Bukefalos 28 år!

07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fiorano Tycker verkligen du ska vara nöjd men jädrigt typiskt att hon inte blåste :p Du lär ju inte rida samma fel igen.
I min första MSV C red jag till höger efter inridning och sen glömde jag enkla bytena.... jädrigt surigt hahaha Vilket jädra program rider man till höger nu för tiden liksom :p
 
@Jfrelin Det värsta är att det inte är första gången jag börjar rida LA3 i MsvC1. Missade mitt andra kval för att jag gjorde det och slutade på 61.9% den gången. Är ju skämskudde på mitt eviga felridande :p. Massa pepp inför er start nästa vecka! Era grundkvaliteer är så fina att även om hon surar bör du rida på dina 60% tycker jag.
 
Vi har firat två år tillsammans, jag och C. Det gjorde vi genom att träna för Paulinda igår. Jag var sen, ofokuserad och red inte så bra som jag borde, men det gick ändå helt ok. Lägstanivån är helt enkelt lite bättre nu. Vi fick bra tips om travarbetet och galoppen borde vi kunna lösa bra. Bytte rent till vänster (men med lite skruv) och ett efter bak men på hjälpen fram till höger. Fast vi inte ens tänkte öva byten, det bara blev så vid varvbyte. Jag fick lite feeling.

Sen idag har han fått hoppa lite på töm. Lite låga sockerbitshinder bara och han gjorde det bra! Rättade avståndet själv och såg väldigt nöjd ut.. Mysig helg helt enkelt!
 
@Amanda_F Hon drog ner nåt poäng på första vägen (vet inte exakt hur mycket) och sen då en felridning. Så jag tappade inte massor av poäng direkt.
 
@Fiorano Tycker verkligen du ska vara nöjd men jädrigt typiskt att hon inte blåste :p Du lär ju inte rida samma fel igen.
I min första MSV C red jag till höger efter inridning och sen glömde jag enkla bytena.... jädrigt surigt hahaha Vilket jädra program rider man till höger nu för tiden liksom :p

Msvc2 iallafall som jag vet på rak arm , men det borde vara fler ?
 
@Fiorano Supergrattis! Så fina tillsammans. Lycka till idag! Eller nu har du redan ridit så jag vet typ hur det gick :p


*kl*
Jag har tränat för Paulinda idag. Red fram och sen red jag igenom MSV B2 direkt för att kolla vad vi behövde träna på. Är ju lite svårt när man inte ridit fram en riktig framridning som på tävling, nu hade jag bara som sagt värmt eftersom jag skulle rida 30 min lektion. Divan behöver alltid göra rörelserna en gång innan för att hon ska fatta vad som förväntas, ja det är lite udda men det är som om hon glömmer bort hur man gör saker ibland :p
Paulinda vill gärna att man rider programmet direkt istället för på slutet för då kan man se sina svagheter och träna på det sen.
Tycker ändå det kändes helt okej och är inte rädd för att rida det om 2 veckor på tävling. Visst allt ska spännas till lite då och mer tryck mer av allt men vi känner oss ändå klara.

Försök 1

Försök 2 direkt efter första, batteriet dog på bra kameran så mobilfilmat


Man kan ju inte annat än att skratta.. vilken kärring hon är i bland alltså! :p

Men jag tycker absolut du hör hemma i MB2 efter detta programmet :up:

Kan du få fram nosen lite mer så hade det varit jättebra ju, ett tips är att vinkla fram lillfingrarna (eller bak tummarna, vilket du föredrar) för det öppnar upp formen lite , särskilt på kortsidan där domarna ser hela ekipaget på sidan brukar det ha bra effekt samtidigt som man rider på framåt!
 
Man kan ju inte annat än att skratta.. vilken kärring hon är i bland alltså! :p

Men jag tycker absolut du hör hemma i MB2 efter detta programmet :up:

Kan du få fram nosen lite mer så hade det varit jättebra ju, ett tips är att vinkla fram lillfingrarna (eller bak tummarna, vilket du föredrar) för det öppnar upp formen lite , särskilt på kortsidan där domarna ser hela ekipaget på sidan brukar det ha bra effekt samtidigt som man rider på framåt!

Tack!
Ska helt klart rida med nosen mer framme, eller försöka. Kommer rida med mer tryck inne på banan så det borde komma lite av sig själv också. Annars brukar jag göra som du skrev. Tänker lillfinger fram :p
Hon är så jädra påverkad av andra hästar just nu. Skadad efter flera månader i ridhuset där folk rider så nära att stigbyglarna nästan slår i varandra. Varje gång en annan häst är inom hennes space, vilket hon tycker är en radie på 20m släpper hon bettet och knorrar. Brukar försvinna under våren när man kan rida ute mer och ha mer space och på banan kommer jag förhoppningsvis vara själv :D
 
Tack!
Ska helt klart rida med nosen mer framme, eller försöka. Kommer rida med mer tryck inne på banan så det borde komma lite av sig själv också. Annars brukar jag göra som du skrev. Tänker lillfinger fram :p
Hon är så jädra påverkad av andra hästar just nu. Skadad efter flera månader i ridhuset där folk rider så nära att stigbyglarna nästan slår i varandra. Varje gång en annan häst är inom hennes space, vilket hon tycker är en radie på 20m släpper hon bettet och knorrar. Brukar försvinna under våren när man kan rida ute mer och ha mer space och på banan kommer jag förhoppningsvis vara själv :D

Jo folk rider helt enkelt läskigt nära , min grå är ju mötesskygg så jag väntar tills utomhussäsongen! Det är inte kul att hoppa fram i ett 20x40 ridhus med 5 andra :crazy: Tack och lov har dom börjat införa framhoppning i samma varv mer och mer nuförtiden!
 
@fio Det är ett jäkla under att hon inte blivit mötesskygg än. Ibland hoppas jag nästan att hon ska slänga ut ett ben så de lär sig. Kanske kan attackera lite lätt med höger skänkel när de rider förbi borde göra susen :angel:

Vi har faktiskt infört framhoppning i ett varv just pga det du beskriver. Lättare för alla.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Skrittade ut Ariel idag, med Ricky lös. Hon var så seg, så seg på bortaväg. Kändes som att jag satt konstigt i sadeln och bromsade henne med sitsen. Men det var som vanligt, så fort nosen pekade hemåt, så fick hon fruktansvärt bråttom. :p

Om 2-3 veckor borde jag kunna ge mig iväg till ridbanan, det ser jag verkligen fram emot! :bump:
 
@Jfrelin jag har först nu hunnit titta klart på filmerna. Och jag tycker inte att hon är så snäll mot dig, Divan. Men vilken skillnad det var andra gången! och enkla bytena sitter ju nu ju. KUL! Tror precis som Fio att du kan plocka poäng på att ta fram näsan lite, och sen tror jag att du kan tjäna ganska mkt på att vara exaktare i travökningen, att man ser exakt vart du vill att den ska sluta och börja, men för själva ökningarna är ju superfina när de väl kommer igång. :up:
 
@Amanda_F Jag tyckte jag var noggrann med ökningarna :p iofs börjar Paulinda hetsa lite väl tidigt i första mellantraven som är mellan S till K så tjuvstartade där. Ökade traven är ju från M till F sådär måste jag ladda på mer i hörnet.
Bra observation! Har aldrig ridit programmet tidigare och det tar ju några gånger innan man lär sig alla trix :p
 
@Amanda_F Jag tyckte jag var noggrann med ökningarna :p iofs börjar Paulinda hetsa lite väl tidigt i första mellantraven som är mellan S till K så tjuvstartade där. Ökade traven är ju från M till F sådär måste jag ladda på mer i hörnet.
Bra observation! Har aldrig ridit programmet tidigare och det tar ju några gånger innan man lär sig alla trix :p
Egentligen är det nog mest upptaget från ökade traven som du gärna får markera tydligare så kan du nog tjäna något poäng eller två. Konstigt förresten att det inte är övergångsbetyg på båda ökningarna, utan bara den andra?
 
Jag tycker man alltid rider till höger efter inridningen? :p
När jag red LA:4 och ponnyallsvenska programmet blandade jag alltid ihop vilket håll man skulle göra skänkelvikningarna åt... Och så några fälttävlansprogram där man skulle göra 8-volter, kom aldrig ihåg vilket håll man skulle åt först :cautious:
 
Nej? Ett av MSV C programmen svänger man ju vänster i efter inridningen? @Gabby_Ossi

Ang Divan, @Jfrelin, så tycker jag hon är frän! Hon talar ju om precis vad hon tycker och vad du gör för fel...bra läromästare för grenen jagsitteroklämmermedbenenpåettsto....:D Du kommer vara expert på att släppa ut låren efter att ha ridit henne i 10 år....:rofl: Sen tycker jag att hon bitvis faktiskt var finare i första omgången, fräschare trav bl a, även om hon sen var mer samarbetsvillig i nr 2.
 
@Novali01 Tack! Jag tycker också hon är frän :p Ridkänslan är ju tipp topp liksom.
Jag här får man inte sitta och klämma inte :p Jag klämmer faktiskt lite med flit ibland för att hon ska lära sig acceptera det utan att bli så sur och det blir bättre och bättre. Man blir liksom lite för långsam ibland när man inte kan ha skänkel intill hela tiden så det är en process vi jobbar på. Jag tror dock att det är brunst på G för igår var hon klämmig och sur som en citron :p Hon brukar liksom inte sparka bara för att man ska vända in från spåret.

Om jag ångrar att jag inte pressade henne mer som unghäst så är svaret JA. Skulle ha tagit ur henne ur hennes komfortzon tidigare och det får jag sota för nu, Har man liksom inte behövt ta i från att man var 3-8 så är det klart att man är surig nu. Kommer inte göra om samma misstag med min andra.
 
Nej? Ett av MSV C programmen svänger man ju vänster i efter inridningen? @Gabby_Ossi

Ang Divan, @Jfrelin, så tycker jag hon är frän! Hon talar ju om precis vad hon tycker och vad du gör för fel...bra läromästare för grenen jagsitteroklämmermedbenenpåettsto....:D Du kommer vara expert på att släppa ut låren efter att ha ridit henne i 10 år....:rofl: Sen tycker jag att hon bitvis faktiskt var finare i första omgången, fräschare trav bl a, även om hon sen var mer samarbetsvillig i nr 2.

Jaja, det är ju hälften hälften ungefär, jag menade bara att för mig känns höger som det naturliga, varje gång det är till vänster så känns det FEL.
 
@Novali01 Tack! Jag tycker också hon är frän :p Ridkänslan är ju tipp topp liksom.
Jag här får man inte sitta och klämma inte :p Jag klämmer faktiskt lite med flit ibland för att hon ska lära sig acceptera det utan att bli så sur och det blir bättre och bättre. Man blir liksom lite för långsam ibland när man inte kan ha skänkel intill hela tiden så det är en process vi jobbar på. Jag tror dock att det är brunst på G för igår var hon klämmig och sur som en citron :p Hon brukar liksom inte sparka bara för att man ska vända in från spåret.

Om jag ångrar att jag inte pressade henne mer som unghäst så är svaret JA. Skulle ha tagit ur henne ur hennes komfortzon tidigare och det får jag sota för nu, Har man liksom inte behövt ta i från att man var 3-8 så är det klart att man är surig nu. Kommer inte göra om samma misstag med min andra.
Inget konstigt med det. "ååååh min är BARA en unghäst, jag tar det lite lugnt med henne" Vem tänker inte så???:D. Så jag kör irländsk variant på min 4-åring nu. När vi väl rider på honom då får han göra allt på en gång....:rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
63 291
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 802
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 271
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp