Bukefalos 28 år!

Ytterligare en häst skuren i Finspång

Sv: Ytterligare en häst skuren i Finspång

Nu är skadorna på denna häst dokumenterad.
Frågan är vad tror ni nu skadad själv el av människa?


Om du vill veta vad jag tror efter den information som finns från tidningar, så har jag väldigt svårt att tro att en häst kan skaffa sig svåra inre skador av eget bruk.

Det är skillnad på "invärtes" skador som här, enligt informationen, som sitter längre in, och skador, invärtes, som håller sig kring,vaginan, precis utanför och precis innanför.

Jag ifrågasätter inte alls de fall med svåra skador, men skador som är runt vaginan, självklart även de beroende på omfattningen, kan ston åsamka sig själva och de skadorna är inte heller, som regel, så allvarliga, självklart beroende på omfattningen, som de längre in, av den anledningen att vid skador längre in finns det så stor risk att bukhinnan perforeras.

Det mycket svåra fall som var här för rätt många år sedan var tveklöst en förövare, ett basebollsträliknande föremål hade tryckts upp i ett dräktigt ponnysto och båda dog givetvis.

I just det fallet, valde polis och ägare att tysta det hela, av flera olika anledningar.

Jag hoppas också att de personer som begår övergrepp och skadar hästar, och andra djur, åker fast.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytterligare en häst skuren i Finspång

Hur går de tillväga? Hur kan en häst ens tillåta att de fifflar där bak? För man antar väl att det är icke hästkunniga som gör sånt. Tippar på hormonstinna mentalstörda ungdomar.

Det är så bisarrt så jag kan inte ens i min vildaste fantasi förstå hur man ens kommer på att göra en sån sak.
Det är ju sjukt. Sjukt sjukt sjukt.

Är det någon som blivit fälld?
Jag tror inte det är hormonstinna ungdomar, utan en allvarligt störd man ( till 99%). Det finns ett antal dömda män i sverige.
Oftast beskrivs de som socialt störda ensamlevande men förvånansvärt många är gifta och har familj.
 
Sv: Ytterligare en häst skuren i Finspång

Om du vill veta vad jag tror efter den information som finns från tidningar, så har jag väldigt svårt att tro att en häst kan skaffa sig svåra inre skador av eget bruk.

Det är skillnad på "invärtes" skador som här, enligt informationen, som sitter längre in, och skador, invärtes, som håller sig kring,vaginan, precis utanför och precis innanför.

Jag ifrågasätter inte alls de fall med svåra skador, men skador som är runt vaginan, självklart även de beroende på omfattningen, kan ston åsamka sig själva och de skadorna är inte heller, som regel, så allvarliga, självklart beroende på omfattningen, som de längre in, av den anledningen att vid skador längre in finns det så stor risk att bukhinnan perforeras.

Det mycket svåra fall som var här för rätt många år sedan var tveklöst en förövare, ett basebollsträliknande föremål hade tryckts upp i ett dräktigt ponnysto och båda dog givetvis.

I just det fallet, valde polis och ägare att tysta det hela, av flera olika anledningar.

Jag hoppas också att de personer som begår övergrepp och skadar hästar, och andra djur, åker fast.
Av vilka anledningar vill man tysta ner en sådan händelse?
 
Sv: Ytterligare en häst skuren i Finspång

Av vilka anledningar vill man tysta ner en sådan händelse?



I just detta fall, rekommenderade polisen tysnad eftersom de, just denna gång, hade aningar om, eller misstänkte, att gärningsmannen själv ville ha bekräftelse genom att bli omskriven i media.

En annan anledning var just då, i detta fall och den bedömningen som gjordes då, att vissa våldsbrott av sådan här art triggar igång andra som kan bli stimulerade av att läsa om händelser.

Jag tycker inte att det är rätt att tysta, men kanske var det rätt i just det här fallet, jag vet inte?
 
Sv: Ytterligare en häst skuren i Finspång

nej hur ofta hittar polisen dessa människor??,då ska jag anmäla när jag ser detta, sen ska jag vänta i minst 1timme(polisen tar inte detta först utan hellre misshandel av människor osv),låsa in dessa människor i ca 3mån sen släpps dom igen och gör samma sak. mvh en med erfarenhet av att detta här hänt en av mina kompisar,som såg det och ringde polisen,gärningsmannen sprang och hittades aldrig, hur hade det varit om det handlade om ens barn? hade ni väntat på polisen och inte gjort ngt om det var ens barn, ne jag hade gjort ngt å INTE VÄNTAT PÅ NG POLIS I ALLAFALL!
 
Sv: Ytterligare en häst skuren i Finspång

Med risk att råka redigt illa ut själv då?
Vissa saker skall man inte ge sig in i, de är för farliga helt enkelt.
 
Sv: Ytterligare en häst skuren i Finspång

FY F#N för denna person som gör detta! :mad::mad::mad:, men sen om det finns vissa människor inte tycker att en sån person ska plågas/staffas lika mkt som djuret har gjort utan lagen usch ...så e man inte en riktig djurmänniska.. en fråga till alla vad hade NI gjort om ni såg ng göra detta mot eran häst/djur?
 
Sv: Ytterligare en häst skuren i Finspång

får vara hur farligt som helst.... jag tvekar aldrig! och är inte RÄDD för att försvara familj,djur, osv....jag sitter gärna i fänglse tex: för att ha skadat ng som har gjort min häst,hund, el barn illa.
 
Sv: Ytterligare en häst skuren i Finspång

Vad skulle du vinna på det?
Skulle det kännas skönt?

Man måste akta sig för sådana här människor.
De kan bli mycket farliga.

Fotografera.
Dokumentera.
Följa efter och försöka ta registreringsnummer på bilen.
Ringa polisen och förfölja, gärna i egen och låst bil

Jag är busschaufför och vet att akta mig för dårar.
Nej. ett sätt att kanske hålla personen i schack tills polisen kommer.
Skulle du lämna ditt skadade djur o ta upp jakten? För att sen tappa bort honom. T o m polisen lyckas med det trots helikoptersökning.

hur i hela friden ska de kunna tas fast annars? Klart att de flyr eller ger sig på dig. Tror du att han stannar kvar snällt vid uppmaning? Naivt!
Sen. Hur ser psykvården eller avsaknaden av den ut i dag?
Obefintlig.

Blir trött på de människor som är så medkännande o alltid tror det bästa om de sjuka. Finns de bland de som reglerar permissioner. vi har sett hur det kan gå där.

varför tror du att de flesta idag hävdar tillfällig sinnesförvirring?
straffskalan kan minimeras o empati väcks. De finns skickligt folk som manipulerar riktigt väl.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytterligare en häst skuren i Finspång

HÅLLER MED! tänker inte säga mer,har sagt vad jag tycker och vad jag hade gjort om detta hade hänt! även om vissa inte håller med så är det upp till dom tycker bara att det e sjukt att vissa människor tycker att man ska vänta på polisen å så, har man inte tillfälle till det så får man smälla människan i huvudet så den svimmar tills polisen kommer,å det är de lindrigaste man kan göra, för ca 3år sen hände samma sak ca 2 mil från min häst.
 
Sv: Ytterligare en häst skuren i Finspång

nej hur ofta hittar polisen dessa människor??,då ska jag anmäla när jag ser detta, sen ska jag vänta i minst 1timme(polisen tar inte detta först utan hellre misshandel av människor osv),låsa in dessa människor i ca 3mån sen släpps dom igen och gör samma sak. mvh en med erfarenhet av att detta här hänt en av mina kompisar,som såg det och ringde polisen,gärningsmannen sprang och hittades aldrig, hur hade det varit om det handlade om ens barn? hade ni väntat på polisen och inte gjort ngt om det var ens barn, ne jag hade gjort ngt å INTE VÄNTAT PÅ NG POLIS I ALLAFALL!

Jag hade ringt upp polis med mobilen och samtidigt försökt hänga efter förövaren.
Ett plus idag är ju att de flesta har mobil med sig, filma ta kort om du kommer på någon och som sagts tidigare ta reg nr på bil om de har en sådan i närheten. Det går att sms a bilregistret 71456, då har du ägaruppgifter på 2 sekunder.
I Kristianstad har ni en tidigare dömd ( 96), hästplågare.
 
Sv: Ytterligare en häst skuren i Finspång

Det finns människor som inte kan se att en människa är riktigt ond, utan den måste vara sjuk. Då skulle i princip alla män vara sjuka:D iom att de generellt sett inte har samma grad av empati som kvinnor- som är mer beskyddande.

Samma fenomen finns i djurvärlden- mödrarna försvarar sina avkommor till döden.( kanske inte de som har en hel kull) Det är inte trevligt att möta en arg älgko eller vildsvinsugga på krigstigen:eek:
 
Sv: Ytterligare en häst skuren i Finspång

I Nt idag läser jag dessutom att den sista hästen var svårare skadad än de först anade.
Först misstänkte de bara att den skadat sig själv, lite yttliga sår. men pga av alla fall i närheten kallade de på veterinär och ultraljudade hästen som då var svårare skadad inuti, urinblåsan bla.
Jag har sagt det i tidigare trådar där vissa hävdar att skadorna oftast är orsakade av hästen själv, att minst lika många fall finns nog där ägaren tror att hästen skadat sig själv där det istället vid undersökning visar på svårare skador inuti.
Upp med kameror i stallet, det finns hästar som utnyttjas sexuellt utan att du finner minsta tecken på skada.
 
Sv: Ytterligare en häst skuren i Finspång

Jag tror inget gott alls om dessa förövare.
Jag tror att de är absolut livsfarliga.
Det är därför som jag anser att man måste akta sig så att man inte själv råkar illa ut.
Och sedan så måste man ju låsa in dem för att skydda samhället.

Det som jag däremot inte tror på är att "slå tillbaka" och ge sig på dem med våld.
Och jag anser att dödsstraff aldrig är acceptabelt.
Den rätten att råda över liv skall vi inte ta oss, för det gör oss till blodtörstiga djur.
 
Sv: Ytterligare en häst skuren i Finspång

....jag sitter gärna i fänglse tex: .

Fängelse är inte det som du skall vara mest rädd för i detta fallet.
Utan för den skada som förövaren kan åsamka dig.

Du verkar annars ganska så blodtörstig utav dig.
Det är bättre att låta rättsapparaten ha sin gång än att förstöra hela sitt eget liv.
 
Sv: Ytterligare en häst skuren i Finspång

Skulle du lämna ditt skadade djur o ta upp jakten?

Nej det skulle jag inte.
Men om djuret var dött skulle jag det.

Jag kan ju annars kalla på hjälp.
Här hos mig så kan man stänga av möjligheten att fly med bil så de grannar som bor vid infarten skulle kontaktas och få ställa en grävare eller liknande i vägen.

Och sedan så skulle nog förövaren få träffa mina grannar.
De skulle nog se till att polisen fick vederbörande i present, förpackad och klar.
Men de skulle inte skada personen om det gick att undvika.
 
Sv: Ytterligare en häst skuren i Finspång

KL

Nu är jag väldigt OT det inser jag så moderator får radera om man finner det nödvändigt men jag kan inte låta bli att undra hur ni ser på Rödebymålet, där nu pappan blev fälld i hovrätten. Å ena sidan försvarade han sin familj från våld och hot, å andra sidan avrättade han på nära håll en pojke som satt på marken.
 
Sv: Ytterligare en häst skuren i Finspång

Jag anser det nog vara ganska så "on topic".

Det var en tragisk historia.
Som borde ha hanterats annorlunda av alla inblandade.
Många fel begicks där på vägen.
 
Sv: Ytterligare en häst skuren i Finspång

Ja, här ser man, en som tycker människor ska avrättas om de kostar samhället pengar.:mad:


Det kanske är fel at säga så. Men det skulle ju vara trevligare att lägga pengar på att fixa miljön istället. Än att de kostar pengar ett de sitter i fängelse och kommer ut igen och gör samma sak igen..

Man kan väl sätta alla såna sjuka människor på en egen ö (utan djur) och låta dom vara där o leva för sig. Men bara de inte ger sig på mina djur.
 
Sv: Ytterligare en häst skuren i Finspång

Jag har sagt det i tidigare trådar där vissa hävdar att skadorna oftast är orsakade av hästen själv, att minst lika många fall finns nog där ägaren tror att hästen skadat sig själv där det istället vid undersökning visar på svårare skador inuti.



Snick, snack, den där vissa du pratar om är jag, och jag har inte skrivit att "skadorna oftast är orsakade av hästen själv",och menat alla skador, i det sammanhanget måste man utgå från skadans art och därefter göra en bedömning, det innebär:

Invärtes skador på ston, längre in i vagina eller tarm, svårt att åsamka sig själv, beror största sannolikhet på förövare.

Utvärtes skador, även invärtes i närheten av svansen, kan ha tillkommit på annat sätt än förövare, det kan t.o.m. i vissa av de fallen vara troligt att hästen skadat sig själv.

Hitta inte på saker som jag inte påstått, som ovan, bara för du inte tål att jag ifrågasätter din hämdlystnad, listor samt tvärsäkra påståenden om övergrepp.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Dagbladet) Det var ägaren som upptäckte att hästen hade skador på könsorganet. Enligt veterinären som undersökte den kan skadan inte...
Svar
0
· Visningar
812
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Räddningstjänsten har larmats till sjön Bolen utanför Norrköping för att rädda en häst som hamnat i vattnet...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Nya Folkbladet i Östergötland) FINSPÅNG En hästägare har anmält att en av sina hästar blivit skuren. Skärningen ska ha skett...
Svar
0
· Visningar
637
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Nya Folkbladet i Östergötland) Det var på Thorstorps gård utanför Söderköping en häst påträffades död i söndags kväll. Först misstänkte...
Svar
0
· Visningar
736
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp