Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Han är ju nästan från mina hemtrakter!! Säkert välutbildad med tanke på var han är ifrån, kul för dig o stort lycka till!!Nu gör jag comeback då jag i går köpt mig en 07 till.
Han heter Bellafonte och kallas för Harry. Stammen är väldigt lik Elles.Han är e. First Wish ue. Akribori-Herkules och Ellle är e. First Wish ue. Ampere - Herrkules. Men han är större tror runt 173 cm och mörkbrun med 4 vita ben och ganska mkt vitt i huvudet. Köpt direkt från uppfödaren som tävlat honom litegrann upp till MSV B:4 med godkända resultat och så har han gått lite 1 meter hoppning. Såldes för hon hon problem med rygg och har inte ridit honom själv sista året. Proved 3 gånger varav en gång ute i skogen efter en häst med vagn, och han verkar cool. Veterinärbesiktades i går på Skara Hästklinik och fick sen följa med hem, en resa på ca 40 mil. Åkte bra och i natt när han kom till nya stallet klev han in lugnt och verkar ha sovit bra natt. I dag på FM fick han springa ute på lina och en promenad ute i omgivningen, för att sen gå ut i sin nya hage. Så än så länge känns att superbra! Ska försöka ladda upp lite bilder senare.
Jättefin @Charlotte1975!Så roligt att få följa er!
Här är det också höst... Queenie har fällt klart men har inte alls lika lång päls som hon brukar ha den här tiden. Rött och gult i träden och 10 grader varmt typ. Vinterhagen är nästan klar för inflytt och det är snart dags att börja fodra med hö...
Igår regnade det massor, det verkligen vräkte ner samtidigt som det åskade rakt ovanför. Jag kutade ut och tog en vuxen häst i varje hand och sprang in, mitt under värsta knallarna.Fölis följde efter som tur var.
Iskalla och HELT genomblöta hästar, kunde dra av hinkvis med svettskrapan... Tillochmed kallblodet som aldrig fryser stod och skakade. Min fryslort skakade så hon huttrade... Bara fölis som "bara" stod och spände sig. På med dubbla täcken och stå inne och torka. Plockade av täckena på kvällen men de fick stå inne tills imorse. Huvva...
Marvin dom bor i Norrland! Långt bort ifrån fälttävlanslandLALALALA BINGO BINGO BINGO!!!!!
Marvin dom bor i Norrland! Långt bort ifrån fälttävlansland![]()
Jag är inne och läser varje dag men kämpar hårt med motivationen att skriva pga en skadad häst hemma..
Det värsta är nog att jag själv blir så personlighetsförändrad när hästen inte är hel..
Jag drog på semester den 21 juli, och får ett samtal tre dagar senare att mitt sto trampat in sidkappan i utsidan på hoven (bärranden) och hittats på tre ben i hagen.
Stallägaren är hovslagare (men ej den vi använder), han tog av skon, rengjorde grundligt och slog på den igen. Hästen visar ingen hälta den efterföljande veckan och motionsrids.
Vecka nummer två uppstår en svullnad i samma ben där skon suttit snett, på utsidan, mellan kronrand och hov. Svullnaden visar sig i tre spridda dagar under veckan men hästen visar ingen hälta.
-Eftersom hästen tvärt om känns fräsch så markarbetar jag på volten en eftermiddag, sockerbitar och enstaka kryss. Jag hoppar någon linje, saktar av till skritt och låter henne pusta ett varv. fattar galopp igen och då är hon halt. Alltså verkligen halt. Samma ben, vänster fram.
Vet kommer ut efter tre dagar, ingen reaktion på böjprov. Misstänker hovböld iom tidigare trauma.
Vi kommer överens om att avvakta några dagar, han tycker inte att hovslagaren behöver komma tidigare.
Hovis kommer efter en vecka ändå, just in case. Då är hältan bättre med ca 20%.
Hovis hittar inget, får ingen reaktion med tång. Eller annars heller.
Jag åker in på klinik dagen efter, då har det gått tre veckor efter första svullnaden, och 11 dagar efter uppvisning av hälta.
De får en diffus reaktion med visitertång, i bakre/yttre delen av hoven. Fortsatt ingen reaktion på böjprov. Bedövning från kotled och ned i yttre sidan av benet döljer hältan helt. Röntgen visar absolut ingenting.
Behandling = Metacam och 14 dagars vila. ÅB den 9/9.
Jag har googlat och läst gamla trådar och i och med det mer eller mindre förstört all optimism som funnits. Mjukdelsskador/ligamentskador etc verkar relativt vanliga med lång vila som åtgärd men med väldigt osäkra resultat.
Ännu värre är de fall hästen blir friskförklarad men där samma diffusa symptom visas igen, och igen och inget vet hur man skall behandla.
Jaa, nu blev det en hel sörja av text här.
Behövde väl bara skriva av mig..
Jag vet att jag bara borde ha is i magen och vänta på ÅB men jag har en ruskigt dålig magkänsla som säger att metacam inte är lösningen på problemet. - även fast jag egentligen inte har en aning.
Aja! - Fortsättning följer![]()
Kolla, ett hinder!@Marvin Det ÄR höst här! Igår stormade det dessutom så pass att en björk föll mitt framför huset i hagen
. Hur gick tävlingen? Blir alltid orolig när du som ft-nisse berättar om tävling och sen får vi ingen rapport! Vad har då hänt liksom?