07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

Nämen jag har helt missat att du skaffat nu häst! ad är detta för skönhet? Tom min lilla ponny blir kollrig av kraftfoder så hon får bara hö och morätter. När jag ställde av för vila tog det iaf två veckor innan hon hamnat i "viloläge". Kommer nog att bli väldigt spännande att sätta igång:p.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

fin häst :D

kl

hittade ingen sadel åt aramis i fredags :( han står nu i vila och verkar inte alls gilla de, han springer vid öppningen samma tid som jag brukar rida men känns inge kul å rida barbacka nå mer nu..

får leta vidare vet iaf om att han ska ha en wide bom och bredkanal.. :(

här kommer lite bilder från de han blev löshoppad i sommras :D

han va lite väl tjock här va direkt efter betet, andra gången i han blev löshoppas, tyvärr dåliga bilder ;/





 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Dina bilder fungerar inte.

kl
Min pålle är knasig just nu:) Så idag fick han springa lite lös i paddocken och sen lekte vi följa john. Nu hoppas jag att tiden kan gå snabbt för jag vill börja rida nu:)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Ah är också så himla ridsugen! Nu har vi iaf äntligen fått snö så ponnyn fick busa i paddocken och jogga lite på linan ikväll:). Hon har ju knappt kunnat röra på sig på två veckor lite drygt...


Har sålt min Prestige dessutom och är på sadeljakt! Ska förhoppningsvis kunna prova Bates nya dressyrmodell i veckan:).
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

*kl*

Idag va vi på hoppeträning :bump:
Och det var så spännande med nytt ridhus och andra tränande (galopperande) hästar så vi brännde av allt krut på dom första 15 minuterna :D
Men men, skam den som ger sig, vi tog oss igenom det mesta av träningen även om vi inte hoppade alls på slutet (för det orkade han inte)

Han har ju tagit det lite lugn nu den senaste (drygt) månaden, så jag tyckte inte att man kan begära att varken spänst eller lyhördhet ska vara på topp.

Men, nu hoppas jag att vi kan fortsätta att ta tag i hoppningen, det var en bra tränare som jag gärna fortsätter att träna för :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Nämen jag har helt missat att du skaffat nu häst! ad är detta för skönhet? Tom min lilla ponny blir kollrig av kraftfoder så hon får bara hö och morätter. När jag ställde av för vila tog det iaf två veckor innan hon hamnat i "viloläge". Kommer nog att bli väldigt spännande att sätta igång:p.

Ja jag har haft ett litet uppehåll från Buke så det är inte så konstigt! ;)

Det är ett sto som är efter Kanon (De Niro/Amiral linje)-First Lady (Feliciano linjen) som jag bara har haft i några månader. :)

Hon har helt ok gångarter men de kan bli mycket bättre bara hon får tränat upp sig lite samt fått lite kondition! Men hon är otroligt lättlärd, satte galoppfattningen från skritt idag trots att jag bara galopperat 3 ggr på henne innan! Trodde faktsikt inte att hon skulle göra det men kände att jag var tvungen att testa och se vad damen gå för.

Men hon är inte mycket riden så hon är lite sen för sin ålder men vi kommer helt klart komma ikapp om vi fortsätter så här! :D

IMG_2622.jpg


Jag har videos på mobilen när jag rider, men vet inte riktigt hur jag skall göra för att få hit dem?
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

KL.
Tog en kortis med Karl igår, hade tänkt träna tölt på vägen men det var lite halt. Hittade en kompis som också skulle ut med sin islänning, och vi tog en relativt kort men intensiv klättringstur i skogen i stället. Trevligt det också, och lite tölt blev det på hemvägen.
Karl är alltså också en -07:a, islandsvalack e. Toppur fra Eyjolfsstödum (OK, borde finnas med lite isländska bokstäver för att få stavningen korrekt). Börjat rida in honom i våras. Går i form i skritt, trav och galopp på volt, nosar lite på öppna och försöker få honom att kunna flytta bogar respektive bakdel mot sluta också, och enstaka steg förstår han. Enstaka steg skänkelvikning i skritt är också OK. Så ber jag honom om korta sträckor långsam tölt.
Eftersom han är fyrgångare, är det lite mer komplicerat att flytta bakdel i trav - lätt att han tappar takten - så det blir ett lite annat sätt att jobba med honom jämfört med Lester, som dessutom är riden i ett år längre än Karl.
Kul med skillnaden! Har inga vettiga eller färska bilder på Karl, varken med eller utan ryttare, men det ska väl gå att ordna så småningom.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

*kl*

Idag tänkte jag att jag bara skulle ut och skritta en runda i det "fina" vädret, klädde på mig som attans, termobyxor, mössa under hjälmen, spanska sadlen, träns utan nosgrimma och tänkte slappa lite...
Tjiiiii fick jag :p

Tror att Fille är en "vinterhäst"...?
Lat och bekväm på sommaren, men nu är han taggad och på G hela tiden, bockar, busar, tacktar osv.

Någon mer som upplever sina hästar så olika under årstiderna?
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

kl

Får jag också vara med i tråden?! :)

Fick för ca en månad sedan loss min drömhäst sedan snart två år tillbaka, en liten hingst f. 07 e. Stalypso-Escudo I.
Har haft honom i princip som "min" där jag tidigare jobbade, och när jag slutade så bytte jag bort min bästa tävlingshäst mot drömprinsen... Han har haft några trassliga första år med tarmvred i maj i år som pricken över Iet (med följande bukop. och flera månaders konvalecent..), men nu hoppas vi på en relativt problemfri framtid :laugh:

sammihuvud.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Välkommen hit :) Söt häst!

Rebeckasff: Min blir också tossigare nu när det är vinter och att han har vila nu gör ju sitt till :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Åh vilken söt! Intressant stam också:). Har ni alls kunnat rida in pga alla problem?

*kl*

Idag har jag hämtat hem en Wintec av nya dressyrmodellen. Den ska ju vara likadan som Batesen som jag är lite hoppfull om:).
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Min är också väldigt mycket piggare nu än i somras, då var hon faktiskt dötrist. :p

Idag var det sista träningen för terminen, gick jättebra i början, sen blev hon trött, och tyvärr jag med och då blev det svårt... Vi får jättefina språng när jag kommer ihåg att hålla om med vänsterskänkeln, missar jag det blir sprången sämre och ev så hoppar hon snett åt vänster över hindret. Missar jag helt så springer hon utanför hindret på vänster sida. :angel:

Hur svårt kan det vara?? :o

I fredags tränade jag för min terrängtränare, blev ett dressyrinspirerat hopp-pass där vi i uppvärmningen tränade på att kvicka upp henne. Några meter trav, sedan nedsaktning och direkt öppna några steg, sen räta ut och direkt trav. Därefter galopp några språng, nedsaktning till trav och några steg öppna och sen räta ut och fatta galopp igen. Mkt nyttigt, även om det knappast blev några öppnor, mer öppna-tänk.
Nästa övning blev galopp några språng, nedsaktning till trav och sen en 5-m volt i trav, utan att sladda med bakdelen någonstans och ny galoppfattning direkt efter.

Trimmade lite själv igår med dessa övningar och fick henne mycket finare än på länge. Nu ska hon gå på vintervila!!
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Åh vilken söt! Intressant stam också:). Har ni alls kunnat rida in pga alla problem?

Jadå, han reds in som 2,5-3åring, var dock väldigt svår då han har haft extremt mycket sadeltvång, tog många månader innan han accepterade ryttare osv, och man får fortfarande tänka sig för (hoppa upp direkt utanför stallet är inte att tänka på tex...). Han var anmäld till bruksprovet i våras men kom inte till start pga olika skäl, hann sedan tävlingsdebutera precis innan han fick tarmvred. Så han ligger inte så farligt efter trots alla problem som varit.
Han är annars fantastiskt trevlig, både rör sig och hoppar riktigt bra, tanken finns nån stans att kanske visa fram som hingst på prestation om ett par år om han utvecklas och presterar tillräckligt bra...
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

KL
Idag skoddes Gagarin ox för första gången.
Det blev skor runt om.
Vänster fram var inga problem. Vänster bak, heller inga problem.
Sen blev det höger bak och då flippar hästen ut helt när hovis bankar i sömmen. Vi tror inte han blev sömstucken utan reagerar på varje gång det slås i söm. Varje försök slutar i att han hoppar sig loss och det är farligt både för honom och hovslagaren. Han fick i 2 söm och övergick till höger fram. Ingen höjdare det i heller men lättare att hålla kvar än bakbenet.
Han fick vila medan gamlingen skoddes (som mer eller mindre står lös).
Sen på G igen. Först med morötter som försök att distrahera honom men det fungerade inte. Så bremsen fick tyvärr provas. Han är inte bremsad sedan han var 1år men det fungerade rätt så bra. Inget jag använder i första hand vill jag tillägga.
Någon annan som stött på detta problem att på ena sidan är totalt avslappnad och på andra sidan helt utflippad? Hjärnhalvorna hänger ju inte ihop men så totalt olika reaktioner?
// Linda
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

*kl*

Jag skriver inte så aktivt här, men jag läser era inlägg lite då och då. Lotta och jag har det finfint på vår nivå. Hon älskar att jobba och är klockren i lokselen i skogen, så i vinter ska hon få dra timmer - om det bara kommer nån snö. I ridningen jobbar hon på bra och jag ser fram emot de nya utmaningarna som kommer i vår.

Så här såg Lotta ut i söndags:
dsc01070-000.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Hästen har inte ont nånstans då? Lottas helsyster är svårare att sko på ena sidan, vilket både jag och hovslagaren kopplar till att hon är tydligt oliksidig och att den bråkiga sidan är helt enkelt jobbigare att lyfta.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Inte vad jag märkt. Han är väldigt liksidig i ridning. Hanteras från båda sidor. Inte varit svårare att verka på höger. Jag har haft honom sedan 6 mån föl och har samma hovslagare.
Men det var när sömmen skulle slås i som allt började. Verkningen av hoven gick bra.
Jag ska ju öva att banka lite på skorna inför nästa gång. Innan har jag övat att banka på hovarna men det har han inte reagerat på.
// Linda
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Det var längesen jag skrev här som vanligt ;)

Men tänkte uppdatera lite om Namir. Förra veckan hade vi kiroprakter ut för att kolla på han då han har haft svårt att hålla en galopp, bara byt och gått i korsgalopp. Shit vad sned en var! Skilde kanske 5-10cm på bogbladen.. :crazy: Och det var även flera koter i korset och upp i halsen som hade roterat. Det värsta är att jag inte sett hur sned han varit!
Iaf blev slutsatsen att han antagligen gått omkull i hagen (vilket händer ofta) och att de har gjort att han blev så sned.
Så nu är det powerwalk, longering och barbacka ridning som gäller dom närmaste veckorna. Plus att han får massage varje dag och stretchas när han är varm i musklerna. Så väntar ett återbesök i början av januari och efter de ska en ny sadel provas ut eftersom ingen av min la riktigt bra.
Det kan ta upp till ett år innan han är helt återställd, men han gör framsteg hela tiden, i förrgår longerar jag han och han fatta rätt galopp direkt och byta inte en enda gång! :laugh:
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Bluefish
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp