07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skrittade ut en härlig powerwalk igår, Ariel var förvånad över att vi skulle jobba fast vi skrittade? O_o Men det var en härlig tur och det kändes så bra att vara igång igen. :)

@Charlotte1975 om du mot förmodan missat det (:angel:), så ser Ariel ut såhär:

ariel_5576b1eb2a6b22501a8ac26b.jpg

Din häst ser f.ö. jättefin ut @sorbifolia ! Vad är planen med den, ska den gå FT eller bara hoppning?

Hon får gå lite fälttävlan, men kommer mestadels vara hopphäst, och i framtiden avelssto. Jag känner att jag behöver komma lite vidare med min hoppning, där har jag inte utvecklast lika mycket som ryttare som inom dressyren och FT, så nu tänker jag fokusera mest på hoppningen några år framöver. (Har även lite att göra med att det är så mycket billigare att tävla hoppning....)

Jag kan ju inte låta bli helt med att rida fälttävlan, men jag är rädd att denna dam blir lite för försiktig i terrängen - hon vill absolut inte slå i hinderna....

11825143_507977299354026_7729237826264368230_n.jpg

@Marvin och @Charlotte1975 Jag tror hon är fux egentligen. Det finns ju hästar som har fel färg i passet, så varför inte ha fel färg IRL? ;)

*kl

Ryggen såg lite bättre ut idag. HALLELUJA mina åtgärder hade nog gett något. Dock inte normal men kanske en tredjedel bättre... körde samma massage och duttilull som igår. Jag brukar ju tjuvkika när vet är ute och trycker på henne, och jag tänkte att jag gör nåt liknande. Gud så häftigt när man liksom ser att det börjar vibrera under huden just i det området där hon har bulorna. Precis likadant som vet brukar visa mig. Så nåt har man ju prickat rätt iaf och hästen tycker det är förträffligt...
Red i skritt säkert 30 min, jobbade mkt med böjning, sidvärts och att ge efter i halsen och inte gå och trycka i bettet. Det gick lite bättre än igår men jag får ju aldrig till det speciellt bra ensam. Känns bra att jag har träning imorgon för min fd veckotränare som numera är typ månadstränare.
Avslutade med trav och galopp och det kändes inte alls tokigt, så jag hoppas att ryggen är ett snäpp ännu bättre imorgon.

Ponnyn däremot gick inget vidare alls. Den är som en orm och är världsmästare på att undandra sig bettet och krulla ihop hela halsen, idag dessutom extra spänd och det gör ju inget bättre. Blir så frustrerad, mest för att jag antar att det är såhär den har blivit skolad att den ska gå. Är ju väldigt poppis med hästar som kröker på nacken och sprättar på med benen. :down:
Men en positiv sak är ju iaf att den de sista dagarna inte vänt baken till och knatat iväg när den ser mig i hagen, så den kanske börjar vänja sig vid livet som "privathäst"...

Jag har inte ridit på några dagar nu och innan dess tagit det lugnt i skogen. Både idag och igår har tjejen jag tar hjälp av ridit honom. Tyvärr lyckades han tappa henne idag. Jag fick en fin bild på märket i sanden. Tydligen så hade dom olika planer på vilket håll dom skulle gå åt så han kastade inte av henne med vilje iaf. Trots att det gick bra med tjejen blev jag lite förskräckt :eek: men hon vill fortsätta rida och det är ju bra :)

Haha jag rider alltid på vråltjocka bett men har ändå problem med att hästen i framförallt skritten är lite rädd om sin lilla mun:grin:

Min är en brun valack ;)..
11754804_984378031583716_4147731345902478164_o.jpg

Fast idag visade hen lite fuxfasoner. Vita tjurar icke tycka om, fick hoppa av och leda henne då, inte heller skrotupplag mm. Annars hade vi en ganska trevlig skogstur. Fick ryta till lite då när hon inte ville gå fram vid några tillfällen. Inte hennes favvorunda idag, eller så saknade hon sällskap. Tror tom hon tycker det är mysigt när hunden är med, det var han inte idag..
Märkligt, men just den rundan och när vi rider själva blir hon lite testig och jag har svårt att få fram henne:mad:..
12195771_1026125824075603_1069827595409515310_n.jpg

Saknar att träna..
Hoppas komma igång snart med någorlunda kontinuitet. Blir veterinär tandgenomgång på tisdag och på fredag ska jag träffa sadelutprovare..

Haha jag rider alltid på vråltjocka bett men har ändå problem med att hästen i framförallt skritten är lite rädd om sin lilla mun:grin:
Tror du måste tänka på Knutte som en kamel, och uppmuntra honom att röra på huvudet så kommer han snart gilla att skritta :)

Min nallebjörn har tagit kommandot i hagen bit för bit. De andra surar men låter honom hållas. Det har hänt på bara några dagar att han gått från att låta de andra gå in först och vara lugn i det, till att det är han som äger grinden. Det verkar ha skett utan värre strid också för de såren han har, har han troligen fixat själv för de är på insidan av benen..

@sommarminne Skritten är ju den svåraste gångarten, speciellt om bjudningen inte är klockren. Mitt problem, som jag antagligen delar med 80% av alla ryttare, är att jag blir för oföljsam i armarna. Jag får nästan överdriva pendelrörelsen och verkligen tänka på att det är uppifrån axeln via armbågen följsamheten sker. Koppla loss armarna från kroppen så att säga. Ett vanligt fel är att pendlingen sker i bålen och vi tror vi är följsamma, medan pendlingen ska se i armarna som liksom ska vara en helt oberoende kroppsdel. Jag får påminna mig i varje steg, men det är så tydligt att det är här problemet sitter. Min häst blir väldigt mjuk och nöjd i munnen så fort jag får till detta...

@Habina
Hon är så himla fin! :love: Jag har alltid gillat fjordingar men tyckt att de flesta tyvärr har väldigt tråkig hals som kan döljas av att klippa manen vackert. Men Ariel haaaar ju en hals! :p

KL
Här släppte vi ihop damerna idag. Bara öppnade mellan hagarna. Det var väldigt nöjda miner hos dem alla tre och det blev ett par repor med bus, men faktiskt *peppar peppar* inga sura miner. De sprang en repa, nosade på varann (till och med utan att pipa), sprang en vända till och sen gick de och påtade i backen. Vid ett tillfälle några minuter senare sparkade de åt varann en gång, men det var nog mest som en markering och kan väl räknas som högst normalt. Inga idiotsparkar än så länge iaf. Mycket skönt! :) Den andra hästen är en väldigt bra flockledare som är högsta hönset utan att vara elak. Hon varnar tre gånger innan hon smäller, min är ju mer en äkta ragata som sparkar först och tittar sen... :meh: Nu återstår att se hur det går när jag ska ut med lunchen åt dem om en liten stund... :nailbiting:

Det gladaste av allt var att Queenie showade runt med svansen i vädret utan tillstymmelse till hälta! :love::bump: Hade min hemmavet ute och vaccinerade mot virusabort i tisdags och frågade henne om detta med tömkörning på böjda spår och hon höll med om att det är lika bra om inte bättre än att studsa runt som en fiolsträng rakt fram. På måndag jobbar jag min sista dag så därefter kommer vi boka in lite turer för att åka till ridplan tillsammans, känns roligt! :)

@Habina
Hon är så himla fin! :love: Jag har alltid gillat fjordingar men tyckt att de flesta tyvärr har väldigt tråkig hals som kan döljas av att klippa manen vackert. Men Ariel haaaar ju en hals! :p

KL
Här släppte vi ihop damerna idag. Bara öppnade mellan hagarna. Det var väldigt nöjda miner hos dem alla tre och det blev ett par repor med bus, men faktiskt *peppar peppar* inga sura miner. De sprang en repa, nosade på varann (till och med utan att pipa), sprang en vända till och sen gick de och påtade i backen. Vid ett tillfälle några minuter senare sparkade de åt varann en gång, men det var nog mest som en markering och kan väl räknas som högst normalt. Inga idiotsparkar än så länge iaf. Mycket skönt! :) Den andra hästen är en väldigt bra flockledare som är högsta hönset utan att vara elak. Hon varnar tre gånger innan hon smäller, min är ju mer en äkta ragata som sparkar först och tittar sen... :meh: Nu återstår att se hur det går när jag ska ut med lunchen åt dem om en liten stund... :nailbiting:

Det gladaste av allt var att Queenie showade runt med svansen i vädret utan tillstymmelse till hälta! :love::bump: Hade min hemmavet ute och vaccinerade mot virusabort i tisdags och frågade henne om detta med tömkörning på böjda spår och hon höll med om att det är lika bra om inte bättre än att studsa runt som en fiolsträng rakt fram. På måndag jobbar jag min sista dag så därefter kommer vi boka in lite turer för att åka till ridplan tillsammans, känns roligt! :)

Det roligaste var att jag var så hysterisk över den där halsen i början. Den var så hiskeligt lång och ful. :p Men det blev väldigt bra till slut. :love: Lite synd att hennes son inte ärvt hennes halslängd, men han verkar i alla fall ha ansättningen lika bra.
Härligt att hon är hältfri! :banana:

Vet inte om jag skrev här men förra helgen var vi i alla fall på årets sista fälttävlan, det blev en ny 2a-plats i ett ganska mastigt startfält på nästan 60 starter. Nytt poängrekord i dressyren (dock första gången i just det programmet), ett retligt nedslag i hoppningen igen men denna gången klarade vi iaf tiden i terrängen! Även om vi behövde lite hjälp att komma ner i vattnet på banvsningen :angel:

Och film:

Red träning idag. Är väldigt nöjd, eftersom jag med denna tränare fokuserar på att vara loss och följsam i armarna och handen. På min häst behövs tydligen inget annat, då dansar hon gratis. Hade även mkt fokus på att inte sitta och tynga ner henne i ryggen, lätt i baken och om med skänkeln istället för ner med sittbenen. Tids nog kan jag ju sitta som vanligt men nu när vi försöker lära oss att inte spjärna emot är det ju oerhört viktigt att inte ge henne nåt att spjärna emot...
Min tränare tyckte att detta var mkt bättre än sist, så bevisligen har jag fått till fler saker än jag trott på egen hand. Det känns jättebra, vi är på väg :) Får jag till detta nu i vinter så att det bli automatiserat att rida såhär då blir det inga problem att tävla LA i vår. Idag känns allting hoppfullt igen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka