• Träning
  • Trådstartare Trådstartare sofia93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 403
S

sofia93

Ska snart åka och privrida en 03:a som jag kanske ska köpa el. ha på foder.
Den är riden på och kan galoppskänkel, hoppad 70-80cm.
Jag undrar nu om det är rimligt att en 03:a redan är soppas utbildad?

mvh Sofia

Sv: 03:a

Är det uppsutten eller löshoppning det handlar om? Helt ok om det är utan ryttare, de flesta treåringar har hoppat betydligt högre än så, däremot hade jag inte uppskattat om det var uppsutten hoppning. Att den kan galoppskänkeln är helt i sin ordning.:)

Det är hoppning under ryttare. Den har ett otroligt fint elastiskt steg och hon som äger den säger att hon skulle kunna hoppa henne mycket högre nu.
Jag tycker också det låter som om det har gått lite väl fort fram.

tycker absolut att det gått lite snabbt. dom ska vara ordentligt grundridna innan man hoppar in. är hästen dessutom senfödd? ännu värre. brukar hoppa in mina hästar våren eller hösten dom blir 4. då är dom som regel i bra balans/mognad för att klara uppgiften.

Jag har inga synpunkter på utbildningsstatusen UTOM hoppningen. Uppsutten hoppning tycker jag inte man ska börja med förrän tidigast på hösten som treåringar, och då handlar det om små små skutt mest bara för sakens skull, absolut ingen 'regelrätt' hoppning.

Skulle aldrig komma på tanken att hoppa min treåring uppsuttet nu. Hon är dock riden i alla tre gångarterna, är nu konvalescent men annars hade vi nog 'satt' galoppskänkeln nu med (hon fattar galopp på kommando, men inte exakt på hjälp och har inte lärt sig skillnaden på hö resp vä galopp.). Hon är riden i skritt, trav och galopp, är fullt styrbar och lyssnar på framåtdrivande och sidförande hjälper (vi har dock inte isolerat flytta bakdel och flytta framdel än) och fullt införstådd med avsaktande hjälper/hjälper för halt.

Men hoppa var inte ens med i planeringen förrän eventuellt några skutt över något litet 20 - 30 cm kryss i höst.

Så, jag skulle inte vilja se en treåring hoppad uppsuttet på 70 - 80 cm nej, och anser den är för snabbt tagen. Sen kan den ju ha klarat det väl, eller inte, det är ju svårt att säga. Men OM du köper den så skulle jag besiktiga med BÖJPROV och sen släppa den på sommarbete och sommarlov det första jag gjorde.

Lycka till!

okej, tack för svaren!
Nu har jag ett stort problem med hur jag ska göra.
Jag har varit och provridit och är enormt förtjust i han.
Saken är den att jag inte riktigt vem om jag ska ta den? vad tycker ni?
Jag har ridit i hela mitt liv dvs 15år.
Jag har utbildathästar förut men ej en sådan ung häst.
jag ska ha den på foder.

mvh Sofia

Jag har själv ridit i 15 år och köpte min unghäst nu. Hon är också tre.. Känner du att du har kunskap och att du har tillgång till bra tränare hästmänniskor som kan mkt om unghästar så är det lugnt, man måste ju bara vara öppen för nya förslag.

Ang, hoppning. Om du nu verkligen vill ha den så tycker jag att du skall röntga den, topp till tå, över allt. Hoppade du den själv uppsutten, har du sett den hoppa så högt? Ofta så är det ju så att det låter ganska mkt bättre än vad det är, om du förstår? Den kanske inte alls har hoppat så högt..

Jag skulle oroa mig för hållbarheten på en häst som dom gått så fort fram med. men ska du ha den på foder spelar det ju inte lika stor roll...

sofia93 skrev:
Ska snart åka och privrida en 03:a som jag kanske ska köpa el. ha på foder.
Den är riden på och kan galoppskänkel, hoppad 70-80cm.
Jag undrar nu om det är rimligt att en 03:a redan är soppas utbildad?

mvh Sofia
Nej, jag tycker inte att det är normalt. Normalt sett börjar man hoppa in dom lite försiktigt hösten/vintern när dom är 3, beroende på häst o mognad så blir det senare med endel. Jag skulle akta mig för att "ta" en sådan häst som är så hårt tagen så tidigt, och om jag mot förmodans kulle göra det skulle den få gå på bete o bara "skrota" från nu fram till september, minst.

jag vet hur det är, en häst som är -03:a ska i regle kunna, dom vanliga enklare gunderna, skritt, trav, galopp, lyssna på ryttaren flytta sig lite för skänkel, samt så brukar man hoppa dom under ryttare på försommaren då inann dom släpps på bete/vila. Då dom hoppas max 3 gånger på ett hinder som är ca 50 cm högt, inget mer. Sen tar man upp utbildningen och likande till höstenigen, och då kan dom börjas hoppas lite mer, men varken offta elelr höjder, det är inte först dom är 4 år som dom får börja tävla i hoppning, och dp är det Max 1 meter som gäller.

Ha det som grund när du åker och kollar på hästen, det finns allt för många hästägare som pumpar sina "unga" hästar för hårt i ungålder, dom kommer för eller senare få skador, ex Kotledsinflamation.

Med radsla for hallbarheten, skulle jag inte ha kopt den, hoppad alldeles for hogt under ryttare. Kommer inte synas nagot nu,men sen?

Jag har en 03:a och hon kan dom flesta grunder. Däremot så har jag skjutit upp på hoppningen tills då hon är närmare 4 och har mer erfarenhet.

Tja... Om du ska ha den på foder och du gillar hästen är det väl bara att slå till? Se bara till att du kan säga upp kontraktet.

Tänk på att hästar som det går för fort med, det är de hästarna som går runt med skador och inte håller så länge.
Det är de hästarna som får ta det i sin takt som är de hållbara hästarna som i regel håller sig friskare och sundare. Att låta en 3 åring hoppa med ryttare tycker jag är väldigt tidigt då den inte kan ha fått särskilt stor chans att lära sig att hoppa själv, bygga upp muskler och stärka benen. Det är ju betydligt svårare och mer påfrestande för benen för en häst att hoppa med ryttare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 444
Senast: Edla
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 619
Senast: Lady_S
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 243
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 864
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur