Bukefalos 28 år!

07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Novali01 Sen var hon ju så himla snäll och hade det så lätt för sig så jag behövde liksom inte pressa. Hon behövde ju inte direkt ta i på LB eller LA nivå. Skulle introducerat svåra grejer som var utmanande tidigare. Tror du gör helt rätt med din 4-åring.
 
herregud har haft min 07 i 6år nu! vad tiden går fort ibland! men tyvärr står hon i sjukhage (igen )- åb på måndag - förhoppningsvis kan hon få gå ut i lite större hage om det ser bättre ut. Den senaste skadan (av många) var veterinären ganska säker på att hon dragit på sig ute i hagen. egentligen vill jag inte linda in henne i bubbelplast men funderar ändå på att låta henne gå ensam eller med en "lugn" kompis för att faktiskt "skydda henne" då hon hela sitt liv varit skadedrabbad och då hon är ranglåg och troligen lätt blir "bortjagad" och verkar ha noll koll på sina ben. Det är troligen då skadorna kommer.
 
@Jfrelin tycker hon är himla fin . Jäkligt bra jobb du gjort med henne.
De små trockhetsepisoderna tror jag du kommer bli av med, hon agerar ju inte deluxe /det känns inte som så "allvarligt menat" från hennes sida så att säga det man ser .
 
Tack @mackan
Jag tror som dig att hon kommer ge sig. Hoppas det iallafall.
Idag tog jag igenom ordentligt och sen gick hon som en klocka! Har varit lite för slarvig senaste tiden.
 
@Novali01 Sen var hon ju så himla snäll och hade det så lätt för sig så jag behövde liksom inte pressa. Hon behövde ju inte direkt ta i på LB eller LA nivå. Skulle introducerat svåra grejer som var utmanande tidigare. Tror du gör helt rätt med din 4-åring.

Fast helt ärligt, så detta "rannsakande" och "skulle/borde" osv, så oavsett om du gjort ditten eller datten så lovar jag dig att även de som gjort det du nu tänker ang "skulle /borde gjort , även ändå har samma /liknande grejer där de tänker liknande "skulle/borde gjort/kunde gjort x istället för Y osv...

Min poäng eller vad man ska kalla det , är nog att summa summarum, så oavsett läge/position är tänket /reflektionerna typ universala ..
 
Igår kom hovis och skodde om. Fortfarande med samma skor, lite pinsamt hur dåligt vi nöter skor. :o Experimenterat lite med intervaller och även om hon blir lite längre i tån, är det bättre att ha 8 veckor istället för 7 veckor. Så vi kör på med det framöver och så sparar jag någon krona också. ;)
 
Idag kom den då. Förmågan att inte kunna rida innan tävling. Det var väl liksom för bra för att vara sant att känslan var tiptop förra veckan och att tävlingen gick bra. Nu knyter det sig och jag ifrågasätter allt med tävlande. Känns som ett bra beslut att inte starta något mer förrän i mitten av juni igen. Om det känns bra då förstås. Red på vår stora utebana för första gången i år och det kan förstås vara avsaknaden av väggar som gjorde att jag inte fick till det. Vissa saker känns väldigt bra även om lösgjordheten helt enkelt inte är där. Hon hostade flera gången på vägen ner till banan men jag hoppas och tror hon satte nåt i halsen för ingen hosta alls när jag ansträngde henne.

Sista helgen i maj ska det vara Sugar/Salty Cup häruppe!! Var ju så himla pepp inför det förra året, men det smög ju sig. Nu tänkte jag att Maja ska få rida Barb (galenpannen älskar när ponnyn är vild så be my guest :p) och så tänkte jag ta med Burban på hennes första åka iväg-äventyr :D! Ah längtar så himla mycket redan :bump:!
 
Jag velar kring hopptävling... Vi är inte alls igång, men ridklubben närmast oss (1 h resa) har hopptävling 29 april, de har både LE och LD, har aldrig tidigare sett LE på ponnytävling, så bara det känns ju frestande. Vi hinner ju med ett par hoppträningar innan tävlingen.

Samtidigt har jag stor baluns med jobbet kvällen innan, planen var att sova över på hotell och lyxa med hotellfrukost. Ska jag tävla får det bli en tidig kväll istället, vilket känns trist också.

Kan någon säga åt mig att det är lika roligt att tävla om ett år? :angel:
 
Red markarbete på banan idag. Jag var inte i form för det, men gjorde det ändå, vilket förstås resulterade i ett skitpass.

Det är dock väldigt fascinerande med Ariel, när jag rider i bomlösa vill hon knappt gå alls, men så fort jag sadlar med hoppsadeln, så blir hon alldeles tossig. :p Flera gånger idag drog hon lite sådär smådiskret mot studsserien, men det är fortfarande för mkt snö för att det ska vara ok att hoppa. När en ser hindren helt och hållet tycker jag det känns mer ok. ;)
 
@Fiorano självklart ska man inte tävla om det känns bra men fattar inte varför du tvivlar så mycket på din egna kapacitet? Ni gör ju nästan alltid bra resultat och blir placerade så vad är det du tycker är så jobbigt att du inte tycker det är kul?
Red också utebanan i måndags och hon var horribel. Stark och ofokuserad.
Igår red jag inne och med hjälp av vägarna kunde jag rida linjer och fick igenom allt så nu är hon välriden igen :p
Medryttaren frågade vad jag gjort igår eftersom hon var så himla fin idag :D
Så in i ridhuset eller lägg ut lite bommar så du har riktlinjer. Vi har också en gigantisk ridbana så det är svinsvårt att hålla reda på allt.
 
@Jfrelin Jag tycker ju att det ÄR kul att tävla, men jag får inte riktigt mig själv att fungera eller hur jag ska förklara det. I söndags var jag helt extremt nervös och illamående timmarna innan start. Bara jag kommer upp i sadeln blir jag lugn. I år så testar jag att rida färre starter så att jag hinner vara riktigt mentalt peppad och känna att Barb är väl förberedd. Tror det upplägget kommer passa mig bra :). Ska försöka få till så att vi har en 20x60-bana avdelad på vår stora bana. Är ju precis som du säger helt omöjligt när en bara flyter omkring på alla stora spår haha :p.
 
@Fiorano låter bra! Jag var också supernervös förut men det har gått över nu. För mig släppte det när jag började tävla Divan som 4-åring. Då kunde man liksom inte ha några krav. En sak som hjälpt mig är att jag har samma tidsschema i stallet innan varje tävling. Då känner huvudet igen sig och man blir lugn.
En annan sak är att jag ofta, alltså flera gånger i veckan, rider igenom programmet i huvudet innan jag somnar. Tänker exakt hur jag ska rida, hur känslan ska vara osv. Det hjälper verkligen jättemycket att visualisera.
Tror det var Kjell Enhager som sa att hjärnan inte är så bra på att skilja på fantasi och verklighet utan den kommer tro att du ridit programmet 50ggr och vara nöjd med det.
 
Red dressyr på vändplanen igår. Inte det bästa underlaget, men vi kunde iaf rida i skritt och trav hjälpligt. Tog även några meter i galopp där det var som torrast, det var uppskattat. Försökte sitta ned i traven några varv, herrejösses vad jag tappat ridning... :(

Längtar verkligen ihjäl mig efter vår så vi kan åka till ridbana, det behöver vi bägge två. Men snart borde det gå att åka iväg...
 
Skrittade ut med Ricky lös idag. Oklart vem av oss som hade mest träningsvärk. Jag kunde inte ta djupa andetag utan att magmusklerna protesterade. :p Ariel gick och hummade djupt nere i halsen nästan hela ridturen. :laugh:

Som fö genomfördes med massor av virvlande snöflingor och bitande vind. :arghh: Jag ska fan emigrera... :meh:
 
Hemma från dagens tävlingar och jag är så nöjd! Hade @Mirtai i örat under framridningen och det är en sån trygghet att kunna luta sig mot hjälpen jag får av henne:bow:. Inridningen var dålig och det har blivit lite av ett bekymmer hur mycket hon förekommer där. Sen flöt travprogrammet med väldigt bra ridkänsla, skolorna har verkligen tagit sig och nu hade jag 6or på alla utom 6.5 på ena öppnan. Det känns som en seger i sig! Andra travlängning gav inte fantastiskt betyg, men känslan gav mig rysningar! Som hon tog i och verkligen längde utan att jag behövde trycka på henne.

Sen kom galoppen och när jag tryckte på lite i första serpentinen svarade hon med att slå om. Lyckades få till rätt galopp och hinna med enkla bytet, men det blev inte så bra inte. Sen lattjade hon till det lite till och spökade vid staketet Kan som inte bli arg på det för hon gör så här bara för att hon är pigg och jag la helt enkelt på för mycket ben i fel läge. Andra galoppen flöt som en dans :). Utan missarna hade vi nog ridit på en dryg procent högre och blivit placerade, men vi slutade på 63.3% och det är jag ändå jättenöjd med!
 
Så då var andra tävlingsdagen till ända. Samma program idag som igår, men annan domare. Barb kändes mycket finare på framridningen än igår, i efterhand kunde jag nog ridit igenom sidorna lite mer faktiskt. Inne på banan var hon inte lika pigg, men hon var ändå med mig fint. Fick sämre poäng på skolorna och när jag kollade filmen så förstår jag varför, jag red helt enkelt mer skänkelvikning än att jag red skolor. Så det var ju dumt. Galoppen var iaf mycket bättre och där fick tom några åttor :)! Enkla bytena slarvade jag bort för jag trodde inte att skritten var ren så jag skrittade alldeles för många steg. Vi höll iaf jämn nivå och landade på 63,2%.

Det jag är allra allra mest nöjd med efter denna tävlingen är att jag nog haft bästa ridkänslan nånsin inne på banan. Jag har varit lugn och har faktiskt lyckats med att hitta hemmakänslan därinne. Det har inte varit en jobbig känsla av hopplöshet att rida in på banan utan jag har innerligt tyckt att det har varit roligt. Barb visar verkligen också hur mycket hon älskar att tävla, hon lyser upp inne på banan och det känns som om min trygghet helt klart smittar av sig på henne. I fredagskväll anmälde jag till MsvC-cupen och kommer ha det lite som mål under säsongen, känner mig riktigt pepp nu haha :D!

Galoppen igår:
https://www.instagram.com/p/BSojZq3AqvE/?taken-by=mysdressyr

Första galoppen idag:
https://www.instagram.com/p/BSqabRuAWCf/?taken-by=mysdressyr
 
Idag blev det ett riktigt skitpass. Planen var att galoppera fort, men jag hade i min iver glömt vad det är för häst jag sitter på. :meh: Extremt seg med handbromsen i hela vägen bortåt, när nosen väl pekade hemåt var det plötsligt hur piggt som helst. Mer takta/försök till rusa än skritta. Trots rejält ojämn stenig terräng. Blir så less när hon är som två helt olika hästar beroende på riktning. För att inte tala om hur less jag är på våra ridvägar, som det inte går att göra något vettigt på. :down:
 
Idag blev det ett riktigt skitpass. Planen var att galoppera fort, men jag hade i min iver glömt vad det är för häst jag sitter på. :meh: Extremt seg med handbromsen i hela vägen bortåt, när nosen väl pekade hemåt var det plötsligt hur piggt som helst. Mer takta/försök till rusa än skritta. Trots rejält ojämn stenig terräng. Blir så less när hon är som två helt olika hästar beroende på riktning. För att inte tala om hur less jag är på våra ridvägar, som det inte går att göra något vettigt på. :down:
Jag läser din inlägg men kommenterar ju sällan dom, har inte så mycket att tillföra tycker jag men nu måste jag! :D HUR kan du tycka att detta är konstigt? Så funkar ju 99% av alla hästar, dvs mer bjudning hemåt. UTNYTTJA det istället? Galoppera långsamt bort som uppvärmning och låt henne sen galoppera på hemåt. Du kan t om göra det som intervaller, trava bort, galoppera tillbaka, vänd och gör om. Se möjligheterna istället för allt negativt. Om du ska komma nånstans med din ridning får du försöka komma sams med att du bor i Snörike, du får träna annorlunda än en skåning men behålla positiviteten i din ridning!
 
Jag läser din inlägg men kommenterar ju sällan dom, har inte så mycket att tillföra tycker jag men nu måste jag! :D HUR kan du tycka att detta är konstigt? Så funkar ju 99% av alla hästar, dvs mer bjudning hemåt. UTNYTTJA det istället? Galoppera långsamt bort som uppvärmning och låt henne sen galoppera på hemåt. Du kan t om göra det som intervaller, trava bort, galoppera tillbaka, vänd och gör om. Se möjligheterna istället för allt negativt. Om du ska komma nånstans med din ridning får du försöka komma sams med att du bor i Snörike, du får träna annorlunda än en skåning men behålla positiviteten i din ridning!

Du läste inte sista meningen förstår jag. ;) Det går inte att galoppera på hemväg. Likväl som jag inte fick henne att galoppera på bortaväg heller. Det gick knappt att trava pga noll bjudning.

Jag kommer aldrig komma sams med hur jag har det nu. Därför har jag istället valt att göra någonting åt det. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
63 297
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 813
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 273
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp