Ytterbog på vift i galopp

Sv: Ytterbog på vift i galopp

Jag har använt utåtställning som korrigering på hästar som skjuter ut ytterbogen för att komma undan, men alltså inte försöker rymma från voltspåret utan bara låter bogen sladda ut. Det har gått utmärkt. Men har man en häst som drar hemåt fungerar det inte lika bra...

Angående ormandet: Ok, det är precis så jag har försökt ta tag i problemet, men nu ett år senare finns det fortfarande kvar. Denna häst är ... speciell... Jag kan göra vadsomhelst för att få henne att öka på framåt, vill hon inte så vill hon inte. Har till och med funderat på att sätta eld på svansen på henne... :angel:

Men då vet jag iaf att jag har närmat mig problemet på rätt sätt, bara det att det inte fungerar på henne.


Den här herrn vill ju lämna voltspåret, på det scenario du beskriver skulle nog till och med jag våga prova rakställd eller lätt kontraställd faktiskt =)

Ang ormandet - finns det INGET sätt att väcka lite liv? (träffat några sådana, de är frustrerande, milt sagt). Hur är hästen sen under turen då?
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Ang ormandet - finns det INGET sätt att väcka lite liv? (träffat några sådana, de är frustrerande, milt sagt). Hur är hästen sen under turen då?

Hm, sporrar - funkar inte. Spö - funkar inte. "Schwoscha" med spöt fram och tillbaka över huvudet på henne, då vaknar hon till, men intresset försvinner så fort jag slutar.

Ja, sen helt plötsligt får hon för sig att det är kul, då gör hon en djävulsk bockningsserie och drar sen iväg i full kareta, gärna rakt ut i en åker, alt in i en skog. Då finns det inget sätt att stanna henne. :crazy:

Hon är jätterolig att rida, jag lovar! :devil:
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Så det blir inte bättre när hon kommit en bit bortifrån heller?

Jo hon låter väldigt.. inspirerande *host*

Jag är nog inne på blåslampa i svansen av det du skriver.. ;)
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Jo, då drar hon ju som sagt iväg... När jag väl fått stopp på henne så går hon på ganska trevligt, om jag inte skulle få för mig att göra en volt alltså, då tränger hon utåt i volten som din och till slut kastar hon runt och galopperar hemåt.

Blåslampa var det ja... Undrar var man får tag i en sån?
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Fattar inte riktigt:confused: GÅR den bara inte? Eller segar, alltid eller bara bortåt? Är nog trög men jag fattade inte riktigt.

Vad gör du då? Nån markering, som alex skrev, med sporren eller med spö och sen beröm direkt när den svarar oavsett om det blir överdrivet eller ej.

Men det hade du nog provat? Du får nog beskriva mer var när hur?

Såg nu dina sista svar....det låter förfärligt ouppfostrat, som en ponny från ridskola:cool: Som man försöker rida ut på.

Grundlydnad. Beröm när den svarar rätt, massor.

Ha den mellan hand och skänkel ute och släpp inte kontakten, alltså inte blåhållla alls, lmen ha en lätt och levande kontakt med munnen och vill den släppa eller bita fast, bromsa, markera, sen fram igen. Beröm. Osv.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ytterbog på vift i galopp

1750 grader C!!! DET borde ju sätta i fräs i damen.

Behöver nog en eldsläckare också...

/Marvin - djurplågare
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Jag lovar, det GÅR bara inte. Jag är ingen toppryttare, men ändå hyfsat duktig och har ridit många olika sorters hästar, men den här tar alla priser i underlighet.

Hon segar, mest bortåt, ibland hemåt. Några enstaka gånger har vi fått till en bra, vägvinnande skritt på hemväg. Då får hon massor med beröm såklart.

Har jobbat hårt med att beröma vid minsta reaktion på stimuli (pet, pisk eller ponnyspark...) men så fort stimulit är borta så segar hon igen. Ja, tills hon plötsligt flyger i luften då, men det har aldrig hänt som reaktion på nåt jag har gjort utan kommer alltid spontant.

Jag har inget emot att använda spöt om det behövs, men när det krävs att man verkligen piskar hästen, då kan jag inte med att göra det varje gång hon segar under säg en halvtimme. Det blir nämligen ungefär varannan/var trejde sekund. Om inte annat så skulle jag nog dö av utmattning och hon skulle sega på som vanligt...

Jag har en del gamla trådar du kan söka upp där det står mer utförligt om våra problem.

Om jag struntar i att hon segar och tar mig igenom hennes ormande utan att bli vansinnig och struntar i att försöka mig på någon som helst dressyr så kan vi ha ganska trevlig, galoppera på långa gräsvägar, klättra i diken, hoppa små stockar och har jättekul ihop. Men bara om hon vill. :devil:
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

En liten vidare tanke, inne på samma spår som flashlight. Satt och tänkte på det där att hon sen kör 'highlife'. Vad gör du då? Alltså när hon fräser iväg och bockar och brallar? Den spontana reaktionen är ju att broma och hejda, men frågan är vad som skulle hända om du istället krävde jobb, och vara reptilsnabb och noga, noga med att berömma minsta tendens?

Om hon kastar sig iväg i galopp ner på åkern, be om jobb i galoppen, och såfort hon jobbar minsta/tänker på att jobba beröm och eftergift, och sen tar du ner henne, och så återvänder ni dit du tänkt? Jmf med att hon kastar sig iväg, det blir bråk och så är allt/mycket 'trist och blä' med ridturer i hennes värld?

Min herre har en rätt ful olat, han vrångbackar om det inte passar. Han kan GALOPPERA baklänges. Fick rådet redan vid köp att släppa tygeln helt och 'kicka till' så går han, men håller man kvar i tygeln hamnar man baklängesgalopperande i diket. Så jag körde med lätta - kicka och backningen försvann nästan helt.

Dock så understundom dök den upp, när det blev jobbigt. Och även om lätta - kicka får honom att gå fram igen så vi kan fortsätta, så är det HAN som bestämt att vi ska ha en 'paus', och jag tycker inte om det. Så jag har börjat ge fan i att lätta, och när han då fasar upp så ber jag om något 'annat'. Ibland ber jag honom backa mitt i alltihop, och när jag känner att han tycker 'nej men vad fan, det här var MIN ide, det är inget kul när DU tycker det' så backar jag något steg till och så sjukt mycket beröm och direkt rida framåt. Andra gånger flyttar jag bakdelen, ställer åt något håll etc. Men 'gör' någonting så det blir jobb, och såfort han svarar så massvis med beröm. Dvs jag bråkar inte med honom, men jag släpper inte heller. Han backar fortfarande ibland men nu är det några steg och jag kan be omf ramåt igen med bibehållet stöd i munnen och bara ben och han knallar på, det är mest 'för syns skull' han provar backa några steg ibland numera, det kaan ju kanske fungera ;)
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Grundlydnad. Beröm när den svarar rätt, massor.

Ha den mellan hand och skänkel ute och släpp inte kontakten, alltså inte blåhållla alls, lmen ha en lätt och levande kontakt med munnen och vill den släppa eller bita fast, bromsa, markera, sen fram igen. Beröm. Osv.

Jag är tillbaka där igen. Nu tränar vi på att gå fram, stanna, svänga (utan att springa hem) och att flytta undan bogen för ytterskänkeln. Ska göra ett nytt försök när tentorna är över, nu blir det för okontinuerligt och okoncentrerat. Jag har alltid trott mig vara konsekvent i min hantering av djur och i min ridning, men tydligen inte tillräckligt för denna dam.
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

En liten vidare tanke, inne på samma spår som flashlight. Satt och tänkte på det där att hon sen kör 'highlife'. Vad gör du då? Alltså när hon fräser iväg och bockar och brallar? Den spontana reaktionen är ju att broma och hejda, men frågan är vad som skulle hända om du istället krävde jobb, och vara reptilsnabb och noga, noga med att berömma minsta tendens?

Om hon kastar sig iväg i galopp ner på åkern, be om jobb i galoppen, och såfort hon jobbar minsta/tänker på att jobba beröm och eftergift, och sen tar du ner henne, och så återvänder ni dit du tänkt? Jmf med att hon kastar sig iväg, det blir bråk och så är allt/mycket 'trist och blä' med ridturer i hennes värld?

Tidigare har jag uppmuntrat henne, drivit och tagit upp huvudet på henne och låtit henne galoppera på. Men det var innan hon blev så stark att hon kunde göra superbocksprång i serie... Nu sist hade hon faktiskt av mig, hade precis kommit upp (50 meter hemifrån) och skrittade på lång tygel när hon exploderade och jag hängde inte med den gången.
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Nja jag är inte så intresserad att jag vill söka :cool:

Men det låter som om den är gravt ouppfostrad eller ett riktigt sto och att ni inte har hittat varandra, riktiga ston måste man bli kompis med, :D

Låter du den "ha kul" :confused: Blir det resultatet av era tjafs, att det blir det hon tycker är roligast?:eek: Då kan man jmu förstå att hon inte slutar.

Det låter hur som helst som en riktigt trist situation, så jag undrar lite varför du har hästen kvar och till vad:confused: Kanske passar den en annan ryttare bättre, och du skulle ha det bättre med en annan häst?
Kan du inte få hjälp?'

Du måste få den att tycka det är kul att göra även det du vill. Svårt att hjälpa dej när man varken känner dej eller hästen. Men kanske är den för svår för dej, helt enkelt, eller fel "personkemi":confused:
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Okej, knepigt, då är det nog bara nöta grunder igen. Ev faktiskt betsla upp, det där är en av de fall där jag anser det är okej under en övergångsperiod?
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Jag är tillbaka där igen. Nu tränar vi på att gå fram, stanna, svänga (utan att springa hem) och att flytta undan bogen för ytterskänkeln. Ska göra ett nytt försök när tentorna är över, nu blir det för okontinuerligt och okoncentrerat. Jag har alltid trott mig vara konsekvent i min hantering av djur och i min ridning, men tydligen inte tillräckligt för denna dam.

Bra:bow:, Såg nu detta svar, när jag postat förra redan. Fortsätt så.
Kontinuitet och rida/jobba varje dag är nog nödvändigt annars tappar du det du bygger upp. Det går inte på en sån att rida då och då. Du måste få den lydig och lyhörd, och sen underhålla det varje dag i stort sett.
Då tror jag det kommer att bli annorlunda.
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

(har inte läst hela tråden).

Jag tycker du ska fokusera på en bit i taget. Jobba ställning och böjning i skritt och trav, men fokusera på att bara få hästen mellan hjälperna i galopp så länge. Rid den rak eller t o m motställd, variera ställningen åt båda håll etc. Jag tytcker doch hellre motställd o i balans än försök till rättställd och bog på utflykt. När du hittat balansen kan du sedan försiktigt "smyga" in ställning och böjning i galoppsidan. Själv tycker jag att motställning/ rakriktning i galopp ofta bidrar mycket till lösgjordhet. Tänk framdelen undan för ytter skänkel och rak häst!
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Nästa gång, ska du nog läsa hela tråden innan du svarar, då det är exakt de svar hon redan fått.

:idea:
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Sorry. Ville bara hjälpa till men tyckte fem sidor var för långt att plöja...
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 897
Senast: iNHALE
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 021
Senast: banani
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 300
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp