07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sicken snygging @Charlotte1975
Han får min att se ännu mer ut som en förvuxen ponny i säl/valross beklädnad ;)

Jag rider lite och projekt bantning har börjat. Hoppas på att snart boka in en träning för att få lite motivation :)
 
Barb har fällt som tusan i ett par veckor nu. Men hon har aldrig haft så fin och kort sommarpäls något år som i år ). Brukar klippa i mitten/slutet av augusti första gången men kommer inte göra det förrän nästa fredag. Tänkte att det ska ge lite extra energi till tävlingsstarten på lördag. Som vanligt velar jag massa om vilket program jag ska rida. Är anmäld till MsvB2, men från att bytena funkar riktigt fint ett tag funkar de just nu inte alls. Suck. Ev byter jag till MsvC2 istället.

Idag svettades vi ordentligt i höstsolen och hon känns väldigt väldigt fin just nu. Riktigt lösgjord och härlig ridkänsla. Jobbade med galoppen och de där små små åttametersvolterna. Det är verkligen en härlig känsla när hästen bär sig och är lätt, uppe och fin i fronten. Min lilla ponny är rätt fantastiskt :heart!

Är så himla glad pckså över att det funkar så bra med lösdriften! De sover bra där inne och Barb känner pigg och fräsch-och förstås helt hostfri:up:.

14117732_10208934796799068_4036287477531039507_n.jpg
 
@Fiorano Höstsol?? :eek: Det är faktiskt fortfarande sommarmånad och vääääldigt långt kvar till hösten om jag får be! :mad:

Vad härligt att det funkar med lösdriften! Jag älskar lösdrift och har svårt att tänka mig att flytta till vanligt stall igen. Det här med att slippa stressen med att åka och ta ut och in hästar, ångest över att egna hästen får vara ute för lite, slippa irritationen över att andra släpper ut hästen för sent eller ta in den för tidigt. Veta att hon kan röra sig hela tiden om hon vill, men också att hon kan gå in om hon vill. I stort sett fri tillgång till stråfoder! :up:

Jag hoppas att det kommer fler välskötta lösdrifter! Jag vill ändå ha möjlighet att ta in min häst och ställa upp den i gången, tillgång till spolspilta med varmvatten, uppvärmd sadelkammare och ridbana/ridhus. Häromkring har lösdrifter hittills mest varit leriga hagar med ett sunkigt skjul utan ordentligt lyse, inga ridbanor i närheten och bebodda av raggiga hästar som knappt rids och aldrig tränas eller tävlar. :crazy:

På tal om raggig så vill jag inte klippa Rut ännu. Hon går på bete fortfarande och jag har ingen möjlighet att ha täcke bara på natten, och det känns som att det är lite taskigt att kapa pälsen och sen låta henne gå utan oavsett väder.
 
Nu gör jag comeback då jag i går köpt mig en 07 till. :)
Han heter Bellafonte och kallas för Harry. Stammen är väldigt lik Elles.:angel: Han är e. First Wish ue. Akribori-Herkules och Ellle är e. First Wish ue. Ampere - Herrkules. Men han är större tror runt 173 cm och mörkbrun med 4 vita ben och ganska mkt vitt i huvudet. Köpt direkt från uppfödaren som tävlat honom litegrann upp till MSV B:4 med godkända resultat och så har han gått lite 1 meter hoppning. Såldes för hon hon problem med rygg och har inte ridit honom själv sista året. Proved 3 gånger varav en gång ute i skogen efter en häst med vagn, och han verkar cool. Veterinärbesiktades i går på Skara Hästklinik och fick sen följa med hem, en resa på ca 40 mil. Åkte bra och i natt när han kom till nya stallet klev han in lugnt och verkar ha sovit bra natt. I dag på FM fick han springa ute på lina och en promenad ute i omgivningen, för att sen gå ut i sin nya hage. Så än så länge känns att superbra! Ska försöka ladda upp lite bilder senare.
Han är ju nästan från mina hemtrakter!! Säkert välutbildad med tanke på var han är ifrån, kul för dig o stort lycka till!!
 
Jättefin @Charlotte1975! :love: Så roligt att få följa er!

Här är det också höst... Queenie har fällt klart men har inte alls lika lång päls som hon brukar ha den här tiden. Rött och gult i träden och 10 grader varmt typ. Vinterhagen är nästan klar för inflytt och det är snart dags att börja fodra med hö...

Igår regnade det massor, det verkligen vräkte ner samtidigt som det åskade rakt ovanför. Jag kutade ut och tog en vuxen häst i varje hand och sprang in, mitt under värsta knallarna. :o Fölis följde efter som tur var. :p Iskalla och HELT genomblöta hästar, kunde dra av hinkvis med svettskrapan... Tillochmed kallblodet som aldrig fryser stod och skakade. Min fryslort skakade så hon huttrade... Bara fölis som "bara" stod och spände sig. På med dubbla täcken och stå inne och torka. Plockade av täckena på kvällen men de fick stå inne tills imorse. Huvva...
 
Jättefin @Charlotte1975! :love: Så roligt att få följa er!

Här är det också höst... Queenie har fällt klart men har inte alls lika lång päls som hon brukar ha den här tiden. Rött och gult i träden och 10 grader varmt typ. Vinterhagen är nästan klar för inflytt och det är snart dags att börja fodra med hö...

Igår regnade det massor, det verkligen vräkte ner samtidigt som det åskade rakt ovanför. Jag kutade ut och tog en vuxen häst i varje hand och sprang in, mitt under värsta knallarna. :o Fölis följde efter som tur var. :p Iskalla och HELT genomblöta hästar, kunde dra av hinkvis med svettskrapan... Tillochmed kallblodet som aldrig fryser stod och skakade. Min fryslort skakade så hon huttrade... Bara fölis som "bara" stod och spände sig. På med dubbla täcken och stå inne och torka. Plockade av täckena på kvällen men de fick stå inne tills imorse. Huvva...

Usch sånt väder!
Vi har haft två dagar med 27-29 grader och sol. I förrgår var det så varmt och fuktigt att jobbets kopiator slutade fungera, pappren klibbade ihop (ventilationen bråkade). Det var som att gå runt i en simhall...

Dock närmar sig väl hösten ändå, jag har sett lite rött i topparna på ett par träd, blinningarna är borta men älgflugorna har vaknat...
 
Marvin dom bor i Norrland! Långt bort ifrån fälttävlansland :angel:

Puh!!

Har anmält till de planerade tävlingarna nu, stackars Rutan vet inte vad som väntar henne! :devil:

Vi tävlar i Gärds i morgon, jag startar kl 8.42, så vi behöver åka vid 06 från stallet.... :eek::eek::eek:
Hon får bada ikväll och ha täcke på i natt, men jag vet ju hur mycket hon kan skita ner sig ändå. Jag hoppas jag slipper panikbada henne söndag morgon (natt). :crazy:
 
Jag är inne och läser varje dag men kämpar hårt med motivationen att skriva pga en skadad häst hemma..
Det värsta är nog att jag själv blir så personlighetsförändrad när hästen inte är hel..

Jag drog på semester den 21 juli, och får ett samtal tre dagar senare att mitt sto trampat in sidkappan i utsidan på hoven (bärranden) och hittats på tre ben i hagen.
Stallägaren är hovslagare (men ej den vi använder), han tog av skon, rengjorde grundligt och slog på den igen. Hästen visar ingen hälta den efterföljande veckan och motionsrids.
Vecka nummer två uppstår en svullnad i samma ben där skon suttit snett, på utsidan, mellan kronrand och hov. Svullnaden visar sig i tre spridda dagar under veckan men hästen visar ingen hälta.

-Eftersom hästen tvärt om känns fräsch så markarbetar jag på volten en eftermiddag, sockerbitar och enstaka kryss. Jag hoppar någon linje, saktar av till skritt och låter henne pusta ett varv. fattar galopp igen och då är hon halt. Alltså verkligen halt. Samma ben, vänster fram.

Vet kommer ut efter tre dagar, ingen reaktion på böjprov. Misstänker hovböld iom tidigare trauma.
Vi kommer överens om att avvakta några dagar, han tycker inte att hovslagaren behöver komma tidigare.
Hovis kommer efter en vecka ändå, just in case. Då är hältan bättre med ca 20%.
Hovis hittar inget, får ingen reaktion med tång. Eller annars heller.

Jag åker in på klinik dagen efter, då har det gått tre veckor efter första svullnaden, och 11 dagar efter uppvisning av hälta.
De får en diffus reaktion med visitertång, i bakre/yttre delen av hoven. Fortsatt ingen reaktion på böjprov. Bedövning från kotled och ned i yttre sidan av benet döljer hältan helt. Röntgen visar absolut ingenting.
Behandling = Metacam och 14 dagars vila. ÅB den 9/9.

Jag har googlat och läst gamla trådar och i och med det mer eller mindre förstört all optimism som funnits. Mjukdelsskador/ligamentskador etc verkar relativt vanliga med lång vila som åtgärd men med väldigt osäkra resultat.
Ännu värre är de fall hästen blir friskförklarad men där samma diffusa symptom visas igen, och igen och inget vet hur man skall behandla.

Jaa, nu blev det en hel sörja av text här.
Behövde väl bara skriva av mig..
Jag vet att jag bara borde ha is i magen och vänta på ÅB men jag har en ruskigt dålig magkänsla som säger att metacam inte är lösningen på problemet. - även fast jag egentligen inte har en aning. :cry:

Aja! - Fortsättning följer :banghead:
 
Jag är inne och läser varje dag men kämpar hårt med motivationen att skriva pga en skadad häst hemma..
Det värsta är nog att jag själv blir så personlighetsförändrad när hästen inte är hel..

Jag drog på semester den 21 juli, och får ett samtal tre dagar senare att mitt sto trampat in sidkappan i utsidan på hoven (bärranden) och hittats på tre ben i hagen.
Stallägaren är hovslagare (men ej den vi använder), han tog av skon, rengjorde grundligt och slog på den igen. Hästen visar ingen hälta den efterföljande veckan och motionsrids.
Vecka nummer två uppstår en svullnad i samma ben där skon suttit snett, på utsidan, mellan kronrand och hov. Svullnaden visar sig i tre spridda dagar under veckan men hästen visar ingen hälta.

-Eftersom hästen tvärt om känns fräsch så markarbetar jag på volten en eftermiddag, sockerbitar och enstaka kryss. Jag hoppar någon linje, saktar av till skritt och låter henne pusta ett varv. fattar galopp igen och då är hon halt. Alltså verkligen halt. Samma ben, vänster fram.

Vet kommer ut efter tre dagar, ingen reaktion på böjprov. Misstänker hovböld iom tidigare trauma.
Vi kommer överens om att avvakta några dagar, han tycker inte att hovslagaren behöver komma tidigare.
Hovis kommer efter en vecka ändå, just in case. Då är hältan bättre med ca 20%.
Hovis hittar inget, får ingen reaktion med tång. Eller annars heller.

Jag åker in på klinik dagen efter, då har det gått tre veckor efter första svullnaden, och 11 dagar efter uppvisning av hälta.
De får en diffus reaktion med visitertång, i bakre/yttre delen av hoven. Fortsatt ingen reaktion på böjprov. Bedövning från kotled och ned i yttre sidan av benet döljer hältan helt. Röntgen visar absolut ingenting.
Behandling = Metacam och 14 dagars vila. ÅB den 9/9.

Jag har googlat och läst gamla trådar och i och med det mer eller mindre förstört all optimism som funnits. Mjukdelsskador/ligamentskador etc verkar relativt vanliga med lång vila som åtgärd men med väldigt osäkra resultat.
Ännu värre är de fall hästen blir friskförklarad men där samma diffusa symptom visas igen, och igen och inget vet hur man skall behandla.

Jaa, nu blev det en hel sörja av text här.
Behövde väl bara skriva av mig..
Jag vet att jag bara borde ha is i magen och vänta på ÅB men jag har en ruskigt dålig magkänsla som säger att metacam inte är lösningen på problemet. - även fast jag egentligen inte har en aning. :cry:

Aja! - Fortsättning följer :banghead:

Åneeeej! Usch och fy vad tråkigt för er! :(

Men du - jag skulle ändå inte utesluta hovböld. Det är helt typiskt att det dyker upp 7-10 dygn efter et sådant trauma. Så jag håller tummarna att det är nåt sånt och inget allvarligare!
 
@Marvin Det ÄR höst här :D! Igår stormade det dessutom så pass att en björk föll mitt framför huset i hagen:eek:. Hur gick tävlingen? Blir alltid orolig när du som ft-nisse berättar om tävling och sen får vi ingen rapport! Vad har då hänt liksom?

14102501_10208952704406747_2933231147218316251_n.jpg


Barb och jag har hoppat lite idag. Väldigt lättsamt och enkelt :). Trodde jag skulle kunna vänta till nästa helg att klippa, men alltså nä. Nu känns hon sådär pälstrött som hon blir.när det blir för fluffig päls.

https://www.instagram.com/p/BJqSKuAjDAQ/?taken-by=mysdressyr

14102627_10208964343097707_1909877231697491442_n.jpg


Har köpt en nytt täcke idag också till the Queen. Syns verkligen hur otroligt glad hon är över det, haha :D.
14102406_10208964467100807_5980523713649071582_n.jpg
 
@Marvin Det ÄR höst här :D! Igår stormade det dessutom så pass att en björk föll mitt framför huset i hagen:eek:. Hur gick tävlingen? Blir alltid orolig när du som ft-nisse berättar om tävling och sen får vi ingen rapport! Vad har då hänt liksom?
Kolla, ett hinder! :banana:
Ok då, lite höstkänsla just nu då kanske. Men INTE höst ännu här!

Det som mest troligt har hänt är att ft-nissen har slocknat som ett ljus efter att ha vaknat kl 03.59 efter 4 timmars sömn (och en hel dag av förberedelser) och sen farit omkring som ett skållat troll hela dagen! Hade jag dött hade det nog dykt upp i nyheterna.:angel:

Nyttig träning på tävlingen idag. Vi samåkte med tränaren och hennes helt gröna 4-åring, som råkar vara Ruts hagkompis. Fint väder hemma på morgonen. När vi närmade oss tävlingsplatsen såg vi jättekonstiga moln (nån har lagt ut en film på aftonbladet som visar hur de såg ut i Malmö, såg likadant ut i Kristianstad kan jag berätta) och sen började det åska och hällregna. Vi startade en halvtimme tidigare än kompisen, så de skrek efter varandra större delen av vår framridning. :meh: Bättrade sig något på slutet, men sen till vi skulle in på banan så kom de in på framridningen och då skulle Rutan bara kolla var han var. Väldigt spänd dressyr på taggad häst! En del stora missar med felfattning och galoppinslag i en travvolt, och försök att rymma från banan när det var halt vid A (Vem fan skriver ett program för debutant och lägger en halt precis vid utgången?)
Fantastiska 54% tyckte domaren att vi var värda.

Hoppningen började bra, hon var fint med och hoppade super första hinderna och kombinationen. Sen var det ett relaterat lite mellan-avstånd efter kombinationen och då kom vi såklart på 4,5 galoppsprång och fick ett omtramp och tappade galoppen, vilket jag i vanlig ordning inte känner av. Fick 2 pet och ett halvhjärtat stopp (nää, den grinden ser lite otäck ut?) så 12 hinderfel och 12 tidsfel. :p

Skrittade terrängbanan efteråt, fortsatt hällande regn men åskan lugnade sig något. 4-åringen tog sig inte runt hoppningen och när vi tog ut och gjorde i ordning Rut för terrängen (då hade det äntligen slutat regna!) fick han vara kvar i transporten och då brydde hon sig inte om att titta efter honom.

Blev superkort framridning eftersom de plötsligt hade flyttat fram starttiden 10 minuter, hann hoppa den lilla stocken på framridningen några gånger och sen iväg! Var inte helt igång och fick ett sånt där otäckt språng på första där hon nästan välter över för att hon kommer så nära, något bättre på 2-4, men sen kom vi igång! RäzerRut galopperade på, tittade på saker men matten hade bestämt sig för att här hoppar vi! Och då hoppade hon snällt ändå och matten lyckades undvika att ta i henne in i hinderna! :banana: Bromsade inte ens ner galoppen särskilt, utan tog min halvhalt långt ut och väntade sedan på hindret. Hurra vad roligt det är! Rutan spurtade hem nästan all förlorad tid från första delen av banan och vi kom in felfria på hinder och med ynka 2,4 tidsfel.

Efter en rolig terrängrunda är dressyren och hoppningen liksom glömd. :angel: Dessutom finns det inte på film, så det finns inga bevis!
Däremot finns delar av terrängen på film.






 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
891
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 456
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 164
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 988
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp