07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var min häst ganska bedrövlig att rida. Märks verkligen att vi legat på latsidan och bara strosat i skogen för han var som en katapult. Galopperade längst långsidan och då blev han rädd för en person som gick utanför ridbanan och for iväg med diverse skutt. Fick tillslut stopp på andra sidan:banghead:
Tur att han stundtals är fin. Men han behöver ridas mycket mer det märks.

Jag bad min tränare att filma lite idag, ifall det nu skulle vara så att det gick bra. Jag måste isf få se att det kan se bra ut. För jag är så trött på att bara se filmer när min häst spjärnar emot och vi fastnar i det. Har ju bara lite oharmoniska tävlingsfilmer, början på måndagens träning och diverse annat liknande tjafs. Före det har jag bara film på henne när hon är fet och oren, jättekul att titta på liksom...

Jaha, så la min iPhone av efter typ en minut, den dör ju när det är kallare än 15 plusgrader så givetvis tålde den inte vårt VARMridhus. Det är liksom inte meningen att jag ska få se nåt som ser bra ut. Tränaren filmade lite med sin mobil får se när det blir att jag kan titta, de är ju liksom inte här i min dator...

Jag bad min tränare att filma lite idag, ifall det nu skulle vara så att det gick bra. Jag måste isf få se att det kan se bra ut. För jag är så trött på att bara se filmer när min häst spjärnar emot och vi fastnar i det. Har ju bara lite oharmoniska tävlingsfilmer, början på måndagens träning och diverse annat liknande tjafs. Före det har jag bara film på henne när hon är fet och oren, jättekul att titta på liksom...

Jaha, så la min iPhone av efter typ en minut, den dör ju när det är kallare än 15 plusgrader så givetvis tålde den inte vårt VARMridhus. Det är liksom inte meningen att jag ska få se nåt som ser bra ut. Tränaren filmade lite med sin mobil får se när det blir att jag kan titta, de är ju liksom inte här i min dator...

Åh vad jag känner igen det där med att aldrig få nån vettig film! Har man filmare så dör tekniken, har man ingen filmare funkar det. Sjukt enerverande...

Hur gick träningen i övrigt? :)

Typiskt när det blir så när man dör en gångs skull kan få filmat. @stjarnfrugt

Idag gick det mycket bättre. Red först ut i 40 minuter skritt och sen in på banan och fokuserade på galoppen som den inte blev så mycket med igår. Fick till en riktigt bra förvänd galopp där han kändes väldigt väl ihop, så den kan jag nog leva på ett tag nu :) jag får hoppas på att han känns lika bra i morgon!
Sen red min mamma några varv. Jag blev väldigt förvånad när hon frågade om hon fick rida och det fick hon självklart :)

@Maja_Kandi Det gick bra. Min tränare tyckte ju jag hade lyckats komma framåt med detta att inte fastna i armar och hand. Det gäller ju att hela tiden påminna sig om det, varje steg och minut. Till slut blir det väl automatiserat. Det är väl egentligen inget Wow att se på, men det hade varit kul för mig att se på film hur det ser ut när jag får till det med följsamheten, och jämföra med alla dåliga filmer jag har på när jag inte gör det... :meh:

Fö en skitdag idag. Känner mig hopplöst dålig i sadeln och jag gjorde misstaget att titta på ett par gamla filmer från innan skadan, när vi var i full gång och hade bra träningsmöjligheter. Ingenting av det vi gör idag som känns bra är väl typ i närheten av det vi var innan. Frustrerande. Min häst har väl ungefär 20% av gångarterna nu som hon hade då, eller så är de väl gömda i alla de där tillfällena som inte fångas på film... Kasst är det iaf. Om än jag tycker att jag rider mer kroppsmedvetet nu, bla med tanke på följsamhet osv, så är det ju bevisligen urdåligt jämfört med förr.
Stod och lipade medan jag mockade och sen red jag ut i skogen i 1,5 timme och min häst fick galoppera ordentligt. Det tycker hon är bra. Och ingen ser ju hur jag ser ut när jag rider där.

Vi fick fullpott vid sista omgången i allsvenskan idag, laget gick till omhoppning och vann både dagens omgång och totalen (2a, 1a, 1a). Bruce var taggad som bara den och plockade bort galoppsprång både här och där, vi var felfria i både grund och omhoppning och snabbaste 0an i omhoppningen av de 8 som red. Det är så sjukt kul med laghoppningar :love:

11219513_10153194470649290_662486262806614755_n.jpg

Min tränare är i Portugal hos sin svenska elev, där har hon hittat en häst åt mig. Ett treårigt sto med mkt bra gång, alltså ingen symaskin utan en med längd i steget. Ser superfin ut, har superskalle. Och är liten, blir under 160. Därmed är den för liten för att vara svindyr trots att den är fin. Bra prislapp.
Är kanske vansinne att köpa en häst osett från utlandet, men jag litar på min tränare och eleven. Det är en bra uppfödare och hästarna har gått på lösdrift och inga stalluppfödda stackare som aldrig ätit gräs. Eleven har gjort allt grundjobb med hästen så den är "svenskt" hanterad och riden. Ibland känns det säkrare att min tränare hittar en häst åt mig än att jag ska åka runt här och famla i blindo, jag har ju aldrig samma öga för vad som är bra och utvecklingsbart.

Tanken slår mig att det kan ju vara häftigt att chansa på nåt helt nytt. Det är inga jättepengar heller, det handlar väl mer om jag vågar chansa. Vi får se, jag är ju rätt... varierande... i min övertygelse om vad jag ska köpa.

Igår blev det en uteritt för att testa att sätta ihop två olika slingor till en enda. Var så nöjd när jag kollade på kartan innan, en rejäl och ganska tuff tur skulle det bli.

Vilket det också blev, men tyvärr bara 6 km. :p Red först längs en gräsväg där vi travade på rätt så bra, sedan grusvägen från helvetet (enligt Ariel :angel:) som är brant uppåt tills man kommit till bergets topp. Hon blev genomsvettig av den klättringen... Sedan travade vi på grusvägen när den planat ut och tog oss sedan genom skogen och ett hygge som sluttade nedför, (extremt ojämnt med rötter och stenar) till en annan grusväg som också sluttade nedför. När vi var tillbaka på plan mark igen blev det galopp en bit. Kändes helt okej, men jag inser ju att jag bromsar henne med min sits hela tiden, då jag inte är tillräckligt rörlig i bäckenet. :arghh: Joggade av en superfin häst sista biten det var plant, sedan blev det ytterligare svårt underlag en bit innan vi skrittande sista biten hem.

Genomsvettig men mycket nöjd häst. :D Planen är att försöka oss på 5 mil distansritt nästa år, men då måste jag få till lite längre sträckor än 6 km. ;)

Min tränare är i Portugal hos sin svenska elev, där har hon hittat en häst åt mig. Ett treårigt sto med mkt bra gång, alltså ingen symaskin utan en med längd i steget. Ser superfin ut, har superskalle. Och är liten, blir under 160. Därmed är den för liten för att vara svindyr trots att den är fin. Bra prislapp.
Är kanske vansinne att köpa en häst osett från utlandet, men jag litar på min tränare och eleven. Det är en bra uppfödare och hästarna har gått på lösdrift och inga stalluppfödda stackare som aldrig ätit gräs. Eleven har gjort allt grundjobb med hästen så den är "svenskt" hanterad och riden. Ibland känns det säkrare att min tränare hittar en häst åt mig än att jag ska åka runt här och famla i blindo, jag har ju aldrig samma öga för vad som är bra och utvecklingsbart.

Tanken slår mig att det kan ju vara häftigt att chansa på nåt helt nytt. Det är inga jättepengar heller, det handlar väl mer om jag vågar chansa. Vi får se, jag är ju rätt... varierande... i min övertygelse om vad jag ska köpa.

Vad spännande det lät! Är det en PRE? :) Skicka gärna lite info på pm om du inte vill lägga ut här. *nyfiken-i-en-strut* :p

Idag har jag skrivit en medryttar-annons på FB för att se om jag hittar någon som kan rida ut på min häst i veckorna när jag jobbar. Hittar jag ingen får jag försöka ta ledigt en EM i veckan eller jobba hemifrån på kvällen för så här kan min lilla häst inte ha det. Han straffas dessutom dubbelt för jag i perioder har ont i kroppen. Den här helgen kom jag knappt ur sängen. Väldigt segt! Om det fanns beridare som kunde rida ut mot betalning på dagtid skulle jag lugnt betala en sån. Så mkt är det värt, och vi har jättebra ridvägar och klätterbackar mm..-

Fö ska vi tävla på lördag, vi har varit reserver länge men kom med, så det känns spännande. Min kompis hjälpte mig idag och vi hade ett jättebra pass där han verkligen var rund och fin på slutet! Hoppas känslan håller i sig!

Red två hästar ute ikväll i halv storm på delvis lerig bana med bristfällig belysning. Något oinspirerande :meh: Lade ut några travbommar men det var så klafsigt just där så jag red bara över ett par ggr. Min häst har precis börjar se nästan helt normal ut i ryggen så inte världens hit att rida så mkt på sånt underlag. Blev mest skritt. Man vill ju heller inte göra så mkt annat när man knappt ser nåt.
Försökte hålla koncentrationen men insåg att jag blev så irriterad på att jag knappt såg nånting så vi red istället mest bara i skritt. Den lilla trav vi gjorde däremot tyckte jag var riktigt taktmässig och fin och hon kändes förhållandevis koncentrerad :)

Ponnyn var hispig och exploderade ett antal ggr under passet. Tror hon kombinerar allmänt dåliga nerver med ett stort mått överskottsenergi med det faktum att hon börjar tycka det är dags att göra mer. Stormen gjorde det inget bättre... Fick den aldrig avspänd men kunde iaf trava utan att den exploderade eller drog iväg varannan minut. Är glad att jag är vuxen och inte blir osäker, kan tänka mig hur roligt detta vore för ett barn. Hoppas för ponnyns skull att den blir mer regerlig nä den är fullt igång så det går att sälja.

Penntroll har vilat ganska mycket denna veckan då jag har haft annat för mig. Tokpigg! Red ut en sväng igår, och idag hade vi lite gymnastikhoppning hemma. Mycket nyttiga övningar med 2 studsar på diagonalerna, ena volten med travcavalettis på ena halvan och ett litet räcke på andra. Den andra volten med bom, räcke, bom på galoppavstånd och sen räcke på andra halvan.

Började efter uppvärmningen med att trava över bommarna, fatta galopp, hoppa räcket och sen ner till trav och över bommarna igen. Efter en gång lärde hon sig att det var galopp efter bommarna och nästa gång vräkte hon sig iväg över dem. :grin: Sen fick hon hon inte galoppera förrän hon kunde trava över dem ordentligt. Väldigt bra övning, efter några varv började hon vänta på mina signaler. Vi behöver göra mycket sånt här i vinter... :angel:

Vi hamnar lätt i lite dragkamp där hon drar mot hinder och jag tar förhållning som inte går igenom, och så blir jag kvar i handen. När vi har kommit förbi det stadiet är det mycket lättare att hitta en bra galopp i anridningarna.

Red Chatsi i onsdags, hon var riktigt mjuk och fin för att vara henne. Hon har haft en infektion och hostat lite, men var bra igen nu. Dock har hon tappat mycket kondition under hösten då hon inte rids alls lika mycket eller hårt. I onsdags råkade jag till och med säga "jag hoppas att det här bara var uppvärmingen" när vi ridit ut i typ 30 minuter, så då red vi lite till. :angel::o Ska se om jag kan åka ut och galoppera henne lite nästa helg. (nästa gång jag har tid att rida när det är ljust. yey.).

När vi var tillbaka på plan mark igen blev det galopp en bit. Kändes helt okej, men jag inser ju att jag bromsar henne med min sits hela tiden, då jag inte är tillräckligt rörlig i bäckenet. :arghh:
;)

Vad menar du egentligen med det? Inte sitter du väl ner när du galopperar ute?

@Marvin Har du köpt Penntrollet än? Ett tips ang dragkamp framför hinder är att göra halt innan. Gör det tills hon verkligen väntar på dig och sen fortsätter du med att ALLTID göra en halvhalt innan. Permanenta det så väntar hon sen.

Har varit iväg på dressyrträning för en ny tränare med Skrullan både lördag och söndag. I lördags blev min 30 minuters lektion till 15 minuters snack (teori/diskution) + markarbete, och 15 minuters skrittarbete. Så jag kände mig tvungen att rida lite mera hemma efteråt, där jag testade ut tränarens nya teorier.

Hen tyckte att jag skulle rida i en ganska mycket högre form än jag gjort innan - Skrullan är ju en sån som går naturligt högt med sitt huvud, så jag har mest arbetat på att sänka nacken - men det som händer när hon kommer ner är att hon släpper bettet och hamnar bakom lod. Och då hamnar hon samtidigt på framdelen och rinner iväg i framvikt.... Så tränarens teori var att jag skulle arbeta på att få ett ärligt stöd på tygeln, samtidigt som jag kräver att hon bär upp sig själv i balans och trampar inunder sig bak.

I söndags red jag hela lektionen, och då fick vi även trava och galoppera. Det "nya" sättet att rida fungerade riktigt bra, helt plötsligt kände jag att min häst kunde vänta på mig, och övergångarna - som i lördags var en dragkamp där Skrullan slog upp huvudet och inte ville stanna, red jag på slutet av söndagens lektion endast med en förhållning i sätet, och med min häst i balans! :bow::banana:
Vi avslutade med en riktigt häftig galopp, ni kan se av bilden hur mycket hon trampar in under sig, och att hon väntar och lyssnar på mig även om jag ger ut på tygeln (berömmer). :love:
Roligt att man kan bli så glad över sånna små saker, men denna häst har värkligen varit et projekt....

En annan jätterolig sak var att tränaren tyckte så mycket om Skrullan att hen frågade om att få köpa henne! Men hon är ju inte till salu.... så vi bestemde att vi skulle höras av när jag ska betäcka om några är, ifall att avkomman blir till salu! ;)

12115641_540472079437881_6196550257362129863_n.jpg

Bedrövelse:mad:..Fick sms från veterinären som skulle komma i morgon och fixa Bellonas mun att hon har magsjuka. OM hon känner sig någorlunda så kommer hon iof. Ponnyn skulle vaccineras och det gick ut den 23/10. Men som jag fattar det så "kan" det gå över 21 dagar enligt tr..

@polly p det stämmer - det finns ett fönster sen ett par tre år tillbaka på vaccinationsdatumet . Kommer inte ihåg exakta tidsspannet men det är iallafall minst 14 dagar . Tror Jordbruksverket redovisat på sin hemsida - kan vara bra att spara ner om ngn på tävlingsplatsen missat detta tex .

@polly p Man får dock inte tävla under de dagar som vaccinationen är på övertid. Man behöver dock inte grundvaccinera om utan när hästen väl är vaccinerad och de sju dagars karens som gäller efter den är över så är det bara att köra igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka