07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin Red sådär igår och idag och jag tror jag haft mer problem med att ryggen inte är upp mer än jag tror.
Jag har de sista hittat ett läge där han blir lätt att sitta på och känns ihopkopplad och väldigt bärig. Hade dock inte alls den känslan på träningen utan där blir han svår.
Misstänker att jag måste va supernoga med att prioritera att ryggen ska vara uppe och innan dess finns det ingen anledning till att börja be honom om att trampa på mer i samling. Jobbet blir liksom ogjort om han ändå inte är över ryggen utan blir klapprig och osäker.
Är förbaskat svårt att rida och jag låg och grubblade hela kvällen igår haha

Har varit på åb idag, och Skrullan blev friskförklarad! :banana::bump::banana:

Kändes som en enorm lättnad, då jag var inställd på det värsta - att det inte skulle vara någon förbättring alls.... Men vetten var mycket nöjd och tyckte att jag bara kunde börja trava igång henne. :love:

Tack så mycket till alla som hållit tummarna för oss! :)

Hurra för er @sorbifolia, vad skönt! Är det inte lite knäppt att man alltid förväntar sig det värsta?

Å andra sidan, när jag inte gjorde det, så tog beskedet väldigt hårt...

Hurra för er @sorbifolia, vad skönt! Är det inte lite knäppt att man alltid förväntar sig det värsta?

Å andra sidan, när jag inte gjorde det, så tog beskedet väldigt hårt...

Just det, känns som att antigen förväntar man att det är jätteallvarligt o så är det typ inget, eller så är det mycket värre än vad man trott.... Bättre att vara inställd på det värsta i såna fall!

Det är så roligt att följa er allihop trots att jag är lite tyst. ;) Funderar lite på att åka in till kliniken med Queenie sen när det är dags att komma igång igen, mest för att kolla upp de där framkotorna som spökade förra sommaren. Se om det blivit sämre, gått över eller är samma än. Men får se om jag skrittar lite och känner efter först eller om jag åker in i förebyggande sas.

Igår blev hon verkad igen. Jag var nästan inställd på att det skulle bli skor på för det hade spruckit lite och ramlat sönder i kanterna. Men tvärt om! Sex veckor sen sist och hovis kunde klippa som vid vanliga åtta veckor! Det hade alltså börjat fnasa sönder för att det vuxit så bra, inte tvärt om! :p Så nu är alla sömhålen borta och hon har hela runda jättefina fötter! Äntligen! :banana:

Chatsi var på dräktighetskoll igår, tyvärr inte dräktig. Ny seminering idag och ev i morgon.
Men nej va trist. Elle ska kollas nästa fredag. Jag hoppas verkligen hon är dräktig så hon slipper bo mera på seminstation. I förgår va jag och hälsade på Elle en sista gång innan vi åker i väg för sommaren. Hon mådde hur bra som helst. Tyvärr klev jag nästan på en orm utanför hagen, och jag är maniskt rädd. De va ingen i stallet och fick ringa en vän i Skåne som fick tag i ägaren till gården som kom och räddade mig. Då stod min bil 20 meter från mig med öppen dörr. Måste verkligen ta tag i den här fobin.

I går kom mina nya bruna De Niro stövlar. Skulle vara klara efter sommaren, så de va en överraskning. Nu behövs bara en ny häst.

Igår hoppade Barb och jag. Klubben har haft kvällstävlingar i veckan och tävlingsbanan stod kvar. Värmde upp med att hoppa lite bana på ca 60-70 cm och allt stämde! Fin galopp, bra avstånd-så där härligt när hoppning blir enkelt. Sen skulle jag hoppa några lite högre språng (80-1m). Började jättebra och enkelheten bestod. Men så på ett räcke blev hon för lång och för låg fram och fick med sig en frambom lite grovt. Lite märkligt egentligen, för avståndet var egentligen bra. Efter det blev hon otroligt försiktig och hoppade både riktigt högt över och drog minsann upp de där frambenen ordentligt-hon höll på att hoppa mig rejält ur (dressyr)sadeln! Då skrämde hon sig nog lite själv när hon tog i så mycket och stoppade på ett lite läskigt hinder. La ner det och avslutade med att rulla över det fint några gånger.

Än igen konstaterar jag att vi hoppar för lite, det ÄR roligt och ponny hoppar som tusan!

Igår skrittade jag ut barbacka i natten, mest för att rida lite på asfalt (när inga bilar är ute) men även för att kolla "mina" stubbåkrar. Inte slagna än, får visst ha lite mer tålamod. ;)

Idag red vi ett tufft backpass (300 m höjdskillnad) och för första gången hade jag pulsmätaren på. Kände mig såhär ---> :eek:

Ariel pustar och stånkar uppför backen, det går såååå segt för det är JOBBIGT matte (därför brukar jag alltid skritta).

Pulsen visar som mest 125 spm. :rage:

Så jag är grundlurad... Nästa gång vi klättrar där blir det minsann galopp. :devil:

I övrigt en trevlig runda med både grus och gräs, kuperat och svårt på de flesta ställen. Dessutom har det ramlat en gran över stigen vi brukar galoppera på, så jag måste skynda mig dit igen och hoppa innan de plockar undan den. Idag red jag i bomlösa och den är livsfarlig att hoppa i. :p

Divan är så himla billig idag. Hon har inte ridits ut på 3 veckor eftersom jag varit borta och tänkte ta en härlig tur imorse. Det var leoparder i varje buske, det gick absolut inte att skritta och hon försökte vända hem 2 ggr (något hon inte gjort på 1 år) Grrrrr
Så istället för mys blev det krig.
Jaja vi kom runt vår runda även fast jag fick sitta ner i trav och ha henne i ett skruvstäd :p

C är ganska dyr nu faktiskt. För jag har börjat hitta knapparna. (känns ju knäppt att han är dyr för att jag har lärt mig...)

Om domaren jag red program för förra veckan sa att vi inte riktigt var klara för MsvC sa dagens tränare (MÅ) att rider jag med rätt energi kan det bli upp mot 70 % om alla delar sitter. Så vi får väl se hur det går på fredag. Fram till dess är det två dagar rehab (tömkörining och uteritt, sen dressyr igen ons och töm igen på tors innan tävlingen som är på fredag). Så här såg han ut i Travökningsjobbet:

@Amanda_F nu händer det grejer :)
Ja det börjar ordna upp sig lite. Bit för bit. Måste bara försöka ha den där energin utan att fega ur. Ska rida travökningar innan start tyckte tränaren. Ska prova det. Grejen är att det blir sånt tryck i honom att jag nästan blir rädd att trilla av (för att han dessutom blir kvick och är det även i sidled), men då får jag göra det innan start, för så länge man inte startat så får man ju sitta upp igen!

Divan är så himla billig idag. Hon har inte ridits ut på 3 veckor eftersom jag varit borta och tänkte ta en härlig tur imorse. Det var leoparder i varje buske, det gick absolut inte att skritta och hon försökte vända hem 2 ggr (något hon inte gjort på 1 år) Grrrrr
Så istället för mys blev det krig.
Jaja vi kom runt vår runda även fast jag fick sitta ner i trav och ha henne i ett skruvstäd :p

Hah, sådär brukar mina ston bli med, man blir så arg på dom ibland...! :mad: Men bra att ni kom runt, även om det inte blev så mysigt. :p

KL
Jag har endast fått rida Skrullan en dag sedan hon blev friskförklarad i onsdags, tog en lugn uteritt i tordag, sedan blev det inget på fredag pga att min åring blev sjuk och vi fick hämta hem honom från betet och ta ut veterinär. Lördag då jag tänkte rida hade hon trampat av sig en sko, och i dag kom kiropraktorn, så då får jag inte rida imorgon hellre..... :crazy: Vill ju komma i gång!!

Har släppt henne och 02-an på dygnbete nu, så att åringen får använda stallet medans han är sjuk. Så de rör åtminstonde på sig ganska mycket. :p

@Amanda_F Tycker de har hänt så himla mycket med er i vår. Grymt bra jobbat!

Hur tänker ni kring träningar? Har ni bäst känsla på en träning? Eller tycker ni att ni får till det bättre själva?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Hästen i fråga har ridits mycket sporadiskt i 1-2 år pga personliga skäl. Hon är 21 år i sommar så därav vill jag vara mycket...
Svar
4
· Visningar
542
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
614
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej alla, Efter några år av uppehåll med egen häst pga studier så går jag nu i tankarna att skaffa häst igen någon gång under de... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 484
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Elitloppet – en gång om året!
  • Ponnytrav