Ylletäcke

Thera

Trådstartare
Jag undrar hur varmt ett ylletäcke är egentligen om man jämför med ett fleecetäcke?

Min pålle har just nu ett fleecetäcke inne, men jag vill gärna ha något lite varmare sen när det blir kallt. Först var jag inne på att köpa ett termotäcke, men sen kom jag på att det kanske vore en bra idé med ett ylletäcke, då detta andas och är av mer "naturligt" material.

Vad tror ni, nog är väl ylletäckena ganska varma så att man kan ha dem istället för fleecen när det blir kallt?

Skulle vilja ha ett med nylonfoder i bogen för att undvika skav. Nån som har nåt bra köptips?

Sv: Ylletäcke

Som ovan skrev, som stalltäcke är de lite bökigt, just i och med att de är svårt att tvätta,men satsa på ett bra termotäcke, finns massor, kollainne på www.hastnet.se och sök på täcken, personligen gillar jag Rhino och Rambo täckena, kostar en slant,men värt de!!

Ja, själv skulle jag vilja ha ett som transporttäcke just av samma skäl...att det andas och värmer...fleecetäcke värmer ju inte har jag hört...

Men som transporttäcke dugen ylle gott och väl, och när deär riktigt kallt i kombination med ett fleece

perfekt som undertäcke o transport täcke med ylle finns ganska billiga att få tag i .Går bra att tvätta men inte varmare än 30 grader.Fleece värmer o transporterar bort fukt men hopplösa att få bort hår o halm ifrån tycker jag + att dom blir statiska när det är kallt .Iallafall får jag o hästen stötar av flecce.

Ylletäcken är jättebra men som stalltäcke är dom rätt usla eftersom dom ofta går sönder när hästen ligger ner t ex då dom inte är så följsamma. Ett fleecetäcke är stretchigt och lättare att tvätta.

På en oklippt häst är det rätt onödigt med täcke för värmens skull men termotäcken tycker jag är det bästa om man har en klippt häst eller vill täcka för att slippa värsta pälsen.

Ylletäcken värmer även när dom är blöta, vilket jag tycker är deras stora fördelar.

Har ett till min häst som stall- och transporttäcke. Har tvättat det på ylleprogram och det har inte ändrat form.

Är väldigt nöjd!

Jag har ett fleecetäcke på min klippta häst och hon har aldrig frysit. Vårt stall blir ner till -10 C !

Det finns en undersökning gjord i sverige om temperaturen under täcket på hästens rygg.
Har man ett stalltäcke plus ett thermotäcke på i stallet vid +5 grader (tror jag det var) så är det över 80 grader på hästens rygg! Stackars häst!
Hade man bara thermotäcket skönk det till 40-50 grader, även det är ju för mycket!

Därför skulle jag aldrig ha merän ett tunt fleecetäcke på min över natten. Är du orolig att hon fryser eller har du sett henne stå o darra?
En sak man kan göra är att ge fri tillgång på hö över natten och fortsätta med ett fleece.
Jag har förresten slutat med nattäcke nu då hon inte är nyklippt längre och har börjat svettas vid arbete.
När man täckar förstör man oxå hästens motståndskraft mot kyla, men har hästen täcke ute så spelar det inte så stor roll.
/jenny

80 grader? Låter osannorlikt!!
Inte ens om jag är ute och springer i skoteroverall och kamelhårskalsonger i +10 och sol skulle man komma upp i 80 grader, det låter inte trovärdigt! :crazy:

Jag vill gärna höra källan till ditt 10 procentiga påstående isåfall.

Den jag syftar till har jag ingen källa på, bara att den var svensk och jag har för mig att den var gjord av en veterinär.
Fick det berättat för mig av en som 2004 varit på den kända resande föreläsningen som tyvärr varit som högst i Sundvall. Det har stått om föreläsningen i ridsport och det var veterinärer, foderexperter, tandläkare och säkert flera. Jag kanske kan ta reda på mer, men tjejen som var där är nu i Luxemburg, så det tar lite tid.
Hon berättade om den, men jag har själv läst om den för en tid sedan. Ingen annan som har läst om den?

Jag tycker oxå det låter osannolikt, men då jag själv läst den och sedan hört om den så anser jag att jag inte kan avfärda den.
/jenny

Javisst, ge mig en mailadress så ska du få det på 14 sidor. Så länge jag inte får en källa till ditt påstående finner jag det högst osannolikt.

Jag är nöjd med både dess kvalitet och passform! Har ett ädelt men ändå djupt halvblodssto.

Det jag har att anmärka på är att det inte finns något kardborrband vid bogen så täckesflikarna halkar åt sidan, men det är enkelt att åtgärda genom att sätta dit ett själv!

Vilket är det du har? Jag har själv en Golden Stripe filt i från Horze. Älskar den!
Den är jätte varm och gó brukar ha den på min just efter att jag har ridit, det är ngt dåligt ventilation i stallet just nu nämligen så jag har ingen större lust att ha det på över natten. Men min tjej har torkat fort med sin filt på sig, och med en täckesgjord runt magen så sitter den även relativt bra i af när hon bara har det på sig inne i stallet kortare stunder, men hon är rätt lugn av sig i stallet med i oförsig..

Jag har faktiskt ingen koll på vad täcket heter :o

Är så enormt dålig på det här med märken och namn på olika produkter. Köpte det i deras monter i Globen för en 250 spänn, tror att det kostade lite drygt 300 i vanliga fall.

Har också ett regntäcke och ett vintertäcke därifrån, och är väldigt nöjd med båda, förutom att regntäcket är lite märkligt skuret över bogen. Annars sitter det väldigt bra!

hm, dethär måste testas. Imorrn får popeye en termometer under täcket....

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 580
Senast: Shixle
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 578
Hästvård Har en gammal häst här hemma.... Jag märkte att han började tugga höbollar som han spottade ut samt att han började sträcka på halsen... 2
Svar
25
· Visningar
3 010
Senast: Lepidus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka