Bukefalos 28 år!

07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har börjat ta tag i bytena igen med Barb. Går väl både bra och dåligt. Bra för att hon är mycket bättre på hjälpen, dåligt för att hon är ett efter bak. Men jag fick ett par byten där jag retade med spöt bak inför bytet och då känns det som om hon faktiskt är i språnget. Planen är att träna byten för Jeanna sista helgen i april :).
 
Grejen är ju att jag tror mer att det är jag som förstör för oss. Jag rider inte bra när jag är själv i ridhuset. Det funkar nästan alltid när vi har instruktör. Tömkörning är ju vår vardag ändå, för vi gör ju det tre dagar i veckan. Som du säger är det nog mycket orken som tryter. Och det tror jag vi kan jobba ute en hel del också..

Fast seriöst det där måste du ju släppa . Självklart kan du det du kan ? Du kan ju tävla med din häst och gör/gjort hela tiden emellanåt, även om ni fått helt "sjuka" lägen sen du köpte honom och som du själv skriver det blivit helt absurt det som skulle vara ett roligt hästköp osv ! :(

Summa summarum så självklart kan du ju rida din häst själv utan tränare ?!

Jag håller med x 2 så nu är det 3 :angel:
Så mycket du spenderar hela din tillvaro på att fixa och trixa med denna häst, special , vattenträningar, behandlingar, operationer osv .

Nånstans utifrån allt du gjort måste du ju "tyvärr" utifrån just det även våga pressa på lite och rida vidare och igenom för att komma någonstans .
Vare sig ut och igenom det eller med sämre facit - precis som @Jfrelin skrivit .

F.ö så tömköra sig igenom tillvaron funkar sällan att komma vidare uppsuttet och styrkemässigt om tömkörning är 50% + av tiden . Tömkörning ger massor på olika sätt men på en vuxen ridhäst är det ett komplement - inte en vardag att komma vidare ridmässigt .
 
Jag lever. ;) Hästen lever. :p Börjar komma igång lite mer efter knapp varannandagsridning sen december då jag mest ägnat mig åt skidåkning både på längden (måste ju få skryta med att jag klarade vasan i år :D) och utför under jan-mars.

Händer inte jättemycket dock. Jag fortsätter vela hur min hästframtid ska se ut. Fortsätter med dressyrträningarna som går framåt.

Känns emellanåt som vi får till rätt bra tryck. Leker med förvänd, fattningar från skritt där vi byter på medellinjen. (Ingår väl i msvc?) Mest för att vi ska bli mer aktiva båda två. Jag slutar ju gärna rida annars när det inte händer så mycket.

Hon har varit sjukt tjurig mot sporrarna hela vintern samtidigt som den där kvickheten inte går att få fram utan. Härlig balansgång. :eek:
Har hoppat några gånger senaste månaden. Känns bättre och bättre även om vi fortsätter nöta på låga hinder för att bara få språng utan osäkerhet för båda. Vid några språng har jag kännt drivet/bjudningen hon kunde ha före allt trassel men som överhuvudtaget inte existerat sen dess. Pnj i fredags som gick utan komplikationer. Kul. :)

Har planerat att byta golv i mitt släp. Efter fredagens utflykt insåg jag att även vänsterväggen måste bytas. Den var helt genomfuktig och mjuk som tidningspapper upptäckte jag när hon hade satt hoven emot. :nailbiting: Känns som en härlig reparationskostnad.... :wtf:
 
Vi har åkt iväg till ridbana! :banana: Alltså jag är så löjligt glad över min underbara reskamrat. :love: Alltid glad och positiv, lastar sig själv, lugn när jag kör, lugn när jag lastar ur. Nyfiken på "nytt" ställe och hela tiden trygg med mig. :heartheart:heart

Vi red lite dressyr och jag njöt över att ha jämnt (!) underlag att rida på. Galoppen är skräp igen, men konstigt vore annat när vi inte kunnat galoppera på böjt spår öht sedan i höstas. Jag har mer tillförsikt nu, för jag vet att vi kommer ha bättre träningsmöjligheter snart.

Finaste flickan! :love:

170416_58f3ca3a9606ee1a1f19471c.jpg


Igår var vi fö ute och skrittklättrade, hade med hennes son lös som vanligt och planen är att göra likadant imorgon med. Sedan ska vi vila, för iaf jag har massor med träningsvärk. :o
 
Jag har precis kommit hem från en tävlingsdag som inte alls blev som jag tänkt mig. Eller ridmässigt blev det exakt som jag visste att det skulle bli :p hon var spänd som sjutton, har ju inte tävlat sen augusti. På framridningen var hon spänd till att börja med, började slappna av men så tar jag av mig jackan och efter det går det inte att trava? Det var någon passageliknande skit där hästen kändes halt på alla 4. Galopperade på och gjord övergångar och lite byten och då släppte det.
Från framridningen till banan var det ganska långt så där hann hon spänna till igen.
På banan var hon spänd och tryckte mot skänklarna så det var mycket dubblaspår, Divan har typ inte gått på dubblaspår sen hon var 4a så det var intressant.
Vi genomförde hela programmet utan större missöden. Ja hon var väldigt hög i nacken och bytena var ju med spark men det var inga stora grejer. 55% och vi kom sist men det gör inget för nu är vi igång igen.

Lastade för att åka hem, kommer upp på E4 och då ser jag Divans hovar genom framrutan på transporten och glas som krossas, eller jag tror det är de jag ser. PANIK. Kör av direkt och in på INGO. Öppnar transporten och vet inte vad jag ska vänta mig men hon står där utan några sår men en frambom som är av på ena sidan......... Hur fan har det gått till? De ska ju tåla hur mycket tryck som helst?
Inser att det inte kommer gå att plasta rutan och köra hem, kan ju inte åka utan frambom. Ringer Djurambulansen som hänvisar till en annan som tyvärr inte är hemma och kan hjälpa till. Ringer då min bästa kompis och kollar om hon kan komma med sin lastbil. Det kan hon men den är inte hemma men på väg hem. Vi är på andra sidan stan så det kommer ta ett tag.
Nu börjar Divan ledsna totalt inne i transporten så vi får lasta ur och sen får jag leda runt henne på INGO i Fittja tills hjälp kommer. Måste ändå berömma min häst som klarar av sånt och bara gick där med mig i 1 tim.
När kompis och buss kommer lastar vi på och åker hem. Divan stod som ett ljus hela vägen tydligen så hon verkar inte så traumatiserad, men det är nog jag....
Vilken jädra freak accident.

Saker som jag lärt mig:
Ha alltid longerlina med, det gjorde att det inte var läskigt att lasta ur.
Ha alltid silvertejp och soppåsar i bilen.
Ha alltid sällskap, så glad att min syster var med.
Ha alltid med lite hö, hon åt inte mycket men tog en tugga då och då.
 
Senast ändrad:
@Jfrelin Jisses! Vilken mardröm även om det nu gick bra. "Intressant" att bommen gått av? Om hon var uppe i framrutan med benen måste hon ju typ varit över bommen? Som sen gett vika?

Åker ju alltid ensam. Har liksom ingen som kan/vill följa med. Borde ju helt klart ha det när man läser sånt här. Fick ju även lite bannor av ft-tränaren när jag åkt av och slog i huvudet, att jag var ensam. Men vad gör man?

Och till tävlingen; för att ge råd jag fick inför vasan, se och tänk hur du VILL att det ska vara. Inte hur det inte ska vara. Det jag tänkte på i ditt fall är när du skriver att du vet exakt hur det ska bli och berättar om det "dåliga". Då är sannolikheten större att det blir så. ;)
Jag förstår dig, av din erfarenhet med Divan. Min erfarenhet av vasan var jobbigt, slitigt, mentalt knäckande och misslyckande. Hade sjuk ångest på lördagskvällen och kunde inte tänka på annat men pepprades av annan input av vänner så under genomförandet VÄGRADE jag tänka på annat än kul, känns bra och inte långt till nästa kontroll. Jag sa till mig själv att le och sa peppande ord till mig själv hela tiden. Ja, i ridning har man en annan inidiv att ta hänsyn till men min resa gav mig sjuk insikt i hur mycket man kan göra med hjärnan och jag jobbar verkligen på att ta med mig det in i tex hoppningen nu eller till jobbet när vi har tuffa dagar.

Ursäkta lång utläggning men är väl lite "nyfrälst". :o:D
 
jo, jag ska ta mig i kragen. Det är bara ganska svårt. Men idag har vi utmanat oss själva, inte i närheten av ert äventyr @Jfrelin men idag fick C vara barnhäst. Min kompis och hennes helt ovana barn var på besök. De fick borsta och sitta lite på honom. Han var mycket skeptisk men höll sig i skinnet. Det var mycket lyckat och jag tror att han kommer sova gott i natt. För ett halvår sedan hade det här inte varit på kartan, men nu har jag ganska bra kontroll och han blir mer och mer kontrollerbar. Han fick gå 20 min på töm också. Det var sista lugna dagen på ordinering av veterinären så i morgon ska vi trappa upp igen...
 
@Kirre kanske att hon försökt gå över men verkar så konstigt då hon aldrig haft det beteendet förut. Är ju som ett ljus att köra. Jag tror hon tryckt mot bommen och den gått av i fästet. Ska kolla på bommen imorgon igen. Jag har henne dessutom kort i grimskaftet så tror inte hon kan komma upp med huvudet så högt att hon kan gå över.

Jag menar inte att jag visste att det skulle gå dåligt :p Jag menade mer att jag visste att hon skulle vara som en bomb, det har hon vart på alla första tävlingar för säsongen sen hon var 5.
Hon var bättre inne på banan än debuten förra året så det tar sig.
Efter första starten brukar hon vara lugn resten av säsongen.
 
@Jfrelin Det var den vetskapen du uttryckte jag mest tänkte på faktiskt. Du vet att hon varit så de andra åren och då är hon sån den här gången också. Tänk inte så. Lättare sagt än gjort säger hon som inför varje hinder ser sig själv liggandes på backen men jag övar mig i att se att vi kommer över tillsammans och då gör vi det, oftare och oftare. Sannolikheten är rätt stor att vi båda påverkar våra hästar och hur det därmed går, utefter erfarenheten. :)
 
Nu har jag hunnit smälta gårdagen lite. Känner mig inte så sugen på att köra transport anytime soon men det går nog också över. Ska åka till stallet snart och kolla bommen igen och ringa återförsäljaren imorgon.

Här är gårdagens ritt iallafall. Tycker vi utförde det helt okej under förutsättningarna med superspänd häst. Längst ner skrev domaren: Ganska trevlig häst som idag är för spänd och osäker i bytena. Nacken hamnar ofta för högt.
55% fick vi och det stämmer väl med ritten tycker jag
Filmen hoppar lite då jag inte hade plats på minneskortet så alla rörelser är inte med.
 
@Jfrelin Heeeelt sjukt med släpet:nailbiting:

Men ritten tycker jag ändå du ska vara nöjd med:banana: med tanke på spändheten så ser hon ju ändå ridbar ut och nästa start lär ni va på hugget:bump:
 
Men fy vad läskigt med släpet @Jfrelin
Hon är himla flott.

Kl
Nu har jag efter alldeles för lång tid bokat in träning för min vanliga tränare i morgon. Det ska bli riktigt kul att träna även fast min kondition har en del att önska. Idag var han först som en spänd ko att rida på men blev riktigt fin efter mycket trav och galopp över bommar :)
 
Nu har jag hunnit smälta gårdagen lite. Känner mig inte så sugen på att köra transport anytime soon men det går nog också över. Ska åka till stallet snart och kolla bommen igen och ringa återförsäljaren imorgon.

Här är gårdagens ritt iallafall. Tycker vi utförde det helt okej under förutsättningarna med superspänd häst. Längst ner skrev domaren: Ganska trevlig häst som idag är för spänd och osäker i bytena. Nacken hamnar ofta för högt.
55% fick vi och det stämmer väl med ritten tycker jag
Filmen hoppar lite då jag inte hade plats på minneskortet så alla rörelser är inte med.
Alltså vilken liten råtta hon är! "Vadå??? Gå fram för skänkel? Moi?? Tja, en liten stund kan jag dansa fram men AAAAJJJJ! BYTE???? Sen NÄR kan jag BYTEN????":angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 299
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
64 634
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 079
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp