07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Barb fortsätter att visa hur stadig och säker hon är på tävling! Vinst i dagens MsvC1 på 67,1%. Vi har verkligen kommit till punkten där det känns enkelt att rida MsvC även om det naturligtvis fortfarande finns gott om utrymme för förbättring. Nästa tävling blir om två veckor och då ska vi rida FEIs inledande MsvB.
Som ni kan! Imponerande.
 
Dags för en uppdatering här i tråden! :)

Vi kämpar på med igångsättningschemat vi fick av vet och ET. Hon har känts superfräsch och jag har kommit i underfund med att traven nu känns precis likadan på rakt spår oavsett vilket sittben jag sitter på.
Tidigare har det funnits en skillnad när jag bytt sittben. Ingen hälta riktigt, men en tydlig skillnad som känts de första par tre stegen innan man vant sig. Den skillnaden vet jag inte fanns under vår första tid ihop, men den har väl kommit smygande under en tid då jag inte reagerat på dess uppkomst. Superintressant och förhoppningsvis något som jag kan använda lite som en referenspunkt framöver.

Igår var det dags för travintervaller ute, vi kör 2 min trav, 2 min skritt etc. sju gånger. För att få ett flow på intervallerna har jag varit ute på grusvägarna där jag vet att jag kan rida i princip hur långt som helst och bara gå efter intervallappen som piper i fickan. Detta skall vi göra 3 gånger i veckan.

Men jag tycker att grusvägen är bitvis hård, och jag blir nojjig över att slita för mycket på för hårt och stumt underlag. :crazy: Hur mycket och ofta rider ni på grusväg? Det är alltså en grusväg likt den på bilden, inte en sån där fluffig väg med gräs i mitten utan en hård och platt väg helt enkelt.
 

Bifogade filer

  • grusväg.png
    grusväg.png
    194,4 KB · Visningar: 28
@spinxx Jag är supernojig med hårda grusvägar som på bilden. Barbs reaktion i karpalsenskidan kom också i samband med en väldigt hård framridning a la grusväg, så jag hade nog varit ganska försiktig med gusvägen. Samtidigt är det väl bättre att gå rakt fram på ett lite för hårt underlag än på böjt spår på ett bättre underlag. Så kanske lindade framben som du sen kyler efter ridning. Efter Barbs grej nu kyler jag benen efter all ridning och använder ett kylbalsam som heter Celsius från Leovet. Hon har varit kanonfin i benen sen jag började med det :).

Barb jobbar på ganska fint! Hon kändes lite less i ridhuset förra veckan så då blev det ridning ute i naturen istället. Red i ridhuset igår och nu var hon mer på hugget igen. Hade kandaret på men hon blir inte lika stadig i formen på det så helgens MsvB-starter rider jag på träns. Finns ju ingen anledning att rida på kandaret egentligen men jag gillar hur jag får upp henne lite extra på det. Blir MsvB2 på lördag och FEI inledande på söndag. På fredag blir det klippning. Igen. Så himla glad att jag köpte en ny maskin i juni (en Aesculap Equipe), detta blir femte klippningen sen jag köpte den...
 
@spinxx vad skönt att det går framåt! Jag har en väg liknande din hemma som jag rider på ibland, försöker då rida helt ute i kanten där gruset är lösare om jag ska trava eller galoppera.
Men många framgångsrika fälttävlandsryttare rider ju "road work" på den typen av vägar för att styrka senorna på sina hästar. Det viktiga då är att hästen är ordentligt uppvärmd (framskrittad) innan, att man rider i balans hela tiden och ökar belastning/tid man travar gradvis. Kör gärna med lindor som Fiorano föreslår och kylning efteråt, räknar med att du oavsett håller superkoll så hon inte blir varm eller svullen i benen.
 
@spinxx och jag som jobbat i England säger rid på :p
Vi red alla hopphästar i trav på asfalt. Inga konstigheter. Bara du rider i balans så är det inga problem. Du märker ju om hon blir gallig eller så. Kyla är ju alltid bra så det kan du ju göra efter om du vill. Jag galopperade Divan på liknande underlag men jag är inte så brydd över vad jag rider på så länge det inte är för djupt för då rider jag inte alls.
Jag skulle inte linda utan ha vanliga skydd.
https://www.tidningenridsport.se/fashion-vs-health-veterinar-manar-till-eftertanke-om-lindor/
Detta har även förra landslagsveterinären i FT i Sverige påpekat under flera föreläsningar jag varit på.
 
@Fiorano
5 klippningar sen i juni? :eek:
Jobbigt med ponny!
Jag har nyligen köpt en Heiniger Xperience, har inte hunnit prova den än, men det är hög tid nu! Rut har päls som en isbjörn, och sen blir hon varm och flåsig när hon rids. Verkar korkat att sätta isbjörnspäls när det fortfarande är varmt om man är känslig för värme. :p

Vi är anmälda till lag-SM nästa helg, :nailbiting: så behöver klippa innan dess så hon inte svimmar. Avskyr att klippa. :meh:

@spinxx Jag hade också glatt travat på grusvägen, såna rider jag på jämt, både i trav och galopp.
 
@Jfrelin Jo men då utgår du från friska och fräscha hästar utan problem. @spinxx ska rehaba sin häst med karpaltunnelproblematik och lite annat. Det hade gjort mig mer försiktig med ett stumt underlag. Barbs reaktion nu var på karpalsenskidan och veterinärerna förklarade att det är ett varningstecken på karpaltunneln. Vet inte om det är vanligt med reaktion där just pga hårt underlag men för oss blev det så.

@Marvin Ja alltså Barb är en mycket pälsig ponny... Detta är första året jag klippt på sommaren också. Vad roligt med lag-SM! Har ni ett bra lag?
 
Fick fakturorna från de senaste 2 klinikbesöken för någon vecka sedan och har haft dem hos mitt FB med skadeanmälan. Fick svar från FB förra veckan: "Utbetald ersättning: 288kr. Maximalt ersättningsbelopp är nu utbetalt." Fakturorna är på över 17k totalt. Jag fick en chock.
Jag får väl erkänna att jag missat den klausulen om begränsningar i ersättning. Mina försäkringsvillkor är ju tydliga i försäkringsbrevet, jag har mycket riktigt uppnått maxtaket för just behandling av hälta..

Jag är så ledsen. Och vi är mitt i bröllopsplanering här hemma och krigar och vänder på varje öre för att få vår budget att gå ihop. Sambon sparar och lägger undan till bröllopet medan jag går back varje månad. :cry: Vi är uppe i 9 klinikbesök sedan september förra året. Och även om jag bara betalar självrisk så hamnar ju ett besök på minst ett par tusen kr. Det är pengar som jag lovat att lägga undan till ett bröllop innan jag blev varse om att hästen skulle kräva dyr vård under flera års tid.
 
Stackars dig @spinxx :crazy: Vad säger veterinären om framtida behandlingar? Kommer det vara så att du måste underhålla för massa 1000-lappar för att hon ska hålla för arbete?

Veterinärräkningar och försäkringsbolag med oklara villkor är ingen höjdare. Hade velat ändra Caspians livvärde men kom på det två dagar efter mitt nya försäkringsbrev kom så då får jag vänta ett helt år till den ändringen går igenom, tycker det är helt sjukt att jag inte får ändra. Men det är lag på det vad jag förstått. Betalar 2300 i månaden som det är just nu. Det är typ 25 % av hästens totala kostnader i månaden.
 
Fick fakturorna från de senaste 2 klinikbesöken för någon vecka sedan och har haft dem hos mitt FB med skadeanmälan. Fick svar från FB förra veckan: "Utbetald ersättning: 288kr. Maximalt ersättningsbelopp är nu utbetalt." Fakturorna är på över 17k totalt. Jag fick en chock.
Jag får väl erkänna att jag missat den klausulen om begränsningar i ersättning. Mina försäkringsvillkor är ju tydliga i försäkringsbrevet, jag har mycket riktigt uppnått maxtaket för just behandling av hälta..

Jag är så ledsen. Och vi är mitt i bröllopsplanering här hemma och krigar och vänder på varje öre för att få vår budget att gå ihop. Sambon sparar och lägger undan till bröllopet medan jag går back varje månad. :cry: Vi är uppe i 9 klinikbesök sedan september förra året. Och även om jag bara betalar självrisk så hamnar ju ett besök på minst ett par tusen kr. Det är pengar som jag lovat att lägga undan till ett bröllop innan jag blev varse om att hästen skulle kräva dyr vård under flera års tid.

Åh fy f.... vilken jobbig sits! :( :( Kan du prata med kliniken och fråga om en avbetalningsplan el.l.?

Jag fick en liknande kalldusch när det visade sig att fb inte tänkte ersätta chockvågsbehandlingen som Skrullan fått, och räkningen landade på nästan 12k sammanlagd för behandlingarna. :crazy: Så j... surt. Man tänker liksom inte på att kolla upp sådana saker när man är van att de betalar ut utan problem i vanliga fall.
 
Stackars dig @spinxx :crazy: Vad säger veterinären om framtida behandlingar? Kommer det vara så att du måste underhålla för massa 1000-lappar för att hon ska hålla för arbete?

Veterinärräkningar och försäkringsbolag med oklara villkor är ingen höjdare. Hade velat ändra Caspians livvärde men kom på det två dagar efter mitt nya försäkringsbrev kom så då får jag vänta ett helt år till den ändringen går igenom, tycker det är helt sjukt att jag inte får ändra. Men det är lag på det vad jag förstått. Betalar 2300 i månaden som det är just nu. Det är typ 25 % av hästens totala kostnader i månaden.

Det är för tidigt i utredningen för att se. Jag hoppas på att hon är ok nu när hon kollas nästa vecka igen efter de senaste behandlingarna. Men min magkänsla säger att hon inte kommer att vara ok.
Är hon inte ok vill vet. att hon opereras. Och då får jag i värsta fall vänta med operation till efter nyår när jag kan utnyttja FB igen. Men då väntar jag i tre månader med trasig häst för att jag inte har råd att operera innan, och det känns helt sjukt.
Dels att låta en häst med smärta vänta (även om det inte rör sig om något allvarligt) och dels att jag som inte gör något annat än att vänta och rehaba, vänta och rehaba då skall stanna av helt och bara vänta i tre hela månader. Som om jag inte väntat tillräckligt.

Jag sänkte C's livförsäkringsbelopp efter ett år. Hon var helt skadefri första året och jag hade inte heller råd att betala så mycket varje månad. Är nere på 1600 nu.

Idag önskar jag att jag inte hade häst. Alls.
 
Åh fy f.... vilken jobbig sits! :(:( Kan du prata med kliniken och fråga om en avbetalningsplan el.l.?

Jag fick en liknande kalldusch när det visade sig att fb inte tänkte ersätta chockvågsbehandlingen som Skrullan fått, och räkningen landade på nästan 12k sammanlagd för behandlingarna. :crazy: Så j... surt. Man tänker liksom inte på att kolla upp sådana saker när man är van att de betalar ut utan problem i vanliga fall.

Jag ringde till FB innan jag bytte till denna kliniken och frågade hur jag låg till. Och jag mindes inte vad som sades men att jag var lättad över svaret och tänkte att det var lungt. (Jag har kollat vad som sades och de säger precis som det är, att jag har en begänsning.) Men då verkade jag tycka att det var helt lungt oh omöjligt att överskrida det... Det räckte med ett besök på nya kliniken för att maxa det tydligen..
Hon har ju fått en del ET behandlingar och dessa vet jag att de inte tar, men ja. Jag får stå mitt kast.
 
@spinxx Fy tusan vilken chock :wtf::(. Jag hade också blivit helt knäckt.. Det var dessutom en ohemul summa! Tror inte vi var uppe i det ens när vi var på Brunmåla med en kompis häst då det gjordes utredning, togs minst 20 röntgenplåtar och behandling i både rygg och bf. Hoppas det löser sig på något sätt! Är det förresten Agria du har?
 
@spinxx Fy tusan vilken chock :wtf::(. Jag hade också blivit helt knäckt.. Det var dessutom en ohemul summa! Tror inte vi var uppe i det ens när vi var på Brunmåla med en kompis häst då det gjordes utredning, togs minst 20 röntgenplåtar och behandling i både rygg och bf. Hoppas det löser sig på något sätt! Är det förresten Agria du har?

Ja, helt sjuka pengar. Vi har varit på nya kliniken 3 gånger och haft kostnader på över 35.000kr. Exakt. Agria har betalat ut 15.000. Och sen tog det stopp...:(
Hade behövt ha deras guld-försäkring för att slippa begränsningen.
 
Ja, helt sjuka pengar. Vi har varit på nya kliniken 3 gånger och haft kostnader på över 35.000kr. Exakt. Agria har betalat ut 15.000. Och sen tog det stopp...:(
Hade behövt ha deras guld-försäkring för att slippa begränsningen.
Jag bytte just från agria då de införde det helt SJUKT låga beloppsom de ersätter hältor med! Glömmer aldrig när jag fick brevet, ringde o frågade om de menade allvar o sen bytte jag till Folksam dagen efter...
 
Jag bytte just från agria då de införde det helt SJUKT låga beloppsom de ersätter hältor med! Glömmer aldrig när jag fick brevet, ringde o frågade om de menade allvar o sen bytte jag till Folksam dagen efter...

Jag tror också att jag hade regerat om jag fått ett brev med ändringar. Men nu har detta varit samma sedan jag köpte henne för snart 4 år sedan och det har verkligen inte varit ett problem, inte ens med 2 år av nästan konstant hältutredning och behandling. Agria var också de enda som tog hela MR-kostnaden när vi började hela denna härva 2016.

Försöker intala mig själv att detta var liksom enligt plan. Nu skulle vi ju smälla av de stora kanonerna och ge henne en sista håll-käften-koll och ny utredning från scratch för att få ett slut på allt elände. :(
 
@spinxx fy 😞

Alltså Agrias hälttak är ju exceptionellt och bemärkansvärt, även om de sedan de först gick ut med begränsningen med buller och bång, och kunderna slog bakut deluxe, sedan skapat tilläggsförsäkring på högre nivå osv.

Jag är glad att jag inte haft Agria och inte behövt krångla med att byta försäkringsbolag/ändra försäkring osv...

Så hemskt jobbigt för dig 😞
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 093
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
972
· Visningar
62 035
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 423
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 776
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp