Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

Foder & Strö Fick precis analysen på vinterns silage och det ligger högt i både protein och energi så att jag måste dra ned på kraftfodret rejält...
Svar
9
· Visningar
1 670
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö När man ska ge hästen b-vitamin hur mycket bör en häst äta som väger 600 kg. Jag köpte en häst nu i sommar och förra äger sa att han...
Svar
3
· Visningar
1 097
Senast: Masse
·
Hästvård Funderar redan nu inför våren :p Men om en häst i en hage med flera hästar har stor blodmask, så har "vår maskveterinär" sagt att alla...
Svar
9
· Visningar
1 316
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite råd. I våras gav jag dubbel dos avmaskning för att bli av med larverna. Hästen hade då 1200 epg. Nu när jag har...
Svar
11
· Visningar
2 099
Senast: Madick
·
Foder & Strö Mitt dräktiga sto har under senaste tiden varit regelbundet gasig. Hon är utredd hos veterinär i samband med gaskolik som i sin tur...
Svar
7
· Visningar
1 658
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Använder ni er av ovan? Som "underhåll" eller för att er häst har specifika besvär? Jag är mest nyfiken, känns som att många tycker... 2
Svar
33
· Visningar
6 416
Senast: tuaphua
·
Hästvård Vi hade lite markfrost häromnatten, men termometern på husväggen sa +2° som lägsta temperatur. Ska vi tro att styngflugorna gett upp för...
Svar
7
· Visningar
1 573
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej på er. Vi har fått ett "litet" problem! :crazy: När vi hämtat hö och halm så ska det upp på loftet ovanpå stallet. Finns... 2
Svar
29
· Visningar
5 225
Senast: tara
·
Hästvård Har under alla mina år som hästmänniska haft turen att slippa hovbölder.. tills nu. Hittade min häst blockhalt, hoppandes på 3 ben för...
Svar
10
· Visningar
2 818
Senast: Elendil
·
Foder & Strö Är det någon som har koll på ”max”gränsen på protein? Innan har man ju sagt att kommer proteinet från grovfoder så gör det inget men nu...
Svar
8
· Visningar
1 212
Senast: Hippocampus
·
Foder & Strö Fodrar alltid med ett analyserat grovfoder av god hygienisk kvalité och anpassar foderstat efter individ. Men nu för några dagar sedan...
Svar
11
· Visningar
4 209
·
Foder & Strö Hej! Har precis köpt en häst som är relativt mager (alldeles för mager för mitt tycke) Revbenen syns lite, är smal vid rumpan och...
Svar
4
· Visningar
1 607
Senast: mackan
·
Hästvård Hej vet inte om denna tråd ska ligga här elelr om den ska flyttas men har tänkt på detta ett bra tag nu kan man använda lactacyd till...
Svar
8
· Visningar
3 586
Senast: Ace
·
Foder & Strö Ponnyn är lite dålig i magen. Det som är nytt i foderstaten är soja (det har han ätit förr utan problem, men uppehåll över sommaren och...
Svar
3
· Visningar
747
Foder & Strö Jag har fått Kraffts Low Starch Musli rekommenderat till extremt svårfödd häst men försöker läsa på om det och bilda mig en egen...
Svar
6
· Visningar
2 012
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Hej! Vi har det problemet i år att våran vanliga bonde hörde av sig härom veckan och berättade att han inte kan leverera hösilage i...
Svar
15
· Visningar
3 570
Hästvård Först och främst hästen ska kikas av veterinär, så det behöver ni inte oroa er för. Vill bara höra vad era tankar på om vad det kan vara...
Svar
13
· Visningar
2 022
Foder & Strö Igår var det frost för första gången, men hästarna går fortfarande på bete. Funkar det? eller borde man ta in dem? stödfodra med hö?
Svar
12
· Visningar
3 916
Senast: sassiball
·
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 417
Senast: Corax
·
Hästvård Är det någon som kan svara på vad min häst fått i pälsen? Mjäll? Ohyra?
Svar
13
· Visningar
1 800
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer