07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@spinxx
Du hade ju rätt iallafall. Hoppas du orkar kämpa vidare.
Du får låta det här landa och du klarar visst av att bygga upp henne även fast det kanske kommer betyda att du får lägga om träningen och din ridning en del.
Alla hästar behöver ju alltid stärka bakkärran och du har ju bra tränare runt dig att ta hjälp av.
 
@spinxx
Du hade ju rätt iallafall. Hoppas du orkar kämpa vidare.
Du får låta det här landa och du klarar visst av att bygga upp henne även fast det kanske kommer betyda att du får lägga om träningen och din ridning en del.
Alla hästar behöver ju alltid stärka bakkärran och du har ju bra tränare runt dig att ta hjälp av.

Fast jag förstår verkligen @spinxx sen länge ang hennes många uttryck att hon kanske inte orkar med alla problem och de väldigt komplicerade problemen med hästen som redovisats under väldigt lång tid och att hon inte utifrån det alltid känner att hon är villig att gå hur långt som helst/orkar/har råd osv .

Det handlar ju inte om en häst som behöver lång konvalescens just nu bara utan om en hobbyhäst som trots en otroligt nogsam ägare och ryttare under lång tid åndå har rätt grava multipla problem av alla tänkbara sorter .

Jag förstår att hon har både mycket tvivel om det är värt det och vettigt, och dåligt med ork utifrån det .
 
Senast ändrad:
Tack alla,

Det enda som gör att jag inte ger upp är att jag inte är redo att vara utan häst.
Ingen veterinär dömer ut henne och jag kommer inte att ha råd att köpa en ny häst om jag inte får ut hennes livbelopp.
Senaste fakturan (på 17k) från kliniken tog min fantastiska far, och han hade som krav att jag skulle ge hästen en ordentlig chans hos denna veterinären, vilket jag respekterar.

Det är en bitterljuv känsla, att bli förkrossad över nya skadebesked och samtidigt känna lättnad över att någon faktiskt letar i vrår där ingen varit innan.
 
Tack alla,

Det enda som gör att jag inte ger upp är att jag inte är redo att vara utan häst.
Ingen veterinär dömer ut henne och jag kommer inte att ha råd att köpa en ny häst om jag inte får ut hennes livbelopp.
Senaste fakturan (på 17k) från kliniken tog min fantastiska far, och han hade som krav att jag skulle ge hästen en ordentlig chans hos denna veterinären, vilket jag respekterar.

Det är en bitterljuv känsla, att bli förkrossad över nya skadebesked och samtidigt känna lättnad över att någon faktiskt letar i vrår där ingen varit innan.

Förstår känslan! Tråkigt att det hittades ännu flera "fel", men lite skönt att det fanns en förklaring på varför hon inte haft den framåtbjudning och de rörelsor som hon brukat ha.

Låter som om hon har typ "tvärt om" med problem som Skrullan, i vårat fall antas SI-leden att vara det primära medan benen är sekundära. Hoppast verkligen du orkar kämpa på och att det blir bra till slut! :heart
 
@spinxx tråkigt när det inte blir bra, trots allt du gör!
Du har inte provat med equiband?
Min häst har ju inte det bästa rörelsemönstret och får inte under baken ordentligt, men har blivit väldigt mycket bättre när jag tränat med banden.
Gjorde djupvågsbehandling och sadelkoll på henne i fredags och hon som behandlade undrade vad jag gjort eftersom hon kändes så mycket bättre! Gör ju koll ett par ggr om året, så hon känner ju min häst! Jag har fått en mycket piggare och gladare häst på köpet!

Här händer inte så mycket annars. Har börjat träna dressyr för en ny tränare som jag funkar väldigt bra med. På bara några gånger känns det så mycket bättre!
Har även börjat med min unghäst (Novas föl)att hänga på och även tömkörning. Blir insittning vid jul, inkörning januari, februari, sen lite vila och inridning innan sommaren. Blir vila på sommaren och sen igång med fortsatt ridning/körning till hösten.
 
Vi tävlade årets sista start igår. Och för egen del känns det lite ÄNTLIGEN. För utom att han känts konstig hela hösten (inte konstigt med den diffusa diagnosen) så har jag inte fattat hur jag ska rida honom för än nu. Det har varit bra med en paus för mig mentalt så jag fått fundera lite vad jag tror funkar bäst.

Jag red tyvärr inte lika bra på banan som på framridningen men vi skrapade ändå ihop 67 % och då hade vi bara 6:or på skolorna (för mkt tvärning, för lite böjning) och trassel i upptagen från galoppökningarna. Men 4 åttor, bland annat på framåtbjudningen, och i galoppen på det här klippet kände jag för första gången på tävling att han släppte ner mig på ryggen. Halleluja :D

 
Vad kul @Amanda_F! :D Känns som att ni tagit ett stort kliv framåt under detta år. Bra jobbat! :)


Jag har faktiskt börjat rida enn till 07-a, en dressyrvalack som min tränare äger som hon inte riktigt haft tid med, så han är endast grundutbildat men en riktigt fin häst. Han behöver gödas upp lite och bygga mer muskler, sedan ska han förhoppningsvis ut på försäljning till våren. Har ridit honom ca 5 ggr hittils och börjar hitta knapperna nu sas. :) Hoppast att jag kan få tävla honom lite innan han ska säljast, har ju för f... inte ridit en enda tävling i år och nu börjar abstinenserna komma!

Skrullan har *peppar peppar* kännts rätt bra de senaste dagarna, men hon tycker inte om att träna i vind och mörker så då spänner hon sig och vill inte riktigt använda kroppen på rätt sätt... Ska nog ge det ett nytt försök med equiband efter att ha läst i tråden om det hur många som är nöjda.
 
Vi kör återbesök på kliniken imorgon. Då har det gått 14 dagar sedan SI-området behandlats.
Hon har gått som vanligt de sista dagarna nu och har känts glad.
Swungig och framåt, som den häst jag provred i holland för 4 år sedan.
Stallägaren skall trimma igenom henne ikväll så får vi se om hon känner någon skillnad.

Vet. var ännu osäker på om kors.problematiken kommit nu av den ökande belastningen vi utsatt bakkärran för i form av mycket specifikt igångsättningsschema. Eller om det faktiskt kan vara så att det funnits problematik där sedan tidigare.

Som grädde på moset frös vår ridbana förra veckan då saltet inte levererats enligt ök. Så nu börjar den fantastiska trailer-perioden.

Garvade åt det med en stallkompis i går; Vi är 10 hästar i stallet. De flesta får vintervila nu eftersom de gått en hel ute och innesäsong och för att det är skönt även som människa att få slippa klippa och klistra ihop träningsunderhåll av tävlingshäst med 6h dagljus/dygn och hårda ridytor hemma.
Medan jag nu *förhoppningvis* kommer in i primetime och skall sätta igång ordentligt.

Återkommer imorgon.
 
Hur har det gått för dig @spinxx?

Caspian kommer troligen vara med i ett forskningsprojekt på Ultuna kring Spolmask. Så nu hoppas jag att det löser sig. Och att få andra hästar får samma mängd problem som han haft. Han är fin för tillfället men jag har så klart ångest över hans framben. Det är en duktig dressyrryttare i stallet som har fått sitta upp och hon gillade honom verkligen. Och vi är överens om vinterns mål, galoppen och skolorna. Får bara hoppas att han håller för den ökade belastningen som den nya träningen faktiskt är, men med fortsatt rehab ska det väl funka.

AB28A81B-B6BF-4F40-AEC0-9A779D67D8F8.jpeg
 
@Amanda_F

Det har gått bra! Visade enligt vet för första gången ingen hälta alls. Stallägaren red igenom henne ordentligt och tog några språng kvällen innan så det känns bra att hon är ok dagen efter definitiv belastning.

Så nu fick vi ändringar i träningsupplägget med fokus på styrka, och skall i enlighet med det fortsätta med igångsättningen och öka belastningen i hoppningen etc.
Återbesök i April/Maj (seriöst!) beroende på hur hon känns. Så nu är det faktiskt meningen att jag inte skall tillbaka till någon klinik på ett tag utan att jag skall få njuta av att få rida och träna och tävla en tid framöver.
IMG_0117.jpg
 
@spinxx Så himla härligt! Håller verkligen tummen för er nu!!

Barb har varit lite på halvfart nu i ett par veckor. Har gjort några väldigt korta pass i ridhuset och känts rätt oriden och tråkig. Men ibland är en ju lite korkad. Jag vet ju att vi har alldeles för mycket socker i höet i år men hon har fått det ändå och har inte haft nån värme i hovarna etc. Däremot upplevde jag henne som rätt seg innan sista tävlingen och lite off. Tänkte att hon behövde vila men det har bara blivit ännu såsigare, även nu i igångsättningen. Kom på det där med sockret och började ge henne av vårt gamla hö som vi har lite kvar av. Mindre socker plus att jag sätter det i blöt för att laka ur. Se där! Piggare ponny och ikväll kändes hon som vanligt att rida, älskade lilla drottningponnyn :heart!
 
Caspian fick träffa hovslagaren igår. På fem veckor hade hovarna dragit iväg. Eller i alla fall den ena. Och även om jag vet att hovar är "levande" så är det rätt intressant hur de kan ändra sig utifrån hur hästen belastar dem. Vänster fram har blivit hög och inte så platt i sulan, och höger har blivit plattare på alla sätt, och flutit ut mer. Inte så konstigt med tanke på hur han vill belasta när jag rider. Igår upptäckte vi också en blödning i sulan som han inte visar smärta på nu (men han är inte sån som visar hälta så ofta)... Men som mycket väl kan ha påverkat hur han gått. Det är nästan alltid kul att ha häst. Eller hur det nu är.
 
Blev en tung helg då vår veterinär, som också bott på gården där jag har hästen, hastigt gick bort i fredags.
Stallägaren ringde i chock när ambulansen anlände till gården på morgonen.

Det har varit mycket tankar och tårar i stallet under de senaste dagarna. Allt ifrån ren och skär sorg till praktiska tankar om hur man nu måste hitta någon annan som kan fylla den viktiga platsen och kunna se till individen på den detaljnivå han gjort. Jag har också känt mig tacksam för att ha hunnit ta del av hans synsätt, eftersom jag nu har en helt annan förståelse för min hästs helhet och hur allt hänger ihop när det gäller rörelsestörningar och hältor och prestationer etc.

Det känns både fint och sorgligt att vi fått så mycket hjälp (mycket mer än vad man förväntar sig av en veterinär) och hunnit se resultat och dessutom fått besked om att hon är ok nu,
"Mitt mål är att du skall hinna ha kul med den här hästen innan året är slut".

Nu skall jag verkligen göra mitt bästa för att verkligen ha kul, och använda mig av mina nya kunskaper på allra bästa sätt.
 
@spinxx

Det är så himla sorgligt. Har aldrig själv använt mig av den veterinären men känner många som gjort det och det var dämpat på många ställen igår.
Vi hade dessutom en häst som gick bort i fredags på gården i tarmvred, opererades men klarade sig ändå inte :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
972
· Visningar
62 068
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 799
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp