieskola, i engelska, svenska och matte, tror jag det var.
 
Det här får mig att tänka på en kollega jag hade som var från Tyskland. Han berättade att i grundskolan (när han gick den) hade varje årskurs fyra indelningar. En "lägsta" för de som behövde mycket hjälp och stöd och så i varierande grad upp till fjärde och högsta nivån där de som hade lätt för sig/var långt framme etc gick. Dessa var inte fasta utan man kunde flyttas upp eller ner beroende på hur individen låg genom åren och i olika ämnen. Detta tyckte jag lät suveränt!

Ang dina funderingar så tycker jag nog inte alls gymnasiebetygen ska bli "ogiltiga", högskoleprovet funkar ju så och det är isf bättre i mina ögon. Gymnasiebetygen grundar sig ju på många års studier så det känns lite knas att de hux flux blir värdelösa. Jag kan förstå dina kollegors tankar kring att folk läser för att det är gratis osv men då ska man ändå tänka att bidraget (när jag pluggade) var på 2600 per månad, 10 månader om året. Nu är det kanske runt 3000? Dvs man måste jobba eller ta lån samtidigt om man inte bor hemma hos snälla föräldrar. Sen får man bara låna i sex år (har jag för mig) och man kan få dispens för ytterligare ett år och sen ska det betalas tillbaka inom 25 år efter avslutade studier.

Kunskapstest hade jag en variant av det du beskriver på min utbildning så det finns!
Jag känner igen det där om indelningen i olika grupper, tror jag har hört om det någon annanstans. Det verkar ju rätt bra som idé, men jag kan inte låta bli att känna att det kanske öppnar upp för att barn ska bli retade och få dåligt självförtroende för att de alltid hamnar i en av de lägre grupperna? Visst lär ju bristen synas även utan indelningarna, men det blir åtminstone lite mindre "in your face" och framförallt inte tydligt för hela klassen.

Angående studiestödet och dess regler så stämmer det ju som du säger, men det är fortfarande ett enormt privilegium att ens få 3000 kr som man aldrig behöver betala tillbaka. Det innebär ju att man behöver jobba ihop 3000 kr mindre varje månad ;) Såvitt jag förstod är det rätt ovanligt att jobba vid sidan av studierna överhuvudtaget i vissa länder, så man tar diverse lån och kommer ut på andra sidan med en massa skulder istället. :down:

Det verkar urcoolt och inte alls så dumt. Om de lyckas lära sig latin/antik grekiska lyckas de säkert lära sig andra saker också. Ibland är saker till nytta för att det övar hjärnan och det kan också vara till nytta i andra språk eller för att många ord i språket relaterar till de språken.
Jo, men tycker du verkligen att det är coolt och nyttigt nog för att det ska uppta plats från ett annat ämne som kanske hade varit lite mer värdefullt i det moderna samhälle där eleverna trots allt ska leva, studera och arbeta? Jag kan verkligen inte se det. Det finns ju en massa andra mer nutida ämnen som övar hjärnan, och är man inte intresserad av språk blir det ju än mer hopplöst.

Tror inte det är någon fara, har släktingar som gått i skolan i Holland från fyraårsåldern och de är helt normala. Enda haken var att de var tvungna att gå hem på lunchen, lite jobbigt för mammor som jobbar. Men de kan också ha med macka.
Nä någon fara är det säkert inte, men jag begriper helt enkelt inte varför det är så bråttom :p

Inte alls dumt, det är ju många universitetsprogram som har problem med att studenterna inte kan det de borde kunna i början av kurserna. Historia hade ju en artikel om att studenterna inte kunde läsa och skriva och jag har för mig att MatNat hade en kur extra i början på gymnasienivå för att studenterna skulle klara A kursen.

Ja det här med kunskapstest för specifika utbildningar verkar ju toppen tycker jag! Bevisligen funkar det utan, men jag tror verkligen att det skulle underlätta för många (främst elever men även lärare) ifall vi införde det.

Så var det på min högstadieskola, i engelska, svenska och matte, tror jag det var.
Hur upplevde du det? Kände du att det var mer press, eller övervägde det positiva i att få ta saker och ting i din egen takt?
 
Hur upplevde du det? Kände du att det var mer press, eller övervägde det positiva i att få ta saker och ting i din egen takt?
Ehhm, i ärlighetens namn så såg jag det mest som en utmärkt möjlighet att få högre betyg. :o Man såg till att hamna i gruppen under den man egentligen skulle varit i, vilket gjorde att man kunde glänsa och få en femma där, istället för den fyra man hade fått i den högre gruppen....
 
Det här att börja skolan tidigare tycker jag vore jättebra. Jag önskar att skolstarten var vid fyra år istället för sju. Så många fönster som går till spillo för att skolan börjar så sent. Så mycket kunskapstörst som aldrig får näring för att kunna fortsätta växa! Att skolan blir obligatorisk först vid sju år i Sverige har inget att göra med att det skulle vara en bra ålder för barnen utan handlar rakt av om ekonomi.
 
5 år som obligatorisk skolstart infördes väl först UK (vad jag fått lära mig) för att förhindra att barnen arbetade i gruvorna.
 
Så var det på min högstadieskola, i engelska, svenska och matte, tror jag det var.

Samma på min skola (jag gick ut 9:an 1989).

Edit: Nu när jag tänker efter var nog svenskan inte delad men absolut två grupper i engelska och tre grupper i matte. Jag tyckte det var bra, jag hade blivit dödligt uttråkad under engelskan annars. Eftersom det var allmänt med kunskapsförakt på min skola så var det snarast en nackdel att gå i de duktigare grupperna, då var man en plugghäst :meh: Jag hade en gudabenådad lärare i matte (högsta gruppen) så bara pga honom hade jag inte velat gå i en annan grupp. Jag var dock vansinnigt slö så mitt betyg hade väl kunnat vara högre. Mamma var ju lärare så jag brukade fråga henne om matematiska saker... på morgonen innan jag skulle ha prov :angel: Hon var lite lätt vansinnig på det :D
 
Ehhm, i ärlighetens namn så såg jag det mest som en utmärkt möjlighet att få högre betyg. :o Man såg till att hamna i gruppen under den man egentligen skulle varit i, vilket gjorde att man kunde glänsa och få en femma där, istället för den fyra man hade fått i den högre gruppen....
Haha, så pass!
Det här att börja skolan tidigare tycker jag vore jättebra. Jag önskar att skolstarten var vid fyra år istället för sju. Så många fönster som går till spillo för att skolan börjar så sent. Så mycket kunskapstörst som aldrig får näring för att kunna fortsätta växa! Att skolan blir obligatorisk först vid sju år i Sverige har inget att göra med att det skulle vara en bra ålder för barnen utan handlar rakt av om ekonomi.
Se där, det hade jag ingen aning om! Men är barn rent generellt verkligen redo när de är så små som fyra? Jag tänker att konsekvenstänkande och liknande mentala utvecklingar kanske inte kommit så långt då? Jag har ingen erfarenhet av barn och skola utöver min egen skolgång, så jag har noll koll på vad som egentligen vore bäst.

5 år som obligatorisk skolstart infördes väl först UK (vad jag fått lära mig) för att förhindra att barnen arbetade i gruvorna.
Så kan det kanske vara!
 
Samma på min skola (jag gick ut 9:an 1989).

Edit: Nu när jag tänker efter var nog svenskan inte delad men absolut två grupper i engelska och tre grupper i matte.
Det kanske var någon drive då, jag gick ut -88. Du kan ha rätt om svenskan, jag är inte säker på den heller. Sen var det ju särskild och allmän på det, jag tror bara de där grupperna förekom i särskild. Fast i betyget syntes det ju inte om man gått allmän eller särskild heller.
 
Det kanske var någon drive då, jag gick ut -88. Du kan ha rätt om svenskan, jag är inte säker på den heller. Sen var det ju särskild och allmän på det, jag tror bara de där grupperna förekom i särskild. Fast i betyget syntes det ju inte om man gått allmän eller särskild heller.

Jag rotade fram mitt betyg nu och svenskan var gemensam hela tiden. Engelskan var uppdelad allmän/särskild i betyget. Matten var lite märklig, i 8:ans betyg var den angiven som särskild men i slutbetyget angavs ingen kurs.
 
Se där, det hade jag ingen aning om! Men är barn rent generellt verkligen redo när de är så små som fyra? Jag tänker att konsekvenstänkande och liknande mentala utvecklingar kanske inte kommit så långt då? Jag har ingen erfarenhet av barn och skola utöver min egen skolgång, så jag har noll koll på vad som egentligen vore bäst.
!

Mina barn går i skola i England och de var 4.5 år när de började skolan. Första året kallas för reception och är egentligen förskola med introduktion till bokstäver, siffror osv. Sedan börjar man ettan, och får lära sig läsa, räkna osv. Det verkar vara väldigt få barn som INTE klarar det, vad jag har sett.
Vid sju års ålder kan de flesta barn läsa relativt obehindrat, kan hela eller stora delar av multiplikationstabellen, skriva, stava osv rätt bra.
 
Allmän och särskild matte och engelska försvann nog i samma veva som alla gymnasielinjer blev treåriga?
För att vara behörig till de tre- och fyraåriga linjerna var du tvungen att ha läst särskild matte (tekniska linjer, naturvetenskaplig och ekonomisk linje)
För de tvååriga (t.ex. Social linje och Distribution och kontor) räckte det med allmän matte. Allmän engelska var det ingen som hade i min klass, vad jag minns!
Jag gick ut nian 1987.
 
Se där, det hade jag ingen aning om! Men är barn rent generellt verkligen redo när de är så små som fyra? Jag tänker att konsekvenstänkande och liknande mentala utvecklingar kanske inte kommit så långt då? Jag har ingen erfarenhet av barn och skola utöver min egen skolgång, så jag har noll koll på vad som egentligen vore bäst.
Redo för att lära, absolut! Barn föds redo att lära :) Barn lär genom leken och leker gör de väldigt snart. Om inte som helt nyfödda så nästan på.

De flesta 3-4 åringar frågar till tusen om allt och de som får chansen, har viljan och motivationen lär sig det de vill lära sig. Oftast med mindre problem än när de ska lära sig samma sak senare oavsett om det är att läsa, räkna, bygga vulkaner eller något helt annat. Fönstrena för när barn tar till sig viss kunskap bäst är till viss del olika för olika barn men att man t ex. lär sig språk bäst innan sju års ålder är väl ganska känt. Konsekvenstänk och mental mognad behövs inte för att lära. Det är drivet inom barnet som ska tas tillvara. Att det är det som barnet är intresserat av som ska läras ut. Vill man lära sig om dinosaurier och förstår att det går att läsa om dem så finns drivkraften där för att lära sig läsa. Då är det lättare att lära sig läsa än om man ser det som helt meningslöst att kunna läsa och ser det som något som läraren tvingar en till. Det är det jag tycker är så synd. Vi tar inte tillvara barnens intresse, uppmuntrar inte barnens kunskapstörst utan de ska vänta tills de är sju och sedan är det en mall som gäller för alla.
 
Det här får mig att tänka på en kollega jag hade som var från Tyskland. Han berättade att i grundskolan (när han gick den) hade varje årskurs fyra indelningar. En "lägsta" för de som behövde mycket hjälp och stöd och så i varierande grad upp till fjärde och högsta nivån där de som hade lätt för sig/var långt framme etc gick. Dessa var inte fasta utan man kunde flyttas upp eller ner beroende på hur individen låg genom åren och i olika ämnen. Detta tyckte jag lät suveränt!

Så hade mina barn det i matte och svenska i 4.an och 5.an. Jag är helt övertygad om att det hjälpte speciellt ena dottern att i slutänden gå ut med toppbetyg i matte (i 9.an) trots att hon började i lägsta gruppen när de började i 4.an.
 
5 år som obligatorisk skolstart infördes väl först UK (vad jag fått lära mig) för att förhindra att barnen arbetade i gruvorna.
Vet ni varför åldern för skolstart sattes till 7 år i Sverige när obligatoriska folkskolan infördes 1842?

Barnen ansågs då ha nått fysisk kapacitet att kunna gå en mil (enkel väg) som tydligen var det avstånd som bedömdes nödvändigt för att de skulle kunna ta sig till skolan.
 
Malta har ju mina ungar gått i, de har skolplikt från fem års ålder men möjlighet att börja förskoleklass från tre som då inte är obligatorisk utan mer som vår fklass. Finns både positivt och negativt med det. Dottern hade inga problem att klara sig, sonen hade fått det värre med sin sena motorik och dyspraxi då Malta inte är individanpassat på något sätt utan kräver att ungarna ska hänga med och möjligheten att få hjälp för diagnoser är mycket liten och kräver enorma utredningar.

Barnen går korta skoldagar på Malta, börjar klockan nio och slutar oftast innan två -skoldagen är dock inte slut, enorma mängder läxa varje dag som ska göras. Fritids existerar inte så samhället är byggt att en av föräldrarna (mamman) är hemma.

Positivt är dock respekten i skolorna - barnen lär sig respektera vuxna och varandra, jag känner ett flertal människor på Malta med barn och ingen har någonsin varit med om att de hört att något barn blir mobbat till exempel.

Jag tycker om ordning och reda och tycker nog att Malta är att föredra framför Sverige även om dess system har mycket negativt också. Det jag däremot funderat mycket över när jag varit ute och rest är hur man studerar religion i andra länder - de flesta länder studerar sin egen religion och berör inte ens andra religioner. Det är synd tycker jag (Malta har till exempel bara Catholicism som religions ämne - ett ämne som dessutom inte är obligatoriskt om du inte är katolsk).
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 151
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 669
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp