07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag är kanske för insnöad i den utbildningsskala som halvbloden går efter i championaten. Men för mig så ska en fyraåring vid denna tiden på året ha introducerats i förvänd galopp och skänkelvikningar. Bara för att de ska ha fått känna lite på rörelserna. En femåring går i championaten i :A-program med just skänkelvikningar och förvänd galopp. På hösten sen börjar skolorna inroduceras samt byten för att förbereda inför msv till våren. Jag tycker att skolor är för mycket begärt både i samlingsgrad och att det är många hjälper på en gång, jag tycker det är viktigt att göra det enkelt för den unga hästen och hålla isär hjälperna så länge det går. I skolorna krävs också mer böjnng i bål och hals och det stör lätt ut rakriktningen på den unga hästen.

Sen tror jag att det är rätt nyttigt för framtiden att leka lite med tramp och kanske nåt travsteg mot passagen när man är ute i skogen. Bara för att hästen ska känna igen rörelserna och associera med att det är roligt. Sitter man dessutom på en laddad pålle kan man lika gärna göra något konstruktivt av det;).
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jopp. :laugh: (Inget jag skyltar med dock. Då det känns som om folk nedvärderar honom då.)

Var en riktig chansning att köpa honom då jag bara hade sett honom röra sig i skritt & trav. :p Men det blev ju bättre än bra! :love:

Han är SÅ himla rolig & positiv (& snäll!) att rida. Att man kunde få en sån fullträff! :bow:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag introduserar också skolorna tidigt.
Jag tycker att det är bland det viktigaste, A och O i ridningen...
Har också en -07:a, han gör öppna, sluta, förvänd öppna och sluta, side pas, skänkelvikningar och diagonalsluta (dock det sistnämda bara i skritt)
Han gör inte det perfekt och det begär jag inte heller, utan det är bara för att göra honom uppmärksam på hjälperna och för att stimulera hans utveckling.
Kan dom flytta sig för skänklen så kan dom, då blir det en öppna, sluta el skänkelvikning beroende på mothåll från tyglarna :idea:

Sen har han det lite jobbigare med andra saker, tex sin stora galopp...
Halft omöjligt att får honom att galoppera i arbets galopp så att man kan sitta ner...
Mn vi skyndar långsamt :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

*kl*

Jag rider lite förvänd galopp och skänkelvikningar på min dam. Planen är att gå LA i maj typ.Tycker inte heller man ska börja för tidigt med skolorna.

Divan har vilat i tre veckor men nu är vi igång igen. Just nu går det inte jättebra att rida. Hon har blivit så stark i kroppen nu och ifrågasätter allt hela tiden. Typ, ska jag verkligen svänga här? Kan jag inte bara bli spikrak i sidan och springa rakt fram istället? *suck* Bitvis är hon super dock.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

*kl*

Ett: Fan vad tråkigt det är med vintervila!

Två: Jag vill ha ett ridhus. För även om jag skulle vilja rida går det helt enkelt inte. Is, hårt och halt precis överallt.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag håller med om båda! Dock har vi ingen is men det regnar och blåser för fullt!
Fick jagat igång ponnyn jag har idag så att jag fick ridit lite iaf :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

*kl*

Så var sista hoppträningen för terminen avklarad. Inte riktigt lika lysande som senast men ok. Lite sammanfattning av tidigare träningar så det för oss klurigaste var oxer på kort diagonal och sen bruten linje in i kombination med två språng. Tränaren var ändå nöjd och då får jag också vara nöjd.

Nu blir det fyra veckors vila innan jag sätter igång igen inför vårterminen som börjar vecka 4. Vilan har hon verkligen förtjänat och det känns som att hon behöver den.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Vi har vår sista hoppträning på måndag, och i morgon ska jag till en annan tränare för lite markarbete/gymnastikhoppning.

Dressyren är inget rolig då vi bara blir ovänner hela tiden, men igår genomförde vi ett helt pass utan att bråka. Fast då hade hon bitit mig i armen innan, det lilla kräket! Tror inte hon gör om det på väääldigt länge. :angel:

Försökte fokusera på att inte tappa kontakten på högertygeln (svårt, eftersom hon inte vill ta stöd där alls) och att med vänsterskänkeln rida henne mer ut mot högertygeln.

Lite uppgiven då jag inte tyckt att min dressyrtränare har varit till nån större hjälp och av att bo i Neverland där det inte precis kryllar av tränare att välja på.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

*kl*

Red dressyrinriktad hopplektion idag. Introducerade honom för förvänd galopp och efter en halvtimme kunde han galoppera runt fyrkantspåret i förvänd och bärig galopp, och då har han aldrig fått testa på det innan. Duktig pojke. Red även igenom skänkelvikningarna ordentligt och avslutade med en studsserie ett par gånger. Så nu har han fått smaka på alla rörelser i de enklare LA-programmen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Och vi ska på vår första hopplektion på söndag :)
Ska bli spännande, ingen tränare jag har tränat för innan, men han ska tydligen va bra så det är ju bara att prova, annars vet man aldrig:)

Vi har ju hoppat ganska lite, kanske max 15 gånger uppsuttet. Det har dock inte varit några problem, 4 tillfällen har varit pay and rider som blev 0 fel 60 cm, 4 fel 80 cm (ett stopp), 0 fel 80 cm och 4 fel 90 cm (ett pet i slängtrav :angel:)

Det ända "problemet" är att han gärna bryter av till trav om han blir osäker och taxerar hellre i trav. Men det får man väl leva med, det går i af framåt, och vi hoppar inte högre än att vi klarar det i trav åxå ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag tycker man ska vara otroligt försiktig med att stirra sig blind på utbildningsskalan och se till den hästen man har. Min fyraåring har vuxit ett par cm sedan i somras och jag är glad att jag inte krävt särskilt mycket av henne för jag tror att det hade varit stor risk för skador.

Hon kan i stort sett ingenting om man jämför med utbildningsskalan. Men hon ska hålla. Hon har relativt lätt för sig och jag har inte bråttom.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag ligger också "efter" enligt utbildningsskalan. Men då jag främst är intresserad av distansritt så har jag prioriterat den träningen och fått en häst som tar sig fram överallt, äter och dricker när hon skall och förhoppningsvis (...) är hållbar för alla typer av underlag.

Nästa år kommer jag dock att satsa lite mer på dressyr och hoppning, då vi har så bra tränare på gården. :laugh:

Glöm inte att det skall vara roligt att hålla på med hästar också, inte bara en massa krav hela tiden. :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Också efter enligt utbildningsskalan, men så är ju Cero framförallt en körhäst, och då håller vi på med Parellis utbildningsskala istället. Mycket roligare ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag tror att man kan se det på olika sätt. För mig är utbildningsskalan en riktlinje som jag har i bakhuvudet så att jag inte förhastar mig och försöker mig på saker som min häst inte är mogen för styrke mässigt. Sen anser jag att min häst inte är mogen än för att blanda ihop hjälperna för mycket utan jag vill fortfarande befästa och renodla de hjälper han hittills har lärt sig :) så använder jag mig av utbildningsskalan iaf.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag tycker man ska vara otroligt försiktig med att stirra sig blind på utbildningsskalan och se till den hästen man har. Min fyraåring har vuxit ett par cm sedan i somras och jag är glad att jag inte krävt särskilt mycket av henne för jag tror att det hade varit stor risk för skador.

Hon kan i stort sett ingenting om man jämför med utbildningsskalan. Men hon ska hålla. Hon har relativt lätt för sig och jag har inte bråttom.

Eftersom jag fick ponnyn så pass sent är vi också efter i utbildningsskalan. Men det är ju inte att vara efter jag hänger upp mig på-det är att vara markant före och sitta och rida samlande skolor på sina fyraåringar jag ifrågasätter.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Eftersom jag fick ponnyn så pass sent är vi också efter i utbildningsskalan. Men det är ju inte att vara efter jag hänger upp mig på-det är att vara markant före och sitta och rida samlande skolor på sina fyraåringar jag ifrågasätter.

Jo men du har ju inte lyssnat på svaren om mängden. Och då är det sant att du hänger upp dig;)
Nu har jag ju aldrig ägnat mig åt "engelsk dressyr" och inte ridit på ridskola utan lärt mig det jag nu ändå kan via privatlektioner för olika tränare. Dels inom western, dels inom dressyr men då mer åt det akademiska hållet.
Detta kan ju förklara olikheterna tänker jag.
Min tolkning av din formulering "sitta och rida" är att du uppfattar att ridpasset i helhet går åt till att rida skolor.
Mina ridpass går ut på ganska mycket arbete i trav, på volt och rakt spår. Mjuka upp hästen mentalt och kroppsligt genom att böja och flytta ett par steg i öppnor och slutor och skänkelvikning. Lester har lustigt nog mycket svårare för skänkelvikning än för öppna.
Jag är inte säker på att förvänd öppna på volt egentligen är så samlande; snarare lösgörande. Förvänd sluta på volt är ju också en väldigt lösgörande övning, mer än den samlar.
Och som sagt, att checka av att hästen kan böja sig och att den är uppmärksam, sliter knappast.
Å andra sidan vill jag verkligen inte nöta sönder min fina häst, och jag rider honom aldrig mer än tre dagar per vecka. Vilodagarna går han som vanligt på sin lösdrift tillsammans med kompisarna.
Paddockridningen började, och jag upprepar, för hans del i slutet av augusti i år. Han är alltså tränad i paddock ca 16-20 gånger. Jag kan ärligt talat inte tycka att det är särskilt belastande för honom.
Asch, fattar inte att jag ens ids gå i svaromål.:cool:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Nej nej, nu blev det fel. Mitt svar var enbart riktat till Cirkus eftersom hon inte tyckte att man helt skulle stirra sig blind på utbildningsskalan. Som jag förstod henne just för att det skulle forcera utbildningen. Därav förklarade jag för henne att jag använde den som exempel i fallet att du hade skrivit om skolorna.

Jag förstår din förklaring att du har låtit hästarna få känne på rörelserna. Även om jag inte gör så, så kan jag inte heller säga att du gör fel och jag köper det-så känn inte att du behöver försvara dig i frågan:).
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

OK. Ledsen att jag missförstod.:)

Var ute och red Karl en kort tur igår. Han är pigg och glad, men fullt kontrollerad. Vill kunna bestämma hastigheten lite bättre i traven, men det kommer. Än så länge får jag nog vara glad att han håller ren gångart och inte trasslar till det för mycket, åtminstone på uteritterna. Det skadar ju inte heller att han får trava på i raskt tempo då och då. Det lugna tempot får jag jobba fram i paddocken (det blir väl i vår, för nu lär inte underlaget vara det bästa; har inte ridit förutom kursen i lördags, på två veckor pga kraftig förkylning).
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Vad kul det är att läsa om alla era hästar! Tänk att de snart är fem år gamla! :eek:


KL
Vår lilla ponny har hämtat sig jättebra efter alla sjukdomar i somras. Hon har nu stått på ridskolan (som privathäst såklart) och ridits igång lugnt och försiktigt, och är nu helt igång som vi var innan allt skit började! Jag har ju flyttat med sambo och hästar, så det är syrran som rider henne hela tiden nu, men OJ vilket jobb hon har gjort med hästen! :bow: Hon har följt mina instruktioner till punkt och pricka och jag har varit dit och kollat av och hållt lite lektion för henne ett par gånger. Dessutom rider hon Queenie på sina lektioner en gång/vecka. Efter nyår hoppar hon av de vanliga lektionerna och börjar rida för "riktiga" tränare i både hoppning och dressyr, plus att jag kommer fortsätta åka dit och lägga mig i ibland... :angel:

Queenie har hur som helst en lång väg kvar när det gäller muskler och styrka, men oj Oj OJ vad hon är fin! Igår när jag var där fick hon jobba ordentligt med övergångar och rakriktning, och jiiiises! När ungen rider ordentligt och har alla grejer på plats så växer hästen tre storlekar och ser ut som en tvättäkta Grand Prix-häst! :love:

Jag hade tänkt filma henne lite igår, men det blev det ingenting med för såklart glömde jag kameran i fel jacka... :cool: Men nästa gång SKA den med!

Nu håller vi igång över nyår, sen byter hon stall den första januari och går passande nog på vintervila då. Blir ca tre-fyra veckor som hon får gå och bara vara innan det är dags för igångsättning igen. :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

*KL*

Jag håller på att sätta igång (eller hon är så gott som igång) efter några veckors vila. Tanken är att vi skall komma ut och kolla på tävlingsbanorna nu till våren men hon måste stärka sig i galoppen först då den kan bli lite taktig bitvis, men det är bara en balans och styrkefråga så det är inget jag oroar mig för.
Traven därimot har blivit kanonbra och man känner skillnad hela tiden vilket är jättekul!

Har börjat sitta ner lite försiktigt i traven, och det fungerar bra. Och att flytta sig för skänkeln fungerade med en gång, så nu undrar jag vad haken är eftersom det alltid är en.. ;)

Vårat största problem just nu är väl hur vi skall hantera all energi som hon har. Jag rider i regel varannan dag nu då jag tycker det fungerar bäst, låter jag henne vila 2-3 dagar så har hon så mycket energi efter det att hon knappt går att varken rida eller hantera. Hon blir så pigg att man knappt kan leda henne utan att hon exploderar.
Tror det har ett samband med att hon börjar få så pass mycket muskler och kondition samt att hon inte får den mentala tröttheten när man inte rider henne.

Så nu är det havrefritt foder som gäller och MÄNGDER mental aktivitet. Lite som en vallhund. :p

donniponni.jpg


Och ja, stackarn har fått ärva täcket så det är lite stort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Bluefish
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp