07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 751
Status
Stängd för vidare inlägg.
Kl

Är det flera här i tråden som prenumererar på Ridsport ?
Jag gör det sen decennier och tidningen har ju ändrat sitt format genom åren från att tidigare bara vara tävling och annonser till att senaste 10 åren anpassa sig till den nutida Sverige hästhållaren dvs en hobbyryttare som tävlar och tränar en del men utöver det är väldigt hungrig på att lära sig mer och utveckla sin kunskap om hästar/hälsa osv och följa med kunskapsmässigt i hur hästvård/ridning/förhållningssätt utvecklas osv .

Sista numret nu som kom ut i torsdags hade ett tvåsidor uppslag om hur veterinärerna upplever att deras hästägande kunder förändrats under åren . Det negativa var att kunderna numera anser sig ha egna diagnoser/teorier/förslag på behandling osv och att veterinärens ord ofta dubbelcheckades med vänner på sociala media som om dessa var en källa till second opinion . Jag tycker artikeln är oerhört intressant . Läs den gärna de som är intresserade .

@mackan Jag har läst och jag håller med. Det är bara att kolla runt här på Buke så har ju folk hur mycket åsikter och diagnoser som helst. T.ex i den här tråden när folk ifrågasatte varför inte Divan röntgades när vi var inne fast veterinär uttryckligen sagt att hon inte tyckte det behövdes den gången..

Jag har inte ifrågasatt @stjarnfrugt veterinär utan kommenterat att man fått olika råd för i princip samma grej men som jag skrivit så är alla hästar olika och det finns olika vägar till Rom. Tycker inte det är fel att få höra olika åsikter för då kan man fråga sin veterinär varför just den typen av rehab eller så inte passar just ens häst.

Kändes som en pik till mig hela din kommentar och det kanske det inte var men jag ber om ursäkt om någon uppfattat det som att jag ifrågasatt Frugtis veterinär. Självklart ska man lyssna på sin veterinär om man känner att man har förtroende för den, och det hoppas jag att man har.

@mackan Jag har läst och jag håller med. Det är bara att kolla runt här på Buke så har ju folk hur mycket åsikter och diagnoser som helst. T.ex i den här tråden när folk ifrågasatte varför inte Divan röntgades när vi var inne fast veterinär uttryckligen sagt att hon inte tyckte det behövdes den gången..

Jag har inte ifrågasatt @stjarnfrugt veterinär utan kommenterat att man fått olika råd för i princip samma grej men som jag skrivit så är alla hästar olika och det finns olika vägar till Rom. Tycker inte det är fel att få höra olika åsikter för då kan man fråga sin veterinär varför just den typen av rehab eller så inte passar just ens häst.

Kändes som en pik till mig hela din kommentar och det kanske det inte var men jag ber om ursäkt om någon uppfattat det som att jag ifrågasatt Frugtis veterinär. Självklart ska man lyssna på sin veterinär om man känner att man har förtroende för den, och det hoppas jag att man har.
Nej verkligen inte @Jfrelin det var ingen pik :(

Däremot precis som du håller med om och som jag upplever är det lite av ett problem med sociala media och hur utvecklingen skett ang hästägande och skador utifrån det . Jag tycker ämnet /problemet/trenden är högst relevant ! Det var utifrån det jag tar upp det och ffa eftersom jag läser mycket på forumet allmänt dvs hela forumet och utifrån det blir rätt beklämd emellanåt .

C är också lite sned i korset. Han visar till skillnad från era hästar inget obehag alls så veterinärens råd till mig var att inte trassla med kiro utan vara noga med rakriktningen och ha på en boot på bara det bakbenet när jag rider ut. Ytterligare ett sätt alltså...

@mackan Vad bra! Det är ju ibland svårt att uttrycka sig i skrift och beroende på om folk läser ens inlägg med ett negativt öga eller ett positivt öga så kan ju samma inlägg ha heeeeeeeeelt olika betydelse för olika personer.

Jag upplever det också som att veterinärer blir väldigt ifrågasatta. Ibland med rätta då de bara är människor och kan missa saker men de är ändå de som kan djursjukdomar bäst och har utbildning för det så har man en veterinär man litar på måste man stänga öronen. Litar man inte på sin veterinär så bör man byta men i flera delar av landet kanske det inte finns så stort urval och då kan det ju vara bra att få lite olika förslag som man kan ta upp med sin veterinär om hästen inte svarar på behandling eller får återfall.

Däremot tror jag att om folk rannsakade sig själv lite bättre och var villiga till förändring i sin ridning och träning så skulle nog behandlingarna funka bättre.
@Fiorano är ju ett utmärkt exempel som försöker förändra sin träning även fast det gick så bra innan och inget tydde på att det var ridningen i sig som var problemet. Många hade nog bara accepterat att hästen behöver bli sprutad lite då och då.

@Amanda_F Jag har också en viktgrej som jag har på henne i skrittmaskinen eller när jag rider ut. Det hjälpte verkligen mycket förra året.
Nu är det verkligen en låsning så nu måste jag ha hjälp men mot skevhet är vikt och rida mycket rakriktning och höjda bommar så himla bra,

Angående detta med problematiken kring "egendiagnostiserande" hästägare känner jag mig väldigt träffad. Men senaste erfarenheten med Juno visar att det inte är så himla dåligt. Att stå med sin halta häst på klinik och veterinären säger att hen inte hittar fel. Där tidigare veterinär inte ens velat kolla där jag misstänkt fel utan bara avfärdat mig. Sen åker jag till annan klinik där all klinisk undersökning visar att mina misstankar stämt.

Veterinärer är bara människor och det finns inga standardsätt att arbeta på tydligen. Alla har olika preferenser i hur de felsöker och sedermera behandlar. En av mina bästa vänner är veterinär och det är nyttigt och kul att diskutera med henne om behandlingar och felsökningar.

Jag tycker inte att det är dåligt att diskutera vad som kan vara fel på sin häst på sociala medier. Minns särskilt en historia här på buke om ett föl med märkliga sjukdomssymptom där fölet höll på att dö och veterinären visste inte vad de skulle göra. Tack vare att nån här på buke kände igen symptomen och hade läst på mycket och kunde skicka ägaren diverse info kunde fölet räddas. Så inte är det alltid av ondo. Det finns ofta mycket samlad erfarenhet och kunskap på sociala medier.

@mackan jag har inte läst nämnda artikel men den låter intressant.

Min första reflektion är att det är jättebra att folk numera inte bara accepterar en veterinärs ord rakt av, utan kan ifrågasätta och diskutera varför man gör si eller så. Framförallt på sociala media där man kan få väldigt olika infallsvinklar. Sånt är livet nu för tiden, bara att acceptera för veterinären och det ställer högre krav på veterinärerna att verkligen ha på fötterna och veta vad de gör till 110% annars går kunden någon annanstans.

Den här utvecklingen märks överallt i samhället tycker jag, förr var det mer att man "ska" göra si eller så därför att man alltid gjort det, idag ifrågasätts i princip allt, ifrån att man diskuterar rörval med rörmokaren till behandlingsmetoder hos läkaren/veterinären. Visst, jobbigt för den yrkesutövanden, men det kräver bara att man är påläst och kan förklara varför man gör på ett visst sätt.

@Jfrelin Intressant att läsa dina råd :) Konstaterar att det inte är jättestor skillnad på hur vi lägger upp det :)

Jag rider ju ut regelbundet redan, men på vintern är det ju inte så mkt klivande över stock och sten. Däremot har vi naturliga klätterbackar och varierande underlag vid varje uteritt och det ser jag som de stora fördelarna.
Cavaletti började vi med igår ;) Tror dock det blir lättare att hålla det till 1 gng/vecka då jag flyttar till anläggningen. Man har bättre koll på när det är ledigt i ridhuset då, och ids kanske bygga i större utsträckning när man slipper 30 min för att bara ta sig dit och hem.
I samråd med min tränare har vi ju konstaterat att jag måste rida ordentligt :o Men jag har även fått en övning där med att gå på en pytteliten volt och flytta sidvärts ordentligt, samma gör jag uppsuttet.
Tömkörningen måste jag ta tag i, hoppas min tyska tränare dyker upp snart på en tid jag kan vara med...

Läste Artikeln och håller med i mkt som skrevs. Finns väl inget annanstans med så många "veterinärer" som på Buke. På gott och ont.....
Nu var det ett tag sedan jag läste något ur ridsport, men sammantaget har jag läst mycket vettigare saker här på buke än i den tidningen. Mycket underligare saker också men det hamnar under kategorin underhållning.

Ang diskussionen ang artikeln i Ridsport...jag har för mig att jag läst den, men det måste ha varit tidigare i år? Vi har tidningen i stallets fikarum.

Jag tycker som i mångt och mycket annat hästrelaterat, att det slår väldigt olika beroende på hur goda grundkunskaper man har i sig självt. Om man kan en del sedan innan, så sållar man snabbt tex här på buke mellan vad man kan ta till sig och vad som är skräp. Både vad det gäller råd om hästhälsa, ridning, foder och allt annat. Samma är det i verkligheten, tex bara detta att hitta nån att träna för. Jag tycker mig ha den kollen själv att jag snabbt kan sålla där med.
Värre är det såklart för de som är nya inom hästeriet, eller inte har så god grund. Om man inte vet vilken grundlinje man ska följa har man kanske inte samma inre kritiker och tar tills sig lättare av trender och tyckanden.

Det är både för och nackdelar med den lättillgängliga informationen vi har idag :)

Red ut med min häst idag. Gick bra till en början men sedan slog det väl slint i huvet på henne eller nånting, för när jag tyckte att vi närmade oss slutet och skulle börja tänka på refrängen så blev hon galen. Var väl för mkt som hände kanske, travhästar, ridhästar, fåglar, skidåkare inom en för kort tid. Jag har ingen aning, det enda hon bryr sig om som jag vet är ju skidåkarna. I övrigt möter vi allt annat dagligen. Dessutom hade vi redan ridit en vettig runda i ca 40 min i sansat tempo utan tjafs, så hon var rastad.
Hon var så i gasen att hon till slut bara studsade, eftersom vi var i en lång nedförsbacke tyckte jag inte att det passade att galoppera, men det höll inte min häst om. Jag vände och tänkte galoppera uppför så hon fick bli trött - då skulle hon icket vända utan gå ner i diket. När hon insåg att vi skulle galoppera gick hon framåt men efter halva backen höll hon på att blåsa ut lungorna så jag tänkte att hon blev väl trött. Icket. Taktade hela vägen ner. Var sedan ett jävla tjafsande hela vägen hem men lyckades hålla henne i skruvstädet och i trav, fick ta stöd mot sadeln för att hon skulle inse att den enda som drog var hon själv. Då lugnade hon sig litegrann. Sedan hade vi en jäkla tur för vi mötte ingen så vi kunde skritta av iaf.
Väl i stallet så var hon så svettig så hon skummade hela hästen, så det var bara att bada henne. Kunde ju inte släppa ut henne i lösdriften sedan så fick stå kvar i en timme och vänta på att hon skulle torka tillräckligt för att kläs på utetäckena. Men det var ju lika bra det, eftersom jag var tvungen att ta tag i att putsa båda tränsen, nya tyglar jag köpt, två gjordar och min dressyrsadel ;)

Man undrar vart energin kommer ifrån. Kondis har hon ju inte mkt av, med tanke på att hon låter som en blåsbälg i galopp. Men hon kan inte ta det lugnt heller. Jag antar att hon har sagt åt mig att from nu rider vi som vanligt :D

Senast ändrad:
Alltid lika kul att komma in och läsa den här tråden! :)

Nu när jag äntligen höll på att komma igång så fick jag naturligtvis influensa och har inte orkat mig till stallet på en vecka. Är fortfarande inte bra men igår var jag iaf i stallet och tog av täcket. Han kan lika gärna gå och smutsa ner sig nu när jag inte orkar rida och vädret är så fint. Ska nog ta mig dit sen och borsta lite och då kommer jag säkert att ångra mitt val :p

Jag har inte läst den artikeln än. Men jag kan förstå både problemet med sociala medier och dess kunskap och fördelarna.

Har tränat idag och jag är så glad! Har hittat ett så fint flyt i öppnan nu! Red dom på kvartslinjen utan att hon drog sig bakåt och hon var så lätt och enkel att flytta. När öppnan funkade s¨var det dessutom väldigt enkelt att gå över i slutan också. Nu känner jag mig ännu mer peppad att rida MsvC igen!

Sen undrar jag hur ni hade reagerat på följande. Insläppet har inte tagit på innetäcket på din häst utan låtit din (helklippta) häst stå naken för att täcket hängde på en hängare utanför boxen istället för i krubban där det egentligen ska ligga för insläppet. Din häst har alltid innetäke på och ingen ändring om detta har meddelats insläppet. Gillar du läget och tänker "no big deal" eller ifrågasätter du insläppet och undrar varför hen inte hörde av sig och frågade om täcket om hen var osäker?

Nu är jag hemma efter första kursdagen . Superkul har dagen varit och otroligt nyttig på alla sätt :)
07 hämtade jag igårkväll och hon tar det med ro , sovit gott i spånet inatt och äter och verkar ta uppstallning på Box med ro trots att hon är van att gå ute typ 11 timmar om dygnet och inte varit iväg så jättemycket ffa inte på kurs utlånad till någon . Å andra sidan har vi ju ridit två pass fördelat över dagen som hon blev trött av så troligtvis inga problem att vila i Box emellan ;)

Förmiddags passet red vi i grupp med fokus på sitsen och hur viktigt det är att som ryttare inte störa hästen /mecka i onödan så övningen var bl.a. En upphöjd cavalettiserie på mittlinjen med tighta koner att passera igenom vid uppridningen in i serien , och sen inte störa hästen utan bara sitta korrekt och avslappnat och låta hästarna sköta serien rakt och i balans .

Eftermiddagspasset enskild träning . Jag fick jobba med bogfrihet och genomsläppligheten från bakkärran fram in i handen med återigen fokus på hur mycket sitsen och handen där är nyckeln i låset .

Hästtjejen har skött sig kanon hela dagen och i morgon bitti tränar vi igen :) Bägge kommer sova gott inatt ;)

Min är urjobbig att rida ut på nu förtiden. Vet inte om det är värkänslor, djupa samtal med @stjarnfrugt donna eller om de blir sådana här när man sagt att de är dresyrhästar. :p Hon ser spöken överallt, även där vi rider ett antal ggr i veckan och det är långt ifrån avspänt. Jaja, vi får se vad som händer men dagens pass kändes ju sådär inför imorgon.

Apropå imorgon, insåg att min tävlingsskjorta/tröja kanske inte är ok i dressyr. I TR står det ljus skjorta som är knäppt i kragen. Min ser ut såhär;

11134034_10153217720119784_7668464652672756754_n.jpg

Är dragkedja ok? Och att det inte är krage, krage utan bara hög hals. Ni som dessyrar, vet ni?

@Fiorano det beror på vilket humör jag är på, och om jag kunde förvänta mig att vederbörande kunde räkna ut det ;) Min generella inställning i storstall är att man får räkna med att saker failar emellanåt. Däremot att en helklippt häst inte lämnas utan stalltäcke tycker jag att alla bör reagera på, och åtminstone höra av sig och fråga om det avviker från normala rutiner.
Men inget förvånar mig här, förra veckan hittade jag två helklippta hästar nakna och svettiga i boxarna medan deras ägare fikade, direkt efter en hård träningsrunda. En av dem har dessutom spänningsproblematik i ryggen, den hittade jag naken ute igår i snålblåsten. Folk här verkar helt enkelt inte fatta betydelsen av helklippning...

Fördelen jag har nu är att jag sköter allting själv med täcken. När jag har henne inne nån natt skriver jag (i mitt tycke) idiotsäkert på tavlan hur det ska kläs på. En natt hade jag skrivit "både blått stalltäcke samt regntäcket ute, båda hänger på boxdörr". Jag skriver även samma sak i vår grupp på FB, och att om nån tycker det är besvärligt med två täcken så får man höra av sig (men den som hade utsläppet har själv en häst som ska byta täcke eller på med dubbla täcken så jag tänkte att det var inget krångligt, jag brukar ställa upp på deras extragrejer). När jag kommer till stallet har hästen likförbannat ändå bara regntäcket ute och det är -10. Tack och lov var det en förmiddag då jag kom ut, och hon hade bara gått ute i 3 tim. Hade det varit hela dagen hade jag garanterat känt av det i ryggen.

@Kirre Jag kan inte se bilden :(

Min är urjobbig att rida ut på nu förtiden. Vet inte om det är värkänslor, djupa samtal med @stjarnfrugt donna eller om de blir sådana här när man sagt att de är dresyrhästar. :p Hon ser spöken överallt, även där vi rider ett antal ggr i veckan och det är långt ifrån avspänt. Jaja, vi får se vad som händer men dagens pass kändes ju sådär inför imorgon.

Apropå imorgon, insåg att min tävlingsskjorta/tröja kanske inte är ok i dressyr. I TR står det ljus skjorta som är knäppt i kragen. Min ser ut såhär;

11134034_10153217720119784_7668464652672756754_n.jpg

Är dragkedja ok? Och att det inte är krage, krage utan bara hög hals. Ni som dessyrar, vet ni?
Jag brukar ha en vit polotröja, tunn, under kavajen när jag tävlar, så det är ju en hög hals på den fast utan dragkedja. Hoppas någon annan har ett bättre svar angående dragkedjan.

Lycka till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka