07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just den diagonalslutan i MB2 är svår just för att den är så lång och det inte blir så mkt böjning och tvärning. Jag kom alltid ut för tidigt, tycker det är enklare när det blir "riktiga" slutor som i MsvA/St george. Hemligheten är ju att man verkligen måste få hästen rak innan och få med bogen, allt annat löser sig per automatik då. Hade en sjukt bra övning för det som jag glömt just nu... O_o Men den fick hästarna verkligen att sväva fram i slutorna, ska se om jag kan komma på det , var ju evigheter sedan jag använde den.

Jag håller med dig @Fiorano om diagonalslutan. Det är svårare än vad man tänker att de ska korsa både fram och bak. Just att allt ska korsas och bak inte får komma före, det blir ju lixom ett steg på långsidan i öppna i inridningen. Men det känns bra när det väl sitter. :up:
Ska de verkligen korsa både fram och bak i sluta?

@polly p och @sorbifolia jag skriver under på hur viktigt det är att hitta en tränare man fungerar optimalt med !
Jag har tränat för massor med bra tränare under alla åren, och ett fåtal jag verkligen inte alls passat med. Men ändå så även bland de bra dvs det finns inget att klaga på osv, så behövs det där sista som gör att man klickar för att det ska bli verkligen bra.
Mycket handlar ju om att det måste finnas ett förtroende - hur det förtroendet tar sig uttryck kan ju variera utifrån person och hur man fungerar som ryttare osv , så väldigt individuellt och det som därför gör det svårt :)

Jag tycker så otroligt mycket om min tränare som är rak, tydlig, inte överdrivet glättig och inte direkt slösar med beröm :p
Hon är så otroligt pedagogisk och kompetent utifrån att hon "hittar" precis hur eleven det gäller "funkar" mentalt och utifrån det skapar ett jättestort förtroende hos eleverna i kombo med ett driv . Att få beröm av henne är typ det bästa som man kan uppleva och man drivs som sjutton att lyckas åstadkomma det :p

Med en del elever som inte funkar riktigt lika som jag och flera andra som rider för henne - dvs vi gillar rätt krassa tränare och skärper till oss av det, så ligger hon på ett mjukare plan även om det är samma tydlighet och inga rosa moln .

Jag har sån otrolig respekt för min tränare och tillit till det hon säger. Utvecklingen hon hjälpt mig med som ryttare och mig och hästen som ekipage på bara ett år , är kvittot för mig att mitt förtroende för henne är helt befogat :)

Jag har sån otrolig respekt för min tränare och tillit till det hon säger. Utvecklingen hon hjälpt mig med som ryttare och mig och hästen som ekipage på bara ett år , är kvittot för mig att mitt förtroende för henne är helt befogat :)

Det där tycker jag är en intressant aspekt. Jag kan ibland chockas när jag ser tillbaka och ser vilken utveckling jag gjort sedan jag börjat rida för min vardagstränare. Kanske inte supermycket i dressyren, där handlar det mycket om att bli starkare (både jag och min häst), men verkligen i hoppningen! Från att på ridlägret 2014 tycka att 40 cm är ganska lagom och 60 cm är högt, för att på den här sommarens ridläger hoppa banor på 80 cm och känna mig trygg i det... Just sådant (rädsla/osäkerhet) tycker jag visar på en tränare som kan ingjuta säkerhet i sina ekipage. :heart

Bonus för mig är att tränaren kommer hem till mig, så vi kan träna även vintertid (när det är ljust :angel:). Lyx verkligen!

@Fiorano du får börja rida med hunchback som Patrik K så blir det bättre :p
Skämt å sido så är ni jättefina. En häst i balans är det viktigaste.

@Brille nu tror jag att @Amanda_F menade på tävling. Just på tävling rider men ibland med mer tvärning pga vart domaren sitter. Självklart ska frambenen gå rakt på linjen och bakbenen korsas men just på tävling i MSV C samt B kan man fuska och rida mer skänkelvikning då domaren vid C ser tvärning dåligt trots att man rider korrekt. En bra domare ska ju självklart se detta men långt ifrån alla är jättebra på det. Som sagt det kanske var så Amanda tänkte.

*kl*
Har kanske hittat en hoppsadel som verkar okej. Men vet inte vilket märke det är. Märket är en röd knapp med ett J. Någon som vet? Det är en stallkompis sadel och hon har ingen aning.

Idag har jag varit iväg med Bruce på besiktning och om det inte är något annat som hänger upp sig innan dess så kommer han att flytta till ny ägare på Fredag :(.

Jag tror det blir bra, duktig tjej som satsar på fälttävlan, men känns ändå konstigt. Kommer sakna honom :heart

@Fiorano Jag har bara 3-åringen nu, har blivit erbjuden att hjälpa till med lite hästar i stallet om jag vill rida ibland, men tänkte höra mig för om jag kan få tag i någon ny att låna ett eller två år tills Florence är klar för mer ordentlig ridning. Sedan sa Bruces ägare att jag kanske skulle kunna ha hans mormor om jag vill, hennes syster rider väl på den nu men hon har en egen häst också.

Tråkigt @Gabby_Ossi det förstår jag, även om du ju som du skrivit alltid vetat att han är till salu osv . Hoppas du får en ny "lösning" från ägaren - är ju jättefint att ha ett sånt samarbete som ni haft :)

Jag har lyxat mig och beställt ett PS High jump revolution :D
Länge kikat på detta eftersom det i kombo med utformning och funktion faktiskt tilltalar mig - är så sjukt ointresserad av olika träns i allmänhet och köper aldrig några nya när jag redan har träns som funkar ypperligt . Men just detta har jag fastnat för även om priset är lite högre .
Vet att folk diskuterat det tidigare i tråden - ngn som har det nu ?

Jag var hoppträning med Chatsi igår. Jag var allmänt less och tjurig på det mesta. Tråkiga operationer på jobb, mörkt och isgata på gårdsplanen, dimma så att det var som att köra i filmjölk. Skitsvårt att sadla med massa renskinn och paddar och skit och jag behöver stå på en pall för att sadla nuförtiden pga handen. Kom sent till träningen för jag vågade inte köra så fort. Dagen innan red vi ut, och Chatsi "satt fast" i vänstertygeln och jag fick inte loss det ute på en isig grusväg.
Men på träningen med annat bett så kändes hon jämn. Framhoppning på en stor volt över ett litet sockerbitshinder och tränaren kommenterade att min innerskänkel fladdrade. Klart den gör, det är alltid nåt som fladdrar när man rider den hästen! :arghh::banghead: Så jag råkade säga att han kunde få rida henne själv en dag. :meh::o:o
Sen fick Chatsi lite däng :o och sen jäklar kunde hon gå fram för skänkeln plötsligt (och tränaren sa att efter det låg skänkeln stilla, men jag vet ju att nåt annat måste ha börjat fladdra då, men det vågade han nog inte säga nåt om). Mycket bättre tryck och jättefina språng blev det! Sen blev det lite bana på slutet, och då började jag joxa lite med handen i svängen igen (det är när jag inte ser distansen, då börjar jag bromsa upp med handen) och då ta jag bort galoppen och får sämre språng.

Sen när träningen var slut hoppade jag elegant av. Utan att knäppa loss luftvästen. PANG!! :arghh::o Stackars Chatsi var väldigt skeptisk... :rofl: Tränaren fick hjärtsnörp och min terrängtränare skrattade gott.

Sen när jag körde hem i filmjölken så insåg jag att jag hade glömt att koppla in sladden på transporten, så den var utan lyse.... Skitbra. :crazy::o

Idag pratade jag med transportören, hon är på gång att hämta upp min häst nu! Beräknad leverans den 6 februari, men ev nån dag tidigare. Jag är iväg på kurs då, men stallägaren är ju hemma. Idag hade hon släppt ihop ex-hingsten med flocken, så min nya kan få gå i hingsthagen när hon kommer. Lite isolerat från de andra då där finns föl och dräktigt sto bland dem.

Jag har lyxat mig och beställt ett PS High jump revolution :D
Länge kikat på detta eftersom det i kombo med utformning och funktion faktiskt tilltalar mig - är så sjukt ointresserad av olika träns i allmänhet och köper aldrig några nya när jag redan har träns som funkar ypperligt . Men just detta har jag fastnat för även om priset är lite högre .
Vet att folk diskuterat det tidigare i tråden - ngn som har det nu ?

jag har ingen 07:a men stalkar härinne ändå (jag med! :p), jag har ju faktiskt en 05:a och en 11:a så jag tänker att 07 blir nånstans däremellan... Jag har ett High Jump till Ida och det är favoriten. Hon har ett Flying Change med men High Jump trivs hon allra bäst på, jag är jättenöjd med mitt.

jag har ingen 07:a men stalkar härinne ändå (jag med! :p), jag har ju faktiskt en 05:a och en 11:a så jag tänker att 07 blir nånstans däremellan... Jag har ett High Jump till Ida och det är favoriten. Hon har ett Flying Change med men High Jump trivs hon allra bäst på, jag är jättenöjd med mitt.
Jag har heller ingen 07 som känt - den jag länge kamperat med i fråga om att rida är som sagt såld . @fio och @Novali01 har väl inga heller och många flera skriver ju emellanåt och har förstått av merparten i tråden att det är helt ok i denna allmänt väldigt trevliga tråd att man inte i sak måste äga en 07 :)

Kul att höra att du är nöjd med ditt . Jag har hört mycket positivt från de flesta ang PS tränsen allmänt så ser fram emot att få hem detta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka