07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har suttit och kollat på filmer från gamla tävlingar nu under förmiddagen och det är plågsamt. Ok att det inte ser jättebra ut nu heller. Men jag är glad över utvecklingen.
 
Tror inte det gör någon skillnad att det är Sthlms domare eller ej. Den stora skillnaden kanske är ekipagen och antal startande runt Sthlm och ”Norrland”. Här är det ju nästan alltid 40 starter i klasserna. Stort lycka till båda 2, @Fiorano och @Amanda_F Hade gärna kommit och kollat men Gripen är så långt bort så tror inte jag hinner.

Nu är jag hemma från semestern och har ridit i 2 dagar efter nästan 6 veckor borta. Harry vilade de 2 första veckorna när jag var borta men är helt igång nu. Han kändes riktigt fin. Mest jag som är slow och ur form.:angel:
 
Lycka till @Amanda_F och @Fiorano, låter kul med cup! :)

Vårat besök hos tandis i dag blev inte så roligt, Skrullan har två tänder som bör dras ut då de gått sönder för mycket (en knäckt och en med karies) för att de ska gå att reparera (rotfylla). :(

Som tur är täcks det av försäkringen, men egenandelen kommer ändå gå på minimum 10.000,-...... :nailbiting: Fan vad kul det är med häst, eller hur?
 
+@dressyrtjejen_97 Båda domarna dömer i Sthlms distrikt också. Det är så liten geografisk skillnad att det känns rätt tramsigt att hänga upp sig på må jag säga :D. Tror att alla domare norr om Gävle i princip kallas "Norrlandsdomare", och det är ett än mycket större område :p.
Det var inte illa menat! Kände bara inte igen namnen alls.
 
Fick tag i veterinären igår.

Vi skall tillbaka på tisdag för en heldags-utredning. Jag skall bl.a. rida mellan alla de olika bedövningarna för att kunna hitta en referenspunkt och ett "mål" för hur hon skall kännas och se ut.
Därefter får vi diagnoser, kostnadsförslag och en rehabiliterings- och behandlingsplan som jag måste ta ställning till.
Veterinären var noggrann med att poängtera att jag skall vara beredd att helhjärtat ge mig in i att reda ut hela problematiken och ge det den tid det tar, för att det skall vara lönt att börja hela processen.
Han nämnde en ev. operation av karpaltunneln, och en ev. MR av fötterna (lucky me att vi redan gjort en sådan i oktober 2016 när alla problem började).

Tills återbesöket får jag jogga henne uppsuttet och hon får gå i sin vanliga lilla gräshage.
Jag tänker sitta på henne varje dag eftersom det efter tisdag förmodligen kommer att dröja väldigt, väldigt lång tid innan jag får chansen att göra det igen. 2018 var att helt att glömma.

Jag återkommer efter tisdag, helt enkelt.
 
Fick tag i veterinären igår.

Vi skall tillbaka på tisdag för en heldags-utredning. Jag skall bl.a. rida mellan alla de olika bedövningarna för att kunna hitta en referenspunkt och ett "mål" för hur hon skall kännas och se ut.
Därefter får vi diagnoser, kostnadsförslag och en rehabiliterings- och behandlingsplan som jag måste ta ställning till.
Veterinären var noggrann med att poängtera att jag skall vara beredd att helhjärtat ge mig in i att reda ut hela problematiken och ge det den tid det tar, för att det skall vara lönt att börja hela processen.
Han nämnde en ev. operation av karpaltunneln, och en ev. MR av fötterna (lucky me att vi redan gjort en sådan i oktober 2016 när alla problem började).

Tills återbesöket får jag jogga henne uppsuttet och hon får gå i sin vanliga lilla gräshage.
Jag tänker sitta på henne varje dag eftersom det efter tisdag förmodligen kommer att dröja väldigt, väldigt lång tid innan jag får chansen att göra det igen. 2018 var att helt att glömma.

Jag återkommer efter tisdag, helt enkelt.

Vet inte vad jag ska skriva annat än att jag inte önskar det du har för nån ...

Hoppas du hittar styrkan att verkligen känna vad som är rimligt, både utifrån dig själv och hästen.
 
Vi jobbar vidare med konditionsträning. Han tycker dock mest att det är bus och full fart som gäller. Men så får det väl vara. Fram tills det är dags för älgjakt har vi bra galoppsträckor där vi drar på. Igår var det ganska tydligt att hjärnan är piggare än benen. Vi har en uppförsbacke på slutet som han kunde tänka sig att trava uppför. Men där gick gränsen. Lite bilder från sommarens aktiviteter:
39186600_10161212173130497_6028794758162284544_n.jpg

39278280_10161212172845497_1913376740315496448_n.jpg

39253534_10161212173565497_1700935528867692544_n.jpg

39234737_10161212172830497_4896514595797073920_n.jpg

39441552_10161212173600497_8508206449598398464_n.jpg
 
@Amanda_F Vilken utveckling! Det är som en helt annan häst! :)
Tack vad gullig du är. Det är mycket som är bättre, ska jobba på dynamik och styrka denna terminen i dressyren, han är fortfarande rätt ostadig.

Det är så svårt att rida heta hästar, har aldrig förstått folk som lyckas med att få dem framme för skänkeln. När Casp är het och explosiv så vågar jag knappt lägga på skänkeln alls. Och hemma är han aldrig så pigg att jag kan öva. Hemma och på framridningen är han oftast lugn och på gränsen till lite trög, sen kommer jag till banan och då är det som poletten trillar ner att det är tävling och då vill han visa hur smidig han är. Antar att det är jag som spänner till?

Söndagen på Gripen gick absolut bäst för oss. Då skrittade jag in på långa tyglar. Ska nog göra det nästa gång också och se vad som händer. Det är visserligen hemmatävling om två veckor och där brukar han vara "rätt" övertänd. Eller så är det jag som är det. :angel:
EFEE8FF0-8DD9-4B4A-BC34-C40B32BBF0E4.png
 
Tack vad gullig du är. Det är mycket som är bättre, ska jobba på dynamik och styrka denna terminen i dressyren, han är fortfarande rätt ostadig.

Det är så svårt att rida heta hästar, har aldrig förstått folk som lyckas med att få dem framme för skänkeln. När Casp är het och explosiv så vågar jag knappt lägga på skänkeln alls. Och hemma är han aldrig så pigg att jag kan öva. Hemma och på framridningen är han oftast lugn och på gränsen till lite trög, sen kommer jag till banan och då är det som poletten trillar ner att det är tävling och då vill han visa hur smidig han är. Antar att det är jag som spänner till?

Söndagen på Gripen gick absolut bäst för oss. Då skrittade jag in på långa tyglar. Ska nog göra det nästa gång också och se vad som händer. Det är visserligen hemmatävling om två veckor och där brukar han vara "rätt" övertänd. Eller så är det jag som är det. :angel:Visa bifogad fil 18330

Om han är fin på framridningen så låter det mkt sannolikt att det är du som spänner till inne på banan... :angel: Vad händer om du rider två klasser efter varandra? Evt kan du ändra ditt fokus på något sätt så du inte tänker att du ska "prestera" på tävlingen? Vi brukar ju få ökat adrenalin om vi tänker på att det är en tävling, vilket hästarna givetvis känner av. Jag tycker han ser jättefin ut på dina träningsbilder ovan!

Skrullan är nog definitionen på "het häst", på en bra dag så kan vi jobba på att hon ska vara framme för skänkel i skritt, men i trav och galopp är det knappt att jag ens kan hålla om med benen utan att det typ kommer rök ut öronen.... :cool: Men framme för skänkel - nope. Gäller även vid uteritt och träning hemmavid. So I hear you, sister! Min andra ridhäst är dock tvärt om, med bra bromsar och sämre gas... :p
 
Om han är fin på framridningen så låter det mkt sannolikt att det är du som spänner till inne på banan... :angel: Vad händer om du rider två klasser efter varandra? Evt kan du ändra ditt fokus på något sätt så du inte tänker att du ska "prestera" på tävlingen? Vi brukar ju få ökat adrenalin om vi tänker på att det är en tävling, vilket hästarna givetvis känner av. Jag tycker han ser jättefin ut på dina träningsbilder ovan!

Skrullan är nog definitionen på "het häst", på en bra dag så kan vi jobba på att hon ska vara framme för skänkel i skritt, men i trav och galopp är det knappt att jag ens kan hålla om med benen utan att det typ kommer rök ut öronen.... :cool: Men framme för skänkel - nope. Gäller även vid uteritt och träning hemmavid. So I hear you, sister! Min andra ridhäst är dock tvärt om, med bra bromsar och sämre gas... :p
Ja det är troligen jag som tänder till och tänker: nu köööör vi. och så blir han på helspänn. Förr flydde han, nu är han mer inne på att något kommer bli sjukt kul. Min tränare säger ofta att han är väldigt adaptiv och lyhörd för allt jag gör på ett sätt som rutinerade och självsäkra hästar sällan är. Han speglar mig så väl, och skvallrar på mina hjälper och mitt humör.
 
@Amanda_F det är svårt med heta hästar och det du beskriver att ryttarens reaktion är att backa av och bli försiktig osv är klassiskt vanligt och till stor del faktiskt även en ”naturlig reflex”.

Man behöver som ryttare skola om sig reaktionsmässigt, samtidigt som man då skolar hästen att hjälperna ska tolereras och att hästen behöver komma tillbaka att lyssna på ryttaren.

/Med vänlig hälsning, hon som är van vid många fullblod genom alla decennier 😅
 
@Amanda_F det är svårt med heta hästar och det du beskriver att ryttarens reaktion är att backa av och bli försiktig osv är klassiskt vanligt och till stor del faktiskt även en ”naturlig reflex”.

Man behöver som ryttare skola om sig reaktionsmässigt, samtidigt som man då skolar hästen att hjälperna ska tolereras och att hästen behöver komma tillbaka att lyssna på ryttaren.

/Med vänlig hälsning, hon som är van vid många fullblod genom alla decennier 😅

Att våga driva kan ju bli lugnande också för dem. Håller med om att de först måste lära sig tåla drivning. Och då brukar den bli lugnande för dem.
 
Att våga driva kan ju bli lugnande också för dem. Håller med om att de först måste lära sig tåla drivning. Och då brukar den bli lugnande för dem.
Han är ju inte direkt den som exploderar av skänkeln i vanliga fall så jag tror inte han skulle göra det när han är het heller. Det händer egentligen inte mer än att han tuffar på i sitt favorittempo (hastigt, utan kadens) och drar in halsen kort när jag försöker säga att han gärna får vänt på mig. Ska bli spännande att lägga på benen i det. Det kan inte bli värre än Solvalla och då i sånna fall har jag ju prövat.. han har lagt sig på med sån trav att han breddar enormt för han inte får plats med sina bakben under kroppen när han vill dra på i traven. Min kompis som red bakom oss igår skrattade så hon nästan trillade av hästen för han saknar mellanlägen just nu..
 
Han är ju inte direkt den som exploderar av skänkeln i vanliga fall så jag tror inte han skulle göra det när han är het heller. Det händer egentligen inte mer än att han tuffar på i sitt favorittempo (hastigt, utan kadens) och drar in halsen kort när jag försöker säga att han gärna får vänt på mig. Ska bli spännande att lägga på benen i det. Det kan inte bli värre än Solvalla och då i sånna fall har jag ju prövat.. han har lagt sig på med sån trav att han breddar enormt för han inte får plats med sina bakben under kroppen när han vill dra på i traven. Min kompis som red bakom oss igår skrattade så hon nästan trillade av hästen för han saknar mellanlägen just nu..

Du kan alltid testa tvära in dem i lugnare tempo och mer kadens om de sas flyr i tempo.
Jag vill inte dämpa skänkeln på de som flyr. Och jag vill inte bromsa dem i sits eller hand i de lägena. Man måste ju få till bjudning korrekt och korrekt respons på skänkeln.
Att knata iväg så är ju att fly och inte att bjuda korrekt.
Men börjar man antingen backa av med hjälperna eller bli fast i att bromsa så hamnar man lätt i ett låst läge av upprepningar och korrigeringsridning. Så jag brukar ofta rida såna på stor volt och flytta undan innerhjälper med hästen böjd som spåret. Ju mer de flyr framåt desto mer tvärar man för att bromsa dem. Man får känna in hur mkt som behövs för att hitta lugnare takt och lägre tempo. Sen går man ut "rakt fram" på volten så många steg som lugnet håller. Det blir ju mer och mer..
 
Du kan alltid testa tvära in dem i lugnare tempo och mer kadens om de sas flyr i tempo.
Jag vill inte dämpa skänkeln på de som flyr. Och jag vill inte bromsa dem i sits eller hand i de lägena. Man måste ju få till bjudning korrekt och korrekt respons på skänkeln.
Att knata iväg så är ju att fly och inte att bjuda korrekt.
Men börjar man antingen backa av med hjälperna eller bli fast i att bromsa så hamnar man lätt i ett låst läge av upprepningar och korrigeringsridning. Så jag brukar ofta rida såna på stor volt och flytta undan innerhjälper med hästen böjd som spåret. Ju mer de flyr framåt desto mer tvärar man för att bromsa dem. Man får känna in hur mkt som behövs för att hitta lugnare takt och lägre tempo. Sen går man ut "rakt fram" på volten så många steg som lugnet håller. Det blir ju mer och mer..
Det svåra är att hinna att komma till ridning då han oftast blir som hetast inne på banan, och då har jag 45 sekunder efter startsignal. Volter och öppna lugnar inte ner tåget när det väl ”gått” tyvärr.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 149
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 862
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 524
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 021
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp