07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Update, mest för att jag behöver skriva av mig och fästa allt i minnet.

Var på en helt ny klinik i morse, hos en ny veterinär.
Vi började med att utreda höger fram eftersom det är där det spökat nu senast.

4h senare har vi nu konstaterat:
- En hälta i h.f.
- Karpaltunnelsproblematik
- Lätt artros h.f. knä
- Överansträngning av gaffelbandet
- Överansträngning av kotsenskidan/kotsenbenet.
- Ömhet/spänning i ländryggens fascia v.sida.

Även denna veterinär nämner hennes avvikande rörelsemönster och tror att det sättet hon roterar h.f. helt enkelt stressar alla ligament på detta sättet. Att allt vi hittat idag beror på den rotation som benets utsätts för är mycket sannolikt.

Vi skall tillbaka imorgon för u.l. och därefter få någon form av behandlings/rehab-plan. Jag har bestämt mig för att inte tänka mer på detta idag.
 
Update, mest för att jag behöver skriva av mig och fästa allt i minnet.

Var på en helt ny klinik i morse, hos en ny veterinär.
Vi började med att utreda höger fram eftersom det är där det spökat nu senast.

4h senare har vi nu konstaterat:
- En hälta i h.f.
- Karpaltunnelsproblematik
- Lätt artros h.f. knä
- Överansträngning av gaffelbandet
- Överansträngning av kotsenskidan/kotsenbenet.
- Ömhet/spänning i ländryggens fascia v.sida.

Även denna veterinär nämner hennes avvikande rörelsemönster och tror att det sättet hon roterar h.f. helt enkelt stressar alla ligament på detta sättet. Att allt vi hittat idag beror på den rotation som benets utsätts för är mycket sannolikt.

Vi skall tillbaka imorgon för u.l. och därefter få någon form av behandlings/rehab-plan. Jag har bestämt mig för att inte tänka mer på detta idag.
Det var en hel del det där... jag hoppas ni kommer fram till en lösning som är rimlig för alla inblandade. Jag har ju lite liknande situation och känner mig också rätt less.

. Casp har en låsning i käkarna som vi börjat jobba loss med massören, och han kändes inte pigg nu när jag började sätta igång efter skrittvilan så jag är rätt nöjd att han är på vattenträning nu. Varje ridpass är lite plågsamt för det känns som om han helt tappat kursen och inte kan driva på eller samla sig. Jag längtar till värmen ger med sig, det lär ju vara rätt jobbigt att vara tjockis med andningsbesvär i 30 graders värme (även om jag inte rider när det är över 25)...
 
@Gabby_Ossi läste att Bruce var skadad och aldrig kan tävla mer. Vad har hänt?

Han har varit småhalt nu lite till och från under nästan ett år och nu hade de väl hittat att han har kroniska förändringar på gaffelbanden båda bak :(

Så fälttävlanshäst kommer han inte bli igen, däremot skulle det kanske kunna fungera med promenadridning eller lättare dressyrklasser. A ringde mig innan hon publicerade och frågade om jag i princip ville ha honom, men vi har redan mer hästar än vi har boxar till här hemma...
 
@Gabby_Ossi Vad tråkigt med Bruce, hoppas han funkar med lite lägre tempo också.

Visst är det några i tråden som gett Myoplast? Vad tyckte ni? Sökte på det och fick upp inlägg från @Jfrelin och @Charlotte1975 Casp behöver uppenbarligen hjälp med återhämtning och då fick jag tips om det.
 
Så trist med Bruce, @Gabby_Ossi, och jobbigt med C, @spinxx! :( Om du orkar får du gärna uppdatera om vad som blev utfallet av det andra klinikbesöket i onsdags.

Skrullans rehab går väl sådar, känns som att det är viss framgång men om hon blir spänd/strässad så kan hon börja bocka och sparka igen. Nu har det gått dryga 6 veckor och vet ville vi skulle utvärdera mellan 6 och 8 veckor, så jag tänkte filma när jag rider i nästa vecka och skicka till honom. Imorgon blir det tandkoll, är ganska säker på att något är knas i munnen igen med... Tur för den hästen att hon är min favorit, annars vore hon nog korv för länge sedan! :p
 
@Amanda_F tyckte det funkade bra men det var ju inte hallelulja för priset. Divan åt bara 2 burkar.
Det enda tillskottet jag gav sen var e-vitamin och HA vilket funkade sjukt bra.
 
@sorbifolia Tack för omtanken! Även till er som PM'at.

Vi var på plats i onsdags för ul och slutgiltigt besked/diagnostik samt behandlingsplan.
Dock kom det fram efter 2h väntan att veterinären blivit akut sjuk och inte skulle ha möjlighet att arbeta.
Jag krävde ett UL på plats av en annan veterinär på plats. Och åkte hem igen. Jag tyckte väl att det som syntes på UL stämde väl överens med det vi sett på röntgen dagen innan. Men personen som UL'ade hade inte den blekaste eftersom han var helt oinsatt i vårt case. Jag fick berätta vad som skulle kollas, eftersom han inte hade någon info. Jag åkte hem efter 2,5h.

Fick tag i en stackars stressad assistent på torsdagen som beordrade sjukhage och handpromenader tillsvidare i brist på annan info.
Fick tag i veterinären på fredagen som sa att han mådde bättre och att han skulle återkomma när han hade möjlighet att kolla på UL'en som gjordes.

Där är vi nu.
 
@spinxx Lider så med er. Så jävla tråkigt rent ut sagt.
@sorbifolia Hoppas ni hittar en lösning snart så du får rida på en glad och nöjd häst.

Jag ramlade av den 07an jag rider idag. Chocken! Här har man suttit kvar på Divans ibland akrobatiska övningar men på en stensnäll paradressyr häst åker man i backen.....
Jag travade fram och skulle galoppera och i fattningen bockade han, jag var INTE beredd och flög av. Flög upp lika fort igen från marken då jag inte vill repa mina nya stövlar :p
Slog i axeln lite men inte värre än att jag kunde fortsätta rida. Sen gick han som bara sjutton och jag gav inget mer utrymme för bus :D
Ridstövlarna ser okej ut efter puts. Tur det och jädra tur att jag inte slog i huvudet och behöver byta hjälm.
 
@spinxx Otroligt tråkigt och lider med dig :(.

@Jfrelin Tur det gick bra :D! Jag fick nys köpa ny hjälm efter ett oväntat älgmöte i skogen när jag skrittade barbacka på Burb. Jäklar vad jag drog i backen!
 
På torsdag åker jag och Barb söderut igen! I helgen ska vi tävla mot @Amanda_F i Gripens MsvC-cup :D! Barb har fått ta det ganska lugnt efter Norrköping och mest lallat i skogen. Igår red vi ett pass för @Mirtai och det var väl inte min ljusaste stund. Blev lite arg på min lilla ponny som mest tyckte att hon inte behövde göra så mycket alls. Men sen, sen så travade hon nåt helt otroligt och fick ett flyt i skolorna som jag aldrig haft förr. Tisdag, onsdag ska hon bara få gå i skogen igen och lite lätt lösgörande på nån äng.

Ska bli väldigt intressant hur stockholmsdomarna kommer döma oss. Åker verkligen ner helt förutsättningslöst vilket är en rätt skön känsla :). Ligger vi risigt på det inför sista dagen blir det ingen tredje start, då åker jag hem och kan hämta nya hästen istället :D.
 
På torsdag åker jag och Barb söderut igen! I helgen ska vi tävla mot @Amanda_F i Gripens MsvC-cup :D! Barb har fått ta det ganska lugnt efter Norrköping och mest lallat i skogen. Igår red vi ett pass för @Mirtai och det var väl inte min ljusaste stund. Blev lite arg på min lilla ponny som mest tyckte att hon inte behövde göra så mycket alls. Men sen, sen så travade hon nåt helt otroligt och fick ett flyt i skolorna som jag aldrig haft förr. Tisdag, onsdag ska hon bara få gå i skogen igen och lite lätt lösgörande på nån äng.

Ska bli väldigt intressant hur stockholmsdomarna kommer döma oss. Åker verkligen ner helt förutsättningslöst vilket är en rätt skön känsla :). Ligger vi risigt på det inför sista dagen blir det ingen tredje start, då åker jag hem och kan hämta nya hästen istället :D.

Lycka till på Gripen! :heart
Men Sthlms domarna?! :confused: Det är fortfarande Sörmland! :D
 
På torsdag åker jag och Barb söderut igen! I helgen ska vi tävla mot @Amanda_F i Gripens MsvC-cup :D! Barb har fått ta det ganska lugnt efter Norrköping och mest lallat i skogen. Igår red vi ett pass för @Mirtai och det var väl inte min ljusaste stund. Blev lite arg på min lilla ponny som mest tyckte att hon inte behövde göra så mycket alls. Men sen, sen så travade hon nåt helt otroligt och fick ett flyt i skolorna som jag aldrig haft förr. Tisdag, onsdag ska hon bara få gå i skogen igen och lite lätt lösgörande på nån äng.

Ska bli väldigt intressant hur stockholmsdomarna kommer döma oss. Åker verkligen ner helt förutsättningslöst vilket är en rätt skön känsla :). Ligger vi risigt på det inför sista dagen blir det ingen tredje start, då åker jag hem och kan hämta nya hästen istället :D.
Du har två jättebra domare. Gillar att rida för båda.😊👍🏻 (Gripen är dock inte Stockholm utan tillhör Strängnäs som ligger i Sörmland. 😉)
 
Du har två jättebra domare. Gillar att rida för båda.😊👍🏻 (Gripen är dock inte Stockholm utan tillhör Strängnäs som ligger i Sörmland. 😉)
Jag har bara ridit för den ena vad jag kan hitta bland gamla protokoll men han har gett mig den finaste kommentaren jag fått på ett protokoll. Den andra ska vi ha två dagar. Hade gärna sett att det var tre olika domare, om jag fått välja.
 
Jag har bara ridit för den ena vad jag kan hitta bland gamla protokoll men han har gett mig den finaste kommentaren jag fått på ett protokoll. Den andra ska vi ha två dagar. Hade gärna sett att det var tre olika domare, om jag fått välja.
Jag har både ridit och skrivit för den andra. Hon gillar god ridning och blir nästan sur på ryttare som är instabila och flaxar med händerna. Vet inte riktigt vad hon gillar för typ av häst. Har fått från 58%-71% i msvB för henne. Jag brukar iaf bli glad när jag ser att hon dömer och vet att om jag gör bra ifrån mig får jag bra %.😊
 
Jag har både ridit och skrivit för den andra. Hon gillar god ridning och blir nästan sur på ryttare som är instabila och flaxar med händerna. Vet inte riktigt vad hon gillar för typ av häst. Har fått från 58%-71% i msvB för henne. Jag brukar iaf bli glad när jag ser att hon dömer och vet att om jag gör bra ifrån mig får jag bra %.😊

Tack! Sånt där är alltid bra att ha med sig. Jag har ju en ganska vanlig brun häst som nu oftast går på tygeln så nu råkar jag mer sällan ut för domare som dömer ner pga hästtypen. Däremot finns det domare som fortfarande tycker han är ostadig eller har en för tight vinkel i ganaschen, men det är ju sant också.. :angel: Vissa domare bryr sig mindre om sånt och tycker att det inte är mitt fel, jag är bara glad att jag slipper döma mig själv.
 
På torsdag åker jag och Barb söderut igen! I helgen ska vi tävla mot @Amanda_F i Gripens MsvC-cup :D! Barb har fått ta det ganska lugnt efter Norrköping och mest lallat i skogen. Igår red vi ett pass för @Mirtai och det var väl inte min ljusaste stund. Blev lite arg på min lilla ponny som mest tyckte att hon inte behövde göra så mycket alls. Men sen, sen så travade hon nåt helt otroligt och fick ett flyt i skolorna som jag aldrig haft förr. Tisdag, onsdag ska hon bara få gå i skogen igen och lite lätt lösgörande på nån äng.

Ska bli väldigt intressant hur stockholmsdomarna kommer döma oss. Åker verkligen ner helt förutsättningslöst vilket är en rätt skön känsla :). Ligger vi risigt på det inför sista dagen blir det ingen tredje start, då åker jag hem och kan hämta nya hästen istället :D.
Det där är inga stockholmsdomare någon av dem. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 257
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 457
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 862
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp