Bukefalos 28 år!

Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

=Solis;12856640]Jag är inte AR-ryttare, även om jag tycker gränserna mellan inriktningarna är svårdragna, kanske för att bra AR häsrstammar från klassisk ridning.
Ja jag gillar egentligen inte alls när det sätts på etiketter. Det är en väldigt flytande gräns mellan inriktningar och frågar man olika ryttare om vad som kännetecknar deras träningssätt så får man garanterat olika svar av allihop. Jag säger lika ofta att jag tränar klassisk ridkonst/klassisk ridning som AR. För mig är det samma sak.
Dock vill jag lägga mig i lite här. Jag tävlar (eller planerar att börja tävla igen snart) för att få betyg på vår träning, för att få en morot att träna för, även om jag tycker träningen är väldigt skoj:banana:.
Jag ser absolut intet fel i att man vill tävla. Den som finner det stimulerande och roligt ska förstås göra det. Jag får mina kvitton och min tillfredställelse på annat sätt nuförtiden, men jag tyckte jättemycket om att tävla innan. Tiderna förändras och vi med.
OCH jag tränar min häst för att få henne allt starkare o mer o mer gymnastiserad. Det är två saker som går hand i hand o inget man bortser från bara för att man vill tävla.;)
[/QUOTE]
Visst går det hand i hand, men om man även vill tävla så kan man inte bortse från att då måste hästen utbildas i gångarterna så att det följer programmen. När man inte tävlar kan man enbart utgå från hästen. Det är bara den skillnaden jag vill lyfta fram.
Jag tycker alla ryttare ska rida på ett sätt som de trivs med. De ska känna att de får ut någonting av ridningen. Alla har säkert olika orsaker till att de rider. Vi vill få ut olika saker av ridningen och umgänget med hästen och då är det inte konstigt att det finns olika inriktningar. Det finns något som passar alla. Det är jag säker på och så länge både häst och ryttare mår bra av det så är det bra.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Programmen utgår från utbildningstrappan. Utbildningstrappan är väl beprövad. Olika hästar har absolut olika behov och grundförutsättningar, precis som vi ryttare, men det innebär "bara" att trappstegen tar olika lång tid för oss.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Jag vet inte riktigt om jag hänger med på hur du menar. Jag har aldrig lusläst några dressyrprogram o sedan utbildat mina hästar strikt enligt det, men kanske du inte menar så heller?
Däremot mår alla hästar bra att få röra sig i alla sina gångarter. Om en häst har svårare för t.ex. galopp så tar det bara lite längre tid innan den hästen är redo för ev. tävling. Håller med Jacko här att utbildningsstegen tar lite olika lång tid för olika individer.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Nu tror jag att du inte förstår vad vi skriver flera av oss:confused:

Ingen utbildar väl hästen efter dressyrprogram. Men TR och tävlingsklasserna utgår från utbildningsskalan som är en väldigt bra genomtänkt och klok grund för utbildning av hästar.

Sen behöver man inte kunna ett enda program för att ändå följa den röda tråden:confused:
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Okej, men om man hade haft en bedömning och det dömdes enligt TR, ingen tävling eller så, hade ni då kunnat få bra poäng? Det är lite det jag vill komma till.

En jättebra poäng :laugh:

och ungefär det som jag har försökt påpeka att mycket utförande helt enkelt inte är "Good enough" enligt TR, med det gäller ju också en hel del Tävlings Dressyr, och det är ju precis det som diskussionen att vissa domare inte dömer enligt TR handlar om :idea:

Jag tycker det hela är jättesvårt för alla verkar tycka ett precis som som de själva gör - just det är enligt TR....

eller också är man i andra änden och säger skit i TR oavsett om man rider AR eller TD

I alla fall ALLA verkar anse att det de gillar måste vara rätt.
Få orkar sätta sig i TR och hur idealet ser ut enligt "boken"

det verkar också som om man ställer sig olika till TR beroende på vilket ekipage man har för ögonen
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

orkar inte hänga med och hittar inte det som ni alla svara på - hakar därför på dvs KL

Fast programmen är framtagna för att gymnastisera och utbilda hästen rätt.

jag kan inte alla progrm utantill men nog är det så att det finns en ökande systematisk svårtighetsgrad, en logisk gång attgå

OCH vill jag tillägga att för att ge en häst en allsidig träning bör den utvecklas i alla gångarter

jag kan förstå galopp problemet att en del hästar behöver mer styrka för att hålal balansen i galoppen - men - galopperar man inte på ett utbidlningsmässigt sätt - dvs md "cirkelenergi" - så tränas bara viss stryrka och inte rörlighet och det leder till ohälsa och felaktigt rörelsemönster hos hästen dvs den rör sig itne enligt TR

Man måste komma till ett tilslåtnd där hästen arbetar GENOM - den enda gångart där det sker 100% är i galoppen :crazy:

Man behöver således galopp för att utveckla traven på ett korrekt sätt:grin:

Jag har då aldrig sett något annat

Jag har haft galopp problem jag med - det är mänskligt - det går att lösa

annan ryttare / tömkörning/ longering

Sedan det pratas om utbildningstrappan

Såsom den används i Original är det just galoppen i en öppen form som sträker hästens hållningsmuskler att bära ryttare :idea: :idea: :idea:

Skall vi tala utbildnidngstrappa så måste vi tala galopp, det går inte att utbilda enligt trappan utan galopp - ingen annan gångart har just den mekaniken man vill åt :o Man kan inte få hästen korrekt fram till handen utan galopp :o

Så vi är tillbaka på mitt förra inlägg
Har vi ett yttre regelverk att förhålla oss till - eller kan varje tränare hitta på som den vill???? :devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Okej, men om man hade haft en bedömning och det dömdes enligt TR, ingen tävling eller så, hade ni då kunnat få bra poäng? Det är lite det jag vill komma till.

Nu kan jag ju bara svara för mig själv:
Ja, om jag säger att en rörelse är bra menar jag att den är bra enligt TR.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Programmen utgår från utbildningstrappan. Utbildningstrappan är väl beprövad. Olika hästar har absolut olika behov och grundförutsättningar, precis som vi ryttare, men det innebär "bara" att trappstegen tar olika lång tid för oss.

Det menar du ja. Jag menar att trappan inte passar in på alla hästar utan att man ibland får ta saker och ting i den ordning som passar hästen bäst.
Inget fel med trappan tycker jag, men den är en riktlinje. Ingenting man slaviskt ska följa med alla hästar om det inte passar dem.
Nu vet jag i och för sig inte vilken utbildningstrappa du pratar om. Trappan som tävlingsdressyren använder sig av eller AR trappan? De ser inte likadana ut. (med tanke på att det pratas mycket tävling och TR samtidigt som vi är på forumet "klassisk ridkonst") Oavsett vilken av dem du menar så tycker jag de är riktlinjer. Jag menar inte att man kan hoppa över något steg i hästens utbildning, men ibland tar man dem i annorlunda ordning.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Och det är nog en oerhört sund inställning, precis som många nu påpekat.

Tyvärr är det just runt detta som jag ser att det ofta uppstår frågetecken, då många AR ryttare här i trådarna ofta beskriver det som att de anser att en bra rörelse helt grundas på deras egen bedömning eller deras egna mått, och att all sanning är relativ utefter ens eget tycke. Det är synd tycker jag, för man missar en del i sin ridning om man är av den sorten att man lägger pengar på att träna och utvecklas. Tävlings aspekten är orelevant, vill jag bara poängtera.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Nu tror jag att du inte förstår vad vi skriver flera av oss:confused:

Ingen utbildar väl hästen efter dressyrprogram. Men TR och tävlingsklasserna utgår från utbildningsskalan som är en väldigt bra genomtänkt och klok grund för utbildning av hästar.

Sen behöver man inte kunna ett enda program för att ändå följa den röda tråden:confused:

Jag säger inte att man utbildar efter dressyrprogrammen utan att om man ska tävla måste hästens utbildning ändå följa innehållet i programmen. (annars blir det svårt att tävla) Skillnaden är alltså att de som inte tävlar enbart behöver ta hänsyn till hästen och de som vill tävla också ska ta hänsyn till innehållet i programmen.
En röd tråd behöver alla ha för att kunna utbilda en häst på bra sätt tycker jag. Det behövs inga dressyrprogram för att ha en röd tråd i sitt sätt att träna.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

=Solis;12856773]Jag vet inte riktigt om jag hänger med på hur du menar. Jag har aldrig lusläst några dressyrprogram o sedan utbildat mina hästar strikt enligt det, men kanske du inte menar så heller?
Nej det menar jag inte. jag menar att om man vill tävla behöver hästens utbildning i alla tre gångarterna motsvara kraven i programmen annars blir det svårt att tävla.
Däremot mår alla hästar bra att få röra sig i alla sina gångarter. Om en häst har svårare för t.ex. galopp så tar det bara lite längre tid innan den hästen är redo för ev. tävling.
Håller med. Självklart ska hästen ridas i alla gångarter, men hur man tränar i de olika gångarterna anpassas efter hästen. (för mig)
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Det menar du ja. Jag menar att trappan inte passar in på alla hästar utan att man ibland får ta saker och ting i den ordning som passar hästen bäst.
Inget fel med trappan tycker jag, men den är en riktlinje. Ingenting man slaviskt ska följa med alla hästar om det inte passar dem.
Nu vet jag i och för sig inte vilken utbildningstrappa du pratar om. Trappan som tävlingsdressyren använder sig av eller AR trappan? De ser inte likadana ut. Oavsett vilken av dem du menar så tycker jag de är riktlinjer. Jag menar inte att man kan hoppa över något steg i hästens utbildning, men ibland tar man dem i annorlunda ordning.

Fast enligt Bents trappa där galoppen kommer efter piaffen för att han anser att galoppen är bärig först när hästen kan göra en bra piaff ställer jag mig ännu mer frågande till din travarhäst kompis för om samlingen är så bra i travprogrammet och piaff och passage så att nivån ligger på svårklass borde hästen kunna galoppera bärigt och inte vara på LC nivå.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Nu är jag helt lost!
Vilken Bent? Är det en ny Bent i farten?
Dansken Bent Branderup kan det inte vara då enligt hans trappa kommer piaff efter galoppombyte...Han tar upp galoppen redan vid inlongeringen.

Vad han säger om ytterskänkänkel vet jag inte!
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Hästen gör rörelserna på rätt sätt och i den samling som krävs för svår klass.Det var vad jag menade.

jag har inte sagt att hästen travar som en dressyrhäst. Den travar taktmässigt och i balans, men gör förstås rörelserna efter sina fysiska förutsättningar. Huvudsaken att hästen använder kroppen rätt i rörelsen. Inte att det är korrekt i tävlingssammanhang. rörelserna rids ju för att träna, stärka och gymnastisera hästen.

Dvs samlingen är inte på svårklassnivå, skulle tippa på LA-Msv max. Hade det varit svårklass nivå på riktigt hade hästen kunnat galoppera bärigt utan att ens ha galopperat ett steg med ryttare det kan jag lova utan att ens ha sett hästen!

Vad är det som gör att du tror att det är svårklass nivå? För att hästen kan piaffera? 4 åringar kan piaffera i sömnen idag , även passage OCH dom kan tom galoppera och byta galopp! Men inte någon ryttare vid sina fulla sinnens bruk skulle kalla det svårklassnivå för det.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Nu är jag helt lost!
Vilken Bent? Är det en ny Bent i farten?
Dansken Bent Branderup kan det inte vara då enligt hans trappa kommer piaff efter galoppombyte...Han tar upp galoppen redan vid inlongeringen.

Vad han säger om ytterskänkänkel vet jag inte!

Bent anser att hästen är redo att galoppera bärigt först när den kan utföra en piaff bra. DET har jag själv hört han säga! Sedan att han galopperar tidigare är en annan sak. Jag skrev lite fel där :-)
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

aha, jag undrar om hans filosofi också bygger på att han tar många hästar med fysiska problem?

Med min häst skulle det vara ungefär samma...men hon har jobbat med mycket påskjut i sina dagar...

Jag funderar med under ytterskänkeln att den inte ska ligga an av ngn orsak är inte det från karl- ridning för de har längre ben? Har rotat fram gamla tidningar och magasin bla från franska Cadre Noir,(skulle egentligen rensa och kasta) massa karlar med korrekta skänklar fast under skänkeln kommer ju nedanför hästarna litet grann. De rider ju också högre skolan.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

aha, jag undrar om hans filosofi också bygger på att han tar många hästar med fysiska problem?

Med min häst skulle det vara ungefär samma...men hon har jobbat med mycket påskjut i sina dagar...

Jag funderar med under ytterskänkeln att den inte ska ligga an av ngn orsak är inte det från karl- ridning för de har längre ben? Har rotat fram gamla tidningar och magasin bla från franska Cadre Noir,(skulle egentligen rensa och kasta) massa karlar med korrekta skänklar fast under skänkeln kommer ju nedanför hästarna litet grann. De rider ju också högre skolan.

Långa karlar på ofta små hästar gör ju att underskänkeln hamnar nedanför magen, skall dom då ligga an så måste dom ju dra upp knäet vilket dom naturligtvis inte vill så istället kommer de där långa sporrarna till hands. (tror jag)
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

KL
Haha vart ltie förvånad när jag klickade in för att läsa om ytterskänkel diskussion "oh vad intressant" tänkte jag och läser istäellt en hel sida om TR !!!! Vad har TR med denna diskussion att göra? Det är väl verklgien inget som är så hemma i detta forum tänker jag, emn kan ha fel förståss.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag undrar en del över HUR man ska göra. Vi byter galopp i språnget åt vårt lätta håll utan precison men åt vårt svåra håll blir det...
Svar
8
· Visningar
5 536
Träning Okej, jag provar göra en ridtråd, och är väldigt glad om den kan hållas 'rumsren'! =) Problemet är enkelt egentligen, den teoretiska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
6 629
Senast: ako
·
Western Förut så fanns det en tråd på g.gnägg (tror jag det var) ang westernridning och vi drog in på hur man gör ett stopp. Jag menade på...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 903
Senast: Ticka
·
B
Ridning När man försöker skapa en "ny ridkonst" gnm att slänga skit på andra! Det skiljer knappt ngt mot den "klassiska" dressyren! Förklara ett...
2
Svar
39
· Visningar
3 922
Senast: Uddi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp