07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 780
Status
Stängd för vidare inlägg.
@Maja_Kandi jo lite så var min plan. Vi får se vad som händer. Det finns ju inte mkt att välja bland om man har en häst som inte finner sig i att stå i en tråkig ruta dagtid. Vet inte hur det ska gå.
Samtidigt vet jag att jag vill inte stå en mil ut i skogen med besvär att ta sig till ridhus. För mig försvinner 80% av nöjet med häst då. Även om hästen skulle bli nöjd med hage så vetefan om det är värt det. Ska jag stå i skogen köper jag ju hellre en trevligare skogsmulle, och lägger ner tävlingsplanerna helt så slipper jag både problem med ridhus samt frustrationen över tränartillgången...

Så som jag bor då. ;) 2 mil till närmaste ridhus. Jag älskar verkligen att bo här, men just bristen på ridbana/ridhus inom ridavstånd har plötsligt blivit lite jobbigt. Tidigare har jag inte brytt mig, jag rider gärna ut. Men nu hade jag verkligen velat komma till en bana flera gånger i veckan... Önskar att jag vinner på lotto så jag kan göra en paddock! :d

@Charlotte1975
Men va!? Inte okej alls! Usch vad arg och besviken man som hästägare skulle bli om det kom fram! Min vet är jättenoga med tystnadsplikten. När jag sålt hästar har jag alltid fått ringa henne och sagt att "nu kommer en tjej som heter xxx att ringa, det är okej att ge henne hästens journal". Annars lämnade hon inte ut nånting alls. Så det där är bara fel!

KL
Var ute och red idag. I förrgår vart det ju fiasko med tolkningen och igår var det halvt snöstorm hela dagen så då red jag inte. Idag tog jag hoppsadeln och vanliga tränset och red först in på en väg med typ fem cm nysnö på, men fick vända. Det klabbade i direkt och häststackaren halkade omkring som Bambi... Var bara till att hoppa av och leda till en framtinad grusfläck, knacka ur styltorna och sen trava på i raskt tempo tillbaka till bilvägen och sen hålla sig på den. Suck... Ponnyn var sjukt ofokuserad i början. Det var dragkamp och monster i alla diken överallt. Hon bet ihop och körde fram sin vackra underhals och sen sket hon i vad jag än försökte med... Jag var beredd att kliva av och gå hem ett tag. När vi kom ut på bilvägen red jag på framåt ordentligt och bitvis kändes hon plötsligt ruggigt fin! :love: När jag nånstans kom på alla era tips med armbågar och skänkel om så glimmade hon till ordentligt. Hon smackade och tuggade så det riktigt rann ur munnen på henne och jag riktigt kände hur hon var i uppförsbacke och helt fokuserad på mig. De där korta bitarna gör så mycket. Typ 80% av turen var skit, men de där sista 20% ger mig hopp om att vi kanske kan ändå och plötsligt känns det roligt igen.

Har suttit och kikat på klippen från Tullstorps hingstvisning, beridaren där rider så himla bra! Hon sitter så himla mycket bättre än JB själv tycker jag. :o Jag försökte ha hennes sits i huvudet när jag red, och knepigt nog så funkade det mycket bättre dom gångerna.. :angel: Imorrn rider jag nog barbacka tror jag, på onsdag är det träning!

När jag kom tillbaka ägnade jag 45 minuter åt hennes eländiga ponnykalufs. Den är så otroligt tjock sista tredjedelen upp mot öronen så det är inte klokt! När jag gav upp låg typ halva manen på golvet och än är det mycket kvar att rycka. :crazy:
IMG_20150330_123030_zpsmwtbk1jz.jpg

IMG_20150330_123302_zpseaswnyzw.jpg

@Charlotte1975 Det är absolut inte ok. Tystnadsplikt råder även inom djursjukvård.

Sånt där gör mig sjukt irriterad, även inom områden som det kanske egentligen inte finns någon tystnadsplikt. Minns när jag var på ett Mary Kay -event och värden berättade hur en kollega till mig varit som mig (skeptisk och ointresserad) men totalvänt och köpte ditten, datten och dutten efteråt. Visst det är ingen stor grej men det är en förtroendesak att inte babbla runt.

@Charlotte1975 det är inte ok på ngt sätt öht. Finns en klinik här i trakterna där det brister deluxe just i aspekten du tar upp , jag sätter inte min fot där utan åker hellre längre bort . Så sjukt oproffsigt när man varit där med vänners hästar och i andra ärenden och det snackas om folk och deras hästar bara sådär i förbifarten och man vet vilka de är tillochmed ... Men oavsett om man inte vet det är det så sjukt oprofessionellt att jag mår illa. De har som sagt tystnadsplikt precis som humanvården och även om de inte hade det är det så sanslöst oproffsigt ....

Kl
Här regnar det som SPÖN i backen sen ett och ett halvt dygn tillbaka . Kallt och rått . Tur vi har ridhus och i lördags hann jag rida ut då vädret var fantastiskt med sol och varmt och vindstilla .

Eftersom hästägaren är en bra kompis till mig kommer jag prata med henne. Nämnde de när jag hörde om detta för en tid sen. Men nu har vet pratat om detta igen med vår vän. Troligen är vet bara missnöjd över att förlorad kund, men att prata om hur sliten och trött denna häst är med andra är inte ok. Hästen är genomgången av annan vet och kiropraktor och de säger att hästen är hur fräsch som helst.

@Marvin Vad kul det ser ut! Och jag som fått för mig att du bor i 08 området:confused:, men Flyinge ligger ju alldeles nära mig juO_o.

@Charlotte1975 Men Fy! Så oproffsigt! Jag hade helt tappat förtroendet för en sån vet tyvärr. Jag har själv haft otur med en del veterinärer, bl a en känd och ansedd veterinär som var hur tyken och otrevlig som helst mot mig och min häst. Man blir så ledsen. Kommer såklart inte att åka dit mer, men känns alltid tråkigt.

Jag kommer att flytta min häst i maj månad till ett nytt ställe med bättre uteridningsmöjligheter. Är trött på att traggla i ridhuset nu. Jag kan rida ut här också, men det är bilvägar och nästan inga längre galoppsträckor. På det nya stället finns en galoppbana på gräs, och terränghinder:nailbiting:. Men min dröm har varit att kunna rida terränghinder någon gång, så få se hur det går! Hon har skött sig så bra senaste tiden så det känns hoppfullt i alla fall...just nu verkar hon lite seg av pälsfällning och brunst antar jag, för det är mycket broms i henne nu...fast hellre det än tvärtom.

Igår blev det ridhuset igen och där fanns då ett pyttelitet ponnyekipage som Prada fann väldigt fascinerande! :D Men hon gör vad hon ska, och har helt slutat med att kasta sig och annat. Hon gick riktigt bra om än lite seeeg, vi travade på en åtta och försökte att ställa åt båda hållen. Funkar så bra på henne för att få koll på yttersidan som jag gärna tappar då och då.

Tar gärna fler tips på galoppövningar som sagt, har idétorka...

@Maja_Kandi Men du pendlar ju inte till stallet ;) Jag hade nog kunnat tänka mig att prova ha en bit till ridhus, men då ha hästen inpå knuten och jag bara behövde åka åt ett håll så att säga. Men som nu alternativen med bra hagar; först köra minst 1 mil till stallet och sedan köra 1 mil tillbaka in till stan och ridhuset, när jag dessutom numera bor typ granne med ridhuset själv... känns lite bakvänt ;)

*kl

Min häst gick väldigt bra idag. På det stora hela, har såklart problem med takt spec i vänster varv och sen har jag börjat störa ihjäl mig på det här "klapprandet" med tänderna. Kan väl iofs inte säga att det är klapprande, för så illa låter det inte. Men jag märker ju när hon gör det, känslan är att hon är avslappnad och underkäken liksom "skallrar med" i takten. Jag har försökt med allt, både rida på som fan med skänkeln och verkligen inte tillåta att hon lägger sig mot handen utan lyfta upp i fram, rida på mer framåt, gå på med skänkeln utan att rida snabbare eller att lyfta upp i fram utan mer att "komprimera", men även att göra tempoväxlingar... Tyvärr tycker jag inte jag får bort det ändå :( Sjukt irriterande nu efter att det diskuterats i tråden...

Dagens positiva var dock att hon kändes fin i galoppen, även i vänster. Jag hoppas det är ett tecken på att det går åt rätt håll. Sen är det såklart också så att hon är mindre trött i kroppen då vi bara ridit ut i helgen. Men skönt i vilket fall att känna att hon iaf kan plocka fram det :)

Senast ändrad:
@stjarnfrugt vad positivt att det känns bra med huset - kul :)

Ang nyuppkommet tandklapprande osv - jag hade inte brytt mig i sammanhanget faktiskt . Hästen är kollad osv och ibland gör de saker så om inget annat känns fel behöver du nog inte ringa i klockan mentalt ...
Jag som haft fullblod mycket under snart 30 års tid bl.a. Med andra hästar av lite hetare/ känslig typ osv , har upplevt att ibland får man ngt klapper eller knirrande i bettet osv utan att det betyder ngt annat än ngt hästen befinner sig i typ mentalt i respons på ridning/förhållanden osv utan att det är ngt som helst fel . Man känner ju /vet/märker om det är ngt annat , om hästen tex skulle gå och bita fast , ojämnt stöd, spänning etc , och inte kollad på ett tag . Men om det inte är sånt upplever jag som sagt att ibland händer det . Inget att älta över om inget annat känns galet och om problemet inte är konstant . Skriver detta utifrån att det inte känns som andra fel på hästen / hängande i bettet /fastbitande/ostadighet på bettet stödmässigt osv givetvis , vilket jag hoppas framgår ...

@stjarnfrugt Jag hade också ignorerat klapprandet tills vidare. Om du sitter och täner på det hela tiden kommer du som sagt bli galen:p. Så släpp och rid på och håll din plan. När ni kommer igång ordentligt med träningar osv och hon blir lösgjord och genomsläppligt så tror jag att det försvinner:).

@Charlotte1975 Som alla andra säger så bryter veterinären mot tystnadsplikten och beter sig dessutom illa allmänt. Å andra sida är jag intet förvånad.

Barbie känns helt super just nu. har börjat jobba mer med skolor och enla byten igen. När lagomgångarna är slut så blir det troligen någon MsvC-start igen:).
10424332_10205274589256167_6818647346050965828_n.jpg

Senast ändrad:
Va roligt de är att läsa om alla! Jag läser typ varje dag men tycker att de är så himla jobbigt att skriva på telefonen så jag tar mig aldrig tid att kommentera. Lite dåligt av mig:D:wtf:.
@stjarnfrugt Va roligt att det känns bra med radhuset iallafall. Tycker de är väldigt positivt för att känna sig hemma är så himla viktigt. Angående det där med klapprandet av tänder så förstår jag om du blir tokig för jag vet precis hur det kan va. Jag har verkligen haft perioder då jag har slitit mitt hår när jag har tänkt på de och gör "allt" för att bli av med det. Vet inte om din gör de varje pass eller om det kommer till och från?

Jag stressade iväg till träning i lördags men red bara fram och sen blev de inget för pollen kändes inte hundra. Han har haft en skorpa med mugg som varit som en femkrona ungefär som varit väldigt torr men inte försvunnit och förra torsdagen fick jag den briljanta iden att jag nog va tvungen att börja tvätta och pilla på de:banghead:. Resulterade i svullet ben men han blir ju jämt svullen så jag tog de inte riktigt på allvar men i lördags va han verkligen inte nöjd med benet. Otroligt öm och blev jätteflåsig utav bara uppvärmningen. Syntes inte något nämnvärt i gången på honom men han va liksom inte hundra. Jag va säker på att han hade feber men de hade han faktiskt inte så jag tror bara han hade väldigt ont.
Både jag och tränaren blev oroliga över flåsandet och jag tog mig en riktigt funderar. Jag har alltid upplevt honom som "slö" på sommarhalvåret och lite "bekväm". Han hostar alltid ett par gånger under detta halvår vid uppvärmningen och frågan är om han är känslig för damm eller pollen. Började vattna hösilaget nu och köpte lite örter jag ska se om jag kan få i honom de. Får se om de gör någon skillnad eller om det ska kollas upp hos veterinären. Har inte alls tänkt i dom banorna att detta är något som kan va ett problem men något är de uppenbarligen som stör honom så fort det börjar bli varmare ute. Om någon har erfarenhet av detta får ni gärna komma med lite tips:). Förstår att de är stallmiljön som är den viktigaste och det ska bli spännande att se hur han reagerar på att gå ute dygnet ut framöver när vädret tillåter för de har han aldrig gjort innan.

Ang min hästs klapprande tänder så är det inget nytt. Hon har gjort det hela livet, inget extremt som sagt utan jag har tänkt att det varit när hon varit i sitt lilla "travtrans" för det händer endast och alltid bara i trav. Men det är klart att det nog beror på att hon inte är tillräckligt framme på bettet, för det är ju bara en hobbyriden häst och dessutom har hon en tendens att bli lite framtung. Även om hon är hyfsat lättriden så har hon lite lågt ansatt hals vilket gör henne aningen framtung och svår att få till korrekt arbete så nog går hon säkert och tjuvfuskar och går sönder snart.
Det gör ju heller inte saken bättre att vi aldrig och sällan kommer till vettig ridning pga ständiga rehabavbrott. Jag ska diskutera det med min tränare när det blir träning igen om 3-4 veckor, om min häst håller sig frisk vill säga :grin:

Helt otippat blev det en stallplats ledig på anläggningen 1/6. Jag har bestämt mig för att ta den, även om det blir ett jäkla besvär under sommaren. Har frågat i mitt stall om man kan få hyra in sig ett par månader till ifall jag nu inte hinner få till en lösning, men jag har inte fått svar.
Om jag inte tar platsen nu kommer jag nog inte bli erbjuden igen, så jag känner att jag måste om jag verkligen vill prova stå där. Jag kan inte påstå att jag jublar, känner mig hemsk mot min häst och har riktigt dålig magkänsla. Hon har ju tidigare visat irritation av att stå i storstall och dessutom är hagarna här ännu tråkigare än vad de var söderut. Men hon kan inte gå kvar i lösdriften efter sommaren, eller kanske ens från juli, och jag måste stalla in i vilket fall. Ska hon stå i tråkig hage, vilket är i princip det enda som finns i närheten av ridhus, är det ju iaf bättre att få mat 4 ggr/dag än att få mat 2 ggr/dag. Men det vet ju inte hon så hon lär inte tacka mig...

@stjarnfrugt Klart det inte är optimalt med risiga hagar men så farligt är det inte. Man får hitta på andra sätt att aktivera hästen mycket.
Vi har dåliga hagar hos oss också, vanligt i Stockholm, men de kan galoppera i den iallafall, vilket det är lag på.
Jag tycker personligen att det är viktigare att hästen kan bli utfodrad på ett bra sätt än att hagarna är sjukt bra.
Man får helt enkelt motionera hästen på andra sätt. Vi har ju skrittmaskin så där brukar jag ha Divan medan jag mockar och gör i ordning mat. Hade vi inte det så hade jag nog promenerat henne 30 min om dagen eller ridit längre, typ 1,5 tim några dagar i veckan.

Viktigast är ju att man motiverar hästen med jobb. Då upplever jag att hagen spelar mindre roll.

Jag förstår verkligen hur du känner med hagproblematiken är själv en "naturlighageomycketutevistelse"-förespråkare men tycker som ovanstående att det viktiga är att fodringarna funkar, hästen trivs och att det finns möjligheter att motionera hästen på olika sätt om man har den för träning/tävling.
Absolut annorlunda om jag hade en mer hobby/skogsmullehäst, den skulle jag inte ställa på en anläggning med tråkiga hagar. Jag har mina två på en anläggning, de går ihop i samma hage o den är såpass stor att de kan racea runt en del men det finns ju inget extra i den :(.
Tack o lov har vi sommarhagar som tyvärr inte heller är kuperade/har skydd, men som ändå är stora o fulla med gräs, det, skrittmaskin, ridbana/ridhus, bra personal och fodringarna är det som gör att jag tycker att det ändå är ok.
Sedan visst skulle det vara ultimat att ha träningsmöjligheter kombinerat med superhagar och lösdrift, men svårt här...

Skrittmaskin finns nog öht inte i mitt län. Här är inte heller "bra" (läs hästfolk) personal som sköter utsläpp osv. Min häst är dock lätthanterlig så det har inte varit problem förr då vi stått på anläggning med personal utan hästkunnande. Det hade varit en annan sak om hon var besvärlig eller känslig.

Vi får helt enkelt se hur det går. Det finns bara pest eller kolera som val om jag ska häst och bo här.

@stjarnfrugt fast faktiskt kan det också bli hur bra som helst . Hästar är anpassningsbara och trivs ägaren kan det påverka väldigt mycket . Inte heller är alla stall i total miljö likadana i sak även om de tex alla har mindre hagar osv, många variabler spelar in för trivsel .
Försök att se saker lite ljusare och ta inte ut elände i förskott , du har allt att vinna och inget att förlora på det - allmänt i livet tycker jag .

Skrittmaskin finns nog öht inte i mitt län. Här är inte heller "bra" (läs hästfolk) personal som sköter utsläpp osv. Min häst är dock lätthanterlig så det har inte varit problem förr då vi stått på anläggning med personal utan hästkunnande. Det hade varit en annan sak om hon var besvärlig eller känslig.

Vi får helt enkelt se hur det går. Det finns bara pest eller kolera som val om jag ska häst och bo här.

Tror de blir bra för er. Ni har ju flyttat flera gånger och din häst verkar ju vara rätt cool. Att de inte är väldens bästa hagar vägs kanske upp med att du kommer kunna rida henne på ett vettigare sätt. Sen är hon ju 8 år nu och då tycker inte jag att den perfekta hagen är lika viktig som för den lite yngre hästen. Håller tummen för att du gjort rätt beslut.

@stjarnfrugt Hela hästeriet är ett enda kompromissande, hur man än gör, står, vrider och vänder på det. Inte ens ett eget ställe blir troligen optimalt, åtminstone inte för gemene man med ekonomiska begränsningar.
Till slut får man landa i de val och prioriteringar man gör, tills dess att man prioriterar annorlunda av en eller annan anledning.
Jag går tex och blundar för enormt massa saker där jag står. Jag kikar på annat men iom att hästen inte kan bete sig i en box ( och jag numera älskar min egen frihet med lösdrift) så är jag begränsad. Så tills vidare blir jag kvar och då får jag stå för det beslutet.

*kl*
Dressyrträning ikväll och oj vad jag fick jobba men vips så infann sig känslan, den jag letat efter, så som det ska vara, jag fick stödet och tog det inte (alltså jag tog stödet när jag fick det men behövde inte ta det själv. Eh, fattar ni? :p ) Och vips var det lättare att sitta, jag kände bakbenen och vips så var det borta. Eller inte helt borta så men jag fick ligga i som en bäver och påminna bakbenen hela tiden att ge mig det där stödet. Väldigt trevligt steg framåt!

Tävling på måndag igen så får vi se om domarskräcken lagt sig. :D

Tack för pepp @mackan och @Charlotte1975 :) Jag försöker tänka så. Men jag tycker det är svårt, då jag är väldigt noga med att hästlivet ska vara hästvänligt. Det blir liksom väldigt inte min grej att ha i storstall med skittråkiga hagar.
Men jag kommer iaf rent socialt att trivas bättre, inbillar jag mig. Jag är ju oftast ensam i stallet, har heller inte många att diskutera ridning med eller inspireras av. Det gör ju inte heller saken bättre att jag inte ens kunnat rida vettigt på min häst under återkommande perioder.

@Kirre Jo så är det. Man vänder och vrider på sig själv för att åtminstone hitta en bra lösning, perfekt är ju ingenting. Jag försöker nu att bara tänka att den som lever får se, jag har inget vettigt alternativ så jag måste åtminstone prova detta för att veta om det funkar. Gör det inte det, så får jag väl ta det då. Men det känns ändå jäkligt tröttsamt hela situationen.

Håller med om att det är skönt med friheten med lösdrift, betydligt enklare att åka bort osv. Men här finns inte lösdrifter i regel. Denna är den enda jag känner till, utom ett stort avelsstall som inte hyr ut platser. Och nån enstaka ute på vischan. Så det är inte ett alternativ, så man får hitta ett fungerande stall istället.
Min häst behöver dessutom inte gå på fri tillgång till mat om hon ska kunna bantas :grin:

@stjarnfrugt Menade inte att du måste stå i lösdrift utan bara hur jag är "låst" i mina prioriteringar.
Jag är ju dessutom i den "roliga" sitsen att till skillnad från alla andra kommer jag att flytta när vårt ridhus står klart. (Inte påbörjat än så är inte så orolig att det händer imorgon) För att jag helt enkelt inte prioriterar det med den extra kostnaden som det medför. Så när alla i stallet går och drömmer om när ridhuset står klart så önskar jag att det dröjer så jag slipper flytta. :D

@Marvin
Åh jisses! Vad duktiga ni är! Och vad modig du är! Jag hade aldrig ridit den där banan! :nailbiting: Vi hade varit jätteduktiga på sträckorna emellan, wroooooom liksom, men hindren!? :eek:

Hon hoppar verkligen jättefint på vissa av hindren, så roligt att följa er utveckling! :) :up:

Tack! Jag tycker konstigt nog att pinnhinder är läskigare... Kanske för att jag ramlat av in i ett stort antal sådana, men väldigt sällan i fasta hinder. Hästen är ju så himla cool och löser uppgifterna galant! Sen är det fortfarande lite dåligt med wrooooom, men det går ju åt rätt håll! Det är ju mycket jag som bromsar också, för jag vill gärna ha kontroll in på hinderna.

Och nu när jag ändå är inne och inkräktar i tråden måste jag säga @Marvin att din runda såg väldigt trevlig ut:up: hon såg ut att galoppera på väldigt bra mot vad hon har gjort förr! Kände även så väl igen rösten i filmen (domaren) och kom på att min tränare skrivit att att hon hade varit iväg och dömt i Flyinge:)

Tack! :)

@Marvin Vad kul det ser ut! Och jag som fått för mig att du bor i 08 området:confused:, men Flyinge ligger ju alldeles nära mig juO_o.

Det ÄR jättekul! :banana:
Flyinge ligger inte helt nära mig, men betydligt närmre än 08-land iaf!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka