Zaldi Schooler?

U

Uddi

Hittade denna sadel på nätet och blev lite nyfiken - är det någon av er barockryttare som har en sån? Vad tycker ni?

(Ja jag vet att det är en utrustningsfråga.... :angel:)
 
Har oxå sett den och blivit nyfiken, tycker ju om zaldi som både hopp- och dressyrsadel så varför inte denna???

Hoppas nån har provat...
 
Har inte provat Zaldi Schooler, men vad jag sett av den så skulle jag tro att det är Zaldis variant av Alta Escuela-sadeln. AE är ju underbar att rida i och med tanke på priset skulle jag välja att köpa en AE istället. :smirk:
 
Ja jag såg AE-sadeln också, kul att höra att den är skön! Hmm...

Det jag funderar på över huvud taget med dessa sadlar är - jag läste nånstans att de passar bäst på rundryggade hästar med låg manke (alltså spansk hästtyp)? Min dam har rätt mycket manke och inte så rund rygg, så det kanske kan bli svårt med passformen?

Nån som vet nåt om det...?
 
Kan inte svara på om den ligger bra på hästar med hög manke, men jag har en sådan till min häst och den är jätteskön!
 
Den fungerar jättebra med vikthjälper! Visserligen hamnar man lite "längre ifrån" hästen än i en engelsk sadel om det är mycket stoppning i, men jag tycker inte att det är något problem. Jag hade en portuguesa innan och där hamnade jag betydlig högre över hästen, ändå upplevde jag att jag kunde rida hästen med vikten/sittbenen.

Är man liten till växten ska man köpa en ronda/senorita, annars blir sitsen alldeles för stor. Den passar bättre på hästar med kort rygg också, men man får inte vara för kraftig över baken för då får man inte plats... :p
 

Liknande trådar

Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 319
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
619
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
5 646
Samhälle Jag får hem brev minst en gång om året från den optikerkedja jag var hos sist att det är dags för synundersökning. Men det är ju lite...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 856
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp