Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

Hästvård Vad säger man idag om foder vid akut fång? Att hästen ska in på box med mkt strö vet jag, men vad får hästarna äta? Hur länge räknas...
Svar
15
· Visningar
1 960
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Idag så ska vi åka och hämta ca 100 hösilagebalar som vi ska förvara ute i ca 1 månad innan vi tänker använda dem. Hur kan man på...
Svar
9
· Visningar
2 104
Hästvård Hade behövt lite hjälp med att kanske hitta nåt bra sätt att mina hästar kan gå tillsammans under vintern. Den ena är en 11-årig...
Svar
3
· Visningar
1 100
Senast: Efwa
·
H
Hästvård En stallkompis häst har fått två hårda bulor, symmetriskt, i "nedre" pannan mellan ögonen. Ett öga har haft som lite exem eller skav...
Svar
14
· Visningar
2 907
Senast: Pancakes
·
Hästvård Vi var med vårt sto i förrgår hos en hästklinik där vi tillbringade hela dagen med diverse utredningar. Symtom av gaskolik och ev fång... 2
Svar
20
· Visningar
3 943
Senast: hanny
·
Foder & Strö I foderkrisens spår tänkte jag hamstra lite och köpte in 4 ton hö av en leverantör jag aldrig använt förut. Och.... höet är bara skit... 2
Svar
21
· Visningar
2 768
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej, Imorgon ska jag ta hem en mager/undernärd åring och undrar om ni har någon erfarenhet av vilka långvariga konsekvenser(eller... 2
Svar
30
· Visningar
4 995
Senast: LionQueen
·
Hästvård Bakgrund: H.Hs hovar är i grunden ett enda stort mångfacetterat problem. Det är hålväggar, sprickor, (tappskor), extremt plattfotade... 2
Svar
25
· Visningar
3 845
Senast: Soffan74
·
Hästvård Nu prövar jag att få lite kloka tankar från er andra! Vi har en riktig toppenponny som vi köpte för fyra år sedan och som dottern har... 2
Svar
27
· Visningar
4 547
Senast: Fenestra
·
Foder & Strö Hur har ni som fodrar med fri tillgång löst det i hagen? Jag vill minimera spill och eventuellt begränsa den fria tillgången något genom...
Svar
6
· Visningar
2 523
Senast: Lovise
·
Foder & Strö Hur tycker ni man ska göra med analys detta året? Vi har tagit hö från olika ställen och stallägaren säger att vi inte ska ta analys...
Svar
7
· Visningar
981
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! I våras blev vårt vindskydd/ligghall fullt med vatten & var så länge...:( Det är ett vindskydd/ligghall som bara har jord i...
Svar
10
· Visningar
1 995
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min lilla E får man numera (nåja sen ett tag) klassa som hosthäst. Det knepiga är när han får hostan. Sedan ett par dagar har vi en...
Svar
2
· Visningar
1 298
Senast: Roheryn
·
Hästvård Som rubriken säger, tror ni att det kommer bli brist? Utan halm lär djuren behöva annat strö så bra mycket mer annat strö kommer krävas...
Svar
16
· Visningar
2 731
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 769
Senast: svea
·
Foder & Strö Hittade på Biltema idag ett överdrag till utemöbler som finns fyrkantiga och runda. Jag köpte det runda och det passar mycket bra på...
Svar
1
· Visningar
1 554
Senast: Teilani
·
Hästvård Våran ponny blev akut dålig i söndags med hög feber (40,8) och lite småsvullen i ena bakbenet. Ville varken äta eller dricka. Tog ut... 2
Svar
20
· Visningar
4 107
Hästvård Som rubriken lyder. Vad jag förstår så är avlivning med bult det vanligaste. Men ni som valt att avliva med spruta, var ni nöjda med det... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 309
Foder & Strö Är det någon som har testat detta? Någon som vet innehållet? Tyckte detta verkade bra med jäst och linfrön. Vi funderar på att testa... 2
Svar
22
· Visningar
2 674
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 509
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer