07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
En liten inflammation i karpalsenskidan var det. Inget att ens behandla och svullnaden är så gott som borta redan idag. Skritt veckan ut och sen försiktigt igång igen :). Koop får gå kommande två tävlingar istället för Barb och så hoppas jag kunna starta MsvB årets tre sista tävlingar med henne!
 
@Fiorano Vilken lättnad!

Vi var också in idag, på återbesök. Hon ser fin ut och jag skall sätta igång henne smått. Så får vi se om karpaltunneln håller för belastningen. Ändrade igångsättningsplaner dock! Mer fokus på att stärka bakkärran och bakknäna för att underlätta för frambenet och minska den stress som hennes konstiga benställning orsakar.

Intressant igångsättningschema:
Dag 1: Promenad för hand 1,5h med viktmanchetter på bakbenen (vi börjar med att ha på dem i 10 min och ökar 5 min/veckan)
Dag 2: Intervaller trav/skritt på rakt och mjukt spår. 40 min.
Dag 3: Galoppjobb på volten: tempoväxlingar på fyrkantsspåret samt byten på diagonalen.
Dag 4: Promenad.
Dag 5: Intervaller.
Dag 6: Galoppjobb.
Dag 7: Vila.


Återbesök om 8v. Men nu har ju veterinären flyttat in på gården så vi kommer bli kollade med jämna mellanrum. :bow:

SÅ glad över att få använda min sadel lite igen :love:
 
@spinxx har hon alltså exteriört en avvikande benställning ?

Åh, jag menade isättningen.
Exteriört är hon endast lite utåttåad hf. vilket förvärrar isättningen något.

Isättningen är ”kantig”. Hon sätter i utsidan först, och slår sedan ned resten av hoven.
Inget man tänker på, tills man tänker på det. Om du förstår vad jag menar.
Hovis har jobbat mycket med att korta utsidan extra mycket eoch att alltid runda skorna i ytterkant för att göra överullningen yttersida till insida mjukare.
 
Åh, jag menade isättningen.
Exteriört är hon endast lite utåttåad hf. vilket förvärrar isättningen något.

Isättningen är ”kantig”. Hon sätter i utsidan först, och slår sedan ned resten av hoven.
Inget man tänker på, tills man tänker på det. Om du förstår vad jag menar.
Hovis har jobbat mycket med att korta utsidan extra mycket eoch att alltid runda skorna i ytterkant för att göra överullningen yttersida till insida mjukare.

Jobbar ni i träningen med att lära henne att inte damma i hovarna backen så, göra islaget ”tyst”?
Det brukar ju leda till mindre slitage och mindre skador.

Skönt att du känner mer hopp nu!
 
Funderar på om man kan kombinera EB med typ en löst spänd halsförlängare? För att slippa bakdel-mun sammankopplingen.

Vi skall in och kolla samt behandla ryggen imorgon och efter det är det väl meningen att hon skall börja linas och sakta sättas igång igen.

Bra att du fått ett rehabprogram! Ang equiband o inspänning så missar man hela poängen om man tror att de går att kombinera. Grejen är att du ska lära henne att trava långsamt, utan träns, utan inspänning och i det läget kommer hon hitta sin egen balans=huvudet kommer att vara så sänkt som det aldrig varit förr! :D. Vi har en rätt obalanserad häst som bara ville flänga runt i 190 med huvudet rätt upp, han fattade poängen med equiband på 1 lektion men vi var tvungna att ha honom på liten volt i början så han bromsade upp o kände efter.

Lycka till med rehaben!
 
Jobbar ni i träningen med att lära henne att inte damma i hovarna backen så, göra islaget ”tyst”?
Det brukar ju leda till mindre slitage och mindre skador.

Skönt att du känner mer hopp nu!

Nej! Det har jag inte ens tänkt på att det skulle vara möjligt att träna bort? Intressant.
Kan du inte berätta mer om det? :-D
 
Bra att du fått ett rehabprogram! Ang equiband o inspänning så missar man hela poängen om man tror att de går att kombinera. Grejen är att du ska lära henne att trava långsamt, utan träns, utan inspänning och i det läget kommer hon hitta sin egen balans=huvudet kommer att vara så sänkt som det aldrig varit förr! :D. Vi har en rätt obalanserad häst som bara ville flänga runt i 190 med huvudet rätt upp, han fattade poängen med equiband på 1 lektion men vi var tvungna att ha honom på liten volt i början så han bromsade upp o kände efter.

Lycka till med rehaben!

Jag misstänkte det.. haha
Får helt enkelt ge henne lite mer övning och förmodligen även minska volten lite.

Gillar ju verkligen det jag ser när t.ex. svensk hästrehab lägger upp filmer vid longering.
 
Nej! Det har jag inte ens tänkt på att det skulle vara möjligt att träna bort? Intressant.
Kan du inte berätta mer om det? :-D

Det är ju inte ovanligt att hästar med problem i rygg och/eller halskotpelare kan behöva dels koordinationsträning på ett extremare sätt än man gör normalt i vanlig igångkörningsrehab.
Det går att skola bort felaktigt rörelsemönster på de allra flesta. Men det är få som arbetar med sånt tyvärr.
Det finns ju både de som drämmer i hovarna, de som vaggar fram där de växelvis dammar i vardera fram tex.

Jag gör det i träns för hand främst. Det handlar om att lära in ett hjälpgivningssystem där man kan påverka de olika kroppsdelarna mer än med de hjälper man traditionellt använder i Sverige.
Man kommer snabbare till rätt balans och aktivering av rätt muskulatur med ett sånt system och kan då via det hjälpa de som har osunda rörelsemönster att röra sig normalt.
Jag ser till att ha ett system där jag kan formge halsen, kontrollera inner och ytter fram innan jag ber om mer energi och kör igång bakkärran mer.
Innan frambenen rör sig korrekt är det i min värld ingen idé att försöka gasa mer. Det blir lite som att inte kunna styra bilen och bara gasa, man åker i diket..
Så på de hästar som rör sig osunt fram placerar jag in frambenen där jag vill ha dem och sen lägger jag till gasen, när snedbelastningen är borta och slitaget minimerat.
Att förklara exakt hur man gör så här på nätet är lite för bökigt och flummigt.

En häst ska röra sig med mjuka islag och tyst. Med tyst menas både inte drämma i hovarna och att de inte ska rassla grus om dem för att de släpar benen. En väl skolad häst blir alltså tyst. Och med det minimeras slitaget på den.

Och med sånt system kan man longera utan inspänningar/equiband/etc och formge hästen bara genom linan. Då kan man ju också påverka formen mer hur man vill ha dem, höja och sänka, korta och länga och ställa och böja etc. Och iom att du kan styra balansen i manken genom linan kan du se till att de inte välter in på inner bog vid longering.
 
Det är ju inte ovanligt att hästar med problem i rygg och/eller halskotpelare kan behöva dels koordinationsträning på ett extremare sätt än man gör normalt i vanlig igångkörningsrehab.
Det går att skola bort felaktigt rörelsemönster på de allra flesta. Men det är få som arbetar med sånt tyvärr.
Det finns ju både de som drämmer i hovarna, de som vaggar fram där de växelvis dammar i vardera fram tex.

Jag gör det i träns för hand främst. Det handlar om att lära in ett hjälpgivningssystem där man kan påverka de olika kroppsdelarna mer än med de hjälper man traditionellt använder i Sverige.
Man kommer snabbare till rätt balans och aktivering av rätt muskulatur med ett sånt system och kan då via det hjälpa de som har osunda rörelsemönster att röra sig normalt.
Jag ser till att ha ett system där jag kan formge halsen, kontrollera inner och ytter fram innan jag ber om mer energi och kör igång bakkärran mer.
Innan frambenen rör sig korrekt är det i min värld ingen idé att försöka gasa mer. Det blir lite som att inte kunna styra bilen och bara gasa, man åker i diket..
Så på de hästar som rör sig osunt fram placerar jag in frambenen där jag vill ha dem och sen lägger jag till gasen, när snedbelastningen är borta och slitaget minimerat.
Att förklara exakt hur man gör så här på nätet är lite för bökigt och flummigt.

En häst ska röra sig med mjuka islag och tyst. Med tyst menas både inte drämma i hovarna och att de inte ska rassla grus om dem för att de släpar benen. En väl skolad häst blir alltså tyst. Och med det minimeras slitaget på den.

Och med sånt system kan man longera utan inspänningar/equiband/etc och formge hästen bara genom linan. Då kan man ju också påverka formen mer hur man vill ha dem, höja och sänka, korta och länga och ställa och böja etc. Och iom att du kan styra balansen i manken genom linan kan du se till att de inte välter in på inner bog vid longering.

Fast hur mycket tid/träning vid hand krävs utifrån din metod för att påverka hästen så mycket att den ändrar hela sitt rörelsemönster resten av tiden - i hagen osv?

Jag har fattat @spinxx poster som att hästen är rätt skadebenägen i hagen tex. Går det verkligen att utifrån träning vid hand ändra så mycket gällande fotförflyttning så att hästen blir helt annorlunda ?

Att det går att rida och muskla om osv både uppsuttet och via annat jobb som tex tömkörning är ju etablerat .
Men ren inlärning vid hand hur fot/benförflyttningen på häst skulle ändra hur den rör sig fritt i hagen tex?
Låter helt otroligt om det skulle gå att ändra utifrån det - därav frågan hur mycket tid isåfall sådan träning dagligen skulle innebära ?

Kl/allmän reflektion i sammanhanget:
Det går ju utöver träning att åstadkomma en hel del via skoning också ang hur hästarna balanserar sig/bär sig .
 
Senast ändrad:
Fast hur mycket tid/träning vid hand krävs utifrån din metod för att påverka hästen så mycket att den ändrar hela sitt rörelsemönster resten av tiden - i hagen osv?

Jag har fattat @spinxx poster som att hästen är rätt skadebenägen i hagen tex. Går det verkligen att utifrån träning vid hand ändra så mycket gällande fotförflyttning så att hästen blir helt annorlunda ?

Att det går att rida och muskla om osv både uppsuttet och via annat jobb som tex tömkörning är ju etablerat .
Men ren inlärning vid hand hur fot/benförflyttningen på häst skulle ändra hur den rör sig fritt i hagen tex?
Låter helt otroligt om det skulle gå att ändra utifrån det - därav frågan hur mycket tid isåfall sådan träning dagligen skulle innebära ?

Kl/allmän reflektion i sammanhanget:
Det går ju utöver träning att åstadkomma en hel del via skoning också ang hur hästarna balanserar sig/bär sig .

Det är omöjligt att säga om det går med just den hästen som jag inte sett och hur lång tid det skulle ta. Det är ju från fall till fall. Och beror på både skadeproblematik, tidigare skolning och hantering av hästen, om ägaren ska träna eller tränaren sköta det. Några månader till halvår är väl en lite luddig gissning beroende på vem som gör jobbet och problematik.

Det man gör är ju mycket att lära dem koordination och balans genom att provocera balans och koordination på ett mer extremt sätt än man gör i vanlig dressyrträning. Det tar de med sig även i hagen.
När de har problem i halskotpelare/rygg eller annat som gör att motoriken och nervsystemet inte funkar så som det ska måste man jobba sjukgymnastiskt med de delar som brister. Både i att kvicka upp de kroppsdelar som ev är sega i responsen och få dem mer medvetna om dem.

Om man balanserar på lina som yrke brukar man nog sällan snubbla runt och slå sig på planmark. Så om man provocerar balansen så i hästarna och lär dem att i det aktivera rätt muskulatur så brukar de ha lättare att hålla koll på sig i hage etc med.
Sen får man ju underhålla det lite resten av livet. Man kan rida annat om man bara lägger 20 min på det några ggr i veckan regelbundet. Hur ofta styrs av hur pass stora problem hästen har fysiskt.

De som dammar i fötterna eller släpar dem brukar alltid vara i obalans alt ej lösgjorda korrekt. De blir ju tysta om de är det. Jag upplever ju att en av de absolut viktigaste sakerna för hästen som flyktdjur är att inte tappa balans. Så om man lär dem balans brukar de sen vilja vara kvar i den.

Vissa hästar som inte vill belasta korrekt efter skada(när vet anser de ska rehabas med träning) får man forcera in i rätt rörelsmönster för att de ska kunna stärka rätt muskulatur. Då måste man ju ha ett kommunikationssystem som gör att man kan få dem till det.

Sen finns det ju andra som kör andra tekniker med tex kinesiotejp för att aktiver muskler.

Givetvis måste hästen ha rätt förustättningar i form av korrekt skoning och ett biomekaniskt fungerande munjobb.
 
@tuaphua 👍

Utifrån det du skriver att det inte är så vanligt i Sverige osv med denna typ av träning - finns det något att läsa mer om ang denna träning på andra ställen i världen ? Vore väldigt intressant .
 
Lite spännande det här med att få hästarna att röra sig "mjukare", Patrik Kittel pratade om det på sin klinik också att hästarna ska "flyta" fram och röra sig mjukt och jämnt framför att rida upp i spänning och flash (självklarhet månne, men det behövdes sägas till ett ekipage). Med min nya stora är det jättetydligt när han spänner av så rör han sig mjukare och drar inte ner fötterna lika hårt i backen.
 
@tuaphua 👍

Utifrån det du skriver att det inte är så vanligt i Sverige osv med denna typ av träning - finns det något att läsa mer om ang denna träning på andra ställen i världen ? Vore väldigt intressant .

Det var signalsystemet/hjälpgivnibgssystemet jag främst menade inte var traditionellt svenskt.

De indirekta tygeltagen för att flytta bog/balansera manke etc finns mer av utomlands. Syns rätt tydligt i piruetter eller diagonalslutor och man justerar mankens balans så.

Sen kan man påverka vilken halskota man vill ha hur genom ett lite mer omfattande system. Och precis som en kiro måste ta bort blockeringar framifrån för att komma igenom bak kan man på de här hästarna behöva börja släppa loss och formge exakt framifrån för att bak ska ha en möjlighet att sas få plats och kunna bära.

Sånt gör ju en del som rider klassiskt och AR och en hel del som rider för Sjef/Anky. Men jag personligen tycker väl att det inte riktigt att de får till helheten så som just jag vill ha det. Det brister på olika sätt.
Jag vill ha ut halsen och ha energi. Och där matchar inte mitt med ovanstående riktigt.
Min sambo som jobbar på bl.a. första vatten-rehabcentret i norden sen många år upplever att det här ger samma effekt som vibrationsgolvet gör innan vattenträningen. Det ser till att rätt muskulatur arbetar. Och det via hjälper du sen tar med dig upp i sadeln. Istället för att bli beroende av att åka till rehabcentret. Han hade aldrig sett sånt här tidigare trots att han jobbar med många i eliten här och utomlands än mer.
Som tur var slipper vi bli oense om det här. :laugh:

Så med det sagt tror jag du förstår att det inte går att läsa om det här som helhet någonstans. Man får nog mixa lite klassisk med TR.
 
Lite spännande det här med att få hästarna att röra sig "mjukare", Patrik Kittel pratade om det på sin klinik också att hästarna ska "flyta" fram och röra sig mjukt och jämnt framför att rida upp i spänning och flash (självklarhet månne, men det behövdes sägas till ett ekipage). Med min nya stora är det jättetydligt när han spänner av så rör han sig mjukare och drar inte ner fötterna lika hårt i backen.

Ja, både att de inte dammar i dem och att de vågar lyfta brukar ju vara samma grundproblem med olika symptom - obalans.
Och den obalansen ökar ju bara om man lägger på mer energi när den energin inte riktas korrekt.

Att testa rida saaaakta i trav tex på en hand kan vara rätt avslöjande. Speciellt om det görs längs med medellinjen tex där inte sargen vare sig stöttar eller ena sidan drar mer iom närmre.
 
@tuaphua jag avsåg det du skrivit om att träna dem vid hand så pass att de helt ändrar sig inkl när de går i hagen.

Men det blir gravt OT nu sedan ett tag pga mina frågor bl.a., så jag släpper det 👍
 
Min sambo som jobbar på bl.a. första vatten-rehabcentret i norden sen många år upplever att det här ger samma effekt som vibrationsgolvet gör innan vattenträningen. Det ser till att rätt muskulatur arbetar.

Väldigt intressant! Verkar vara ett stort projekt som verkligen kräver rätt pedagogik och kunskap i inlärningsfasen.

Ang. vibrationsgolv så sa min hovslagare det sist han var ute: "Du har ingen möjlighet att ha henne på vibrationsgolv? Det hade nog gjort susen för denna hästen".
 
Väldigt intressant! Verkar vara ett stort projekt som verkligen kräver rätt pedagogik och kunskap i inlärningsfasen.

Ang. vibrationsgolv så sa min hovslagare det sist han var ute: "Du har ingen möjlighet att ha henne på vibrationsgolv? Det hade nog gjort susen för denna hästen".

Åh fasen, det kanske skulle varit bra för Skrullan med?! Hon har så sjukt dålig muskulatur i bl.a. bålen. Attans att jag inte längre står på stall där det finns tillgängligt....
 
Igår hade jag en tjej som provade om hon skulle passa som medryttare på Caspian. Han var sååå snäll! Det kändes jättebra för mig att han inte beter sig dumt, bara för att det inte är en superrutinerad ryttare på ryggen. Har en till som ska prova nästa vecka. Det behövs lite avlastning nu när säsongen dragit igång igen och jag dömer i stort sett varje helg fram till mitten av november.

I morgon kommer en beridare och ska rida lite på honom. Jag har ju känt att jag behöver lite ridteknisk hjälp också, så det ska bli kul att se vad hon säger. Hon rider mycket unghästar och är mjuk och orädd så det passar nog bra.
 
Barb fortsätter att visa hur stadig och säker hon är på tävling! Vinst i dagens MsvC1 på 67,1%. Vi har verkligen kommit till punkten där det känns enkelt att rida MsvC även om det naturligtvis fortfarande finns gott om utrymme för förbättring. Nästa tävling blir om två veckor och då ska vi rida FEIs inledande MsvB.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
972
· Visningar
62 081
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 800
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp