Penningblad?
Lyckades googla fam Rotfibbla...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Penningblad?
Verkligen! Man tror att dammsugare gör ett stjärnjobb ständigt. Rätt moppat är en mopp bättre än en billig dålig dammsugare till och med. Inte lika svettigt, hårt, tungt eller jobbigt heller.Torr och fuktmopp är grymt underanvänt. Vanlig sopborste också.
Jag har inte, och har aldrig haft nån koll på några yada-yada-regler ang. kompost för allt komposterbart hamnar i kanten på gamla dynghögen innan det blir jord och återanvänds, man ska inte bry sig för mycket.Sånt är det enda som hamnar i komposten Ändå får jag inte lägga det i öppen kompost. Lägger jag blast direkt från moroten i kompostenär det OK men gör jag samma manöver i köket måste blasten läggas i sluten kompost.
Sådana är min kommuns regler.
(pst - jag fuskar....allt hamnar i öppen kompost...)
När jag levde med dynghög var allt enklare. En stack som brinner väl gör mull av det mesta. Varmt och gott att gå ut på med skottkärran i vinterkylan.Jag har inte, och har aldrig haft nån koll på några yada-yada-regler ang. kompost för allt komposterbart hamnar i kanten på gamla dynghögen innan det blir jord och återanvänds, man ska inte bry sig för mycket.![]()
Jag har arrangerat en av Sveriges största festresor för studenter... Kan säga att min barnskötarexamen från gymnasiet användes förvånansvärt ofta för att hantera de mesta krisernaSom fritidsledare. Förbered dig mentalt på allt. Även jordbävning. Då känns en mindre katastrof helt ok och lätt att styra upp. Och ofarliga busstreck är inget en ens får pulshöjning av. Som ett älgkadaver i ett elevboende.
Kommunerna ägnar sig åt att kontrollera saker folk gjort sen Adam sket i trasor, det är tamef. patetiskt och bygga utedass, ja då måste man ha tillstånd även om man som jag, bor mitt ute i spenaten men se tji fick dom, utedass "fanns här" när jag flyttade hit och det finns inget förbud att rusta en redan befintlig byggnad.När jag levde med dynghög var allt enklare. En stack som brinner väl gör mull av det mesta. Varmt och gott att gå ut på med skottkärran i vinterkylan.
Problemet här är kommunens kontroll...
Revsmörblomma?Penningblad?
Det har sina fördelar att jobba som signaltekniker/ krafttekniker när det är nåttDu har väl till direkttillgång trafikverkets informationkanaler också misstänker jag? Det har tyvärr inte jag, men mina kollegor intill mig har.
Jag använder främst 1409 för det och trafikverkets öppna sidor. I vissa fall jobbets trafikledningschatt också...
När jag jobbade på hotell så hade vi alltid en plan. Men annars ett bra tips!Alla hotell överbokar, alltid (ok, kanske inte små familjeägda BnBs). De har ingen plan för vad som händer om alla råkar dyka upp, så det får receptionisten försöka fixa sista minuten. Om du tror att du kommer komma sent, ring alltid! För då kan de åtminstone allokera ett rum till dig innan överbokningarna trillar in.![]()
Haha, när jag jobbade var planen mest ”kolla med andra hotell i kedjan och se om de har några rum, annars får vi säga förlåt och skicka dem utanför tullarna” (stockholm)När jag jobbade på hotell så hade vi alltid en plan. Men annars ett bra tips!
Man ska vara snäll mot folk, jag har mer än en gång huggit i och staplat varor när den som plockat upp inte nått upp eftersom jag är lång, det tar inte många minuter och jag har aldrig bråttom, dessutom känner jag ett par i en butik sen många år då dom hade lantbruk med djur och hon och jag brukar busa lite med varann när det är folktomt, börjar inte hon så börjar jag och chefen bara suckar.Var alltid ordentligt trevlig om du vill ha hjälp av någon på affären. Jag har jobbat i matvarubutik, jag hjälper hellre artiga kunder än otrevliga...
Samma sak på andra affärer, jag är alltid ordentligt trevlig och artig och har flera gånger lyckats få hjälp med "det omöjliga", en gång fick dottern byta ut ett par shorts trots att hon inte hade kvitto eller lapparna till plagget kvar- enligt butiksansvarige var det egentligen omöjligt och det var bara för att vi var så trevliga och frågade snällt som hen gjorde sig besväret!![]()
Jag hade gärna haft tillgång till Trivs TrafikbilderDet har sina fördelar att jobba som signaltekniker/ krafttekniker när det är nått![]()
Jag frågade en gubbe om han hade frysskåpsdörren öppen hemma också när han struntade i att stänga efter sig och jävlar vad arg han blev.Stäng alltid frys- och kylluckor efter dig (och helst andra) i affären.
Det kan dels bli för varmt och dels larma till kyllarmcentral om de står öppna och skapa merjobb för både butik och de på larmcentralen![]()
Bra där!Jag frågade en gubbe om han hade frysskåpsdörren öppen hemma också när han struntade i att stänga efter sig och jävlar vad arg han blev.![]()
Har de kontrollanter som kommer och gräver i folks komposter?När jag levde med dynghög var allt enklare. En stack som brinner väl gör mull av det mesta. Varmt och gott att gå ut på med skottkärran i vinterkylan.
Problemet här är kommunens kontroll...
Fast det är väl ofta för att man vill ta ut och läsa på förpackningarna? Det kan man ju inte göra genom stängd lucka.Bra där!
Jag ska erkänna att jag glömmer bort mig enstaka tillfällen och står med kylskåpsdörr i butiken öppen när jag har svårt att välja mellan två saker. Osmarta faktiskt men ser ju lika väl utan att öppna..
Njä, kan vara att jag försöker välja smak på korv, färst pasta, pålägg eller något som jag ätit förut.Fast det är väl ofta för att man vill ta ut och läsa på förpackningarna? Det kan man ju inte göra genom stängd lucka.