07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Caspian är fet. 40 kilo för mkt (totalt 642) av honom enligt veterinären. Jag sa att jag ska försöka banta 20 kilo, men det kanske tillkommer lite muskler, men 20 kilo bort är ok för mig.

Hade ju en känsla av att något var fel. Det var det också, men bara det där vanliga lilla felet i bakknäna, så nu är han behandlad igen. Det har faktiskt gått över tre månader nu sen senaste behandlingen, men denna gång tog vi i med hela artilleriet och ska se om det kanske håller fyra månader. Han har alltså blivit blistrad, fått hyaluronsyra och hjälp med avslappning i en muskel som krampar och är fylld med bindväv. Dessutom har han varit hos tandläkaren idag, hon tyckte han var fin men han hade ju hakar, som är vanligt när de har överbett.

Nu är han alltså fixad både här och där. Och blir han inte bra av detta (och de fixade sadlarna), då vet jag inte vad jag tar mig till.
 
Caspian är fet. 40 kilo för mkt (totalt 642) av honom enligt veterinären. Jag sa att jag ska försöka banta 20 kilo, men det kanske tillkommer lite muskler, men 20 kilo bort är ok för mig.

Hade ju en känsla av att något var fel. Det var det också, men bara det där vanliga lilla felet i bakknäna, så nu är han behandlad igen. Det har faktiskt gått över tre månader nu sen senaste behandlingen, men denna gång tog vi i med hela artilleriet och ska se om det kanske håller fyra månader. Han har alltså blivit blistrad, fått hyaluronsyra och hjälp med avslappning i en muskel som krampar och är fylld med bindväv. Dessutom har han varit hos tandläkaren idag, hon tyckte han var fin men han hade ju hakar, som är vanligt när de har överbett.

Nu är han alltså fixad både här och där. Och blir han inte bra av detta (och de fixade sadlarna), då vet jag inte vad jag tar mig till.

Skönt att det ändå gick såpass bra hos veterinären och knäet ändå hållt sig såpass bra! :up:


Visserligen är ju jag om någon kanske "amatör", men tycker det där med vikten känns märkligt. Caspian, om någon, är väl verkligen inte fet?! :confused: Rätta mig om jag har fel, men mitt ögonmått och halvkassa minne (sedan Gnesta förra året) säger mig att han var/är runt 170 cm i mkh? Därtill "snyggt biffig" dressyrhästmodell. Jag tycker inte att 640 kg låter som en särskilt konstigt vikt utifrån det. Visst att ännu mycket mer kanske inte är bra, men jag trodde ett normalt viktspann utifrån ovanstående låg på 600-650 kg typ? :confused:
Åtminstone på de bilder jag sett utav honom har jag fått intrycket att han är en riktigt snyggt musklad dressyrhäst! :d

Känner förövrigt igen fenomenet med veterinärer som klagar på vikt, har själv råkat ut för det. Ibland kan det absolut vara befogat, men tycker ofta när jag hört det att det ska klagas mycket för lite. Var med om en veterinär en gång som tyckte att H.H var "vansinnigt fet" (och då var han ändå i väldigt slank form för att vara honom!) och skulle bantas ner "ordentligt" och väga max 530 kg. Han vägde 533 kg den dagen. :grin: :banghead:
 
@Amanda_F Han och Cassie får köra Bootcamp. Vi skall ner på 600 från 623 :D. Min plan är att jogga bort trivselkilona, förhoppningsvis går det fint när vi börjar träna ordentligt igen, trots gräshage.

Hoppas att sprutorna gör sitt och håller länge!. :heart
30213430-74E5-426F-BD45-1B95DFD94DBE.png
 
Senast ändrad:
Hm, Skrullan har en rätt stor mage hon med, men min veterinär trodde det berodde på brist på magmuskler. :angel: Vi har ju knappt hatt något bete i år så de har nästan svältfodrats...

Red lite dressyr i dag och hon kändes relativt bra, men stödjar inte på bettet så det är nog tur att vi ska till tandläkaren om ett par veckor. Och så har jag beställt utprovning av en Erreplus-sadel.... :o Vansinne nu som vintern kommer bli tidarnas dyraste, men hon behöver verkligen en sadel som ligger så bra som möjligt på hennes rygg. Så det står mellan Erreplus eller Prestige X Breathe, plånboken har redan gått och gömt sig...
 
@spinxx jag har ju trappat ner träningen senaste två veckorna pga att jag inte tyckt att han tål värmen (med andningsproblemen) och att han ogillar insekterna så pass att vi knappt kunnat vara ute något alls.. så kilona kommer snabbt då. Men på måndag åker han på vattenträning för att jag ska kunna ha lite semester så då hoppas jag att kilona börjar rinna av honom...

@sorbifolia har du provat de sadlarna förr? Tyckte jag hamnade vansinnigt långt ifrån hästen när jag red i dem. Men det är ju en smaksak.
 
Tycker inte man kan stirra sig blind på en siffra när det gäller vikten. Båda Harry och Elle väger närmare 700 kg och minns att veterinären blev väldigt förvånad över att Elle vägde så mkt. Ingen av dem har varit tjocka. Tjock benstomme ? Men ser hästar runt 600 kg som har ordentliga fettdepåer. Rent fett på rumpa, rygg och nacke. Lätt att bli hemmablind men känner och frågar ofta folk som inte ser Harry dagligen om hans hull. Harrys förra ägare hade egen våg hemma. Mkt smidigt om man vill hålla koll.
Hästabstinensen börjar bli enorm, bara 12 dagar kvar.:wtf:
 
Barb är riktigt fin i kroppen nu! Skulle kunna vara lite mer slimmad för att vara sportponny, men till riksen där jag ändå ska rida klass dömd av irländare går det inte att komma med nån sportponny inte. Herregud vad de gillar galet feta ponnier! Klippte henne igår och imorse red jag sista passet innan resan mot Norrköping. Äntligen fick jag till en bra trav anpassad till kort bana. Var bisittare i en LAP1 igår vilket var kanon! Fick se var många missar :p. @sommarminne och @Amanda_F kommer och hejar på i Norrköping och det ska bli så roligt att ses :D!
 
Barb är riktigt fin i kroppen nu! Skulle kunna vara lite mer slimmad för att vara sportponny, men till riksen där jag ändå ska rida klass dömd av irländare går det inte att komma med nån sportponny inte. Herregud vad de gillar galet feta ponnier! Klippte henne igår och imorse red jag sista passet innan resan mot Norrköping. Äntligen fick jag till en bra trav anpassad till kort bana. Var bisittare i en LAP1 igår vilket var kanon! Fick se var många missar :p. @sommarminne och @Amanda_F kommer och hejar på i Norrköping och det ska bli så roligt att ses :D!
Jag håller en tumme. Heja er!
 
Tycker inte man kan stirra sig blind på en siffra när det gäller vikten. Båda Harry och Elle väger närmare 700 kg och minns att veterinären blev väldigt förvånad över att Elle vägde så mkt. Ingen av dem har varit tjocka. Tjock benstomme ? Men ser hästar runt 600 kg som har ordentliga fettdepåer. Rent fett på rumpa, rygg och nacke. Lätt att bli hemmablind men känner och frågar ofta folk som inte ser Harry dagligen om hans hull. Harrys förra ägare hade egen våg hemma. Mkt smidigt om man vill hålla koll.
Hästabstinensen börjar bli enorm, bara 12 dagar kvar.:wtf:
Casp har lite fettdepåer, men han har också några ärr från bristningar som gör att folk tror att han är fetare än han är. Som jättecelluliter ser det ut..
 
Och jag ökar kraftfoder hejvilt och vågar knappt rida för risken att hon tappar mer i vikt. :crazy: Sommarens grästillgång är inte optimal för min donna.

Inte skrivit på länge för att det inget händer här. Status quo gällande min egen bristande motivation. Jag har dock fått världens bästa medryttare som tränar dressyr för min tränare och börjat hoppa lite med mig på backen och det ser toppenfint ut. Hon är ingen toppryttare men rider väldigt okomplicerat och ffa älskar hon min häst. Hon ska få ut och hoppa lite pnj och kanske ngn lokal i höst tänkte jag. Sen ska hon ha henne på foder i vinter då jag ska ta ett break utomlands är tanken. Sen får vi se.
 
Lät Cassie vila under förra veckan, på inrådan av veterinär. Svullnaden gick ner märkbart under veckan.
Varken ultraljud eller böjprov visade något konstigt när vi var inne på kliniken på onsdagen (svullnaden uppstod på måndagen).

Jag red lite söndag kväll, joggade runt på ridbanan för att känna hur hon kändes. Hon kändes lika fin som alltid.
Trimmade lite mer seriöst på måndagen - samma fina känsla.
Red sedan ut på tisdagen, ca 1 timme på varierat underlag.
På onsdagen var svullnaden tillbaka. Och den gick inte ned efter 45 min i skritten.
Något mindre svullen igår så jag trimmade lite lätt på ridbanan igen - hon kändes som vanligt.
I morse när jag kom var hon tjockare än någonsin. Visst är alla benen lite utfyllda efter en kväll och natt stillastående - men frambenet utmärker sig från de andra, och det tydligt.
Skrittade ut 45 min. Svullnaden gick ned något, men den var definitivt kvar när vi kom tillbaka.

Känns inte som om lymfangit kommer och går på det sättet? Något känns superskumt.

Alltså vad gör man? 😩😩😩
En del av mig vill bara rida på nu. Bara rida tills något går sönder på riktigt.
En annan del vet ju att svullnaden måste bero på något?! Men jag känner mig också helt från vettet när jag åkt in och ut på klinik för detta och för att höra att hon är ohalt.

I morse på skritturen blev hon plötsligt jätterädd för en kruka med pelargoner som grannen ställt vid deras infart. Hon slängde sig åt sidan men bakdelen halkade bort under henne på asfalten i språnget. Väl tillbaka i stallet ser jag hur hon skrapat upp framsidan av båda kotorna bak. Hon har liksom tappat och släpat bägge bakbenen långt bakom sig.
Fick tvätta blödande sår innan jag åkte till jobbet. De är ytliga, så jag är mest orolig över hur kors/länd ser ut, och hur jag på bästa sätt skall undvika inflammationer.
Och hur jag skall orka ta mig igenom livet med denna häst.
 
@spinxx kan det inte vara någon sorts allergi. C hade det för några år sen när han gick i en hage som inte fanns så mkt kul att äta i, så han åt vad han kom åt. Gick över på några dagar med kylbandage och promenader.. och fler fordringar i hagen så han inte var lika hungrig.
 
@spinxx kan det inte vara någon sorts allergi. C hade det för några år sen när han gick i en hage som inte fanns så mkt kul att äta i, så han åt vad han kom åt. Gick över på några dagar med kylbandage och promenader.. och fler fordringar i hagen så han inte var lika hungrig.

Tyvärr inte, hon har gått i olika hagar på olika platser under tiden. :(
Och det känns ju skumt att svullnaden kommer dagen efter arbete.

Ny tid bokad på kliniken efter telefonsamtal med vet. Nu till en ny veterinär med specialkompetens.. De höll med om att något har missats eftersom svullnaden återkommer när jag sätter henne i arbete.

Är helt förkrossad.
 
Tyvärr inte, hon har gått i olika hagar på olika platser under tiden. :(
Och det känns ju skumt att svullnaden kommer dagen efter arbete.

Ny tid bokad på kliniken efter telefonsamtal med vet. Nu till en ny veterinär med specialkompetens.. De höll med om att något har missats eftersom svullnaden återkommer när jag sätter henne i arbete.

Är helt förkrossad.

Alltså stackare med allt med hästen hela tiden 😞 Förstår hur du känner ! Så fin häst också - sjukt jobbigt att hela tiden råka på skador !
 
Tyvärr inte, hon har gått i olika hagar på olika platser under tiden. :(
Och det känns ju skumt att svullnaden kommer dagen efter arbete.

Ny tid bokad på kliniken efter telefonsamtal med vet. Nu till en ny veterinär med specialkompetens.. De höll med om att något har missats eftersom svullnaden återkommer när jag sätter henne i arbete.

Är helt förkrossad.
Gissar att du ska till CvS? Om det är någon som är bra på diffusa symptom så är det ju hon. Håller tummarna för att ni hittar något enkelt.
 
Har haft en fantastisk dag här i Norrköping! Det var sjukt varmt men till första klassen var Barb superpepp och kändes som en miljon på framridningen. Tappade lite flyt här och var i programmet med domaren gillade oss och vi blev belönade med drygt 71%:bump:! Fick helt fantastisk kritik att jag red föredömligt, bästa kritik jag nånsin fått! Till andra klassen ett par timmar senare tyckte Barb att hon nog gjort sitt. Hon kämpade på inne på banan men domaren var föga imponerad av vårt travprogram. I galoppen fick vi några åttor som räddade upp oss till 66% och vinsten i SM :banana:! Otroligt nöjd med min makalösa lilla ponny:love:.
Superkul att träffa @Amanda_F och @sommarminne också!!
20180727_173212.jpg
 
Känner mig rådvill och behöver er hjälp.

Jag har någonstans nått botten i mitt nuvarande hästagarskap och måste göra en förändring. Jag mår fruktansvärt dåligt över den situation jag hamnat i och har ångest över att jag inte ser något ljus i tunneln.

Vad hade ni gjort, om ni var i min sits?

Jag har under de senaste 2 åren (sedan augusti 2016) varit på kliniker totalt 15 gånger.
De konkreta diagnoser vi fått är:
-Läderhudsinflammation/kronledsiflammation.
- Stengallor
- överben orsakat av trauma/slag.
- vrickning/stukning
- Spricka i griffelben

Av de senaste 2 åren har hon varit i tävlingsbart skick i sammanlagt 3 månader. Resten av tiden har hon varit konvalescent eller under igångsättning.

Enligt de veterinärer vi pratat med är ingen av skadorna ridrelaterad. Alla är olyckor bortsett från den först nämnda skadan som berodde på felskoning.

Det svider så fruktansvärt hårt. Jag har hela tiden försökt vara i nuet , och det har tagit mig framåt i två år. Men nu finns det inget kvar. Ingen glädje. Inga planer. Inga pengar. Inget hopp. Och ändå har jag klinikbesök nr.16 inbokat.

Vad tror ni att hade ni gjort?
Jag får inga råd, bara medömkan. Även från veterinärerna.
Jag skäms över att jag ger upp och jag känner mig så fruktansvärt ensam i detta.
 
Känner mig rådvill och behöver er hjälp.

Jag har någonstans nått botten i mitt nuvarande hästagarskap och måste göra en förändring. Jag mår fruktansvärt dåligt över den situation jag hamnat i och har ångest över att jag inte ser något ljus i tunneln.

Vad hade ni gjort, om ni var i min sits?

Jag har under de senaste 2 åren (sedan augusti 2016) varit på kliniker totalt 15 gånger.
De konkreta diagnoser vi fått är:
-Läderhudsinflammation/kronledsiflammation.
- Stengallor
- överben orsakat av trauma/slag.
- vrickning/stukning
- Spricka i griffelben

Av de senaste 2 åren har hon varit i tävlingsbart skick i sammanlagt 3 månader. Resten av tiden har hon varit konvalescent eller under igångsättning.

Enligt de veterinärer vi pratat med är ingen av skadorna ridrelaterad. Alla är olyckor bortsett från den först nämnda skadan som berodde på felskoning.

Det svider så fruktansvärt hårt. Jag har hela tiden försökt vara i nuet , och det har tagit mig framåt i två år. Men nu finns det inget kvar. Ingen glädje. Inga planer. Inga pengar. Inget hopp. Och ändå har jag klinikbesök nr.16 inbokat.

Vad tror ni att hade ni gjort?
Jag får inga råd, bara medömkan. Även från veterinärerna.
Jag skäms över att jag ger upp och jag känner mig så fruktansvärt ensam i detta.

Packa in hästen i bubbelplast? Äsch nej jag vet inte men det känns väl som det enda vettiga typ.... Alltså man fattar ju varför vissa har sina hästar lindade och på box 22-23 timmar i dygnet.

Har haft lite av samma storyn med min fina 02-a, varje gång jag ens tänker tanken på att tävla snart så får hon en ny typ av skada, brukar kalla henne självskadare. Löste det iofs delvis genom att ha flera hästar så att jag oftast har iaf en som är ridbar.....

Vet inte helt vad för andra råd man skulle kunna ge, tyvärr. :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 380
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 465
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp