Bukefalos 28 år!

07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du läste inte sista meningen förstår jag. ;) Det går inte att galoppera på hemväg. Likväl som jag inte fick henne att galoppera på bortaväg heller. Det gick knappt att trava pga noll bjudning.

Jag kommer aldrig komma sams med hur jag har det nu. Därför har jag istället valt att göra någonting åt det. :)
Jodå jag läste sista meningen men där du galopperar så måste det ju gå o vända o galoppera samma väg tillbaka....
 
Jag kan verkligen känna att framgång kan se så olika ut beroende på vilket läge man har. Vi har ju fått öva på att stå själv i stallet. När jag köpte honom övade vi en del men sen förra året spårade han ur fullständigt och kunde gå omkull i boxen för att han var så upprörd. Så nu efter operationen har jag övat och övat. Tagit varje tillfälle att bara plocka in och byta täcke. Gett en morot och släppt ut igen. Varit snabb och effektiv utan att vara stressad för att inte stressa upp honom. Och igår hade vi det ultimata testet. Vi tävlade och jag skulle fixa i ordning helt själv. Det gick såååå bra. Han fick gå ut en kortis på morgonen och sen tog jag in och knoppade. Ok att det blev två högar på gången. Men värre än så var det inte. Det var en sån seger! Han var lugn och trygg och somnade nästan.

Jag red fram hemma och promenerade bara lite på tävlingsplatsen innan vi gick in i collectingring. Jag tyckte han var riktigt fin stundtals i programmet. Travökningarna var bra och han viker inte in nosen i volterna längre. Galopp-programmet lämnade en del att önska men han gillar verkligen ökningarna. Det är hans bästa. Vi är nog inte bättre än så i övrigt just nu. (även om domaren var ganska snål tyckte nog de flesta) Jag längtar verkligen till vi kan komma igång och träna ordentligt. Vi behöver mer styrka och uthållighet och jag behöver någon som kollar på mig när jag rider. Oftast känns han riktigt fin när vi värmer. Men sen när jag börjar ställa krav så går det inte alls. Jag är otydlig och han lite förvirrad.

Idag kommer veterinären och blistrar bakknäna igen, så det blir lugnt i några dagar.
 
så galoppera nerför då? Så tvärbrant kan det ju inte vara?

Inte överallt, men på de flesta ställen. Dessutom har jag en häst som är otränad och jag ser inte riktigt vilken träningseffekt det skulle bli av att galoppera 30 km/h i branta nedförsbackar. :grin:
 
Efter en kaotisk början på helgen med terrordåd och 1 mils vandring innan vi kunde få skjuts hem och sen tävlingar hemma igår var det äntligen dax att rida idag.
Red delar ur MSV B:2 och Divan kändes bra. Lite smågrejer att putsa på, typ vara kvar uppe i halten, lite mer böjning i skolorna, men tror vi är klara för start på söndag.
Ska bli kul att tävla helt utan press. MSV B2 är ju ingen kvalklass och dessutom debut så man har liksom inga förväntningar.
Ska bli spännande att se hur hon är på söndag. Har ju inte tävlat sen augusti och hon brukar vara laddad första starten på säsongen så det blir väl extraturbo på :p

Det var ändå fint på något sätt i fredags när tusentals stockholmare vandrade hem i kvällssolen :heart
Alla var nog tacksamma att de faktiskt skulle få komma hem till skillnad från de 4a som aldrig kommer hem igen :(
 
Usch det är hemskt det som hänt. Ett av offren kom från min lilla by. Desto roligare att höra om hästar som går bra :)

Jag har varit sjuk i flera veckor vilket gjort att hästen går på halvfart. Han är inte helt nöjd med det och tappade medryttaren så att hon fick hjärnskakning.
 
Om du ska komma nånstans med din ridning får du försöka komma sams med att du bor i Snörike, du får träna annorlunda än en skåning men behålla positiviteten i din ridning!

Nu är det klart att vi flyttar söderut. :D Nöjer oss med Uppland, men det blir iaf mycket bättre tillgång till träningar och tävlingar. :banana:

Blir det gården jag tänkt mig, så kommer jag ha skrittavstånd till ridbana och 5 min med transport till ridhus. :)
 
Nu är det klart att vi flyttar söderut. :D Nöjer oss med Uppland, men det blir iaf mycket bättre tillgång till träningar och tävlingar. :banana:

Blir det gården jag tänkt mig, så kommer jag ha skrittavstånd till ridbana och 5 min med transport till ridhus. :)
Välkomna! Var någonstans hamnar ni? Du kan skicka PM om du vill...
 
Har varit hos tränaren och ridit idag. Är inte jättenöjd men det gick OK. Blir dock alltid lika chockad att det ser så annorlunda ut på film än känslan. Vissa grejer som kändes riktigt crap ser bra och och vissa grejer som man hade bra känsla och hästen kändes framme och uppe så ser det för jävligt ut..... ja ja

Här är filmerna i ordning, inget klippt eller borttaget. Som vanligt när det kommer till mig.
Tränaren var på sin komiska sida idag och det finns en hel del kommentarer som jag började skratta åt.




 
Hoppat idag! :bump: Känner mig som värsta ponnyungen, för det är så förbaskat roligt att hoppa min häst. :love:

Eftersom vi inte hoppat på tre månader så valde jag samma övningar som vi tränat hela vintern (trestuds + oxer samt travhoppa grind) även om det mesta hindermaterial nu tinat loss. Ska nog gå och bygga om lite imorgon. :angel:

Blev totalt fjorton språng, känns lagom eftersom vi inte är så mkt igång. Sista språnget på grinden kommer jag leva på länge... :love:

Men nu börjar hindren kännas låga. :eek: Trodde aldrig jag skulle få den känslan, fast det är klart att enstaka hinder upplevs lättare än om en kan hoppa en hel bana. Oavsett så längtar jag till det blir hoppträningar igen. Kanske redan i juli! :laugh:
 
Igår hoppade Maja med Barbie. Barb var laddade som en galning när hon hoppade fram och var sen lite ooengagerad, men hoppade en lättare bana på 80 cm fint. Blev inte många språng för hon har inte hoppat mer än lite löshoppning sen i augusti. Om en vecka är det PnJ hemma och tror de ska hoppa 80 cm då.
17904324_10211046112420639_1324579713061876550_n.jpg


17903570_10211046112820649_1760402769295438386_n.jpg


17884427_10211046112620644_6436862934803768808_n.jpg


Burban och jag hoppade också. Till slut fick jag till galoppen och gick några bra språng. Men jag blir så ARG på mig själv för att jag inte galopperar på direkt!
17903477_10211046307185508_2494068205102878182_n.jpg
 
:cautious:@Fiorano det där med hoppgaloppen är inte det lättaste. Försöker tänka att jag ska ha det trycket när jag rider dressyr också. Men det är tyvärr inte så lätt.

Just nu är jag aningens förvirrad. När jag sitter upp är C alltid magisk. Han känns både mjuk och stadig och med vettigt tryck och bra form. Sen tar det bara femton min så går det inte längre. Han blir ostadig, vinglig och känns ungefär som en fyraåring att rida. Jag vill inte rida längre utan tränare, men det dröjer tyvärr till nästa helg innan det var ok för vår veterinär att jag börjar sätta ordentligt tryck igen (blistrad och behandlad i trött muskel). Så det är verkligen inte så att jag pressar honom alls nu. Försöker bara jogga med jämn takt och jämnt stöd, det är bara så satans svårt..:(

Ska nog rida ut och tömköra den här veckan i stället..:cautious:
 
@Amanda_F jag skulle inte rida ut och tömköra. Jag skulle fortsätta rida inne. Rid tills han börjar kännas konstig, det kanske bara är ett styrkeproblem?
Alltså så länge han inte är halt skulle jag rida. Antingen blir han bättre eller sämre. Blir han bättre så toppen, blir han sämre ja då är något som är riktigt fel så får man ta det därifrån.

Generellt så rider jag nästan alltid igenom alla problem, om de inte är rent halta såklart. Mycket löser sig bara man fortsätter rida. Har känt Divans låsning/stelhet iryggen flera ggr i vinter men har ridit igenom det själv nästan varje gång. 2 ggr har jag tagit hjälp av massör. Hade jag inte ridit och tömkört istället hade hon blivit sämre.
 
@Amanda_F jag skulle inte rida ut och tömköra. Jag skulle fortsätta rida inne. Rid tills han börjar kännas konstig, det kanske bara är ett styrkeproblem?
Alltså så länge han inte är halt skulle jag rida. Antingen blir han bättre eller sämre. Blir han bättre så toppen, blir han sämre ja då är något som är riktigt fel så får man ta det därifrån.

Generellt så rider jag nästan alltid igenom alla problem, om de inte är rent halta såklart. Mycket löser sig bara man fortsätter rida. Har känt Divans låsning/stelhet iryggen flera ggr i vinter men har ridit igenom det själv nästan varje gång. 2 ggr har jag tagit hjälp av massör. Hade jag inte ridit och tömkört istället hade hon blivit sämre.
Grejen är ju att jag tror mer att det är jag som förstör för oss. Jag rider inte bra när jag är själv i ridhuset. Det funkar nästan alltid när vi har instruktör. Tömkörning är ju vår vardag ändå, för vi gör ju det tre dagar i veckan. Som du säger är det nog mycket orken som tryter. Och det tror jag vi kan jobba ute en hel del också..
 
@Amanda_F nu är vi två mot en :p
Rid på! Rid enkla saker där du bara tränar typ rakriktning innanför spåret i lättridning, 10 m volter i trav, övergångar osv bara grunder. Försök hitta känslan och drivet i grunden så kommer det kännas bättre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 290
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
64 622
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 077
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp