07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tex kom jag på mig själv idag med att undra varför jag tränade min dressyrsits, när jag borde vara ute och cantra i galopp och träna den lätta sitsen (har hyfsat lätt för trepunkssits, men skulle behöva slipa på tvåpunktssitsen). :arghh:

@Habina Jag tänker att lite extra dressyr skadar aldrig. Hade det varit jag hade det antagligen blivit ett pass hoppning i veckan och resten varvat dressyr/markarbete + några uteritter eller körturer.
Du kommer med all säkerhet att klara av en hopptävling trots att du inte vråltränar på din tvåpunktssits :)

@Habina Jag tänker att lite extra dressyr skadar aldrig. Hade det varit jag hade det antagligen blivit ett pass hoppning i veckan och resten varvat dressyr/markarbete + några uteritter eller körturer.
Du kommer med all säkerhet att klara av en hopptävling trots att du inte vråltränar på din tvåpunktssits :)

Det är nog ett utslag av mitt kontrollbehov. Svårt att kontrollera exakt allt... :p

@Habina Jag brukar öva på lätt sits när jag rider fram och travar av till dressyrpassen. Står upp så gott det går, även i längre stigläder. Ibland delar jag upp också så jag tar två korta pass på samma dag. 30 min per pass. :) Då kan det bli en liten uteritt/promenad och tömkörning samma dag.

Jag och C tävlade igår, en MsvC:1. Det blev ju lite high chaparall i galoppen, med byten och sen i enkla bytena körde han sitt eget race och bröt av tidigt på ville bestämma själv. :/ En etta på en bedömningspunkt med koefficient är dyrt. Det bästa som jag tar med mig är att jag faktiskt hade en bra och stabil känsla i traven för första gången. Det tar jag absolut med mig vidare. Totalt 61,064 % och hamnade mitt i klassen. Hade vi satt bytena (om Om fanns..) så hade vi fått 64 % ungefär. Det hade varit fantastiskt bra.

Låter roligt att få vara ute och tävla! Liiite avis på er... ;)

Men - i går red jag på Skrullan! :love: Endast en liten skrittrunda på 45 min, då. Ska in på återbesök på onsdag, så nu håller vi alla tummar och tår att hon är bra, eller åtminstonde bättre...!

Även 02-an var fin i går, med henne travade och galopperade jag i skogen. Våran dressyrtränare är på semester, så jag får passa på att kondisträna lite nu tills hon kommer tillbaka.

Liten fråga. Jag funderar på att köpa nytt träns till herrn. Han går helt klart bäst på remonten har jag konstaterat och funderar på att köpa ett remont-träns från PS of seden eller micklem. Hör många som klagar på kvalitén på PS och jag tycker dom är alldeles för dyra för att kvalitén ska vara dålig. Så vad har ni för erfarenheten?

Toppenträning ikväll! :laugh: Red utan stigbyglar och fick verkligen jobba med sitsen. Ariel gick så himla fint både i trav och galopp på volten. :love: Kunde öka och minska volten både i trav och galopp. :banana:

Nu ska jag bara lära mig att slappna av i benen hela tiden. :angel:

@sommarminne jag varierar formen typ 100 ggr på ett pass känns det som.
Så fort hon släpper ryggen så ner med formen och framåt. Hästen måste röra sig genom kroppen.
Jag skulle rida mycket mera framåt när du rider själv än vad du gör på träningen. Det är mycket lättare att hålla igång motorn då.

Liten fråga. Jag funderar på att köpa nytt träns till herrn. Han går helt klart bäst på remonten har jag konstaterat och funderar på att köpa ett remont-träns från PS of seden eller micklem. Hör många som klagar på kvalitén på PS och jag tycker dom är alldeles för dyra för att kvalitén ska vara dålig. Så vad har ni för erfarenheten?

Jag tycker kvaliteten är bra . Lätta att hålla rena och preppade att vara lätta utifrån det . Däremot är de ju inte som genuint läder i känsla utifrån det men håller och lätta att hålla mjuka och rena . Dock är de ju svindyra som du säger helt klart .

Fö så ang remont osv så med de anatomiska som PS och micklem tex tror jag inte du behöver fastna i att det definitivt behöver vara remont ...
Blir stor skillnad när nosgrimman är tilltänkt anatomiskt .
Många remont grimmor sitter ju väldigt illa i passform så bara att just remont funkar bäst på hästen skulle jag dementera .
Förtydligande : mina hästar har gillat remont mycket men som sagt - beror på hur de är i passformen - jag har tex alltid behövt remont med spännen i nosdelen då så många remont annars är så dåligt anpassningsbara och ligger dåligt på olika individer storleksmässigt när de inte går att anpassa .

PS /micklem har ju anatomiska format som I flera fall gör att nosgrimman per definition inte behövs i ett visst "snitt" s.a.s utan kan funka även om det är i "remont/aachen format" osv .

@sommarminne jag lägger ner och plockar upp ganska många gånger per pass. Det handlar för mig om att syresätta så att inte hästen får mjölksyra och blir stum. Ända sen jag var liten har det handlat om att kunna placera hästens form "där jag vill, när jag vill". Sen funkar det ju inte alltid men ambitionen är den.

Kanske ska ni träna på att variera formen nästa gång du tränar, och analysera hur du gör, och hur du skulle vilja att resultatet blir. Jag har fått i läxa att göra förhållningarna i galoppen med kroppen och då sätter sig även min sladdriga häst ganska bra, och kortar sig utan att det blir dragkamp.

@mackan min häst har ett överben på både nosryggen och undersidan av käken så jag misstänker att de är därför remonten känns bäst för honom. Så det spelar nog dessvärre ingen roll om dom är anatomiska.

@Jfrelin tänker likadant och tycker som sagt han tappar rundheten och blir lite spänd och träig=svårare att sitta på. Att de ska vara så himla svårt att rida!

Alltså din häst är ju väl utbildad och lydig med kvaliteter . Men han är stor och gigantisk vad jag ser av er och självklart blir det då lite svårare !
Jag håller med de som svarat : du kommer komma långt på tänket att han måste jobbas mycket rundare och lägre i formen och hela tiden jobbas på att kunna ändra formen närhelst hela tiden du vill .

@mackan min häst har ett överben på både nosryggen och undersidan av käken så jag misstänker att de är därför remonten känns bäst för honom. Så det spelar nog dessvärre ingen roll om dom är anatomiska.
Aha !
Men isåfall ang remont och nytt svindyrt träns så hade jag nog inte tyckt det varit så mycket värt det att just PS /micklem skulle vara värt det . Ingen av dem har ju remont som är anpassningsbar i nosdelen så utifrån det blir de ju mindre värda än om du har ett vanligt träns med en remont nosgrimma som är anpassningsbar i nosdelen så inte ringarna på nosgrimman ligger emot bettringarna tex . :)

Jag är mitt uppe i stalltvätten för året, som är extra dryg för att all gammal kalk på väggarna ska fräsas bort med högtryckstvätten. Passade på att köra dit nu ikväll efter jobbet eftersom jag bara vill få det klart. Stod i Barbies box som är längst in i stallet och fräste på med högtryckstvätten. Hinner tänka att jag hade blivit hemskt skrämd om nån kom ut i stallet där och då eftersom jag blundade för att kalken flög och att tvätten låter så mycket. Får en riktig obehagskänsla samtidigt i kroppen och stänger tvätten och vänder mig om Då ser det ut som om en liten gubben snabbt hukar sig bakom boxväggen. Alltså jag är sällan särskilt lättskrämd när det kommer till sånt här, men shit i himmel vad rädd jag blev. Försökte fortsätta tvätteriet, men det gick inte, haha, Stängde av rubbet och for hem :p.

Till saken hör att Barbie fick den boxen för några år sen för att ingen annan häst ville stå där. Stallägaren har tom haft ett medium ute i stallet just pga det. Men alltså, detta har jag inte ens tänkt på på flera år och jag är jämt i stallet ensam och i mröker. Nu är det ju tom så gott som ljust ute.

@sommarminne jag skulle öka på öppna delen av volten när man har ett skepp som din :p och sen använda väggen som lite broms så du inte behöver bromsa med hand. Hela tiden tänka kvicka bakben och sjukt mycket innerskänkel så han böjer sig i bålen.
Gör inte så mycket om han blir lite lång så länge han bär sig själv och svingar i ryggen. Divan blir ju också gärna lite lateral i sina rörelser, som en skidåkare :D
Brukar rida många trav/galopp övergångar för att få igång kroppen och då rider jag nästan mellangalopp direkt när jag fattat och i avsaktningen så pang framåt med innerskänkel. Utan motor igång bak kommer han aldrig bli kort och kvick.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Hästen i fråga har ridits mycket sporadiskt i 1-2 år pga personliga skäl. Hon är 21 år i sommar så därav vill jag vara mycket...
Svar
4
· Visningar
541
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
614
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej alla, Efter några år av uppehåll med egen häst pga studier så går jag nu i tankarna att skaffa häst igen någon gång under de... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 447
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka