Ylletäcke

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare loppo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 3 916
L

loppo

Har äntligen funnit täcken med omlottknäppning. Va först inne på att skaffa fleec för att lägga på en oklippt häst efter träning för att sedan lägga ett utetäcke ovanpå. Men sen så kom jag att tänka på att ylle borde vara bättre än fleec nu på vintern, Men då är ju frågan vilket ylle täcka jag ska ha, det på 425g eller 700 g. Kommer som sagt att ha ett utetäcke ovanpå

Sv: Ylletäcke

Vad är det för täcken? Det lät ju bra med omlottknäppning, har dock aldrig sett nått sånt täcke :)

Oj, 700g är otroligt varmt! Om hästen inte har några hälsoproblem ska det definitivt räcka med 425g, kan till och med bli för varmt till en oklippt.

Oj, 700g är otroligt varmt! Om hästen inte har några hälsoproblem ska det definitivt räcka med 425g, kan till och med bli för varmt till en oklippt.

ok, har lixom svårt å sätta mig in i hur tjocka dessa täcken är, har egentligen ingen erfarenhet av ylletäcken. Läste någonstans att ngn tyckte att dessa täcken lätt kunde spricka sönder, tänkte i fall det på 700 då oxå är tjockare i tyget= hållbarare? Men då blir ett sådant för varmt alltså.

Har en golden stipe filt som är tjock och tung, undrar hur många g den räknas i?

Sen kan man väl inte jämföra gram antalet med tex det som anges i termotäcken?
Ylle är ju ett mycket tyngre material och "gram måttet" anger ju bara vad tyget väger per "nånting" och inte hur varmt det är. Så 300g termotäcke värmer mer än 300g ylle tex..

Ett tjockt ulltäcke tycker jag är bra på klippt svettig häst efter träning :)

Sen kan man väl inte jämföra gram antalet med tex det som anges i termotäcken?
Ylle är ju ett mycket tyngre material och "gram måttet" anger ju bara vad tyget väger per "nånting" och inte hur varmt det är. Så 300g termotäcke värmer mer än 300g ylle tex..

Ett tjockt ulltäcke tycker jag är bra på klippt svettig häst efter träning :)

nej det tror inte jag heller att man kan, så jag känner mig mest förvirrad av deras beskrivning av täckena, skulle vilja klämma och känna och jämföra. Borde inte ull fungera lika bra på oklippta med, tänkte just på att du tog upp klippta svettiga hästar

eftersom jag har kallstall så släpper jag nästan alltid ut hästen efter träning, så vintertid tränas det lugnare för att förhindra en dyblöt häst. Men det som blir ett problem är att de vanliga svett täckena med vanlig bogknäppning kasar bak när utetäcket läggs på och då skär spännena in i hals/bog därav sökandet efter täcken med omlottknäppning för att spara hästen lite

Fadt bucas smartex är ute täcken med stydry foder.
Specialgjord micro fleece som suger upp vätan o lämnar hästen varm o torr, finns olika myxcket isolering. Världens bästa täcke.

Jag är helt emot dubbla täcken.

Måste hålla med Bison, Bucas med stay dry foder är MYCKET bättre än dubbla täcken som är helt värdelöst!

Bucas gör helt enkelt ett av världens bästa täcken!

Fadt bucas smartex är ute täcken med stydry foder.
Specialgjord micro fleece som suger upp vätan o lämnar hästen varm o torr, finns olika myxcket isolering. Världens bästa täcke.

Jag är helt emot dubbla täcken.

Ok ja jag är egentligen emot allt vad täcken heter övh. Visste inte heller att Bucas hade så teknologiska täcken. Så här långt har jag kört med dubbla täcken, fleec underst och sedan beroende på väder ett fleecfodrat regntäcke eller thermoutetäcke båda med andasegenskaper. Hästen har iaf torkat fort och ändå varit torr under fleecen, så den enda nackdelen vad jag kan se är att det kasar bak och ger tryck. Ska ta och googla lite och se vad det står om detta täcke. Tack för info!

Jag skulle precis rekommendera det när jag läste vad du skrev. Dom är superbra verkligen. Hästen är alltid lagom varm i det också. Mycket bättre än dubbla täcken.

Men att skritta av i efter ridning när det är kallt är ulltäcken mycket bra, jag har ett som jag lägger på ovanpå när jag skrittar av hästen. Har det även när jag skritttar fram ovanpå alltihop när det är kallt som nu.

Senast ändrad av en moderator:

Har hästen täcke normalt sett i hagen? Hur länge går den med dubbla täcken innan ni byter/tar av?

Min spårklippta kan ha ett ulltäcke efter ridning om det är under nollan, annars är det på tok för varmt för honom. Likaså stoet har ulltäcke om hon går ut svettig under vintern. De är dock ute max 1 h i sådana fall för de fodras inne såpass tätt. Min valack har 100 g som vintertäcke och stoet har 200 g. De skulle koka om man la på dem utetäckena ovanpå ett ulltäcke!

Dock är det väldigt viktigt att hitta täcken som sitter bra när hästen rör på sig, våra är högt skurna runt halsen men sitter ändå rätt tajt när de kommer in efter bara en liten stund även om de inte kasar bak nämnvärt.

Vintertid som helklippt har min häst dubbla ull (golden stripe filt + vanligt ulltäcke) när det är riktigt kallt till och från träning. Så man ska inte underskatta ulls värmande förmåga, jag tror det blir tokvarmt med utetäcke ovanpå om hästen inte är van att vara täckad riktigt varmt normalt sett.

Har hästen täcke normalt sett i hagen? Hur länge går den med dubbla täcken innan ni byter/tar av?

Min spårklippta kan ha ett ulltäcke efter ridning om det är under nollan, annars är det på tok för varmt för honom. Likaså stoet har ulltäcke om hon går ut svettig under vintern. De är dock ute max 1 h i sådana fall för de fodras inne såpass tätt. Min valack har 100 g som vintertäcke och stoet har 200 g. De skulle koka om man la på dem utetäckena ovanpå ett ulltäcke!

Dock är det väldigt viktigt att hitta täcken som sitter bra när hästen rör på sig, våra är högt skurna runt halsen men sitter ändå rätt tajt när de kommer in efter bara en liten stund även om de inte kasar bak nämnvärt.

Vintertid som helklippt har min häst dubbla ull (golden stripe filt + vanligt ulltäcke) när det är riktigt kallt till och från träning. Så man ska inte underskatta ulls värmande förmåga, jag tror det blir tokvarmt med utetäcke ovanpå om hästen inte är van att vara täckad riktigt varmt normalt sett.

Nej använder inte täcken ngt annat vid regn under hösten/vintern och när det är typ -30 grader kallt.

Oj vilket pris det va på Bucas täcket, det är säkert bra, men ändå!! Har fått för mig att det blir för dåligt med bara ett ulltäcke om det är -15-20 grader och hästen blivit svett?? Annars så kan jag alltså bara lägga på ulltäcke då? och skulle det komma ner snö/regn så kan man väl lägga på det ofodrade regntäcket som andas?? då är det ju förhoppningsvis inte så många ggr det blir dubbla täcken.

Jag har precis lagt på min spårklippta häst ett tunnare ylletäcke under ett regntäcke. Fungerar utmärkt tycker jag, När jag använde bucas staydry hade han rejäla skav på bogarna, vi får se hur det blir nu, men det har börjat bra än så länge iaf.

Tycker att ylletäcken är utmärkta när hästen är svett.

/AA

Nej använder inte täcken ngt annat vid regn under hösten/vintern och när det är typ -30 grader kallt.

Oj vilket pris det va på Bucas täcket, det är säkert bra, men ändå!! Har fått för mig att det blir för dåligt med bara ett ulltäcke om det är -15-20 grader och hästen blivit svett?? Annars så kan jag alltså bara lägga på ulltäcke då? och skulle det komma ner snö/regn så kan man väl lägga på det ofodrade regntäcket som andas?? då är det ju förhoppningsvis inte så många ggr det blir dubbla täcken.

Varför dåligt? Ull/ylle andas jättebra och värmer dessutom även om et är fuktigt. Pga de goda andasegenskaperna lägger sig dock svetten/fukten utanpå täcket väldigt snabbt och hästen är varm och torr under.

Så jag tror nog du kan lägga på ulltäcke bara om du hittar ett lagom tjockt (finns ju allt från jättetunna till riktigt tjocka) och regntäcke utanpå vid nederbörd tror jag nog fungerar bra.

Varför dåligt? Ull/ylle andas jättebra och värmer dessutom även om et är fuktigt. Pga de goda andasegenskaperna lägger sig dock svetten/fukten utanpå täcket väldigt snabbt och hästen är varm och torr under.

Så jag tror nog du kan lägga på ulltäcke bara om du hittar ett lagom tjockt (finns ju allt från jättetunna till riktigt tjocka) och regntäcke utanpå vid nederbörd tror jag nog fungerar bra.

Jag har nog underskattat ullens verkliga effekt. Tänker som tex på när man suttit på läktaren på träningar insvept i golden stripe filten och jag tycker jag har varit väldigt kall ändå, så jag har nog fått för mig att enbart ett ulltäcke på en svettig häst mitt i vintern blir för lite. Men av alla andras erfarenheter så verkar jag inte behöva vara orolig för att det inte skulle räcka

ylle är ett bra material MEN en del kliar förmodligen rejält. Jag köpte en fint tjockt ylletäcke, vet inte var det var för märke, och en kall kväll efter träning fick min häst det på sig. Dagen efter hade han grävt ner det i halmen så det inte syntes :mad: och han gjorde aldrig så med något annat täcke. Så det kliade antagligen så mycket att han bestämde sig för att ta av sig det

min förra häst kliade oxå nått hemskt när jag la på golden filten, har faktiskt inte provat filten på nuvarande pålle, kanske smart att göra det innan man köper täcket...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 431
Senast: Cattis_E
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 403
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 078
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 862
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka